Talvitiepäivät 2008 ilman lunta

Talvitiepäivät järjestettiin tänä vuonna 27. kerran. Järjestävä taho Suomen Tieyhdistys oli valinnut sijaintipaikaksi Turun. Mukana järjestäjien puolella olivat myös Turun tiepiiri ja Turun kaupunki. Ilmojen haltijat eivät olleet tällä kertaa suosiollisia, sillä lunta ei ollut maassa lainkaan. Normaalisti Talvitiepäivien ohjelmaan kuuluva työnäytös jäi näin ollen pitämättä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vehon osastolla esiteltiin uusi Mercedeksen Unimog U20. Monikäyttöisen auton kokonaispaino on 8500 kiloa ja moottoriteho on 115 kilowattia. Työvälineille tarvittavaa hydrauliikkaa Unimog tuottaa 22+45 litraa minuutissa työpaineella 200 baria. Edessä on käytettävissä myös mekaaninen ulosotto 540/1000 kierrosta minuutissa.
Vehon osastolla esiteltiin uusi Mercedeksen Unimog U20. Monikäyttöisen auton kokonaispaino on 8500 kiloa ja moottoriteho on 115 kilowattia. Työvälineille tarvittavaa hydrauliikkaa Unimog tuottaa 22+45 litraa minuutissa työpaineella 200 baria. Edessä on käytettävissä myös mekaaninen ulosotto 540/1000 kierrosta minuutissa.
Konefarmin maahantuontiohjelmaan kuuluvien Schäffer-kuormaimien järeintä päätä edusti Talvitiepäivillä kurottajakuormain 930T. Kone soveltuu hyvin lumitöihin, työpaino on 6600 kiloa ja moottoritehoksi ilmoitetaan 95 kilowattia. Suurin nostokorkeus on 5,25 metriä ja kaatokuorma 2800 kiloa.
Konefarmin maahantuontiohjelmaan kuuluvien Schäffer-kuormaimien järeintä päätä edusti Talvitiepäivillä kurottajakuormain 930T. Kone soveltuu hyvin lumitöihin, työpaino on 6600 kiloa ja moottoritehoksi ilmoitetaan 95 kilowattia. Suurin nostokorkeus on 5,25 metriä ja kaatokuorma 2800 kiloa.
Virolainen lumityövälineiden valmistaja Meiren Engineering esitteli osastollaan lumiaurojaan. Kalustoa löytyy traktoreihin, kuorma-autoihin ja myös lentokenttien talvihoitotöihin. Yrityksen mallistosta löytyy lisää tietoa kotisivuilta www.meiren.ee.
Virolainen lumityövälineiden valmistaja Meiren Engineering esitteli osastollaan lumiaurojaan. Kalustoa löytyy traktoreihin, kuorma-autoihin ja myös lentokenttien talvihoitotöihin. Yrityksen mallistosta löytyy lisää tietoa kotisivuilta www.meiren.ee.
Kun lumen ajomatkat läjityspaikoille ovat pitkät, tarjoaa Oy Machine Tools Ab vaihtoehdon. Polttoöljykäyttöinen Snow Dragon sulattaa lumen paikan päällä ja vesi voidaan johtaa suoraan viemäriverkostoon. Esittelyssä ollut malli SND900 sulattaa lunta noin 180 kuutiota tunnissa ja polttoainetta menee alkaen 150 litraa tunnissa. Lumi voidaan kipata suoraan pyöräkuormaimella laitteeseen.
Kun lumen ajomatkat läjityspaikoille ovat pitkät, tarjoaa Oy Machine Tools Ab vaihtoehdon. Polttoöljykäyttöinen Snow Dragon sulattaa lumen paikan päällä ja vesi voidaan johtaa suoraan viemäriverkostoon. Esittelyssä ollut malli SND900 sulattaa lunta noin 180 kuutiota tunnissa ja polttoainetta menee alkaen 150 litraa tunnissa. Lumi voidaan kipata suoraan pyöräkuormaimella laitteeseen.
Vama esitteli osastollaan polanteen poistoon soveltuvaa laitettaan. Hydraulisylinterillä toimiva käpälä siirtää traktorin vetokoukun alta painatusvoiman terälle. Laitteen runkoon voidaan kytkeä myös takalana, jolla saadaan samalla ajokerralla siirrettyä lumi ja irrotettu polanne tien laitaan.
Vama esitteli osastollaan polanteen poistoon soveltuvaa laitettaan. Hydraulisylinterillä toimiva käpälä siirtää traktorin vetokoukun alta painatusvoiman terälle. Laitteen runkoon voidaan kytkeä myös takalana, jolla saadaan samalla ajokerralla siirrettyä lumi ja irrotettu polanne tien laitaan.

Talvitiepäivien teemana oli "Ilmasto muuttuu, muuttuuko talvikunnossapito". Kansainvälisessä seminaarissa aihetta lähestyttiin tilaajan, tielläliikkujan ja urakoitsijan näkökulmasta. Talvien lauhtuessa liukkauden torjunta lisääntyy ja sitä kautta hiekoitushiekan kulutus kasvaa. Keväällä tienpintojen kuivuessa katupölyn määrä kasvaa, mikä aiheuttaa entistä suurempia ongelmia.

 

Teiden pysyessä sulana ympäri vuoden, kuluttavat nastarenkaat päällysteitä ja korjauksiin tarvitaan nykyistä enemmän määrärahoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sorateillä uutena piirteenä on talviaikainen kelirikko. Aikaisemmin keväiset kelirikkokaudet tiedettiin ja niihin varauduttiin. Nykyisin märkä ja pitkä syksy pehmentää tie loppuvuodeksi niin, että sorastuksia on tehtävä entistä enemmän. Kevääksi varatut murskevarat on käytetty monin paikoin loppuun jo jouluun mennessä.

Betaiini on uusi liukkauden torjunta-aine

Lentokentillä ei voida käyttää perinteistä tiesuolaa sen korroosiovaikutuksen tähden. Nykyisin käytössä ovat muurahaishappopohjainen formiaatti ja etikkahappopohjainen asetaatti. Nämä aineet ovat vähemmän haitallisia kuin urea ja tiesuola. Ville Alatyppö WSP Finland Oy:stä kertoi Betaiinistä, joka on uusi aine liukkauden torjuntaan. Betaiini erotetaan sokerimelassista, jota syntyy sivutuotteena juurikassokerin valmistuksessa. Aine on aito luonnontuote, eikä aiheuta minkäänlaista korroosiota metallipinnoille tai kuormitusta ympäristölle.

Betaiiniä on kokeiltu ensi alkuun Rovaniemen lentoasemalla. Myöhemmin ainetta on ollut käytössä Kauhavan ja Tampere-Pirkkalan lentokentillä. Näiden kenttäkokeiden tulokset ovat lupaavia, koska jään sulatusteho on hyvä ja aine on todettu käyttäjän kannalta myrkyttömäksi ja muutenkin saasteettomaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

 

Avaa artikkelin PDF