Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Vene 2009 -näyttely: Nostetta odotellessa

Venenäyttelyn tunnelmat avajaispäivänä olivat odottavat. Pudotusta tulee, mutta kuinka paljon, oli päällimmäinen kysymys.
Näyttelyn kauneimman veneen arvon sai AEB mahonkivene, joka on upeasti entisöity.
Näyttelyn kauneimman veneen arvon sai AEB mahonkivene, joka on upeasti entisöity. 
XO Boats esitteli alumiiniveneitään, joissa on kiinnitetty erityistä huomiota ajettavuuteen. Veneet on tarkoitettu yhteysveneiksi, syvä V-pohja tekee niistä herkkäkulkuisia ja polttoainetta säästäviä myös uppoumanopeuksissa. Runko ja alapohja ovat kokonaan alumiinia ja sisäkuori lasikuitua, moottorisuositus on perämoottorille 130 hv ylöspäin ja sisäperämoottorille 225 hv ylöspäin. Kaikissa veneissä on sama runko, varustetasoja on useita. Hinnat alkaen 32 000 euroa.
XO Boats esitteli alumiiniveneitään, joissa on kiinnitetty erityistä huomiota ajettavuuteen. Veneet on tarkoitettu yhteysveneiksi, syvä V-pohja tekee niistä herkkäkulkuisia ja polttoainetta säästäviä myös uppoumanopeuksissa. Runko ja alapohja ovat kokonaan alumiinia ja sisäkuori lasikuitua, moottorisuositus on perämoottorille 130 hv ylöspäin ja sisäperämoottorille 225 hv ylöspäin. Kaikissa veneissä on sama runko, varustetasoja on useita. Hinnat alkaen 32 000 euroa. 
Akkutekniikka kehittyy. Aikaisemmin Litium-ioni-akut ovat olleet käytössä vain pienlaitteissa kuten matkapuhelimissa. Mastervoltin uutuusakku toimii samalla tekniikalla, mutta kapasiteettia on huomattavasti enemmän. 50 kilon  painoinen akku on nimellisjännitteeltään 24 V ja kapasiteettia on 160 Ah. Akusta puuttuu ns. muisti-imiö kokonaan, sitä voidaan ladata ja purkaa koko sen eliniän vapaasti ilman kapasiteettihäviöitä. Itsepurkautuminen on vähäistä – 3 % kuukaudessa. Kylmäkäynnistysvirtaa luvataan 10 sekunnin pulssina 1600 A. Normaalissa venekäytössä tai vaikkapa koneessa akulle luvataan 10 vuoden elinikä, eli 2000 latausta 80 % purkuasteella. Yleistymisen pahin este on toistaiseksi hinta, 6090 euroa.
Akkutekniikka kehittyy. Aikaisemmin Litium-ioni-akut ovat olleet käytössä vain pienlaitteissa kuten matkapuhelimissa. Mastervoltin uutuusakku toimii samalla tekniikalla, mutta kapasiteettia on huomattavasti enemmän. 50 kilon painoinen akku on nimellisjännitteeltään 24 V ja kapasiteettia on 160 Ah. Akusta puuttuu ns. muisti-imiö kokonaan, sitä voidaan ladata ja purkaa koko sen eliniän vapaasti ilman kapasiteettihäviöitä. Itsepurkautuminen on vähäistä – 3 % kuukaudessa. Kylmäkäynnistysvirtaa luvataan 10 sekunnin pulssina 1600 A. Normaalissa venekäytössä tai vaikkapa koneessa akulle luvataan 10 vuoden elinikä, eli 2000 latausta 80 % purkuasteella. Yleistymisen pahin este on toistaiseksi hinta, 6090 euroa. 
Aquagiv on vedenpuhdistuslaitteisto, jolla voidaan valmistaa makeaa vettä merivedestä. Käännettyyn osmoosiin perustuvalla tekniikalla vedestä poistetaan 99,5 % suolasta. Kuvan laitteisto on toiseksi suurin, ja sen tehoksi valmistaja ilmoittaa 180 l tunnissa. Tehon tarve on 1500 W. Veneiden lisäksi tämä on vaihtoehto saariston mökeille kaivon korvikkeeksi. Valmistajan mukaan laitteistolla voidaan poistaa vedestä myös mineraaleja ja kemikaaleja. Hinnaltaan kuvan laitteisto on 19 500 euroa.
Aquagiv on vedenpuhdistuslaitteisto, jolla voidaan valmistaa makeaa vettä merivedestä. Käännettyyn osmoosiin perustuvalla tekniikalla vedestä poistetaan 99,5 % suolasta. Kuvan laitteisto on toiseksi suurin, ja sen tehoksi valmistaja ilmoittaa 180 l tunnissa. Tehon tarve on 1500 W. Veneiden lisäksi tämä on vaihtoehto saariston mökeille kaivon korvikkeeksi. Valmistajan mukaan laitteistolla voidaan poistaa vedestä myös mineraaleja ja kemikaaleja. Hinnaltaan kuvan laitteisto on 19 500 euroa. 
Sea Doo räväytti vesijetillään. GTX Limidet 255 ja RXT iS 255 ovat ensimmäisiä jousitettuja ja jarrullisia jettejä. Mallit esiteltiin BRP:n osastolla. Jousitus on toteutettu jakamalla jetti kahteen osaan, pohjaosan ja yläosan välissä on moottorikelkan telastoa etäisesti muistuttava jousitus, joka sisältää nivelvivut, jouset ja vaimentimet. Jousitusta voidaan ajon aikana säätää yhdeksään eri asetukseen. Jarru on toteutettu vasemmalla kädellä olevalla jarrukahvalla, jota kerran painettaessa vetolaitteen peruutuskauha painuu alas ja suuntaa vesisuihkun eteenpäin. Vipua toisen kerran painettaessa jetillä voidaan peruuttaa. Kaasujärjestelmä on nimetty iTC:ksi, eli älykkääksi kaasun hallintajärjestelmäksi. Käytännössä siinä on vakionopeuden säädin, joka mukautuu automaattisesti jarrutusvaiheeseen. Voimasta ei tule heti puutetta, sillä  Rotaxin 3-sylinterisestä nelitahtisesta irtoaa 255 hv. Hintaa ajopelille on kertynyt 17 500 euroa.
Sea Doo räväytti vesijetillään. GTX Limidet 255 ja RXT iS 255 ovat ensimmäisiä jousitettuja ja jarrullisia jettejä. Mallit esiteltiin BRP:n osastolla. Jousitus on toteutettu jakamalla jetti kahteen osaan, pohjaosan ja yläosan välissä on moottorikelkan telastoa etäisesti muistuttava jousitus, joka sisältää nivelvivut, jouset ja vaimentimet. Jousitusta voidaan ajon aikana säätää yhdeksään eri asetukseen. Jarru on toteutettu vasemmalla kädellä olevalla jarrukahvalla, jota kerran painettaessa vetolaitteen peruutuskauha painuu alas ja suuntaa vesisuihkun eteenpäin. Vipua toisen kerran painettaessa jetillä voidaan peruuttaa. Kaasujärjestelmä on nimetty iTC:ksi, eli älykkääksi kaasun hallintajärjestelmäksi. Käytännössä siinä on vakionopeuden säädin, joka mukautuu automaattisesti jarrutusvaiheeseen. Voimasta ei tule heti puutetta, sillä Rotaxin 3-sylinterisestä nelitahtisesta irtoaa 255 hv. Hintaa ajopelille on kertynyt 17 500 euroa. 
Mikäli sähköperämoottori tuntuu liian nykyaikaiselta, niin tässä on höyryperämoottori. Savonlinnalainen Esko Kiiski on rakentanut tämän jo vuonna 1996. Pienikokoinen painekattila kehittää höyryä ja polttomoottorin tilalle Kiiski on vaihtanut pienen höyryturbiinin.
Mikäli sähköperämoottori tuntuu liian nykyaikaiselta, niin tässä on höyryperämoottori. Savonlinnalainen Esko Kiiski on rakentanut tämän jo vuonna 1996. Pienikokoinen painekattila kehittää höyryä ja polttomoottorin tilalle Kiiski on vaihtanut pienen höyryturbiinin. 

Veneily on toisille virkistävä harrastus, toisille se on yhdentekevää ja osalle ihmisistä koko elämä. Näyttelyn kirjo kattoi, kuten edellisinäkin vuosina, veneitä parimetrisestä jollasta parinkymmenen metrin huviristeilijään. Taloustilanne ei vielä näkynyt näyttelyssä. Hallit olivat täynnä, näytteilleasettajia oli kaikkiaan noin 300 ja veneitä esillä yli 600. Veneiden lisäksi näytteillä oli runsaasti tarvikkeita, elektroniikkaa, moottoreita ja muuta alaan liittyvää. Veneilyala lähtee yhdessä Tekesin kanssa hyökkäykseen lamaa vastaan. Heikon markkinatilanteen aikana halutaan, että veistämöt panostavat tuotekehitykseen. Panostusta kaivataan, sillä tämäkään lama ei kestä ikuisuutta ja uuden nousun kynnyksellä tarvitaan uusia innovatiivisia tuotteita. Yritykset, jotka ovat jaksavat nykyisissä oloissa tuotekehitystä, tulevat olemaan vahvoilla, kun markkinat alkavat jälleen nousta.

Avaa artikkelin PDF