FinnBuild-messut, Helsinki - kansainvälistynyt

Rakentamisen muuttuminen yhä kansainvälisemmäksi näkyi FinnBuildissa erityisesti monikansallisten yritysten panostuksessa. Uusien teknisten ratkaisujen ja tuoteideoiden osalta kotimaiset yritykset olivat hyvin edustettuina.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Omien työvälineiden säilyttäminen yhteisissä työkohteissa on usein vaikeaa. Tuusmet on tehnyt tähän tarpeeseen ukittavan työkaluarkun, joka on varustettu melko kookkailla pyörillä. Materiaalina oli käytetty 1,25 mm sähkösinkittyä teräslevyä.
Omien työvälineiden säilyttäminen yhteisissä työkohteissa on usein vaikeaa. Tuusmet on tehnyt tähän tarpeeseen ukittavan työkaluarkun, joka on varustettu melko kookkailla pyörillä. Materiaalina oli käytetty 1,25 mm sähkösinkittyä teräslevyä.
Tampereen AMK:n kilpailuryhmä rakensi omaa puurimoista ja liimasta koostuvaa siltaansa torstaina. He olivat valinneet varsin konventionaalisen ja varman lähestymiskulman, mikä näkyi muun muassa siinä, että heidän laskemansa teoreettinen kantavuus poikkesi vain 9,3 prosenttia koestetusta kantavuudesta. Samaan suunnittelutarkkuuteen ylsi myös Hämeen ammattikorkeakoulun 1-joukkue.
Tampereen AMK:n kilpailuryhmä rakensi omaa puurimoista ja liimasta koostuvaa siltaansa torstaina. He olivat valinneet varsin konventionaalisen ja varman lähestymiskulman, mikä näkyi muun muassa siinä, että heidän laskemansa teoreettinen kantavuus poikkesi vain 9,3 prosenttia koestetusta kantavuudesta. Samaan suunnittelutarkkuuteen ylsi myös Hämeen ammattikorkeakoulun 1-joukkue.
Metropolia ammattikorkeakoulun kilpailusilta odottamassa liimausten kuivumista. Tällä sillalla ei kuitenkaan päästy palkintosijoille.
Metropolia ammattikorkeakoulun kilpailusilta odottamassa liimausten kuivumista. Tällä sillalla ei kuitenkaan päästy palkintosijoille.
Delete esitteli innovatiivista vaihtolavajärjestelmäänsä messukeskuksen sisäpihalla. SkipUp-lavajärjestelmän ideana on mahdollistaa täyden lavan vaihto tyhjään ilman, että auton pitäisi ennen työmaalle saapumista laskea tyhjä lava jonnekin, ajaa työmaalle ottamaan täysi lava päälle ja laskea se puolestaan jonnekin siksi aikaa, kun auto siirtää tyhjän lavan työmaalle. Tämäntyyppinen lavojen edestakainen vekslaaminen vie paljon aikaa puhumattakaan siitä, että ahtaissa taajamissa sijaitsevilla työmailla ei ole lavojen maahanlaskulle edes vapaata tilaa.
Delete esitteli innovatiivista vaihtolavajärjestelmäänsä messukeskuksen sisäpihalla. SkipUp-lavajärjestelmän ideana on mahdollistaa täyden lavan vaihto tyhjään ilman, että auton pitäisi ennen työmaalle saapumista laskea tyhjä lava jonnekin, ajaa työmaalle ottamaan täysi lava päälle ja laskea se puolestaan jonnekin siksi aikaa, kun auto siirtää tyhjän lavan työmaalle. Tämäntyyppinen lavojen edestakainen vekslaaminen vie paljon aikaa puhumattakaan siitä, että ahtaissa taajamissa sijaitsevilla työmailla ei ole lavojen maahanlaskulle edes vapaata tilaa.
Lavoja voidaan kuljettaa kaksi päällekkäin, kunhan kuorma ei ulotu laitojen yläpuolelle. Kuljetuksen ajaksi päällimmäinen lava kiinnitetään alempaan neljällä vanttiruuvilla. Lavojen pinoaminen kaksi päällekkäin tekee mahdolliseksi kuuden lavan yhtäaikaisen kuljetuksen perävaunuyhdistelmässä.
Lavoja voidaan kuljettaa kaksi päällekkäin, kunhan kuorma ei ulotu laitojen yläpuolelle. Kuljetuksen ajaksi päällimmäinen lava kiinnitetään alempaan neljällä vanttiruuvilla. Lavojen pinoaminen kaksi päällekkäin tekee mahdolliseksi kuuden lavan yhtäaikaisen kuljetuksen perävaunuyhdistelmässä.
Kun alin lava vedetään auton päälle, liukuu päällimmäisenä oleva lava taaksepäin. Lavojen etukulmissa on hydraulisesti toimivat vaimenninvarret, jotka hidastavat päällimmäisen lavan laskeutumista maahan. Vaimentimet toimivat passiivisesti ja palautuvat itsestään alkuasentoonsa. Mitään letkujen kytkentää ei tarvita.
Kun alin lava vedetään auton päälle, liukuu päällimmäisenä oleva lava taaksepäin. Lavojen etukulmissa on hydraulisesti toimivat vaimenninvarret, jotka hidastavat päällimmäisen lavan laskeutumista maahan. Vaimentimet toimivat passiivisesti ja palautuvat itsestään alkuasentoonsa. Mitään letkujen kytkentää ei tarvita.
Italialaisen nostinvalmistajan Almacin tuotteita tuo Suomeen Simeri Oy. AlmaCrawler 850-BL on tela-alustainen saksilavanostin, jossa hydraulinen telojen asennon säätö mahdollistaa työskentelyn jopa 20 astetta kaltevalla pinnalla. Korin lattia nousee suurimmillaan 5,9 metriin ja suurin kuorma on 250 kg. Itse nostin painaa 1990 kg.
Italialaisen nostinvalmistajan Almacin tuotteita tuo Suomeen Simeri Oy. AlmaCrawler 850-BL on tela-alustainen saksilavanostin, jossa hydraulinen telojen asennon säätö mahdollistaa työskentelyn jopa 20 astetta kaltevalla pinnalla. Korin lattia nousee suurimmillaan 5,9 metriin ja suurin kuorma on 250 kg. Itse nostin painaa 1990 kg.
Erilaisia työkalujen ja kiinnitystarvikkeiden liikuttelua ja varastointia järkevöittäviä ratkaisuja oli messuilla esillä laajasti. Usea pääasiassa kiinnitystarvikkeita myyvä yritys esitteli oman laatikkojärjestelmiänsä. Parhaat järjestelmät tarjosivat ratkaisuja jopa asentajan työpakun sisustamiseen. Kuvassa ruotsalaisen Essven BOB Systemiksi nimetty autoteline sekä Essbox Mini ja Essbox Systainer -kuljetussalkut.
Erilaisia työkalujen ja kiinnitystarvikkeiden liikuttelua ja varastointia järkevöittäviä ratkaisuja oli messuilla esillä laajasti. Usea pääasiassa kiinnitystarvikkeita myyvä yritys esitteli oman laatikkojärjestelmiänsä. Parhaat järjestelmät tarjosivat ratkaisuja jopa asentajan työpakun sisustamiseen. Kuvassa ruotsalaisen Essven BOB Systemiksi nimetty autoteline sekä Essbox Mini ja Essbox Systainer -kuljetussalkut.
Pakettiautojen pienintä ryhmää edusti henkilömallista pakettiautoksi muutettu Citroen C3 PureTech 82 Feel. Auton kokonaishinnaksi ilmoitettiin vajaat 18 000 euroa, josta pakettiauton muutostyön osuus on noin 930 euroa.
Pakettiautojen pienintä ryhmää edusti henkilömallista pakettiautoksi muutettu Citroen C3 PureTech 82 Feel. Auton kokonaishinnaksi ilmoitettiin vajaat 18 000 euroa, josta pakettiauton muutostyön osuus on noin 930 euroa.
Dinolift toi näytille uutuusmallin, joka valmistajayritykselle merkitsee aluevaltausta kokonaan uuteen tuoteryhmään.  Autoalustainen DINO 230VT on rekisteröity tieliikenteeseen alle 3,5 tonnin kokonaispainolla, mikä tarkoittaa mahdollisuutta ajaa B-kortilla. Tämä autonostin on suunniteltu erityisesti vuokraamokäyttöön. Suunnittelussa on painotettu turvallisuutta, luotettavuutta ja helppokäyttöisyyttä. Suurin työskentelykorkeus on 23 metriä. Kolme eri tuentavaihtoehtoa (kapea, leveä, toispuoleinen) sekä intuitiivinen ohjaus helpottavat käyttöä.
Dinolift toi näytille uutuusmallin, joka valmistajayritykselle merkitsee aluevaltausta kokonaan uuteen tuoteryhmään. Autoalustainen DINO 230VT on rekisteröity tieliikenteeseen alle 3,5 tonnin kokonaispainolla, mikä tarkoittaa mahdollisuutta ajaa B-kortilla. Tämä autonostin on suunniteltu erityisesti vuokraamokäyttöön. Suunnittelussa on painotettu turvallisuutta, luotettavuutta ja helppokäyttöisyyttä. Suurin työskentelykorkeus on 23 metriä. Kolme eri tuentavaihtoehtoa (kapea, leveä, toispuoleinen) sekä intuitiivinen ohjaus helpottavat käyttöä.
RealLiftin osastolla Haulotten henkilönostimia esittelivät Jesse Kuhlman sekä Pasi Päkkilä. Optimum 8 -saksilava edustaa asennus- ja rakennustöissä paljon käytettyä kahdeksaan metriin ylettyvää kokoluokkaa.
RealLiftin osastolla Haulotten henkilönostimia esittelivät Jesse Kuhlman sekä Pasi Päkkilä. Optimum 8 -saksilava edustaa asennus- ja rakennustöissä paljon käytettyä kahdeksaan metriin ylettyvää kokoluokkaa.
Pieni JLG 10MSP -S painaa vain 555 kg, mutta sillä pääsee 5 metrin työskentelykorkeuteen. Suurin korikuorma on 160 kg ja nostinta voi ajaa täydessä korkeudessa. JLG:n nostimet ovat Rotatorin edustuksessa.
Pieni JLG 10MSP -S painaa vain 555 kg, mutta sillä pääsee 5 metrin työskentelykorkeuteen. Suurin korikuorma on 160 kg ja nostinta voi ajaa täydessä korkeudessa. JLG:n nostimet ovat Rotatorin edustuksessa.
Liftek Oy toimii Manitoun rakennuskoneiden maahantuojana. Osastolla oli esittelyssä uusi MLT 739-115 V CP -kurottaja sekä Manitoun maastokelpoinen MC18-4- trukki. Jälkimmäinen oli hinnaltaan varsin kilpailukykyinen verrattuna moniin varsinaisiin maastotrukkeihin.
Liftek Oy toimii Manitoun rakennuskoneiden maahantuojana. Osastolla oli esittelyssä uusi MLT 739-115 V CP -kurottaja sekä Manitoun maastokelpoinen MC18-4- trukki. Jälkimmäinen oli hinnaltaan varsin kilpailukykyinen verrattuna moniin varsinaisiin maastotrukkeihin.
Matalajännitteiset työmaavalaistusjärjestelmät ovat kasvattaneet suosiotaan. EL & Site Oy:n myymässä MBerg 48 V -järjestelmässä voidaan yhteen muuntajaan yhdistää mallista riippuen 25-75 ledivalaisinta. Matalajännitteisyyden ansiosta valaisimen voi yhdistää johdinlinjaan vaikka rosvoliittimillä.
Matalajännitteiset työmaavalaistusjärjestelmät ovat kasvattaneet suosiotaan. EL & Site Oy:n myymässä MBerg 48 V -järjestelmässä voidaan yhteen muuntajaan yhdistää mallista riippuen 25-75 ledivalaisinta. Matalajännitteisyyden ansiosta valaisimen voi yhdistää johdinlinjaan vaikka rosvoliittimillä.
Sievin Jalkine on kehittänyt uuden version Spike-liukastumissuojanastoista. Aikaisemmassa versiossa nastoja oli 6 ja ne saatiin esille kengän takana olevasta kahvasta ruuvaamalla. Nyt uusissa Spike 3 -kengissä nastoja 2 ja ne sijaitsevat pelkästään kannassa. Nastat saa käyttöön kääntämällä pientä vipua kannan sivulla. Mekanismi on huomaamaton.
Sievin Jalkine on kehittänyt uuden version Spike-liukastumissuojanastoista. Aikaisemmassa versiossa nastoja oli 6 ja ne saatiin esille kengän takana olevasta kahvasta ruuvaamalla. Nyt uusissa Spike 3 -kengissä nastoja 2 ja ne sijaitsevat pelkästään kannassa. Nastat saa käyttöön kääntämällä pientä vipua kannan sivulla. Mekanismi on huomaamaton.
Teollisuusmaalimarkkinoille Suomeen oli saapunut uusi tulokas. USA:sta lähtöisin oleva Rust-Oleum on maineikas ja vanha (perustettu 1921) maalivalmistaja, jolla on Pohjois-Amerikan mantereella joidenkin arvioiden mukaan suurin markkinaosuus ruosteenesto-, sisustus- ja talonrakennusalan ammattimaaleissa. Suomen maahantuojana toimiva Colornova on aikaisemmin keskittynyt Rust- Oleumin sisustusmaalien myyntiin, mutta nyt valikoimaa täydentävät ammattikäyttäjille tarkoitetut maalit ja pinnoitustuotteet. Teollisuustuotteiden ryhmään kuuluu monia kunnossapitoon tarkoitettuja tuotteita, kuten Hard Hat -ruosteenestopohjamaalit.
Teollisuusmaalimarkkinoille Suomeen oli saapunut uusi tulokas. USA:sta lähtöisin oleva Rust-Oleum on maineikas ja vanha (perustettu 1921) maalivalmistaja, jolla on Pohjois-Amerikan mantereella joidenkin arvioiden mukaan suurin markkinaosuus ruosteenesto-, sisustus- ja talonrakennusalan ammattimaaleissa. Suomen maahantuojana toimiva Colornova on aikaisemmin keskittynyt Rust- Oleumin sisustusmaalien myyntiin, mutta nyt valikoimaa täydentävät ammattikäyttäjille tarkoitetut maalit ja pinnoitustuotteet. Teollisuustuotteiden ryhmään kuuluu monia kunnossapitoon tarkoitettuja tuotteita, kuten Hard Hat -ruosteenestopohjamaalit.

Kasvava kansainvälisyys näkyi FinnBuildissa monikansallisten yritysten entistä näkyvämpänä läsnäolona. Ulkomaisia – lähinnä EU-alueelta tulevia yrityksiä – jotka olivat edustettuina Suomessa rekisteröidyn maayhtiön kautta oli luonnollisesti eniten. Mukana oli myös lukuisia suoraan ulkomailta saapuneita näytteilleasettajia. Messuilla oli pyöreästi 80 ulkomaista yritystä 20 eri maasta.

Rakentamisen hyvä suhdannekehitys näkyi tässä asiassa, samoin kuin messujen saavuttamassa kävijämäärässä. Itse messuilla sekä sen yhteydessä järjestetyissä tapahtumissa vieraili yhteensä yli 25 000 ihmistä.

FinnBuild-messuilla on perinteisesti järjestetty sillansuunnittelukilpailu rakennustekniikan ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoille. Puurimasta ja -liimasta messujen aikana rakennetut sillat testataan koestamalla ne katkeamispisteeseen asti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kisan palkintokategorioina ovat suunnittelutarkkuus, esteettisyys ja kestävyys. Kilpailun kuusi joukkuetta olivat tällä kertaa kaikki ammattikorkeakouluista: mukana oli kaksi joukkuetta Hämeen ammattikorkeakoulusta, joukkueet Tampereen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluista sekä Metropoliasta ja Saimiasta.

Kantavimman sillan oli rakentanut Jyväskylän ammattikorkeakoulun joukkue, jonka silta kesti koestuksessa 325,1 kg:n kuorman. Suunnittelutarkkuudessa parhaaksi ylsivät Tampereen ammattikorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun 1-joukkue. Kummankin joukkueen oma ennakkoarvio sillan kantokyvystä poikkesi noin 9,3 prosenttia.

FinnBuild ja Finnbuild Infra taas järjestetään seuraavan kerran kahden vuoden päästä 7.-9.10.2020.