Logistiikan ratkaisut - Metsä Group Äänekosken biotuotetehdas

Uutta tehdasta suunniteltaessa etsittiin materiaalivirtojen hallintaan tehokkaimpia saatavilla olevia ratkaisuja. Tämä näkyy raakapuun kuljetuksessa ja käsittelyssä tehdasalueella. Saapuvan raakapuun käsittely tapahtuu energiatehokkailla sähkökäyttöisillä koneilla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Raakapuujunien siirtelyä varten Mantsinen rakentaa kaksi neliakselista sähkökäyttöistä robottiveturia. Veturit ovat varsin raskaita, sillä niiden työpaino on 100 tonnia. Sähkön syöttö tapahtuu kaapelin kautta ja sitä varten vetureiden takapäädyssä on kaapelinkelauslaitteet. Kaapelin pituus on 450 metriä. Teoreettinen liikematka on näin ollen 900 metriä, koska veturi pystyy kelaamaan kaapelia syöttöpisteen molemmilla puolilla.
Raakapuujunien siirtelyä varten Mantsinen rakentaa kaksi neliakselista sähkökäyttöistä robottiveturia. Veturit ovat varsin raskaita, sillä niiden työpaino on 100 tonnia. Sähkön syöttö tapahtuu kaapelin kautta ja sitä varten vetureiden takapäädyssä on kaapelinkelauslaitteet. Kaapelin pituus on 450 metriä. Teoreettinen liikematka on näin ollen 900 metriä, koska veturi pystyy kelaamaan kaapelia syöttöpisteen molemmilla puolilla.
Raakapuun käsittelyä tullaan tehtaan raakapuukentällä hoitamaan kolmella Mantsisen valmistamalla materiaalinkäsittelykoneella. Kaksi näistä ovat tämän aukeaman kuvassa näkyvää tela-alustaista Mantsinen 120 ER HybriLift -tyyppiä ja yksi on kiskoilla kulkeva portaalialustainen Mantsinen 120 ES HybriLift. Viimeksi mainitun pääasiallinen tehtävä on saapuvien raakapuujunien tyhjentäminen. Yhteistä näille kaikille on sähkötoimisuus, sillä niissä on 250 kW:n sähkömoottorit. Energiatehokkuuden kasvattamiseksi koneet on varustettu Mantsisen HybriLift-järjestelmällä. Se varastoi pääpuomin alaslaskun aikana syntyvän energian paineakkuihin, jotka luovuttavat sen takaisin nostosyklin aikana (ylempi kuva). HybriLift lisää koneen energiatehokkuutta parhaimmillaan 35 %.Tela-alustaisen materiaalinkäsittelykoneiden maksimityöulottuvuus on vaakasuunnassa yli 23 metriä. Koneen pääpuomin pituus on 13 metriä ja taittopuomi on 11 metriä. Kiskoilla liikkuva kone eroaa tästä erityisesti alustan korkeuden osalta. Portaalirakenne mahdollistaa koneen kulkemisen kahden junan päällä, sillä koneen omat kiskot ovat junaraiteiden sivussa 11,5 metrin etäisyydellä toisistaan. Junat tarvitsevat korkeussuunnassa tilaa 5–6 metriä, mutta kokonaisuudessa alustan korkeus on 7,3 metriä. Kun kiskojen taso viereiseen kenttään nähden on 3 metriä ylempänä on koneen ylävaunu käytännössä hyvin korkealla.
Raakapuun käsittelyä tullaan tehtaan raakapuukentällä hoitamaan kolmella Mantsisen valmistamalla materiaalinkäsittelykoneella. Kaksi näistä ovat tämän aukeaman kuvassa näkyvää tela-alustaista Mantsinen 120 ER HybriLift -tyyppiä ja yksi on kiskoilla kulkeva portaalialustainen Mantsinen 120 ES HybriLift. Viimeksi mainitun pääasiallinen tehtävä on saapuvien raakapuujunien tyhjentäminen. Yhteistä näille kaikille on sähkötoimisuus, sillä niissä on 250 kW:n sähkömoottorit. Energiatehokkuuden kasvattamiseksi koneet on varustettu Mantsisen HybriLift-järjestelmällä. Se varastoi pääpuomin alaslaskun aikana syntyvän energian paineakkuihin, jotka luovuttavat sen takaisin nostosyklin aikana (ylempi kuva). HybriLift lisää koneen energiatehokkuutta parhaimmillaan 35 %.Tela-alustaisen materiaalinkäsittelykoneiden maksimityöulottuvuus on vaakasuunnassa yli 23 metriä. Koneen pääpuomin pituus on 13 metriä ja taittopuomi on 11 metriä. Kiskoilla liikkuva kone eroaa tästä erityisesti alustan korkeuden osalta. Portaalirakenne mahdollistaa koneen kulkemisen kahden junan päällä, sillä koneen omat kiskot ovat junaraiteiden sivussa 11,5 metrin etäisyydellä toisistaan. Junat tarvitsevat korkeussuunnassa tilaa 5–6 metriä, mutta kokonaisuudessa alustan korkeus on 7,3 metriä. Kun kiskojen taso viereiseen kenttään nähden on 3 metriä ylempänä on koneen ylävaunu käytännössä hyvin korkealla.

Metsä Fibre teki vuosi sitten sopimuksen biotuotetehtaan puukentän operoinnista Mantsinen Group Oy:n kanssa. Mantsinen on tunnettu raskaiden materiaalinkäsittelykoneiden ja satamanostureiden valmistajana.

Näiden valmistuksen ohella yritys tarjoaa myös logistiikkapalveluja teollisuudelle ja Äänekoskelle tulevat toiminnot kuuluvat Mantsinen Logistiikkapalvelut -liiketoimintayksikköön.

Mantsisen osuutena on tehtaalle tulevan puuvirran purkaminen junista ja kuorma-autoista joko suoraan tuotantolinjalle tai tarvittaessa kentälle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mantsinen toimittaa tehtaalle kolme sähkökäyttöistä materiaalinkäsittelykonetta ja kaksi kauko-ohjattavaa ja sähkökäyttöistä niin sanottua robottiveturia. Materiaalinkäsittelykoneet tyhjentävät tulevien junien ja puutavara-autojen kuormat.

Materaalinkäsittelykoneista kaksi on tela-alustaisia ja yksi kiskoilla kulkeva. Pääasiassa raiteilla oleva kone tyhjentää junia suoraan kuljettimille, mutta sen ulottuvuus riittää myös autojen tyhjentämiseen tarvittaessa.

Uusien koneiden tehokkuutta kuvaa, että niiden nostokapasiteetti on 5–7 tonnia raakapuuta kerralla ja maksimiulottuvuus yli 23 metriä. Saapuvat junat pyritään tyhjentämään välittömästi, minkä ansiosta odottaville vaunuletkoille ei tarvitse järjestää erillisiä säilytysraiteita.

Toiminta edellyttää kuitenkin suurta nopeutta ja häiriöttömyyttä, koska vuorokaudessa tehtaalle saapuu kolmesta viiteen raakapuujunaa. Tämä tarkoittaa keskimäärin 70 tyhjennettävää vaunua vuorokaudessa. Kun samaan aikaan tehtaalle parhaimmillaan tulee raakapuuauto keskimäärin 6 minuutin välein, on kuormien purkamisessa kiirettä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Junakuljetukset tapahtuvat kokojunakuljetuksina, mikä tarkoittaa sitä, että junia ei tarvitse katkoa normaalin liikenteen aikana missään vaiheessa. Yksi raakapuujuna koostuu tavallisesti hieman yli 20 vaunusta.

Junakuljetuksista on tehty sopimus VR Transpointin kanssa. Tulevan puuraaka-aineen lisäksi VR huolehtii valmiin sellun kuljettamisesta Vuosaaren Satamaan Helsinkiin.

Vuosaari valikoitui vientisatamaksi monien eri syiden takia. Yksi niitä oli tyhjien konttien saatavuus. Koska Vuosaari on merkittävä tuontisatama, on siellä tyhjien konttien ylijäämä.

Sataman rooli tehtaan logistiikassa on tavallista suurempi, sillä tehtaan varsinainen tuotevarasto tulee sijaitseemaan Vuosaaren satamassa. Siellä Äänekoskelta tulevan sellun varastointiin ja siirtelyyn tulee osallistumaan 30–35 työntekijää ja toiminnot vaativat noin 7 miljoonan euron investoinnit.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Satamakuljetuksiin varataan kolme junarunkoa, joissa kussakin on 20–22 vaunua. Periaatteessa yksi runko on koko ajan lastattavana, yksi matkalla ja kolmas purussa satamassa.

kuvat: Mantsinen Group Oy