Tanskalainen Göma puhaltaa uutta eloa lantavaunuihin – tuotanto on vaihtunut vaunujen myyntiin ja huoltoon sekä erikoisvarusteltujen imupainevaunujen valmistukseen

Tanskalainen Göma on tunnettu liete- ja kuivalantavaunujen myynti- ja huoltoyhtiönä. Yhtiön alkuaikojen oma lietevaunutuotanto on vaihtunut vaunujen myyntiin ja huoltoon sekä erikoisvarusteltujen imupainevaunujen valmistukseen. Uusien liete- ja kuivalantavaunujen myynnin lisäksi yhtiö kunnostaa ja myy käytettyjä lantavaunuja. Repertuaariin kuuluu myös asiakkaiden vaunujen huolto ja peruskunnostus.
Göma kunnostaa vaihdossa tulleet käytetyt vaunut ennen niiden myyntiä. Samsonin kuivalantavaunu on työn alla Göman tuotantohallissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Isot, painavat ja kalliit itsekulkevat lietevaunut eivät enää tee kauppaansa Tanskassa. Tällekin Vervaetille odoteltiin ostajakandidaattia Ruotsin puolelta Gotlannista.
Isot, painavat ja kalliit itsekulkevat lietevaunut eivät enää tee kauppaansa Tanskassa. Tällekin Vervaetille odoteltiin ostajakandidaattia Ruotsin puolelta Gotlannista.
Göma valmistaa omalla merkillään erikoisvarusteltuja imupainevaunuja kiinteistöhuollon tarpeisiin.
Göma valmistaa omalla merkillään erikoisvarusteltuja imupainevaunuja kiinteistöhuollon tarpeisiin.
Gömalla on Tanskassa useita huoltoautoja, jotka kiertävät sekä talvi- että sesonkiaikaan huoltamassa asiakkaiden lantavaunukalustoa.
Gömalla on Tanskassa useita huoltoautoja, jotka kiertävät sekä talvi- että sesonkiaikaan huoltamassa asiakkaiden lantavaunukalustoa.
Samsonin vaunut näkyvät Tanskassa, sillä niillä on siellä kova markkinaosuus. Myös käytettyä ja hyväkuntoista Samsonia on valittavaksi asti Göman pihalla.
Samsonin vaunut näkyvät Tanskassa, sillä niillä on siellä kova markkinaosuus. Myös käytettyä ja hyväkuntoista Samsonia on valittavaksi asti Göman pihalla.
Göma on kasvanut vuosien mittaan merkittäväksi tekijäksi Tanskan ja Ruotsin lietevaunumarkkinoilla. Toimitusjohtaja ja perustaja Ole Christensen (vas.) ja myyntipäällikkö Karsten Kammer  tähyilevät jatkossa Tanskan, Ruotsin ja Norjan lisäksi entistä tiiviimmin myös Saksan ja Suomenkin markkinoille.
Göma on kasvanut vuosien mittaan merkittäväksi tekijäksi Tanskan ja Ruotsin lietevaunumarkkinoilla. Toimitusjohtaja ja perustaja Ole Christensen (vas.) ja myyntipäällikkö Karsten Kammer tähyilevät jatkossa Tanskan, Ruotsin ja Norjan lisäksi entistä tiiviimmin myös Saksan ja Suomenkin markkinoille.

Tanskan Jyllannissa, Viborgin kaupungissa tuotantolaitostaan pitävä Göma on mielenkiintoinen yritys. Vuonna 1975 perustetun yrityksen painopiste on ajan saatossa vaihtunut lietevaunuvalmistuksesta vaunujen myyntiin ja kunnostukseen. Erityisen mieluinen kumppani se on nykyään tanskalaisille koneasemille ja urakoitsijoille, sillä uusien vaunujen ja multaimien myynnin lisäksi sen toimintaan kuuluu keskeisesti asiakkaiden vaunujen huolto ja peruskunnostus.

Myös käytettyjä ja kunnostettuja vaunuja löytyy yhtiön myyntilistalta mukavasti. Göman markkinointipäällikkö ja osaomistaja Karsten Kammer kertoo, että 95 prosentissa uuden vaunun kaupasta vaihdossa Gömalle tulee käytetty vaunu.

”Kunnostamme vaunut ja myymme ne edelleen. Meillä on Pohjois-Euroopan suurin varasto käytettyjä liete- ja kuivalantavaunuja”, Kammer kertoo. ”Käytettyjen vaunujen osuus on puolet koko liikevaihdostamme.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Naapurin Samson pitää kiinni leivässä

Tulevaisuudessa Göma aikoo keskittyä entistäkin vahvemmin ”naturgödningin” eli eläinperäisen lannoitteen hyödyntämisen tekniikkaan. Myyntiluettelosta löytyy Samsonin koko tuotanto liete- ja kuivalantavaunuista sijoituslaitteisiin ja pumppuihin. Näiden lisäksi myynnissä ovat Vervaetin itsekulkevat vaunut, Growin potkurisekoittimet ja Duportin multaimet.

”Duportin multaimet ovat meillä sen takia, että ne ovat yksikiekkoisia. Myynnissämme olevat Samsonin valmistamat multaimet ovat kaksikiekkoisia”, Kammer perustelee.

Göma on yksi monista tanskalaisista Samsonin liete- ja kuivalantavaunujen myyjistä. Liki 60 prosentin markkinaosuudellaan se on kuitenkin suurin ja sen myötä tärkein kumppani naapuritontilla sijaitsevalle Samsonille. Göman tehtaan pihalla löytyykin pitkä rivistö jo kunnostettuja ja myytyjä sekä kunnostamattomia ja markkinointia odottavia Samsoneita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Varsinainen myyntikausi on Kammerin mukaan parhaimmillaan lokakuusta tammikuulle, jolloin suurin osa kaupoista tehdään. Uudemmat, vihreät Samsonin vaunut on tammikuun lopulla jo pääosin myyty, sillä Tanskassa lietteenlevityskauden alkua jo odotellaan tosissaan. Sen sijaan vanhempaa Samsonin punaruskeaa imupainevaunua on rivistössä valittavaksi asti. ”Slamsugareista” osa taitaakin päätyä pikku hiljaa romuttamoille, sillä urakoitsijat hakevat vaunuista työtehoa ja nykyaikaista tekniikkaa.

Vaunuja huolletaan ympärivuotisesti, sesonkiaikana päivystys

Göma on asiansa osaava tekijä lantavaunujen kunnostajanakin ja tehtaalle tulee vaunuja kunnostettavaksi jopa Norjasta saakka. Kammerin mukaan yhtiöllä on Pohjoismaiden suurin lantavaunujen varaosavarasto. Tämä on tarpeen, sillä huollettavaa kalustoa riittää erityisesti Tanskan lukuisilla koneasemilla. Huoltotoimintaa on viime aikoina käynnistetty myös Ruotsissa ja Norjassa.

Göman huoltopalvelu ei rajoitu pelkästään tehdaskunnostukseen. Yhtiöllä on useita täysin varusteltuja huoltoautoja, jotka talvellakin kiertävät tiloilla ja koneasemilla huoltamassa asiakkaiden vaunuja. Sesonkiaikaan asentajat ja varaosavarasto palvelevat ympärivuorokautisesti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Valtaosa asiakkaistamme on luonnollisesti maanviljelijöitä ja erityisesti koneasemia”, Karsten Kammer sanoo. ”Lisäksi asiakaskuntaan kuuluu kuntia ja biokaasulaitoksia, joiden kalustoa huollamme.”

Huolto-ohjelma vaunuille

Gömalla on lietevaunuille yksityiskohtainen 25-kohtainen huolto-ohjelma, jonka avulla huoltoon tulevat vaunut tarkastetaan ja kunnostetaan. Vaunut puretaan käytännössä osiin ja ne tarkastetaan perusteellisesti, joten tässä mielessä voi aivan hyvin puhua vaunujen tehdaskunnostuksesta. Asiakkaiden vaunuja kunnostetaan 2–3 kappaletta viikossa.

Vaunujen korjaus on yksilökohtaista ja tehtävät korjaustoimenpiteet sovitaan asiakkaiden kanssa aina erikseen. Tyypillisesti korjauksen kohteina ovat vaunujen pumput, jakolaitteet ja terät. Gömalla teroitetaan jakolaitteiden terät itse. Gömalla on tehty täyskunnostuksia jopa 25 vuoden ikäisille imupainevaunuille. Toisaalta eteen on tullut nuorempia vaunuja, joita ei tarkistuksen jälkeen ole nähty järkeväksi kunnostaa. 

Tanskassa palataan itsekulkevista takaisin vaunuihin

Liete- ja kuivalantavaunuja myyvän ja huoltavan Göman toimitusjohtaja ja perustaja Ole Christensen kertoo, että itsekulkevien lietevaunujen myynti Tanskassa on vähentynyt tuntuvasti viime aikoina. Göman myyntilistalla olevat Vervaetit eivät käy kaupaksi ja käytettyjen itsekulkevien koneiden markkinatkin ovat hyytyneet.

 

”Vielä muutama vuosi sitten myimme jopa 10 Vervaetin itsekulkevaa konetta vuodessa. Nyt niitä menee kaupaksi ehkä 1 vuodessa”, Christensen sanoo.

Tanskalaisviljelijä tai -koneasema ostaa syystä tai toisesta vain uusia itsekulkevia lietevaunuja. Nämä ovat liian kalliita Tanskan maatalouden nykytilanteessa, Christensen kertoo. Tanskassa lasketaan, että uudella ajettavalla lietevaunulla olisi levitettävä noin 50 000 kuutiota lietettä vuodessa, että urakointi olisi kannattavaa. Koneasemille hankitaankin nyt mieluummin traktori ja hinattava lietevaunu, joka on tyypillisesti kooltaan 20 tai 25 kuutiota.

Käytetty Vervaet myydäänkin Gömalta yhä useammin kunnostettavaksi takaisin Hollantiin, josta sen matka jatkuu edelleen uudelle käyttäjälle.

”Nykyään ostaja käytetylle Vervaetille löytyy todennäköisesti Itä-Euroopasta tai Suomesta”, Christensen naurahtaa.

Göma:

• perustettu vuonna 1975

• omaa imupainevaunutuotantoa 1978–1982, jolloin tuotanto siirrettiin Samsonille

• vuodesta 1982 keskittynyt vaunujen myyntiin ja huoltoon

• markkinointialueena koko Tanska myös vaunujen huollossa

• toimipisteet Tanskassa (Viborg) ja Ruotsissa (Halmstad, Gränna), henkilöstöä noin 50

• Suomessa yhteistyö vaunujen myynnissä Maiteknon kanssa alkoi 2010

• valmistaa kiinteistönhuoltotöissä tarvittavia erikoisvarusteltuja imupainevaunuja

Avaa artikkelin PDF