Ponsse avasi metsäkoneiden sähköistyksen aikakauden — EV1 on sähkötoiminen metsäkone omalla polttoaineen tuotannolla

”Onko se täyssähköinen, onko se hybridi?” – näitä kysymyksiä on lentänyt ilmassa, kun Ponsse ja Epec esittelivät EV1-konseptikoneensa. No, asiasta voi todeta, että EV1 ei ole kumpaakaan.
Epecin kehittämä Epec Flow -järjestelmä on pääosassa Ponsse EV1 -konseptikoneen toteutuksessa. Kyseisessä konseptissa sähkön tuotanto ja käyttö ovat molemmat mukana, mutta ne toimivat erillään.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ponsse EV1 -kuormatraktorikonsepti

  • Ponsse Buffalon runkoon toteutettu sähköä hyödyntävä konsepti.
  • Tällä hetkellä järjestelmä nostaa hyötysuhdetta hydraulisesti toimivaan dieselversioon verrattuna.
  • Sähkön latausjärjestelmän energian tuottaminen on toteutettavissa vapaasti, sillä ei ole suoraa yhteyttä koneen toimintaan.

Metsäkoneiden sähköistämiseen on nähty parikin yritystä. Nyt suuri valmistaja on sellaisen toteuttanut ja tuonut konseptiasteella jo nähtäville. ”Emme olisi tuoneet tässä vaiheessa tätä julkisuuteen, jos emme siihen uskoisi”, Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela totesi koneen esittelytilaisuudessa. Julkaisun ajankohdan valintaa valotti Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila: ”Vielä kolme vuotta sitten, aloituksen hetkillä, osaa komponenteista ei ollut edes olemassa.”

Myös akkuteknologian kehitys on ruokkinut projektia ja mukana onkin Valmet Automotive. Kyseessä on Epecille suuren mittakaavan projekti, samaa Epec Flow -järjestelmää tullaan käyttämään moneen muuhunkin kohteeseen. Kysynnän vuoksi Seinäjoelle rakennetaan uusi tehdas. Kääntäen voisikin sanoa, että kyseessä on Epecin järjestelmä, joka on Ponssessa – eikä toisinpäin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähkö = polttoaine

EV1 on periaatteessa täyssähköinen metsäkone, mutta se on varustettu omalla polttoaineen tuotannolla. ”700-volttinen polttoaine” sijaitsee takarungon takaosassa, sähkönä akussa. Sähköllä hoidetaan kaikki koneen toiminnot. Energiantuotanto taas on kokonaan erotettu muuta koneen toiminnasta.

Ja kuin ”polttoainemittari” näyttää tankin – siis akun – olevan 40–80 % täyttöasteessa, suoritetaan automaattinen tankkaus työskentelyn keskeytymättä. Koska EV1-akku on riittävän suuri (31,5 kWh), on pelivaraa riittävästi erilaisiin olosuhteisiin ja energiantuotanto voidaan hoitaa kulloinkin sopivimmalla tavalla, protokoneessa käytössa on dieselgeneraattori.

Akkupaketti on sekä lämmityksellä, että jäähdytyksellä varustettu. Optimilämpötilan ylläpito tehostaa hyötysuhdetta ja käyttöalue kattaa jopa -40 asteen lämpötilat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Konseptikoneen ainoa ulkoinen ero, siis voimansiirron kardaanin puuttumisen lisäksi, on takarungon takaosan pullistuma. Siellä sijatsee viimeisen teknologian 31,5 kWh kapasiteetin akku. Se on kolmasosa esimerkiksi Tesla-henkilöauton akun koosta.
Konseptikoneen ainoa ulkoinen ero, siis voimansiirron kardaanin puuttumisen lisäksi, on takarungon takaosan pullistuma. Siellä sijatsee viimeisen teknologian 31,5 kWh kapasiteetin akku. Se on kolmasosa esimerkiksi Tesla-henkilöauton akun koosta. Kuva: Tommi Hakala

Vasta ensimmäinen askel

Tässä vaiheessa sähkö tuotetaan normaalin Buffalon kuutosmoottorin sijaan nelosmoottorilla, tasakierroksilla ja parhaalla hyötysuhteen kierrosluvulla. Tämän ansiosta polttoaineen kulutus on pudonnut 20 %, eikä mistään ominaisuudesta ole tarvinnut tinkiä. Päinvastoin: vetotehoa on enemmän ja nosturihydrauliikan reagointi on viiveettömämpää.

Koska koneen voimantuotanto ja sen sijoitus on varsin vapaata, voidaan tulevaisuudessa diesel korvata polttokennolla, tai vaikkapa etanolikäyttöisellä ottomoottorilla – silloin kuormassa oleva biomassa voi olla koneen polttoaineen raaka-ainetta, kunhan se on nykyisin käytössä olevilla menetelmillä jalostettu.