
Logistiikan ratkaisut - Metsä Group Äänekosken biotuotetehdas


Metsä Fibre teki vuosi sitten sopimuksen biotuotetehtaan puukentän operoinnista Mantsinen Group Oy:n kanssa. Mantsinen on tunnettu raskaiden materiaalinkäsittelykoneiden ja satamanostureiden valmistajana.
Näiden valmistuksen ohella yritys tarjoaa myös logistiikkapalveluja teollisuudelle ja Äänekoskelle tulevat toiminnot kuuluvat Mantsinen Logistiikkapalvelut -liiketoimintayksikköön.
Mantsisen osuutena on tehtaalle tulevan puuvirran purkaminen junista ja kuorma-autoista joko suoraan tuotantolinjalle tai tarvittaessa kentälle.
Mantsinen toimittaa tehtaalle kolme sähkökäyttöistä materiaalinkäsittelykonetta ja kaksi kauko-ohjattavaa ja sähkökäyttöistä niin sanottua robottiveturia. Materiaalinkäsittelykoneet tyhjentävät tulevien junien ja puutavara-autojen kuormat.
Materaalinkäsittelykoneista kaksi on tela-alustaisia ja yksi kiskoilla kulkeva. Pääasiassa raiteilla oleva kone tyhjentää junia suoraan kuljettimille, mutta sen ulottuvuus riittää myös autojen tyhjentämiseen tarvittaessa.
Uusien koneiden tehokkuutta kuvaa, että niiden nostokapasiteetti on 5–7 tonnia raakapuuta kerralla ja maksimiulottuvuus yli 23 metriä. Saapuvat junat pyritään tyhjentämään välittömästi, minkä ansiosta odottaville vaunuletkoille ei tarvitse järjestää erillisiä säilytysraiteita.
Toiminta edellyttää kuitenkin suurta nopeutta ja häiriöttömyyttä, koska vuorokaudessa tehtaalle saapuu kolmesta viiteen raakapuujunaa. Tämä tarkoittaa keskimäärin 70 tyhjennettävää vaunua vuorokaudessa. Kun samaan aikaan tehtaalle parhaimmillaan tulee raakapuuauto keskimäärin 6 minuutin välein, on kuormien purkamisessa kiirettä.
Junakuljetukset tapahtuvat kokojunakuljetuksina, mikä tarkoittaa sitä, että junia ei tarvitse katkoa normaalin liikenteen aikana missään vaiheessa. Yksi raakapuujuna koostuu tavallisesti hieman yli 20 vaunusta.
Junakuljetuksista on tehty sopimus VR Transpointin kanssa. Tulevan puuraaka-aineen lisäksi VR huolehtii valmiin sellun kuljettamisesta Vuosaaren Satamaan Helsinkiin.
Vuosaari valikoitui vientisatamaksi monien eri syiden takia. Yksi niitä oli tyhjien konttien saatavuus. Koska Vuosaari on merkittävä tuontisatama, on siellä tyhjien konttien ylijäämä.
Sataman rooli tehtaan logistiikassa on tavallista suurempi, sillä tehtaan varsinainen tuotevarasto tulee sijaitseemaan Vuosaaren satamassa. Siellä Äänekoskelta tulevan sellun varastointiin ja siirtelyyn tulee osallistumaan 30–35 työntekijää ja toiminnot vaativat noin 7 miljoonan euron investoinnit.
Satamakuljetuksiin varataan kolme junarunkoa, joissa kussakin on 20–22 vaunua. Periaatteessa yksi runko on koko ajan lastattavana, yksi matkalla ja kolmas purussa satamassa.
kuvat: Mantsinen Group Oy
Osaston luetuimmat
- Agritechnicassa metsävarusteet vähissä, mutta bioenergian tarjonta monipuolista
- Uudentyyppisessä KoneAgriassa oli pienten toimijoiden vuoro – näytteilleasettajat olivat erittäin tyytyväisiä näyttelyn antiin
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Mantsinen-nosturit tunnetaan paitsi suorituskyvystään myös energiatehokkuudestaan – Mikko Mantsinen esittelee materiaalinkäsittelynostureiden tekniikkaa
- Fendtin historia ja taustat
- KoneAgria 2023 -uutuustuotekilpailussa tekoälyä käyttävälle järjestelmälle kultaa – kilpailussa mukana lähes 80 ehdokasta