Hydrauliveto perävaunuun

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Sampo Hydraulicsin Black Bruin radiaalimäntämoottorissa navan ulkokehän aaltomaista kehää vasten ponnistavat männät saavat aikaan suuren vääntömomentin, vaikka varsinaisen moottorin koko jää hyvin pieneksi. Tärkeä toimintaan vaikuttava yksityiskohta on jokaiseen mäntään liitetty palautusjousi, joka painaa männän roottorin sisään hydraulipaineen loppuessa. Näin moottori aiheuttaa minimaalisen vastuksen vapaalla ollessaan.
Sampo Hydraulicsin Black Bruin radiaalimäntämoottorissa navan ulkokehän aaltomaista kehää vasten ponnistavat männät saavat aikaan suuren vääntömomentin, vaikka varsinaisen moottorin koko jää hyvin pieneksi. Tärkeä toimintaan vaikuttava yksityiskohta on jokaiseen mäntään liitetty palautusjousi, joka painaa männän roottorin sisään hydraulipaineen loppuessa. Näin moottori aiheuttaa minimaalisen vastuksen vapaalla ollessaan.
Näyttelyalueen sorakuopassa Kire Steelin 18HX -perävaunun edessä oli Valtra T 214. Perävaunun leveät renkaat helpottivat liikkumista pehmeässä hiekassa. Rinteeseen nousu ei kuitenkaan olisi ollut mahdollista ilman perävaunun vetäviä pyöriä. Perävaunun telissä napamoottorit ovat ainoastaan takimmaisilla navoilla. Tämä riittää antamaan tarvittavan etenemiskyvyn.
Näyttelyalueen sorakuopassa Kire Steelin 18HX -perävaunun edessä oli Valtra T 214. Perävaunun leveät renkaat helpottivat liikkumista pehmeässä hiekassa. Rinteeseen nousu ei kuitenkaan olisi ollut mahdollista ilman perävaunun vetäviä pyöriä. Perävaunun telissä napamoottorit ovat ainoastaan takimmaisilla navoilla. Tämä riittää antamaan tarvittavan etenemiskyvyn.

Perävaunun hydraulivedon toimivuutta oli mahdollista todistaa omin silmin, kun hiekkakuopan näytösalueella Valtra T 214 kiskoi lastattua 18 tonnin perävaunua ylös pehmeää hiekkamäkeä. Ilman perävaunussa olevaa vetävää akselistoa tämä ei tietenkään olisi ollut mahdollista, sillä traktorin paino ei olisi riittänyt.

Näytöksen Kire Steel 18HX -perävaunun takimmaisissa telipyörissä oli Sampo Hydraulicsin valmistamat Black Bruin -napamoottorit. Traktorin lähdettyä etenemään rinteeseen kytki kuljettaja sähköisesti vedon napamoottoreihin ja meno jatkui pysähtymättä.

Myös vedon irrottaminen oli yhtä vaivatonta. Tarvittaessa vetojärjestelmän sähköinen ohjaus vapauttaa vedon automaattisesti nopeuden noustessa säädetylle tasolle maantieajossa ja suojaa siten hydraulijärjestelmää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vapaalla pyöriessään Black Bruin -napamoottorit eivät jarruta etenemistä. Napamoottorin hydraulimäntien palautusjouset painavat männät sylinterien sisään eikä kosketusta aaltomaiseen ulkokehään synny. Pääasiallisena kitkan lähteenä on tämän jälkeen vain navassa olevat pyörän laakerit ja tiivisteet, joten vetovastus ei oleellisesti poikkea moottorittomasta akselista. Napamoottoreiden täydellisen vapaakytkennän ansiosta perävaunun käyttämiselle toisessa traktorissa, jossa ei ole hydraulivedon kytkentämahdollisuutta, ei ole estettä.

Sampo Hydraulicsin Black Bruin radiaalimäntäperiaatteella toimivat napamoottorit edustavat alan korkeatasoista suomalaista osaamista. Ensimmäiset tämän rakenteen omaavat napamoottorit tulivat Suomessa käyttöön 60-luvulla ja ne tunnettiin tuohon aikaan nimellä Sisu-nestemoottori.

Jussi Laukkanen