Arctic Machine Oy

Arctic Machinen markkinointipäällikön Ismo Virtasen mukaan suomalainen tienhoito on maailman parasta. Olipa helle tai pakkanen, pyry tai pouta, tiet saadaan pysymään taatusti hyvässä kunnossa. Kalusto ja osaaminen löytyy, kyse on enemmänkin teitä hallinnoivien halusta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ismo Virtasen mukaan vankalla muovisiivellä varustettu aura on osoittautunut nuoskalumella melko liukkaaksi laiteeksi.
Ismo Virtasen mukaan vankalla muovisiivellä varustettu aura on osoittautunut nuoskalumella melko liukkaaksi laiteeksi.
Auran takana oleva kumi viimeistelee aurausjäljen, jolloin liukkaudentorjunnassa säästetään suolaa tai hiekkaa.
Auran takana oleva kumi viimeistelee aurausjäljen, jolloin liukkaudentorjunnassa säästetään suolaa tai hiekkaa.
Uusien tienhoitolaitteiden lisäksi yritys tekee myös huolto- ja kunnostustyötä. Viime kesänä käytiin läpi useita VR:n erittäin järeitä veturien keulaan tarkoitettuja lumiauroja
Uusien tienhoitolaitteiden lisäksi yritys tekee myös huolto- ja kunnostustyötä. Viime kesänä käytiin läpi useita VR:n erittäin järeitä veturien keulaan tarkoitettuja lumiauroja
Teho-auran heittävässä siivessä ei pokkauksia näy. Pyöreä muotoilu antaa lumelle parhaan lähdön melko alhaisillakin nopeuksilla.
Teho-auran heittävässä siivessä ei pokkauksia näy. Pyöreä muotoilu antaa lumelle parhaan lähdön melko alhaisillakin nopeuksilla.
Kuormaavan teholingon syöttörummussa lumi ohjataan heittosiivikkoon järeillä, kiinteästi rumpuun kiinnitetyillä lavoilla.
Kuormaavan teholingon syöttörummussa lumi ohjataan heittosiivikkoon järeillä, kiinteästi rumpuun kiinnitetyillä lavoilla.

Suonenjoen Iisvedellä toimiva Arctic Machinella on kokemusta lumiaurojen teosta. Karvosen Veljesten vuonna 1945 aloittama Teho-lumiaurojen valmistus jatkuu edelleenkin.

Vuosien saatossa kokemusta auroista on tullut siihen malliin, että Arctic Machine on Pohjoismaiden johtava nopean kaluston tienhoitolaitteita tekevä yritys. Tienhoidon puolella yritys työllistää 60–70 ihmistä ja neljä vuotta sitten ostetun Agron puolella 10–15 lisää. Konsernin liikevaihto on 16 miljoonan euron tuntumassa.

Tuotekehitys avainasemassa

Ismo Virtanen kertoo yrityksen keskittyvän pääasiallisesti kuorma-autojen varusteluun. Aurat, alaterät, sivuaurat ja sirotinlaitteistot asennetaan lähes poikkeuksetta tehtaalla. Kun kuorma-autoon asennetaan täydelliset tienhoitolaitteet, hintaa varustelulle tulee jopa 120 000 euroa ilman veroja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Auroja ja alateriä valmistetaan ja asennetaan myös traktoreihin. Nykytraktorit ovat Virtasen mukaan melko haasteellisia, sillä muun muassa polttoainesäiliö ja monet elektroniset komponentit vievät tilaa alaterältä. Mutta Valtran T-sarjaan ja useisiin John Deeren malleihin alaterän saa. Asennuksen hankaluuden takia traktorin alaterä on kuorma-auton vastaavaa kalliimpi.

Nopeat liikennetraktorit ovat erittäin käytännöllisiä ja taloudellisia lumen aurauksessa. Kun traktorin eteen asennetaan heittävällä siivellä varustettu aura, tienhoitoyksikkö alkaa olla ajan tasalla.

Heittävä siipi

Ismo Virtanen sanoo Tehon olevan nimenomaan heittävä eikä siirtävä aura. Moni urakoitsija on tullut yhden talven jälkeen tarjoamaan heittäväksi luvattua, mutta todellisuudessa siirtävää auraansa Tehon vaihdossa. Alemmalla tieverkolla siirtävän siiven kanssa tulee niin nopeasti ongelmia penkkojen kanssa, ettei näillä auroilla ole kysyntää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Arctic Machine on perehtynyt myös lumiaurojen aiheuttaman äänen vaimentamiseen. Teho-auroissa on polyuretaaniteräelementti, joka sallii terän jouston ilman mekaanisia osia. Tämä mahdollistaa lumitöiden tekemisin asutusalueiden huomattavasti hiljaisemmin. Rakenne vähentää myös ohjaamoon kantautuvaa melua.

Vuosi sitten yritys myi keräävien harjalaitteiden Hamsteri-tuoteperheensä Laimu Oy:lle. Tällä kaupalla molemmat yritykset pystyivät saamaan entistä paremmat asemat valitsemalleen strategialle.

Uusien tienhoitolaitteiden lisäksi yritys tekee myös huolto- ja kunnostustyötä. Viime kesänä käytiin läpi useita VR:n järeitä, veturien keulaan tarkoitettuja lumiauroja.

Tietotekniikka tehtaaseen ja tielle

Viimeisimpien uutuuksien joukossa on erittäin tehokas kuormaava linko. Omalla 138 kW:n moottorilla lumipenkkoja suoraan kärryyn kuormaava kone on osoittautunut taajamissa erinomaiseksi. Lunta pystytään kuormaamaan muuta liikennettä ihmeemmin häiritsemättä, sillä kuormauksessa ei tapahdu ollenkaan poikittaisliikennettä. Lumi pakkaantuu kaiken lisäksi huomattavan tiiviiksi kuljetuslavalle. Aivan jokapojan lingosta ei ole kyse, sillä yksikölle kertyy verotonta hintaa noin 80 000 euroa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tietotekniikan hyödyntäminen on tienhoidossa arkipäivää. Arctic Machinen tiedonsiirtopalvelu antaa urakan antajalle mahdollisuuden seurata tienhoitoa metri metriltä ja minuutti minuutilta. Enää ei tarvitse kysellä, missä olit kello 04.20 aamuyöllä ja oliko etuaura maassa. Myös alaterän painatuksen tiedot ja tielle levitettävän liukkaudentorjunta-aineen määrä näkyvät reaaliajassa halutun tietokoneen ruudulla.

Yhtenä esimerkkinä tuotannon tietotekniikasta on muutaman käytössä ollut lujuuslaskennan automaattinen tietokoneohjelma. Vaikka ohjelma maksoi noin 50 000 euroa, sen aikaansaamat säästöt materiaalikuluissa ja vähentyneinä reklamaatioina maksoivat investoinnin varsin pian takaisin.

Suomalaista osaamista

Arctic Machinen tuotanto on sataprosenttisesti kotimaassa. Ismo Virtasen mukaan myös Arctic Machinella on tutkittu Kaukoidän tarjoamia mahdollisuuksia, mutta yritys ei löytänyt mitään lisäarvoa sille, että tuotantoa olisi siirretty pois Suomesta. Virtasen mukaan tuotannon tehostaminen onnistuu Suomessakin, sillä meillä on paljon käyttämätöntä potentiaalia.

Suomalainen tienhoidon osaaminen on maailman ehdotonta huippuluokkaa. Tähän yhtälöön Kaukoidästä tehtävät alihankinnat ja ulkoistamiset eivät oikein istu, Ismo Virtanen korostaa. n

Avaa artikkelin PDF