Lounais-Suomen Koneyrittäjät järjestivät tänä syksynä perinteisen tapahtumansa Oripäässä. Okra-maatalousnäyttelystäkin tuttu lentokenttä sai toimia perusnäyttelyalueena. Työnäytösalue oli järjestetty lähistön metsään, siellä urakointiluokan koneet saivat näyttää kykynsä.
John Deere oli panostanut omien nosturinhallintajärjestelmien esittelyyn ja tarjosi myös mahdollisuuden koekäyttöön. 1270G-harvesterin nosturin IBC-järjestelmä on saanut hyvän vastaanoton kuljettajilta. Nosturin liikenopeudet ovat kaikilla ulottumilla ja kaikkiin suuntiin ohjausvipuun nähden aina vakiot. Asia korostuu etenkin harvennushakkuilla ja täydellä ulottumalla työskenneltäessä.
Lounais-Suomen Koneyrittäjät järjestivät Oripään lentokentän läheisyyteen hienon tapahtuman – LS-Konepäivät. Työnäytösalueen sumuisessa tunnelmassa saivat kyytiä järeätkin rungot.
Kire-metsäperävaunuyhdistelmissä on siirrytty käyttämään nosturin jalustaa käyttöventtilistön sijoituspaikkana. Näin venttilistö ei estä näkyvyyttä kuormatilaan, lisäksi se on paremmin suojassa.
Metsätyö Oy myy kuvan telankiristinlaitetta. Peruslaite on akkuporalla käytettävä 1:21 suhteella voimaa muuntava kulmavaihteellinen kierreväännin. Siihen on vaihdettavissa eri telatyypeille sopivia kiinnikekappaleita.
Ofan Paragon-ketjumallistoon tullut Soft-versio. Siinä pitkittäisketjut on koottu ympyrälenkeillä. Ketjun kuvio on normaalia harvempi ja puhdistuu paremmin mutaisissa olosuhteissa.
Risutec esitteli kevyen kaivukoneisiin tarkoitetun M15ex-energiapuukaatopään. Sen 370 kilon paino mahdollistaa käytön 8–16 tonnin kaivukoneissa. Maksimi katkaisukapasiteetti on 25 senttiä.
Moisio Forest esitteli viimeisimmän energiapuukouransa. M240 on varustettu karsinnan mahdollistavilla kuormausleuoilla ja keruupihdeillä. Kaikki tämä toimii ilman lisähydrauliikkaa tai -sähköä, käyttöön tarvitaan vain normaalin kahmarin kaksi painelinjaa.
Tämä kuva ei paljon selityksiä kaipaa, metsät ovat tärkeä osa Suomea.
Suomi sai kunnian olla ensimmäisen sarjatuotantona valmistuneen Rottne F11D -kuormatraktorin toimituspaikka. Koneen ketteryyteen on panostettu: keskinivel sijaitsee lähes keskellä konetta ja kääntökulmaa on 45 astetta molempiin suuntiin.
Ensimmäiset Volvo-moottoriset Ecologit on saatu Suomeen. Malliston lippulaiva, 590E, oli näyttelyssä esillä. Kyseinen kone on toimitettu Etelä-Suomeen.
Historiaa näyttelyssä edustivat muun muassa Riuku-Vammas, Valmet Terra ja metsävarusteltu Ford County.
Näyttelyssä oli esillä myös erilaisia hakkurit- ja kuljetusautoja, jotka ovat tärkeä lenkki kotimaisen energian tuotannossa.