
Talvitiepäivät 2008 ilman lunta





Talvitiepäivien teemana oli "Ilmasto muuttuu, muuttuuko talvikunnossapito". Kansainvälisessä seminaarissa aihetta lähestyttiin tilaajan, tielläliikkujan ja urakoitsijan näkökulmasta. Talvien lauhtuessa liukkauden torjunta lisääntyy ja sitä kautta hiekoitushiekan kulutus kasvaa. Keväällä tienpintojen kuivuessa katupölyn määrä kasvaa, mikä aiheuttaa entistä suurempia ongelmia.
Teiden pysyessä sulana ympäri vuoden, kuluttavat nastarenkaat päällysteitä ja korjauksiin tarvitaan nykyistä enemmän määrärahoja.
Sorateillä uutena piirteenä on talviaikainen kelirikko. Aikaisemmin keväiset kelirikkokaudet tiedettiin ja niihin varauduttiin. Nykyisin märkä ja pitkä syksy pehmentää tie loppuvuodeksi niin, että sorastuksia on tehtävä entistä enemmän. Kevääksi varatut murskevarat on käytetty monin paikoin loppuun jo jouluun mennessä.
Betaiini on uusi liukkauden torjunta-aine
Lentokentillä ei voida käyttää perinteistä tiesuolaa sen korroosiovaikutuksen tähden. Nykyisin käytössä ovat muurahaishappopohjainen formiaatti ja etikkahappopohjainen asetaatti. Nämä aineet ovat vähemmän haitallisia kuin urea ja tiesuola. Ville Alatyppö WSP Finland Oy:stä kertoi Betaiinistä, joka on uusi aine liukkauden torjuntaan. Betaiini erotetaan sokerimelassista, jota syntyy sivutuotteena juurikassokerin valmistuksessa. Aine on aito luonnontuote, eikä aiheuta minkäänlaista korroosiota metallipinnoille tai kuormitusta ympäristölle.
Betaiiniä on kokeiltu ensi alkuun Rovaniemen lentoasemalla. Myöhemmin ainetta on ollut käytössä Kauhavan ja Tampere-Pirkkalan lentokentillä. Näiden kenttäkokeiden tulokset ovat lupaavia, koska jään sulatusteho on hyvä ja aine on todettu käyttäjän kannalta myrkyttömäksi ja muutenkin saasteettomaksi.
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Mahdollisuus löytöihin - Konehuutokauppa Tampereella
- Fendtin historia ja taustat
- Lypsynavetasta elementtitehdas – navetan sisällä valmistuu nyt puurunkoisia seinäelementtejä ja höylähirsiä