Bauma 2007 - konevalmistus keskittyy

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maarakennuskonekaupan strategia muuttuu entistä kansainvälisemmäksi. Kiinalaiset ovat tulossa Eurooppaan, mutta toisaalta monikansalliset valmistajat ovat vahvasti menossa Kiinan markkinoille. Ala keskittyy suuriin täyden palvelun yrityksiin, joilla on kattava konevalikoima. Erikoistuneilla pienillä valmistajilla on kuitenkin aina mahdollisuuksia.

Uolevi Oristo

JCB haluaa olla täyden palvelun talo

Viime vuosina nopeasti laajentuneen JCB:n mallivalikoimaan kuuluu tällä hetkellä 280 erilaista konetta. Se on kasvanut sekä kehittämällä uusia tuotteita, että ostamalla valmistajia, kuten Vibromaxin vuonna 2005. JCB:llä on nykyään 17 tehdasta eri puolilla maailmaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Idässä JCB on panostanut Kiinaan ja varsinkin Intiaan. Valinta ei varmastikaan ole huono, sillä Intia kasvaa lähitulevaisuudessa todennäköisesti jopa Kiinaakin kovemmin. Intia on JCB:n kotimaan Englannin entinen siirtomaa, joten moni asia paikallisesta yrityskulttuurista on englantilaisille varmasti tutumpaa kuin esimerkiksi saksalaisille. JCB on investoinut tuotantoon Delhissä 25 milj. euroa, vuonna 2006 Intiaan valmistui kolmas tehdas, josta toimitetaan koneita myös muihin maihin.

JCB aloitti omien Dieselmax-moottoreiden valmistuksen 2004. Tähän mennessä niitä on tehty yhteensä yli 50 000 kpl. Päivässä moottoritehtaasta valmistuu 150 JCB-dieseliä, mikä riittää kattamaan noin puolet oman konevalmistuksen tarpeesta.

JCB panostaa myös ympäristönhoitokoneisiin. Baumassa esiteltiin uusi kiinteistötraktorisarja. Kaiken kaikkiaan vuonna 2006 JCB valmisti 55 741 konetta tai laitetta.

Volvo osti Lingong ja Ingersoll Randin tieliikennekonetoiminnot

Volvo on kasvanut voimakkaasti yritysostojen kautta. Viimeisimmät hankinnat ovat Ingersoll Rand Yhdysvalloista ja Lingongin Kiinasta. Lingongia ei pidä sekoittaa meilläkin myynnissä olevaan Liugongin tai Longgongiin, jotka ovat molemmat edelleen itsenäisiä valmistajia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ingersoll Randin osto tuo mate-riaalinkäsittelykoneet Volvolle

Volvo Construction Equipment osti tierakennuskoneisiin keskittyneen Ingersoll Randin Road Developmentin liiketoiminnan tämän vuoden alussa. Bobcat ei kuulu kauppaan! Ingersoll Randin tuotenimi säilyy vielä jonkin aikaa.

Volvon tierakennuskoneiden liiketoiminta aiotaan keskittää Ingersoll Randin ympärille perustettavaan

Volvon tierakennuskoneryhmään.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvo tulee Ingersoll Randin ostolla mukaan materiaalinkäsittelykoneiden kauppaan, sillä Ingersoll Rand valmistaa Yhdysvalloissa kurottajia ja maastotrukkeja. Volvo suunnitteli liiketoiminnan laajentamista materiaalinkäsittelyyn jo jokin aikaa sitten, mutta perui investoinnit viime hetkellä.

Volvo pysyy Volvona

Lingong valmisti viime vuonna

16 000 pyöräkuormaajaa. Sen mark-

kinaosuus oli Kiinassa 12 %. Kuormaimet ovat ehdottomasti Lingongin päätuote. Niiden lisäksi se valmistaa jonkin verran kaivurikuormaimia ja 5,5–7,5 t kaivukoneita. Länteen viedyissä koneissa on Kiinassa lisenssillä valmistetut Cummins-moottorit ja ZF-vaihteistot sekä -akselit. Kotimarkkinoilla käytetään edullisempia paikallisia komponentteja.

Volvon Construction Equipmentin eli maarakennuskoneliiketoiminnan pääjohtaja Tony Helsham vakuutti, että Volvo ja Lingong tulevat pysymään erillisinä tuotteina. Volvo-pyöräkuormaajien valmistus siis jatkuu Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa.

Lingong tulee valmistamaan pyöräkuormaimia Kiinaan sekä muille halvemman hintatason markkinoille. Yrityksellä on myös yli 250 alihankkijaa, jotka voivat mahdollisesti toimittaa komponetteja myös Volvon muualla valmistettaviin koneisiin. Komponettivaihtoa tulee tapahtumaan toiseenkin suuntaan, sillä Lingong avaa markkinoita myös Volvon moottoreille.

Kiinassa pirstaloituneet markkinat

Kiinan maarakennuskonemarkkinat ovat erittäin hajautuneet. Länsimaisilla valmistajilla on noin 20 % osuus, loppu jakautuu useiden paikallisten valmistajien kesken, joista suurin on Liugong 12 % osuudella. Kiinan kokonaismarkkinat olivat vuonna 2006 yli neljännesmiljoona konetta, sillä Lingongin reilun 20 000 kappaleen tuotanto on vain 8 % Kiinan maarakennuskoneiden vuotuisesta kokonaisvalmistuksesta.

Lingongin ja Volvon kaltaisia yritysostoja tulee todennäköisesti tapahtumaan jatkossa lisää. Ulkomaisten yritysten tulo markkinoille ja Kiinan vaurastuminen muuttavat konekauppaa, ja vain harvan paikallisen valmistajan resurssit riittävät kehittämään koneita riittävän nopealla tahdilla.

Perinteiset valmistajat tarvitsevat Kiinasta halvan kapasiteetin lisäksi myös toimivia jakelukanavia. Tehokas jälleenmyyjäverkosto on usein arvokkaampi kuin vanhentuneella tekniikalla koneita valmistava yritys. Esimerkiksi Volvo sai Kiinasta Lingongin ja Ingersoll Randin kauppojen avulla 200 uutta jälleenmyyjää!

Avaa artikkelin PDF