Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Komatsu Forestin Maxifleet Precision -järjestelmä käyttää uutta paikannustekniikkaa ja parantaa tarkkuuden sentteissä mitattavaksi

GPS-paikannus on ollut metsätaloudessa pitkään käytössä ja se on auttanut työmenetelmien kehittämisessä, helpottanut yhteistyötä ja lisännyt tuottavuutta. Komatsu Forestin käyttöönottaman RTK GNSS -tekniikan kerrotaan mahdollistavan paikantamisen vain muutaman senttimetrin virhemarginaalilla. Uusi järjestelmä ensiesitellään 1.6.–3.6.2023. järjestettävässä Swedish Forestry Expossa.
Uusi Maxifleet Precision -paikannusjärjestelmä mahdollistaa paikannuksen sen kohdan mukaan, missä harvesterin hakkuupää sijaitsee. Sen ansiosta hakkuupään rajalinjojen ylittämiset aiheuttavat välittömän hälytyksen.
Uusi Maxifleet Precision -paikannusjärjestelmä mahdollistaa paikannuksen sen kohdan mukaan, missä harvesterin hakkuupää sijaitsee. Sen ansiosta hakkuupään rajalinjojen ylittämiset aiheuttavat välittömän hälytyksen. Kuva: Komatsu Forest

GPS-paikannus on ollut metsätaloudessa pitkään käytössä. Paikannus on auttanut työmenetelmien kehittämisessä, helpottanut yhteistyötä ja lisännyt tuottavuutta. Sen tarkkuus ei ole kuitenkaan ollut aivan täydellistä, ja virhemarginaali on voinut olla useita metrejä. Nyt Komatsu Forest on kehittänyt uuden, tarkemman Maxifleet Precision -järjestelmän. Se perustuu pääosin RTK GNSS -tekniikkaan.

Uusi järjestelmä toimii harvesterin osalta kahden satelliittiantennin yhteistoiminnalla. Se hyödyntää myös nosturin puomistonhallintajärjestelmän mittausdataa. Karttapohjana Suomessa käytetään virallista maanmittauslaitoksen digitaalista karttaa.

Antennit ovat sijoitettu nosturin mukana kääntyvän ohjaamon katon etureunaan. Toinen antenneista määrittää koneen sijaintia. Toinen antenni määrittää nosturin kääntösuunnan verraten suhdetta toiseen antenniin. Yhteistiedon pohjalta voidaan määritellä, missä harvesteripää sijaitsee, ja missä asennossa kone on. Tarkkuudeksi ilmoitetaan muutama sentti.

Järjestelmässä on yrittäjän tai kuljettajan mahdollisuus piirtää kartalle ”georajoja”. Näillä rajoilla on hälytysrajat eli hakkuupään lähestyessä aluetta tulee ennakkovaroitus ja rajalla täyshälytys. Järjestelmä ehdottaa myös tavoitteiden mukaisten jättöpuiden ja tekokantojen paikkoja. Lisäksi suurempi tarkkuus mahdollistaa yksittäisten katkottujen rungonosien tarkan merkitsemisen karttapohjalle, jolloin kuormatraktorin kuljettaja voi havaita tarkasti jopa yksittäisen kuitupuupölkyn sijainnin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY