Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Belgialainen Joskin panostaa räätälöintiin – tarjolla lietevaunuja, kuivalannan levittimiä, kippivaunuja, nurmen ilmastimia ja kesantomurskaimia

Joskin valmistaa erittäin pitkälle varusteltuja vaunuja, jotka on tarkoitettu vaativille asiakkaille. Joskinin tehtaalla on oma filosofiansa. Yritys on iso perävaunujen valmistaja, joka kehitystyössä kuuntelee käyttäjiä tarkasti.
Joskinin hinnasto on 110-sivuinen. 90 sivua on pelkkiä lisävarusteita. Kuvassa 22 kuutioinen Euroliner lietevaunu. Siinä on etu-ja takakselien aktiiviohjaus ja hydraulijousitus sekä hydarulijousitettu aisa ja nelipistenostolaite, johon on ripustettu letkulevitin kahdella jakolaitteella. Levittimen tilalle voidaan laittaa myös multuri.  Vaunussa on kahdesta kohtaa niveltyvä täyttöpuomi vaunun etuosassa. Vaunu voidaan varustaa myös kattokuormaimella.
Joskinin hinnasto on 110-sivuinen. 90 sivua on pelkkiä lisävarusteita. Kuvassa 22 kuutioinen Euroliner lietevaunu. Siinä on etu-ja takakselien aktiiviohjaus ja hydraulijousitus sekä hydarulijousitettu aisa ja nelipistenostolaite, johon on ripustettu letkulevitin kahdella jakolaitteella. Levittimen tilalle voidaan laittaa myös multuri. Vaunussa on kahdesta kohtaa niveltyvä täyttöpuomi vaunun etuosassa. Vaunu voidaan varustaa myös kattokuormaimella. 
Joskinilla on pieni 50 vaunun käsivarasto hätätilanteita varten. Muuten kaikki vaunut tehdään asiakkaan merkillä. Nämä vaunut ovat odottamassa toimitusta.
Joskinilla on pieni 50 vaunun käsivarasto hätätilanteita varten. Muuten kaikki vaunut tehdään asiakkaan merkillä. Nämä vaunut ovat odottamassa toimitusta. 
Pumpun voi valita käyttötarkoituksen mukaan. Ruuvipumppua käytetäään meillä esimerkiksi maitoautoissa. Se on tehokas, mutta arka. Tehtaan esittelytiloissa voi tutustua halkileikattujen mallien avulla pumppujen tekniikkaan.
Pumpun voi valita käyttötarkoituksen mukaan. Ruuvipumppua käytetäään meillä esimerkiksi maitoautoissa. Se on tehokas, mutta arka. Tehtaan esittelytiloissa voi tutustua halkileikattujen mallien avulla pumppujen tekniikkaan. 
Kuvan vihreä vaunu on Joskin X-Trem 18 m3, varustettuna täyttöpuomilla ja joustopiikkiäesmultaimella, jousitus on hydraulinen ja teli aktiiviohjautuva, renkaat saa oman maun mukaan.
Kuvan vihreä vaunu on Joskin X-Trem 18 m3, varustettuna täyttöpuomilla ja joustopiikkiäesmultaimella, jousitus on hydraulinen ja teli aktiiviohjautuva, renkaat saa oman maun mukaan. 
Kymppituumainen täyttöpuomi on uutuus, se piisaa hätäisellekin kuskille – 20 kuution vaunu täyttyy 2 minuutissa. Teleskooppijatkolla puomi ulottuu 4 metriin.
Kymppituumainen täyttöpuomi on uutuus, se piisaa hätäisellekin kuskille – 20 kuution vaunu täyttyy 2 minuutissa. Teleskooppijatkolla puomi ulottuu 4 metriin. 

Joskinin vaunufilosofia perustuu moduulirakenteiden hyödyntämiseen. Tarkasti määrätyt ja yhteensopivat moduulit tuovat tekemiseen edullista tehokkuutta ja vaunuja voidaan varustella eri komponenteilla jälkeen päin.

Kaikissa Joskinin lietevaunuissa on erillinen runko, paitsi pienessä yksiakselisessa Modulo 2 -vaunussa . Erillisrungosta on se etu, että säiliöön ei kohdistu rasituksia. Sinkki pysyy murenematta kiinni. Lisäksi rungon nostolaitteeseen saadaan kiinnitettyä lisävarusteet, kuten multurit ja letkulevittimet.

Monipuolinen vaunumallisto

Lietevaunuissa edullisin malli on Modulo 2, jota valmistetaan 2,5–18 kuution tilavuuksisena.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Komfort 2 on telivaunu, jossa tankki on 8 m³–18 m³.

Cobra on yksiakselinen erikoismalli, jonka säiliötilavuus on 9 m³ – 13 m³. Vaunu soveltuu multauskäyttöön ja on aina varusteltu 1050-millisillä kumeilla.

Quadra on kaksiakselinen vaunu, jonka varustelutaso on korkea. Sitä saa 16 m³–22 m³.

Euroliner on kolmiakselinen iso vaunu, jonka suurin säiliökoko on 26 kuutiota.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tera–X on malli, joka soveltuu lähinnä peltokäyttöön. Siinä on yhdellä akselilla rinnan neljä 650-38 rengasta.

X-Trem on vaunu, jota valmistetaan suuria sarjoja lähinnä urakoitsijoiden tarpeisiin. Vaunu on varustettu suurin piirtein kaikella tarvittavalla, mutta on räätälöitävissä vain rajoitetusti. Suurien sarjojen ansiosta vaunutn Hinta-laatusuhde on saatu pidettyä kunnossa, varustelun Tasoon nähden vaunun hinnoittelua voi pitää jopa edullisena. Verollinen myyntihinta on noin 110 000 euroa.

Kaikki vaunut tehdään HLE 550- tai sitä paremmasta teräksestä. Vaunua lähdetään kokoamaan asiakkaan nimellä alusta alkaen.

Neljä pumppuvaihtoehtoa

Imupainevaunujen tekeminen on ollut perinteisesti Joskinin ominta aluetta. Yritys on tähän mennessä valmistanut yli 20 000 lietetankkia. Tunnusomaista Joskinin vaunuille on pumppupuomi, jolla vaunu täytetään. Normaalin pumpun lisäksi kuormaimessa on usein lisävarusteena vielä kiihdyttävä keskipakopumppu, joka tehostaa säiliön täyttymistä. Täyttöpuomin lisäksi voidaan lieteallas varustaa suppilolla, joka on säiliön reunalla. Kuin mehiläinen kukasta, imaistaan imukärsällä vaunu suppilon kautta täyteen. 20 Kuution kärry saadaan käytännössä täyteen parissa–kolmessa minuutissa hytistä käsin. Massan sekoitus vaunuissa tapahtuu joko puhaltamalla tai hydraulisella lapasekoittimella.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Perinteinen alipainepumppu on yleisin valinta (70%) Joskin vaunuissa. Pumppu on kestävä ja tarjoaa tasaisen paineen kierroksista riippumatta. Multaimelle se soveltuu hyvin, koska alku- loppupään kuorma tyhjentyy yhtä tasaisesti – Jako on tasainen koko kuroman ajan. Se ei myöskään kuormita jakolaitetta.

Vaihtoehtona on ruuvipumppu, joka soveltuu notkealle ja homogeeniselle aineelle. Se on tehokas, mutta ei kestä ”sattumia” eikä jäätymistä. Pumpputyyppi on Saksassa suosittu.

Levitinvaunuista tuttu keskipakopumppu antaa ison virtauksen, ja soveltuu suuren tuottonsa ansiosta isoille vaunuille ja leveille puomeille. Tuotto on kuitenkin epätasainen ja hidastuu loppua kohti – viimeiset tipat tulevat tiputellen.

Neljäs vaihtoehto, rataspumppu, on kallis ja tehokas. Sitä käytetään esimerkiksi maitoautoissa. Koska liete ajetaan rattaiden läpi, on pumppu arka kokkareille ja klimpeille. Rataspumpun huoltaminen on kallista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ratas- ja rivipumppujen osuus myytävistä pumpuista on 25 %, loppu 5 prosenttia on keskipakopumppuja.

Levittimet eri tarpeisiin

Letkulevittimen lisäksi Joskin valmistaa kahta erityyppistä kiekkomultainta, isoilla ja pienillä kiekoilla. Suomeen tuotavassa mallistossa on myös kaksi laahavannasmulturia, s-piikki ja kultivaattorimultain.

S-piikkimultain soveltuu erinomaisesti sikamiesten tarpeisiin. Se äestää samalla kun liete levitetään. – Tanskassa käytetään kahta levityskertaa, jonka jälkeen pelto kylvetään. Yhden miehen työketjulle se on toimiva ratkaisu.

S-piikkimultaimesta hyviä kokemuksia

Arto Uusiranta Ilmajoelta on käyttänyt pari vuotta kimppakoneena Joskinin kuusimetristä s-piikkimultainta, joka soveltuu muokatulle maalle. 15-mottisen Lame-levityskärryn perässä oli aikaisemmin letkulevitin. Joskinin multureita voidaan asentaa myös muihin vaunuihin.

Arton kokemukset multurista ovat positiiviset. Multurin jälkeen hän kylvää parin päivän sisään etuäes-Rapid-yhdistelmällä ilman erillistä äestystä. Lannoituskustannus on minimoitu äärimmilleen. Salpietaria kuluu vain 120 kiloa hehtaarille.

Uusiranta on tyytyväinen myös multaimen jakajaan. Jakaja vaihtaa suuntaa jos se haistaa kovan kokkareen, kiven tai vastaavan. Jakajan laadusta ja tehosta kertoo se, että kun Uusiranta koetti kakkoskakkosella säätää jakajan suunnanvaihtoa, oli puu pätkinä ennen kuin jakajan säädöt saatiin kohdalleen. Jakaja ei ole mennyt kertaakaan tukkoon parin kevään aikana.

Kuivalannan tarkkuuslevittimet

Kuivalannan levitykseen tarkoitetut Tornadot ovat yksiakselisia tai telivaunuja. Levitin on pystykelainen ja sen takana on lapalevitin, jonka lavat muistuttavat jääkiekkomailaa. Ferti-Space on täsmälevitin, jossa on vaakatasossa repijäterät ja niiden takana levityslautaset Tebben ja Bergmannin tapaan.

Uutuusvaunu Siroccon lava tehdään prässäämällä. Lavassa on vain yksi sauma pohjalla. Lava tehdään pokaamalla Euroopan suurimmalla prässillä. Kahdesta palasta tehty lava on jäykkä. Kippivaunut tehdään samalla tekniikalla. Uudet Tornado-kolmoset tuullaan ilmeisesti jatkossa valmistamaan samalla tavalla.

Kippivaunut

Kippivaunujen mallivalikoimassa on vaihtoehto moneen tarpeeseen: Trans-CAP on 16 kuutioinen yleisvaunu, Trans-SPACE on iso vaunu (max 24 tonnin kantavuus) ja Trans-KTP -mallit ovat järeitä maan ja louheen ajoon tarkoitettuja urakointivaunuja.

Konekohtainen varaosakirja

Koska Joskinin vaunuissa on varustevaihtoehtoja runsaasti, on vaunukohtainen varaosakirja välttämätön.Varaosakirja antaa oikeat varaosanumerot ja koneista on hyvät hajotuskuvat. n

Joskin on perheyhtiö, joka on perustettu vuonna 1968. Aluksi urakointia harrastava firma paranteli käyttämiään koneita, vuonna 1974 mukaan tuli koneiden maahantuonti.

Oma tuotanto aloitettiin vuonna 1984. Puolan tehdas on avattiin 1999; Siellä tehdään pienempiä tankkeja, vesisäiliöitä ja juoma-astioita. Ranskan tehtaalla aloitettiin kippikärryjen valmistus vuonna 2002. Belgiassa on päätehtaan lisäksi toinen pari vuotta vanha tehdas, jossa valmistetaan säiliöitä ja tehdään hitsauksia. Kaikkiaan Joskin on aikojen kuluessa valmistanut yli 27 000 lietetankkia.

Joskinilla on oman tuotannon lisäksi useiden merkkien myyntiedustuksia Belgiassa.

Avaa artikkelin PDF