Bauma-näyttely 8.–14.4.2019 oli kaikkien aikojen suurin rakennusalan tapahtuma

Bauma on maailman suurin rakennuskonenäyttely, joka järjestetään Saksassa joka kolmas vuosi. Tämänkertainen Bauma keräsi jälleen yhteen laajan kirjon alan toimijoita, ja rikkoi samalla kaikki aiemmat ennätykset.
Baumassa oli noin 3 700 näytteilleasettajaa 63:sta eri maasta. (AT)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Case järjesti mojovan yllätyksen esittelemällä biokaasukäyttöisen pyöräkuormaimen prototyypin. Sisaryhtiö FPT:n kanssa yhteistyössä valmistetun koneen tehoksi ilmoitetaan 230 hevosvoimaa, mikä vastaa perinteistä 821G-mallia, Teknologiaa on aiemmin testattu muissa CNH:n tytäryhtiöissä, kuten Ivecon busseissa ja kuorma-autoissa. Tetra-projektiksi nimetty kone sisältää muutakin mielenkiintoista tekniikkaa, kuten kasvojen tunnistukseen perustuvan käynnistyksen sekä työmaatasoisen karttajärjestelmän. (AT)
Case järjesti mojovan yllätyksen esittelemällä biokaasukäyttöisen pyöräkuormaimen prototyypin. Sisaryhtiö FPT:n kanssa yhteistyössä valmistetun koneen tehoksi ilmoitetaan 230 hevosvoimaa, mikä vastaa perinteistä 821G-mallia, Teknologiaa on aiemmin testattu muissa CNH:n tytäryhtiöissä, kuten Ivecon busseissa ja kuorma-autoissa. Tetra-projektiksi nimetty kone sisältää muutakin mielenkiintoista tekniikkaa, kuten kasvojen tunnistukseen perustuvan käynnistyksen sekä työmaatasoisen karttajärjestelmän. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Kaivukoneuutuuksia esiteltiin eniten 8–9 tonnin painoluokassa, josta esimerkkinä Huyndain uutta ”Tiikerinsilmä”-muotoilua edustava HS 85 A -kaivuri. Uutuusmalli asettuu 8–9 tonnin painoluokkaan. Yanmar-moottorin teho on 49,9 kW/66,9 hv. Työskentelyalue on kolmiosaisen puomin ansiosta kaikkiin suuntiin laaja. Hydrauliikka on kuormantunteva. Huyndain mallimerkinnän A-kirjain tarkoittaa, että kone täyttää päästötaso 5:n määräykset. (UO)
Kaivukoneuutuuksia esiteltiin eniten 8–9 tonnin painoluokassa, josta esimerkkinä Huyndain uutta ”Tiikerinsilmä”-muotoilua edustava HS 85 A -kaivuri. Uutuusmalli asettuu 8–9 tonnin painoluokkaan. Yanmar-moottorin teho on 49,9 kW/66,9 hv. Työskentelyalue on kolmiosaisen puomin ansiosta kaikkiin suuntiin laaja. Hydrauliikka on kuormantunteva. Huyndain mallimerkinnän A-kirjain tarkoittaa, että kone täyttää päästötaso 5:n määräykset. (UO) Kuva: Väinö Keto
Allu Transformers -seulakauhojen terävalikoima lisääntyi kaksois- ja kolmoisterillä, jotka kasvattavat terävaihtoehtojen haarukan 8–105 milliin, mikä lisää käyttökohteiden määrää entisestään. Transformer-mallisto oli esillä kokonaisuudessaan, pienimmästä DL-mallistosta suurimpaan M-sarjaan. Allu Group on erinomainen esimerkki suomalaisesta kasvuyrityksestä – yritys työllistää aktiivisen tuotekehityksensä ansiosta jo noin 100 henkeä. Viennin osuus on reilusti yli 90 prosenttia liikevaihdosta! (UO)
Allu Transformers -seulakauhojen terävalikoima lisääntyi kaksois- ja kolmoisterillä, jotka kasvattavat terävaihtoehtojen haarukan 8–105 milliin, mikä lisää käyttökohteiden määrää entisestään. Transformer-mallisto oli esillä kokonaisuudessaan, pienimmästä DL-mallistosta suurimpaan M-sarjaan. Allu Group on erinomainen esimerkki suomalaisesta kasvuyrityksestä – yritys työllistää aktiivisen tuotekehityksensä ansiosta jo noin 100 henkeä. Viennin osuus on reilusti yli 90 prosenttia liikevaihdosta! (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Työkoneiden kauko-ohjaus yleistyy turvallisuussyistä ensin suljetetuilla työmailla, jossa ei liiku ulkopuolisia henkilöitä tai ajoneuvoja. (UO)
Työkoneiden kauko-ohjaus yleistyy turvallisuussyistä ensin suljetetuilla työmailla, jossa ei liiku ulkopuolisia henkilöitä tai ajoneuvoja. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Kauko-ohjauksen etuna on, että yksi kuljettaja voi käyttää useita työmaalla tarvittavia koneita vuorotellen. Työ sujuu joustavasti, tehokkaasti ja turvallisesti, koska kuljettajan ei tarvitse siirtyä jatkuvasti koneesta toiseen. (UO)
Kauko-ohjauksen etuna on, että yksi kuljettaja voi käyttää useita työmaalla tarvittavia koneita vuorotellen. Työ sujuu joustavasti, tehokkaasti ja turvallisesti, koska kuljettajan ei tarvitse siirtyä jatkuvasti koneesta toiseen. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Takeuchin uusi TB370-malli keräsi runsaasti kiinnostuneita. Seitsemän tonnin kokoluokkaan sijoittuva kone on saatavana myös kaksiosaisella pääpuomilla varustettuna. Ohjaamossa on haettu autoteollisuudesta tuttua viimeistelytasoa. Moottori on 42,4 kilowattinen. TB370:n lisäksi yritys esitteli TB220e-mallin, joka laajentaa merkin akkukaivukoneiden tarjontaa. (AT)
Takeuchin uusi TB370-malli keräsi runsaasti kiinnostuneita. Seitsemän tonnin kokoluokkaan sijoittuva kone on saatavana myös kaksiosaisella pääpuomilla varustettuna. Ohjaamossa on haettu autoteollisuudesta tuttua viimeistelytasoa. Moottori on 42,4 kilowattinen. TB370:n lisäksi yritys esitteli TB220e-mallin, joka laajentaa merkin akkukaivukoneiden tarjontaa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Rototilttijärjestelmien käyttö on keski-Euroopassa ollut huomattavasti vähäisempää kuin pohjoismaissa, joissa työkoneet ovat olleet muutoinkin kattavammin varusteltuja. Markkinat ovat olleet käytännössä Rototiltin ja Engconin hallussa. Saksassa vahva merkki on HKS, joka on erikoistunut sylinterittömiin rototiltteihin. (TR)
Rototilttijärjestelmien käyttö on keski-Euroopassa ollut huomattavasti vähäisempää kuin pohjoismaissa, joissa työkoneet ovat olleet muutoinkin kattavammin varusteltuja. Markkinat ovat olleet käytännössä Rototiltin ja Engconin hallussa. Saksassa vahva merkki on HKS, joka on erikoistunut sylinterittömiin rototiltteihin. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Kobelco esitteli täysin uudistetut noin kahdeksan tonnin kaivukoneensa. Mallimerkinnät ovat SK75SR-7 ja SK85MSR-7. Asiakaspalautteen myötä esim. hydrauliikan nopeutta on kasvatettu 15 % ja moottorin voimantuottoa 23 %. Ohjaamon kokoa on kasvatettu – samalla myös työasennon säätömahdollisuudet ovat parantuneet. Grammerin lämmitettävä ilmaistuin on vakiovaruste. Ensimmäiset koneet on jo myyty, ja ne saapuvat Suomeen toukokuun aikana. (AT)
Kobelco esitteli täysin uudistetut noin kahdeksan tonnin kaivukoneensa. Mallimerkinnät ovat SK75SR-7 ja SK85MSR-7. Asiakaspalautteen myötä esim. hydrauliikan nopeutta on kasvatettu 15 % ja moottorin voimantuottoa 23 %. Ohjaamon kokoa on kasvatettu – samalla myös työasennon säätömahdollisuudet ovat parantuneet. Grammerin lämmitettävä ilmaistuin on vakiovaruste. Ensimmäiset koneet on jo myyty, ja ne saapuvat Suomeen toukokuun aikana. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Case täydentää alle 10-tonnisten kaivukoneidensa valikoimaa uudella CX90D MSR -mallilla. Uusimman päästötason määräykset täyttävä 69-hevosvoimainen moottori on Yanmarin käsialaa. Uuden moottorin myötä mm. väännön kerrotaan parantuneen kaikilla kierrosalueilla. Hydrauliikan ennakoidaan olevan kokoluokkansa nopein. Lisäksi ohjaamon kerrotaan olevan erittäin tilava ja suunniteltu vähentämään kuljettajaan kohdistuvaa rasitusta työpäivän aikana. (AT)
Case täydentää alle 10-tonnisten kaivukoneidensa valikoimaa uudella CX90D MSR -mallilla. Uusimman päästötason määräykset täyttävä 69-hevosvoimainen moottori on Yanmarin käsialaa. Uuden moottorin myötä mm. väännön kerrotaan parantuneen kaikilla kierrosalueilla. Hydrauliikan ennakoidaan olevan kokoluokkansa nopein. Lisäksi ohjaamon kerrotaan olevan erittäin tilava ja suunniteltu vähentämään kuljettajaan kohdistuvaa rasitusta työpäivän aikana. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Samaan emoyhtiöön kuuluvat Doosan ja Bobcat olivat ensimmäistä kertaa omilla osastoillaan. Ensin mainitun uutuuksiin sisältyi pienemmän pään kaivukoneet DX62R ja DX85R. Molemmissa malleissa on sama Stage 5 -päästömäärykset täyttävä Yanmar 4TNV98C -moottori. Pienemmän uutuuden tehon kerrotaan parantuneen peräti 22 % edelliseen versioon verrattuna. (AT)
Samaan emoyhtiöön kuuluvat Doosan ja Bobcat olivat ensimmäistä kertaa omilla osastoillaan. Ensin mainitun uutuuksiin sisältyi pienemmän pään kaivukoneet DX62R ja DX85R. Molemmissa malleissa on sama Stage 5 -päästömäärykset täyttävä Yanmar 4TNV98C -moottori. Pienemmän uutuuden tehon kerrotaan parantuneen peräti 22 % edelliseen versioon verrattuna. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Yanmar uudistaa kahdeksan tonnin kokoluokan kaivinkoneitaan. ViO82:sta on kaksi eri versiota, joista toisessa on kaksiosainen pääpuomi. Käytössä on ns. ViPPS2i-hydraulijärjestelmä, joka käytännössä tarkoittaa kahta erikseen ohjattua kuormantuntevaa pumppua. Ratkaisun kerrotaan parantavan niin polttoainetehokkuutta kuin hydrauliikan hallittavuuttakin. Työpainoksi ilmoitetaan noin 8 200 kiloa. (AT)
Yanmar uudistaa kahdeksan tonnin kokoluokan kaivinkoneitaan. ViO82:sta on kaksi eri versiota, joista toisessa on kaksiosainen pääpuomi. Käytössä on ns. ViPPS2i-hydraulijärjestelmä, joka käytännössä tarkoittaa kahta erikseen ohjattua kuormantuntevaa pumppua. Ratkaisun kerrotaan parantavan niin polttoainetehokkuutta kuin hydrauliikan hallittavuuttakin. Työpainoksi ilmoitetaan noin 8 200 kiloa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Eurocomach esitteli täysin uuden 65TR-kaivinkoneen, jonka työpainoksi kerrotaan 6 200 kg. Moottori on 45-kilowattinen Kubota. Kolmiosaisen pääpuomin ansiosta kaivusyvyys on lähes neljä metriä. Uutuudesta on myös kiinteäpuominen ja lyhytperäinen sisarmalli Es60ZT, joka painaa n. 5 700 kiloa. Suomessa italialaismerkkiä myy Minikone ECM-merkkisenä. Tuote on valkoisesta väristä huolimatta kuitenkin sama. (AT)
Eurocomach esitteli täysin uuden 65TR-kaivinkoneen, jonka työpainoksi kerrotaan 6 200 kg. Moottori on 45-kilowattinen Kubota. Kolmiosaisen pääpuomin ansiosta kaivusyvyys on lähes neljä metriä. Uutuudesta on myös kiinteäpuominen ja lyhytperäinen sisarmalli Es60ZT, joka painaa n. 5 700 kiloa. Suomessa italialaismerkkiä myy Minikone ECM-merkkisenä. Tuote on valkoisesta väristä huolimatta kuitenkin sama. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Hidromekin lyhytperäinen 16-tonninen HMK145 on edennyt tuotantovaiheeseen. Työmukavuuteen on kiinnitetty erityistä huomioita – tavoitteena on ollut luoda kone, jonka ohjaamossa olisi toimisto-olosuhteet. Käytössä on ns. Opera-käyttöjärjestelmä, jonka kerrotaan olevan erittäin helppokäyttöinen. Varsin tyylikästä konetta on muistettu RedDot-muotoilupalkinnolla. Kokoluokasta poiketen koneessa on korjaustöitä helpottava kippaavaa ohjaamo. (AT)
Hidromekin lyhytperäinen 16-tonninen HMK145 on edennyt tuotantovaiheeseen. Työmukavuuteen on kiinnitetty erityistä huomioita – tavoitteena on ollut luoda kone, jonka ohjaamossa olisi toimisto-olosuhteet. Käytössä on ns. Opera-käyttöjärjestelmä, jonka kerrotaan olevan erittäin helppokäyttöinen. Varsin tyylikästä konetta on muistettu RedDot-muotoilupalkinnolla. Kokoluokasta poiketen koneessa on korjaustöitä helpottava kippaavaa ohjaamo. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Myös Hitachi päivittää minikaivukoneensa vastaamaan viimeisimpiä päästömääräyksiä. ZX85US-6:n työpaino on reilut kahdeksan tonnia. Moottorina hyrrittää 41,8 kilowattinen Yanmar, joka puhdistaa päästönsä EGR:n ja DPF:n yhteistoiminnalla. Aiempaan mallisarjaan verrattuna esim. runkoa ja puskulevyä on vahvistettu. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. ilmaistuin ja led-työvalot. (AT)
Myös Hitachi päivittää minikaivukoneensa vastaamaan viimeisimpiä päästömääräyksiä. ZX85US-6:n työpaino on reilut kahdeksan tonnia. Moottorina hyrrittää 41,8 kilowattinen Yanmar, joka puhdistaa päästönsä EGR:n ja DPF:n yhteistoiminnalla. Aiempaan mallisarjaan verrattuna esim. runkoa ja puskulevyä on vahvistettu. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. ilmaistuin ja led-työvalot. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Bobcatin sähkökaivinkone on jo tuotantovaiheessa. Noin tonnin painoisen E10E-kaivinkoneen akun kerrotaan kestävän kokonaisen työpäivän ja latautuvan 2,4 tunnissa. Kone on suunniteltu erityisesti sisätilojen purkutöihin, joissa päästöttömyys on arvossaan. Nollaperäisenä ja ainoastaan 710 mm leveänä kone sopii kulkemaan oviaukoista. Multa ominaisuuksiltaan uutuus vastaa polttomoottorilla varustettua E10-mallia. (AT)
Bobcatin sähkökaivinkone on jo tuotantovaiheessa. Noin tonnin painoisen E10E-kaivinkoneen akun kerrotaan kestävän kokonaisen työpäivän ja latautuvan 2,4 tunnissa. Kone on suunniteltu erityisesti sisätilojen purkutöihin, joissa päästöttömyys on arvossaan. Nollaperäisenä ja ainoastaan 710 mm leveänä kone sopii kulkemaan oviaukoista. Multa ominaisuuksiltaan uutuus vastaa polttomoottorilla varustettua E10-mallia. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Wacker Neuson panostaa sähkökäyttöisyyteen laajalla rintamalla. Akkukäyttöinen EZ17E tulee markkinoille syksyllä, mutta kuvan EZ26E on vielä kehitysasteella. Koko työpäivän kestävä akku voidaan ladata joko yön yli verkkovirralla tai pikalatauksella voimavirralla. Erillistä laitetta ei tarvita, sillä laturi on mahdutettu konepeiton sisään. Pääasiallinen käyttöympäristö lienee sisätilojen purkutyöt. (AT)
Wacker Neuson panostaa sähkökäyttöisyyteen laajalla rintamalla. Akkukäyttöinen EZ17E tulee markkinoille syksyllä, mutta kuvan EZ26E on vielä kehitysasteella. Koko työpäivän kestävä akku voidaan ladata joko yön yli verkkovirralla tai pikalatauksella voimavirralla. Erillistä laitetta ei tarvita, sillä laturi on mahdutettu konepeiton sisään. Pääasiallinen käyttöympäristö lienee sisätilojen purkutyöt. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Komatsu esitteli ensimmäistä kertaa Japanin ulkopuolella 4,7 tonnin sähkökäyttöisen minikaivurin prototyypin. Kone pohjautuu Komatsun hybriditekniikkaan sekä sähkötrukkeihin. Omaa suunnittelua ovat mm. laturi ja korkeajännitekonvertteri. 36 kWh:n akku on tuttu Komatsun FE-sarjan haarukkatrukista. Täyteen ladatun akun kesto on kuusi tuntia ja siinä on myös pikalatausominaisuus. (TR)
Komatsu esitteli ensimmäistä kertaa Japanin ulkopuolella 4,7 tonnin sähkökäyttöisen minikaivurin prototyypin. Kone pohjautuu Komatsun hybriditekniikkaan sekä sähkötrukkeihin. Omaa suunnittelua ovat mm. laturi ja korkeajännitekonvertteri. 36 kWh:n akku on tuttu Komatsun FE-sarjan haarukkatrukista. Täyteen ladatun akun kesto on kuusi tuntia ja siinä on myös pikalatausominaisuus. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Hidromekin versio sähkökaivukoneesta poikkeaa valtavirrasta, sillä kyseessä on noin seitsemän tonninen pyöräalustainen HİCON 7W:ksi ristitty kone. Se hyödyntää litium-ioniakkuja, joiden varauksen ennakoidaan kestävän kokonaisen työpäivän. Autojen latausasemalla akku latautuu kolmessa tunnissa, mutta pikalaturilla akut saadaan tankattua jopa puolessa tunnissa. Ominaisuuksiin kuuluu myös varoitusjärjestelmä, joka hälyttää koneen lähistöllä liikkuvista ihmisistä. Peräpuntissa on näyttöpaneeli, johon voidaan työntekijöiden iloksi heijastaa mm. kellonaika ja säätietoja. (AT)
Hidromekin versio sähkökaivukoneesta poikkeaa valtavirrasta, sillä kyseessä on noin seitsemän tonninen pyöräalustainen HİCON 7W:ksi ristitty kone. Se hyödyntää litium-ioniakkuja, joiden varauksen ennakoidaan kestävän kokonaisen työpäivän. Autojen latausasemalla akku latautuu kolmessa tunnissa, mutta pikalaturilla akut saadaan tankattua jopa puolessa tunnissa. Ominaisuuksiin kuuluu myös varoitusjärjestelmä, joka hälyttää koneen lähistöllä liikkuvista ihmisistä. Peräpuntissa on näyttöpaneeli, johon voidaan työntekijöiden iloksi heijastaa mm. kellonaika ja säätietoja. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Maarakennuskoneiden kehitystyö on keskittynyt voimakkaasti sähkökäyttöisyyteen, eikä muita energiamuotoja hyödyntäviä koneita ole juuri tuotu markkinoille. Kubota kuitenkin esitteli nestekaasukäyttöistä KX019-4:n prototyyppiä. Kone on varustettu Kubotan seuraavan sukupolven moottorilla. Suorituskyky on sama kuin perinteisessä dieselmallissa. Käyttökohteet löytyvät kaupunkiympäristöstä, jossa hiljaisuus ja päästöttömyys ovat tärkeitä. (AT)
Maarakennuskoneiden kehitystyö on keskittynyt voimakkaasti sähkökäyttöisyyteen, eikä muita energiamuotoja hyödyntäviä koneita ole juuri tuotu markkinoille. Kubota kuitenkin esitteli nestekaasukäyttöistä KX019-4:n prototyyppiä. Kone on varustettu Kubotan seuraavan sukupolven moottorilla. Suorituskyky on sama kuin perinteisessä dieselmallissa. Käyttökohteet löytyvät kaupunkiympäristöstä, jossa hiljaisuus ja päästöttömyys ovat tärkeitä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Hitachi astui sähkökoneiden maailmaan ZE85-kaivukoneellaan. Noin kahdeksantonnista konseptikonetta voidaan käyttää akun lisäksi myös verkkovirralla. Työajaksi ilmoitetaan 4–7 tuntia. Akun kerrotaan latautuvan jopa tunnissa. Sähkökoneen prototyypin lisäksi Hitachi esitteli runsaan määrän kutossarjaan päivittyneitä alle 10 tonnin kaivukoneita. (AT)
Hitachi astui sähkökoneiden maailmaan ZE85-kaivukoneellaan. Noin kahdeksantonnista konseptikonetta voidaan käyttää akun lisäksi myös verkkovirralla. Työajaksi ilmoitetaan 4–7 tuntia. Akun kerrotaan latautuvan jopa tunnissa. Sähkökoneen prototyypin lisäksi Hitachi esitteli runsaan määrän kutossarjaan päivittyneitä alle 10 tonnin kaivukoneita. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Liugongin pääteemana oli asiakkaan kuunteleminen. Urakoitsijatoiveisiin perustuen yhtiö esitteli noin yhdeksäntonnisen ja lyhytperäisen 909ECR-mallin. Yanmarin 44-kilowattinen moottori sijoittuu poikkeuksellisesti vielä 3B-päästötasolle. Kone on suunniteltu erityisesti kasvaville vuokramarkkinoille. Liugongilla on Euroopan maista vahva asema brittein saarilla, jossa merkki on suosittu kone purkutyömailla. (AT)
Liugongin pääteemana oli asiakkaan kuunteleminen. Urakoitsijatoiveisiin perustuen yhtiö esitteli noin yhdeksäntonnisen ja lyhytperäisen 909ECR-mallin. Yanmarin 44-kilowattinen moottori sijoittuu poikkeuksellisesti vielä 3B-päästötasolle. Kone on suunniteltu erityisesti kasvaville vuokramarkkinoille. Liugongilla on Euroopan maista vahva asema brittein saarilla, jossa merkki on suosittu kone purkutyömailla. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Liebherr esitteli Baumassa uuden pyöräalustaisen A 913 Compact Litronic -kaivukoneen, jossa on 5-päästötason moottori. Nelipyöräohjauksella varustettu A 913 on suunniteltu työskentelemään ahtailla työmailla. Koneen takaosa ulottuu vain 1,7 m etäisyydelle ylävaunun käännön keskipisteestä. Työpaino vaihtelee varustuksen mukaan 13,8–15,5 tonniin. (UO)
Liebherr esitteli Baumassa uuden pyöräalustaisen A 913 Compact Litronic -kaivukoneen, jossa on 5-päästötason moottori. Nelipyöräohjauksella varustettu A 913 on suunniteltu työskentelemään ahtailla työmailla. Koneen takaosa ulottuu vain 1,7 m etäisyydelle ylävaunun käännön keskipisteestä. Työpaino vaihtelee varustuksen mukaan 13,8–15,5 tonniin. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Saksalainen Pister on uusi rototilttivalmistaja. Kallistus on toteutettu kilpailijoista poikkeavasti vaakasylinterillä, kun useimmissa muissa käytössä joko sisäinen ruuvikierukka tai pystysylinterit. Kallistuskulmaksi ilmoitetaan peräti 50 astetta. Malleja on kaksi: 5–7- ja 8–10-tonnisiin koneisiin. Kallistusvoimaksi kerrotaan 7 ja 10 kNm. Yritys valmistaa myös mm. mielenkiintoisia hydrauliikan sarjapikaliittimiä. (AT)
Saksalainen Pister on uusi rototilttivalmistaja. Kallistus on toteutettu kilpailijoista poikkeavasti vaakasylinterillä, kun useimmissa muissa käytössä joko sisäinen ruuvikierukka tai pystysylinterit. Kallistuskulmaksi ilmoitetaan peräti 50 astetta. Malleja on kaksi: 5–7- ja 8–10-tonnisiin koneisiin. Kallistusvoimaksi kerrotaan 7 ja 10 kNm. Yritys valmistaa myös mm. mielenkiintoisia hydrauliikan sarjapikaliittimiä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Rototilt esitteli näyttävästi tuotteitaan. Osastolla esiteltiin mm. Rototiltin ja koneohjausjärjestelmän yhteistoimintaa. R9-malli soveltuu peräti 30–40-tonnisiin koneisiin ollen markkinoiden järein lajissaan. Ominaisuuksiin kuuluvat mm. älykäs ICT-ohjausjärjestelmä ja keskusrasvaus.  Valmistajat panostavat myös työlaitteisiin – Rototiltin uutuuksiin kuului routapiikki ja kiinteillä poikkitangoilla varustettu lajittelukauha. (AT)
Rototilt esitteli näyttävästi tuotteitaan. Osastolla esiteltiin mm. Rototiltin ja koneohjausjärjestelmän yhteistoimintaa. R9-malli soveltuu peräti 30–40-tonnisiin koneisiin ollen markkinoiden järein lajissaan. Ominaisuuksiin kuuluvat mm. älykäs ICT-ohjausjärjestelmä ja keskusrasvaus. Valmistajat panostavat myös työlaitteisiin – Rototiltin uutuuksiin kuului routapiikki ja kiinteillä poikkitangoilla varustettu lajittelukauha. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Tonnin painoinen Huyndai HX10 A laajentaa Huyndain kaivukonevalikoiman kattamaan kokoluokat 1–90 t. HX 10 A -kaivurin puomin sylinterit on asennettu puomin yläpuolelle, koska kone on tarkoitettu rakennus- ja purkutyömaille. Kone on niin kapea ja matala, että se mahtuu kulkemaan oviaukoista. Vasarahydrauliikka on vakiona. (UO)
Tonnin painoinen Huyndai HX10 A laajentaa Huyndain kaivukonevalikoiman kattamaan kokoluokat 1–90 t. HX 10 A -kaivurin puomin sylinterit on asennettu puomin yläpuolelle, koska kone on tarkoitettu rakennus- ja purkutyömaille. Kone on niin kapea ja matala, että se mahtuu kulkemaan oviaukoista. Vasarahydrauliikka on vakiona. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Avantin uusi ohjaamo esiteltiin yleisölle Baumassa asennettuna 800-sarjan kuormaimeen. Ohjaamojen suosio kasvaa samalla kun koneitten koko kasvaa. Viherrakentajat tarvitsevat koneen, joka pystyy käsittelemään täysiä laattalavoja, myös kiinteistöhoidossa hydrauliikan ja moottoritehon tarve kasvaa.
Avantin uusi ohjaamo esiteltiin yleisölle Baumassa asennettuna 800-sarjan kuormaimeen. Ohjaamojen suosio kasvaa samalla kun koneitten koko kasvaa. Viherrakentajat tarvitsevat koneen, joka pystyy käsittelemään täysiä laattalavoja, myös kiinteistöhoidossa hydrauliikan ja moottoritehon tarve kasvaa. Kuva: Uolevi Oristo
Cast Loaders on uusi italialainen pienkuormainvalmistaja. Malleja on kaikkiaan kymmenen kokoluokissa 1 000–2 200 kiloa. Kuvan 2 500 kiloa painava 57T-malli tulee markkinoille vasta loppuvuodesta. Moottori on 42-kilowattinen Kohler, joka täyttää viimeisimmät päästömääräykset. Nostokyky on 2 100 kiloa ja suurin korkeus 320 cm.  Perusrakenne muistuttaa kovin paljon Avantin ratkaisuja, mutta muotoilun ja viimeistelyn kerrotaan olevan erittäin sporttinen. (AT)
Cast Loaders on uusi italialainen pienkuormainvalmistaja. Malleja on kaikkiaan kymmenen kokoluokissa 1 000–2 200 kiloa. Kuvan 2 500 kiloa painava 57T-malli tulee markkinoille vasta loppuvuodesta. Moottori on 42-kilowattinen Kohler, joka täyttää viimeisimmät päästömääräykset. Nostokyky on 2 100 kiloa ja suurin korkeus 320 cm. Perusrakenne muistuttaa kovin paljon Avantin ratkaisuja, mutta muotoilun ja viimeistelyn kerrotaan olevan erittäin sporttinen. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Koneviestin numerossa 2/2019 kokeiltu Venieri VF1.63C on saanut rinnalleen myös teleskooppipuomillisen version. Suurimmaksi nostokorkeudeksi trukkipiikeillä saavutetaan 370 cm. Vakiokoneen työpaino on n. 3 600 kiloa. Edelleen 3A-päästötasolle sijoittuvan Yanmarin moottorin tehoksi kerrotaan 36 kilowattia. Monikäyttöisyyttä lisää perän lisähydrauliikka, jolla voi käyttää erilaisia hydraulitoimisia työlaitteita. Tuotoksi kerrotaan 58 litraa minuutissa. (AT)
Koneviestin numerossa 2/2019 kokeiltu Venieri VF1.63C on saanut rinnalleen myös teleskooppipuomillisen version. Suurimmaksi nostokorkeudeksi trukkipiikeillä saavutetaan 370 cm. Vakiokoneen työpaino on n. 3 600 kiloa. Edelleen 3A-päästötasolle sijoittuvan Yanmarin moottorin tehoksi kerrotaan 36 kilowattia. Monikäyttöisyyttä lisää perän lisähydrauliikka, jolla voi käyttää erilaisia hydraulitoimisia työlaitteita. Tuotoksi kerrotaan 58 litraa minuutissa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Weycor laajentaa kuormaintarjontaansa yhä suurempiin kokoluokkiin. AR680:n työpaino on noin 15 tonnia. Kaatokuormaksi suorassa ilmoitetaan 11 150 kiloa. Suunnittelussa on pyritty saavuttamaan eri komponenttien hiottu yhteistoiminta – tehoa aina tarjolla juuri tarvittava määrä. Tämä puolestaan parantaa tehokkuutta ja vähentää päästöjä. Uutuus tulee tuotantoon vuonna 2020. (AT)
Weycor laajentaa kuormaintarjontaansa yhä suurempiin kokoluokkiin. AR680:n työpaino on noin 15 tonnia. Kaatokuormaksi suorassa ilmoitetaan 11 150 kiloa. Suunnittelussa on pyritty saavuttamaan eri komponenttien hiottu yhteistoiminta – tehoa aina tarjolla juuri tarvittava määrä. Tämä puolestaan parantaa tehokkuutta ja vähentää päästöjä. Uutuus tulee tuotantoon vuonna 2020. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Giant liittyy sähkökäyttöisten pienkuormainten kilpailuun uudella 100-prosenttisesti sähköisellä G2200E X-TRA -mallilla. Tyyppinimi kertoo työpainon, suurin ajonopeus on 15 km/h. Koneessa on kaksi sähkömoottoria: hydrauliikkaa pyörittää 11,5 kW:n tehoinen sähkömoottori ja ajovoimansiirtoa 6,5 kilowattinen. Akun kapasiteetti on 18,4 kWh. (UO)
Giant liittyy sähkökäyttöisten pienkuormainten kilpailuun uudella 100-prosenttisesti sähköisellä G2200E X-TRA -mallilla. Tyyppinimi kertoo työpainon, suurin ajonopeus on 15 km/h. Koneessa on kaksi sähkömoottoria: hydrauliikkaa pyörittää 11,5 kW:n tehoinen sähkömoottori ja ajovoimansiirtoa 6,5 kilowattinen. Akun kapasiteetti on 18,4 kWh. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Kubota laajentaa kuormaintarjontaansa R070-mallilla, joka oli tosin vielä protoasteella. Moottori 35,7 kilowattinen ja valmiina 5-päästötasolle. Ohjaamollisen koneen työpaino on 4 475 kiloa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 20 km/h, tasauspyörästön lukko on 100 % niin edessä kuin takanakin. Suurimmaksi nostokorkeudeksi pikaliittimen tapista mitattuna ilmoitetaan 3 230 mm. (AT)
Kubota laajentaa kuormaintarjontaansa R070-mallilla, joka oli tosin vielä protoasteella. Moottori 35,7 kilowattinen ja valmiina 5-päästötasolle. Ohjaamollisen koneen työpaino on 4 475 kiloa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 20 km/h, tasauspyörästön lukko on 100 % niin edessä kuin takanakin. Suurimmaksi nostokorkeudeksi pikaliittimen tapista mitattuna ilmoitetaan 3 230 mm. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Komatsu esitteli WA475-10-pyöräkuormaimen prototyyppimallia, joka sijoittuu 24-tonnin kokoluokkaan. Edelliseen mallisarjaan verrattuna koneen kerrotaan olevan jopa 30 % polttoainetehokkaampi. Osaltaan asiaan vaikuttaa uusi hydraulismekaaninen vaihteisto, jonka kerrotaan helpottavan rengaspidon hallintaa sekä ajonopeuden sovittamista hydrauliikan tehoon. (AT)
Komatsu esitteli WA475-10-pyöräkuormaimen prototyyppimallia, joka sijoittuu 24-tonnin kokoluokkaan. Edelliseen mallisarjaan verrattuna koneen kerrotaan olevan jopa 30 % polttoainetehokkaampi. Osaltaan asiaan vaikuttaa uusi hydraulismekaaninen vaihteisto, jonka kerrotaan helpottavan rengaspidon hallintaa sekä ajonopeuden sovittamista hydrauliikan tehoon. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Ensiesittelyssä ollut Huyndai HL 960A HD -pyöräkuormain edustaa uutta A-sarjaa, joka täyttää päästötaso 5:n vaatimukset. Sen työpaino on 19 tonnia ja Cummins-moottorin teho 225 hv. Peruutuskamera on vakiona, mutta HL 960A voidaan varustaa tutkalla, joka varoittaa, mikäli koneen takana on este tai henkilöitä. Kaukosäätimellä varustettu oven lukko parantaa työturvallisuutta, koska kuljettajan ei ovea avatessaan tarvitse taiteilla portailla. (UO)
Ensiesittelyssä ollut Huyndai HL 960A HD -pyöräkuormain edustaa uutta A-sarjaa, joka täyttää päästötaso 5:n vaatimukset. Sen työpaino on 19 tonnia ja Cummins-moottorin teho 225 hv. Peruutuskamera on vakiona, mutta HL 960A voidaan varustaa tutkalla, joka varoittaa, mikäli koneen takana on este tai henkilöitä. Kaukosäätimellä varustettu oven lukko parantaa työturvallisuutta, koska kuljettajan ei ovea avatessaan tarvitse taiteilla portailla. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Schäffer esitteli uudistetun 5 tonnin 5470Z-kuormaajan. Kone on täysin uudelleenmuotoiltu ja siinä on uusi Z-mallin puomisto. Uuden ohjaamon näkyvyyden luvataan olevan selkeästi aiempaa parempi. Deutzin 4-sylinterinen moottori täyttää Stage-V-päästönormit 45 ja 55 kW teholuokissa. (TR)
Schäffer esitteli uudistetun 5 tonnin 5470Z-kuormaajan. Kone on täysin uudelleenmuotoiltu ja siinä on uusi Z-mallin puomisto. Uuden ohjaamon näkyvyyden luvataan olevan selkeästi aiempaa parempi. Deutzin 4-sylinterinen moottori täyttää Stage-V-päästönormit 45 ja 55 kW teholuokissa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Pohjois-Karjalasta kajahti, kun Mantsinen esitteli uuden M60-materiaalinkäsittelykoneen. Mantsisen pienin malli on suunniteltu etenkin puun ja romun käsittelyyn. M60 sijoittuu kilpailtuun 60–70 tonnin kokoluokkaan. Voimaa antaa Volvon 210 kW:n tehoinen diesel. Hydrauliikka tulee Lindeltä ja akselit Kessleriltä. Ohjaamo on Fortacon käsialaa. Hydraulisylinterit on valmistettu Suomessa ja kaikki teräsrakennetyöt tehdään itse Ylämyllyn tehtaalla. (TR)
Pohjois-Karjalasta kajahti, kun Mantsinen esitteli uuden M60-materiaalinkäsittelykoneen. Mantsisen pienin malli on suunniteltu etenkin puun ja romun käsittelyyn. M60 sijoittuu kilpailtuun 60–70 tonnin kokoluokkaan. Voimaa antaa Volvon 210 kW:n tehoinen diesel. Hydrauliikka tulee Lindeltä ja akselit Kessleriltä. Ohjaamo on Fortacon käsialaa. Hydraulisylinterit on valmistettu Suomessa ja kaikki teräsrakennetyöt tehdään itse Ylämyllyn tehtaalla. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Merlon modulirakenteen ansiosta samaa komponenttia voidaan käyttää useassa eri mallissa, minkä ansiosta valmistaja pystyy tarjoamaan laajan mallivalikoiman kilpailukykyiseen hintaan.  Kuvassa olevaa ohjaamoa käytetään sekä perinteisissä että pyörivissä malleissa. Kolmessa pyörivässä Rotomallin koneessa on kallistettava ohjaamo. Se on asennettu kuvassa näkyvään erilliseen runkoon, jonka avulla ohjaamoa voidaan nostaa ja kallistaa 20 astetta taaksepäin, jotta kuljettaja näkisi paremmin jopa yli 20 metrin korkeuteen nousevan puomin pään. (UO)
Merlon modulirakenteen ansiosta samaa komponenttia voidaan käyttää useassa eri mallissa, minkä ansiosta valmistaja pystyy tarjoamaan laajan mallivalikoiman kilpailukykyiseen hintaan. Kuvassa olevaa ohjaamoa käytetään sekä perinteisissä että pyörivissä malleissa. Kolmessa pyörivässä Rotomallin koneessa on kallistettava ohjaamo. Se on asennettu kuvassa näkyvään erilliseen runkoon, jonka avulla ohjaamoa voidaan nostaa ja kallistaa 20 astetta taaksepäin, jotta kuljettaja näkisi paremmin jopa yli 20 metrin korkeuteen nousevan puomin pään. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Faresinin maailmanensi-illassa esiteltiin 6.26 electric -sähkökurottaja. Nostokyky on 2 600 kiloa ja suurin nostokorkeus 5,9 metriä. Päästöttömyyden lisäksi tärkeässä roolissa on käytön hiljaisuus. Akun kestoksi luvataan kuusi tuntia ja latausajaksi neljä tuntia. Akkupaketin kerrotaan kestävän 2 000 latauskertaa. Käyttökohteiksi mainitaan mm. sisävarastot ja kasvihuoneet, joissa pakokaasuttomuus on enemmän kuin suotavaa. (AT)
Faresinin maailmanensi-illassa esiteltiin 6.26 electric -sähkökurottaja. Nostokyky on 2 600 kiloa ja suurin nostokorkeus 5,9 metriä. Päästöttömyyden lisäksi tärkeässä roolissa on käytön hiljaisuus. Akun kestoksi luvataan kuusi tuntia ja latausajaksi neljä tuntia. Akkupaketin kerrotaan kestävän 2 000 latauskertaa. Käyttökohteiksi mainitaan mm. sisävarastot ja kasvihuoneet, joissa pakokaasuttomuus on enemmän kuin suotavaa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Dieci esitteli pienimmän kurottajansa Apollo 20.4:n. Apollon työpaino on 4 000 kg ja suurin nostokapasiteetti 2 000 kg, nostokorkeus on 4,32 metriä. Moottorina on Kubotan 1,8-litrainen ja 34 kW:n tehoinen turbo. Apollosta esiteltiin Agri-versio viime syksyn EIMA-näyttelyssä. (TR)
Dieci esitteli pienimmän kurottajansa Apollo 20.4:n. Apollon työpaino on 4 000 kg ja suurin nostokapasiteetti 2 000 kg, nostokorkeus on 4,32 metriä. Moottorina on Kubotan 1,8-litrainen ja 34 kW:n tehoinen turbo. Apollosta esiteltiin Agri-versio viime syksyn EIMA-näyttelyssä. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Kramer laajentaa kurottajatarjontaansa uudella 4007-mallilla. Nostokyky on neljä tonnia ja suurin nostokorkeus seitsemän metriä. Moottori on 100-kilowattinen Deutz. Ecospeed-vaihteiston luvataan yhdistävän hydrostaatin herkkyyden momentinmuunninvaihteiston puskuvoimaan. Työskentelyä helpottaa myös kolme eri työaluetta. Kramerin valikoima sisältää kurottajia nostokorkeuksissa 7–8,75 metriä. (AT)
Kramer laajentaa kurottajatarjontaansa uudella 4007-mallilla. Nostokyky on neljä tonnia ja suurin nostokorkeus seitsemän metriä. Moottori on 100-kilowattinen Deutz. Ecospeed-vaihteiston luvataan yhdistävän hydrostaatin herkkyyden momentinmuunninvaihteiston puskuvoimaan. Työskentelyä helpottaa myös kolme eri työaluetta. Kramerin valikoima sisältää kurottajia nostokorkeuksissa 7–8,75 metriä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Myös materiaalinkäsittelykoneita valmistava Sennebogen kulkee kohden sähköisiä ratkaisuja. Green Efficiency Drive tulee ensin 735 E puutavarankäsittelyyn tarkoitettuun koneeseen. Siinä on yhteistyössä Bosch Rexrothin kanssa kehitetty sähkökäyttöinen alavaunu. Kuormaus tapahtuu edelleen hydraulisesti dieselmoottorin voimalla. Valmistajan mukaan polttoainetehokkuus kohenee noin 30 % verran. 735 E:n tuotanto alkaa kuluvan vuoden lopulla. (TR)
Myös materiaalinkäsittelykoneita valmistava Sennebogen kulkee kohden sähköisiä ratkaisuja. Green Efficiency Drive tulee ensin 735 E puutavarankäsittelyyn tarkoitettuun koneeseen. Siinä on yhteistyössä Bosch Rexrothin kanssa kehitetty sähkökäyttöinen alavaunu. Kuormaus tapahtuu edelleen hydraulisesti dieselmoottorin voimalla. Valmistajan mukaan polttoainetehokkuus kohenee noin 30 % verran. 735 E:n tuotanto alkaa kuluvan vuoden lopulla. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Suomalainen paalutustekniikkaan erikoistunut Junttan esitteli Baumassa Junttan Hydraulic HHx160 -vasaran, joka on varustettu melun vaimennuksella. Melutason lasku on valmistajan mukaan huomattava – peräti 15 dB. Laitteessa on 10 tonnin järkäle ja sen kokonaispaino on 24 tonnia. Käyttökohteena tälle lyöntilaitteelle ovat järeät perustustyöt, joissa käytetään suuriläpimittaisia teräspaaluja. (UO)
Suomalainen paalutustekniikkaan erikoistunut Junttan esitteli Baumassa Junttan Hydraulic HHx160 -vasaran, joka on varustettu melun vaimennuksella. Melutason lasku on valmistajan mukaan huomattava – peräti 15 dB. Laitteessa on 10 tonnin järkäle ja sen kokonaispaino on 24 tonnia. Käyttökohteena tälle lyöntilaitteelle ovat järeät perustustyöt, joissa käytetään suuriläpimittaisia teräspaaluja. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Rakennuskoneiden osia valmistava Berco julkaisi uuden Platinum-tuoteperheen. Tavoitteena on parantaa telaston kestävyyttä ja samalla pienentää tuntikustannuksia. Tuotteisiin kuuluu mm. kauhan kynsi, jonka kulumista on tarkan valmistusprosessin ansiosta helpompi ennustaa. Puskutraktoreiden uuden telarullan kerrotaan kestävän jopa 30 % normaaleja malleja pidempään. Tuotteet on tarkoitettu etenkin kaivoskoneisiin ja suuriin rakennuskoneisiin. (AT)
Rakennuskoneiden osia valmistava Berco julkaisi uuden Platinum-tuoteperheen. Tavoitteena on parantaa telaston kestävyyttä ja samalla pienentää tuntikustannuksia. Tuotteisiin kuuluu mm. kauhan kynsi, jonka kulumista on tarkan valmistusprosessin ansiosta helpompi ennustaa. Puskutraktoreiden uuden telarullan kerrotaan kestävän jopa 30 % normaaleja malleja pidempään. Tuotteet on tarkoitettu etenkin kaivoskoneisiin ja suuriin rakennuskoneisiin. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Kurottajien koko kasvaa kovaa vauhtia. Uuden Manitou 1840 Easy -mallin nostokyky on tyyppinumeron mukaisesti 4 tonnia lähes 18 metrin korkeuteen. Manitou esitteli SIMA-näyttelyssä Stop and Go -järjestelmän, mutta Baumassa sitä ei ”hehkutettu”. Järjestelmä vähentää tyhjäkäyntiä, melua ja säästää huoltokustannuksia. Koneen jälleenmyyntiarvo on myös parempi, koska mittariin kertyy vähemmän tunteja. (UO)
Kurottajien koko kasvaa kovaa vauhtia. Uuden Manitou 1840 Easy -mallin nostokyky on tyyppinumeron mukaisesti 4 tonnia lähes 18 metrin korkeuteen. Manitou esitteli SIMA-näyttelyssä Stop and Go -järjestelmän, mutta Baumassa sitä ei ”hehkutettu”. Järjestelmä vähentää tyhjäkäyntiä, melua ja säästää huoltokustannuksia. Koneen jälleenmyyntiarvo on myös parempi, koska mittariin kertyy vähemmän tunteja. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Myös Manitou kulkee kohden sähköisiä ratkaisuja, kun se esitteli 100 % sähköisen Oxygen-tuoteperhekonseptin. Se käsittää itsekulkevat nosturit sekä kurottajat.  MT625 E Oxygen Concept on kompakti, dieselmallista muokattu versio, johon on sovitettu sähkömoottori. Myös ohjaamo pistetty uusiksi hallintalaitteita myöten – rakenteissa on käytetty puuta ja muita luonnonmateriaaleja. (TR)
Myös Manitou kulkee kohden sähköisiä ratkaisuja, kun se esitteli 100 % sähköisen Oxygen-tuoteperhekonseptin. Se käsittää itsekulkevat nosturit sekä kurottajat. MT625 E Oxygen Concept on kompakti, dieselmallista muokattu versio, johon on sovitettu sähkömoottori. Myös ohjaamo pistetty uusiksi hallintalaitteita myöten – rakenteissa on käytetty puuta ja muita luonnonmateriaaleja. (TR) Kuva: Arto Turpeinen
Merlon Panoramic-mallivalikoima uudistuu ja laajenee. Kuvan keskellä oleva Panoramic P50.18 on kokonaan uusi malli. Panoramic-mallisto kattaa nostovoimat 3–5 t ja nostokorkeudet 11–18 m. Merlon uudessa moduulirakenteisesa ohjaamossa on 10 % enemmän lasipintaa kuin edeltävissä malleissa. Koneissa on tukijalat ja henkilönostokorin käyttö on sallittua. (UO)
Merlon Panoramic-mallivalikoima uudistuu ja laajenee. Kuvan keskellä oleva Panoramic P50.18 on kokonaan uusi malli. Panoramic-mallisto kattaa nostovoimat 3–5 t ja nostokorkeudet 11–18 m. Merlon uudessa moduulirakenteisesa ohjaamossa on 10 % enemmän lasipintaa kuin edeltävissä malleissa. Koneissa on tukijalat ja henkilönostokorin käyttö on sallittua. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
MSK Group eli Maaseudun Kone on ostanut saksalaisen työkoneiden ohjaamoja valmistavan Matecin. Yrityskauppa laajentaa MSK:n valikoimaa. Se toimittaa tällä hetkellä ohjaamoja mm. Agcolle, Manitowocille, Volvo CE:lle, Liebherrille, Komatsulle ja Cargotecille. (UO)
MSK Group eli Maaseudun Kone on ostanut saksalaisen työkoneiden ohjaamoja valmistavan Matecin. Yrityskauppa laajentaa MSK:n valikoimaa. Se toimittaa tällä hetkellä ohjaamoja mm. Agcolle, Manitowocille, Volvo CE:lle, Liebherrille, Komatsulle ja Cargotecille. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Hella esitteli uudet led-tekniikkaa käyttävät varoitusmajakat. Tarjolla on kaksi versiota, pyörivä ja vilkkuva. Kompaktin muotoilun ja teknisten ratkaisujen ansiosta majakka on ainoastaan noin 60 mm korkea, mikä antaa osaltaan pelivaraa ahtaissa paikoissa työskennellessä. Majakat täyttävät varoitusvaloille säädetyn ECE-R 65 -direktiivin määräykset. Myyntiin uutuus tulee tulevan syksyn kuluessa. (TR)
Hella esitteli uudet led-tekniikkaa käyttävät varoitusmajakat. Tarjolla on kaksi versiota, pyörivä ja vilkkuva. Kompaktin muotoilun ja teknisten ratkaisujen ansiosta majakka on ainoastaan noin 60 mm korkea, mikä antaa osaltaan pelivaraa ahtaissa paikoissa työskennellessä. Majakat täyttävät varoitusvaloille säädetyn ECE-R 65 -direktiivin määräykset. Myyntiin uutuus tulee tulevan syksyn kuluessa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Turvatuotteita valmistava Uvex pyrkii maksimoimaan näkyvyyden työmailla vilkkuvalla turvaliivillä. Osramin led-nauhat on asetettu niin pystyyn kuin vaakaankin. Erityiseksi käyttäjäryhmäksi kerrotaan haastavissa olosuhteissa työskentelevät tietyöläiset. (AT)
Turvatuotteita valmistava Uvex pyrkii maksimoimaan näkyvyyden työmailla vilkkuvalla turvaliivillä. Osramin led-nauhat on asetettu niin pystyyn kuin vaakaankin. Erityiseksi käyttäjäryhmäksi kerrotaan haastavissa olosuhteissa työskentelevät tietyöläiset. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Työkoneiden melutasot ovat pudonneet vuosien saatossa reippaasti, mutta henkilöautojen tasolla ei vielä olla. Saksalainen Recalm esitteli innovatiivista vastamelukaiuttimiin perustuvaa äänenvaimennusjärjestelmää, jonka väitettiin pudottavan melutasoa jopa 50–75 %. Kaiuttimet asennetaan päätukeen muutamassa minuutissa. Kaiuttimien toimintaa ohjataan älypuhelinsovelluksella. Äänenvaimennuksesta huolimatta esim. radion ääni ja varoitussignaalit kuuluvat normaalisti. (AT)
Työkoneiden melutasot ovat pudonneet vuosien saatossa reippaasti, mutta henkilöautojen tasolla ei vielä olla. Saksalainen Recalm esitteli innovatiivista vastamelukaiuttimiin perustuvaa äänenvaimennusjärjestelmää, jonka väitettiin pudottavan melutasoa jopa 50–75 %. Kaiuttimet asennetaan päätukeen muutamassa minuutissa. Kaiuttimien toimintaa ohjataan älypuhelinsovelluksella. Äänenvaimennuksesta huolimatta esim. radion ääni ja varoitussignaalit kuuluvat normaalisti. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Tima on itävaltalainen alumiinisten päälirakenteiden ja perävaunujen valmistaja. Iveco Dailyn päälle on asennettu koneenkuljetukseen tarkoitettu alumiininen lavetti, joka on varustettu hydraulisesti käytettävillä pitkillä ajosilloilla. (TR)
Tima on itävaltalainen alumiinisten päälirakenteiden ja perävaunujen valmistaja. Iveco Dailyn päälle on asennettu koneenkuljetukseen tarkoitettu alumiininen lavetti, joka on varustettu hydraulisesti käytettävillä pitkillä ajosilloilla. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Työnäytökset ja demot ovat hyvä keino esitellä tuotteita ja kertoa niiden tärkeimmistä ominaisuuksista käytännön toimissa.  Atlas Copco on keveissä rakennus- ja purkutyökaluissa panostanut tehokkuuden ohella ergonomiaan ja tärinän vähentämiseen. (TR)
Työnäytökset ja demot ovat hyvä keino esitellä tuotteita ja kertoa niiden tärkeimmistä ominaisuuksista käytännön toimissa. Atlas Copco on keveissä rakennus- ja purkutyökaluissa panostanut tehokkuuden ohella ergonomiaan ja tärinän vähentämiseen. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
PK 58.002 TEC 7 -prototyyppi on Palfingerin ensimmäinen TEC-nosturi 50–60 tonnimetrin luokkaan. TEC-nostureiden erikoisuus on monikulmainen puomin muotoilu, jolloin rakenteesta saadaan peruspuomeja kevyempi lujuudesta tai suorituskyvystä tinkimättä. (TR)
PK 58.002 TEC 7 -prototyyppi on Palfingerin ensimmäinen TEC-nosturi 50–60 tonnimetrin luokkaan. TEC-nostureiden erikoisuus on monikulmainen puomin muotoilu, jolloin rakenteesta saadaan peruspuomeja kevyempi lujuudesta tai suorituskyvystä tinkimättä. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Kevyt tukijalallinen Dino 220 RXT -puominostin on uusin lisäys Dino-tuoteperheeseen. (TR)
Kevyt tukijalallinen Dino 220 RXT -puominostin on uusin lisäys Dino-tuoteperheeseen. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Dinon puominostinmalli tulee olemaan keihäänkärki USA:n markkinoille, jossa kuukulkijoita käytetään paljon mm. puunkaadossa.2-jaksoinen puomi mahdollistaa 12 metrin rajoittamattoman sivu-ulottuman 230 kg:n korikuormalla. Puomisto on valmistettu SSAB:n erikoislujasta rakenneteräksestä, mikä mahdollistaa 5 metrin lisäulottuvuuden aiempaan verrattuna. (TR)
Dinon puominostinmalli tulee olemaan keihäänkärki USA:n markkinoille, jossa kuukulkijoita käytetään paljon mm. puunkaadossa.2-jaksoinen puomi mahdollistaa 12 metrin rajoittamattoman sivu-ulottuman 230 kg:n korikuormalla. Puomisto on valmistettu SSAB:n erikoislujasta rakenneteräksestä, mikä mahdollistaa 5 metrin lisäulottuvuuden aiempaan verrattuna. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Continental esitteli järjestelmän, jonka avulla työkoneen renkaiden painetta ja lämpötilaa voidaan seurata reaaliajassa. (UO)
Continental esitteli järjestelmän, jonka avulla työkoneen renkaiden painetta ja lämpötilaa voidaan seurata reaaliajassa. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Valmistusvaiheessa Continental-renkaan sisäpinnalle asennetun anturin lähettämä tieto voidaan lukea joko koneen mittaristolta tai erillisellä lukulaitteella silloin, kun konetta huolletaan tai tankataan. Anturi maksaa viitisen sataa euroa rengasta kohden, mikä ei ison työkoneen kohdalla ole kohtuutonta. (UO)
Valmistusvaiheessa Continental-renkaan sisäpinnalle asennetun anturin lähettämä tieto voidaan lukea joko koneen mittaristolta tai erillisellä lukulaitteella silloin, kun konetta huolletaan tai tankataan. Anturi maksaa viitisen sataa euroa rengasta kohden, mikä ei ison työkoneen kohdalla ole kohtuutonta. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
SMP:n uutuuksiin lukeutui kuokkakauhaan integroidut tartuntapihdit. Kauhaa voi käyttää esimerkiksi kivien tai putkien asennuksessa tai puunkaadossa. Kauha on yhteensopiva yrityksen öljylinjat yhdistävän pikaliittimen kanssa. Kauhan lisäksi SMP julkaisi uusia rototilttejä 2–4 tonnisiin kaivukoneisiin. (AT)
SMP:n uutuuksiin lukeutui kuokkakauhaan integroidut tartuntapihdit. Kauhaa voi käyttää esimerkiksi kivien tai putkien asennuksessa tai puunkaadossa. Kauha on yhteensopiva yrityksen öljylinjat yhdistävän pikaliittimen kanssa. Kauhan lisäksi SMP julkaisi uusia rototilttejä 2–4 tonnisiin kaivukoneisiin. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Epiroc ensiesitteli kaksi seulakauhamallia: BS1600:n 18–25 tonnin ja kuvan BS2200 24–38 tonnin kokoisille työkoneille. BS2200 painaa 2 450 kg ja tilavuutta sillä on kolme kuutiota. Rumpu on monikulmainen, mikä antaa paremman ravistavan liikkeen nopeuttaen samalla työskentelyä. Verkolle on tarjolla kuusi eri reikävaihtoehtoa. (TR)
Epiroc ensiesitteli kaksi seulakauhamallia: BS1600:n 18–25 tonnin ja kuvan BS2200 24–38 tonnin kokoisille työkoneille. BS2200 painaa 2 450 kg ja tilavuutta sillä on kolme kuutiota. Rumpu on monikulmainen, mikä antaa paremman ravistavan liikkeen nopeuttaen samalla työskentelyä. Verkolle on tarjolla kuusi eri reikävaihtoehtoa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Dynaset esitteli hiljattain uusia dieselkäyttöisiä hydrauliyksiköitä. Tuotto on mallista riippuen joko 150 tai 200 litraa minuutissa 350 barin paineella. Laitteet soveltuvat kohteisiin, joissa hydrauliikkaa ei ole mahdollista saada, tai käytettävissä oleva virtaus on liian pieni. Dynasetin valikoimista löytyy mm. hydraulikäyttöisiä generaattoreita ja pesureita. Laitteisiin on vielä tulossa Stage 5 -päästömääräyksiin liittyviä päivityksiä. (AT)
Dynaset esitteli hiljattain uusia dieselkäyttöisiä hydrauliyksiköitä. Tuotto on mallista riippuen joko 150 tai 200 litraa minuutissa 350 barin paineella. Laitteet soveltuvat kohteisiin, joissa hydrauliikkaa ei ole mahdollista saada, tai käytettävissä oleva virtaus on liian pieni. Dynasetin valikoimista löytyy mm. hydraulikäyttöisiä generaattoreita ja pesureita. Laitteisiin on vielä tulossa Stage 5 -päästömääräyksiin liittyviä päivityksiä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Motocutin uusin innovaatio on teräspaalujen katkaisulaite. Plasmaleikkaukseen perustuva uutuus voi katkaista halkaisijaltaan 166–406 mm teräsputkia, joiden seinämävahvuus voi olla suurimmillaan 25 mm, ja putken maksimipituus kolme metriä. Laite on suunniteltu toimimaan 13–20 tonnisissa kaivukoneissa. Leikkauslaadun kerrotaan olevan erinomainen. Työtehoksi puolestaan luvataan yli 150 paalua päivässä. (AT)
Motocutin uusin innovaatio on teräspaalujen katkaisulaite. Plasmaleikkaukseen perustuva uutuus voi katkaista halkaisijaltaan 166–406 mm teräsputkia, joiden seinämävahvuus voi olla suurimmillaan 25 mm, ja putken maksimipituus kolme metriä. Laite on suunniteltu toimimaan 13–20 tonnisissa kaivukoneissa. Leikkauslaadun kerrotaan olevan erinomainen. Työtehoksi puolestaan luvataan yli 150 paalua päivässä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
SAF Holland esitteli osastollaan maansiirtoperävaunuihin tarkoitetun hydraulivetoisen akselin. SAF Intra CD Trak on tarkoitettu 9 tonnin akselimassaluokkaan. Tarvittava voima otetaan auton hydrauliikasta ja järjestelmää käytetään sähköisesti ohjaamosta käsin. (TR)
SAF Holland esitteli osastollaan maansiirtoperävaunuihin tarkoitetun hydraulivetoisen akselin. SAF Intra CD Trak on tarkoitettu 9 tonnin akselimassaluokkaan. Tarvittava voima otetaan auton hydrauliikasta ja järjestelmää käytetään sähköisesti ohjaamosta käsin. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Mense laajentaa valikoimaansa myös kaivukoneiden kauhanpyörittäjiin. Tällä hetkellä malleja on viisi, jotka kattavat konekokoluokat 3–20 tonnia. NTP-10-kiinnikeen lisäksi S-mallin liittimiä on tarjolla kaikissa kokoluokissa. Yrityksen näppärästä niittokauhasta voi lukea Koneviestin numerosta 15/2018. (AT)
Mense laajentaa valikoimaansa myös kaivukoneiden kauhanpyörittäjiin. Tällä hetkellä malleja on viisi, jotka kattavat konekokoluokat 3–20 tonnia. NTP-10-kiinnikeen lisäksi S-mallin liittimiä on tarjolla kaikissa kokoluokissa. Yrityksen näppärästä niittokauhasta voi lukea Koneviestin numerosta 15/2018. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Saksalainen TorcUP toimittaa erityyppisiä järeitä pulttien tms. kiristyslaitteita. Kuvassa oleva ”räikkä” toimii hydrauliikalla ja sillä päästään 23 000 Nm:n kiristysmomenttin! (UO)
Saksalainen TorcUP toimittaa erityyppisiä järeitä pulttien tms. kiristyslaitteita. Kuvassa oleva ”räikkä” toimii hydrauliikalla ja sillä päästään 23 000 Nm:n kiristysmomenttin! (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Rototiltit ovat viimeinkin saavuttamassa maailmanlaajuista suosiota. Engcon pyrkii vastaamaan haasteeseen investoimalla 90 miljoonaa euroa uusiin tuotantolaitteisiin. Panostukset vaikuttavat tuottavan tulosta, sillä Baumassa julkistettiin mm. Engconin laitteiden tehdasvalmius Hyundain kaivukoneisiin. (AT)
Rototiltit ovat viimeinkin saavuttamassa maailmanlaajuista suosiota. Engcon pyrkii vastaamaan haasteeseen investoimalla 90 miljoonaa euroa uusiin tuotantolaitteisiin. Panostukset vaikuttavat tuottavan tulosta, sillä Baumassa julkistettiin mm. Engconin laitteiden tehdasvalmius Hyundain kaivukoneisiin. (AT) Kuva: Väinö Keto
Suomalainen Black Bruin esitteli osastollaan hydraulisesti vetävän akselin, joka on kehitetty yhteistyössä saksalaisen BPW:n kanssa. BPW on yksi alansa suurimmista valmistajista, joka toimittaa akseleita monille kuorma-autojen sekä maa- ja metsätalouden perävaunujen valmistajille. (UO)
Suomalainen Black Bruin esitteli osastollaan hydraulisesti vetävän akselin, joka on kehitetty yhteistyössä saksalaisen BPW:n kanssa. BPW on yksi alansa suurimmista valmistajista, joka toimittaa akseleita monille kuorma-autojen sekä maa- ja metsätalouden perävaunujen valmistajille. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Korealainen Everdigm valmistaa laajalla skaalalla mm. betonipumppuja, porauskalustoa ja erilaisia purkutyökaluja. Valikoimassa on jopa paloautoja. Repertuaari on laajenemassa myös kaivukoneiden pikaliittimiin ja pyörittäjiin, mikä kertoo pohjoismaisen ajattelutavan leviämisestä myös Aasiaan, vaikka varsinaisten rototilttien valmistajia ei idästä vielä tulekaan. (AT)
Korealainen Everdigm valmistaa laajalla skaalalla mm. betonipumppuja, porauskalustoa ja erilaisia purkutyökaluja. Valikoimassa on jopa paloautoja. Repertuaari on laajenemassa myös kaivukoneiden pikaliittimiin ja pyörittäjiin, mikä kertoo pohjoismaisen ajattelutavan leviämisestä myös Aasiaan, vaikka varsinaisten rototilttien valmistajia ei idästä vielä tulekaan. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Rädlinger esitteli varsin erikoista pyörittäjän ja kallistuvan ojakauhan yhdistelmää. Kauha kallistuu päällä olevilla vaakasylintereillä 45 astetta puolelleen. Malleja on kaksi 1020 tonnisiin koneisiin. Kauhan sivut on tehty pulttikiinnitteisestä kulutuslevystä. Kauha on mahdollista liittää myös perinteisiin rototiltteihin. (AT)
Rädlinger esitteli varsin erikoista pyörittäjän ja kallistuvan ojakauhan yhdistelmää. Kauha kallistuu päällä olevilla vaakasylintereillä 45 astetta puolelleen. Malleja on kaksi 1020 tonnisiin koneisiin. Kauhan sivut on tehty pulttikiinnitteisestä kulutuslevystä. Kauha on mahdollista liittää myös perinteisiin rototiltteihin. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Uudesta MB Sprinterin 4x4-versiosta löytyy nippu maastokykyä kohentavia ratkaisuja. Etupäätä on korotettu 155 mm ja takapäätä 135 mm kaksivetoiseen verrattuna. Näin saadaan tulo-, ylitys- ja jättökulmat, jotka ovat välillä 23–26°. Tarjolle tulee myös alennusvaihteisto. Kattavat ajonhallintajärjestelmät rakentuvat 4ETS elektronisen luistonestojärjestelmän ympärille. Suomeen 4x4 Sprinter saadaan ensi vuoden puolella. (TR)
Uudesta MB Sprinterin 4x4-versiosta löytyy nippu maastokykyä kohentavia ratkaisuja. Etupäätä on korotettu 155 mm ja takapäätä 135 mm kaksivetoiseen verrattuna. Näin saadaan tulo-, ylitys- ja jättökulmat, jotka ovat välillä 23–26°. Tarjolle tulee myös alennusvaihteisto. Kattavat ajonhallintajärjestelmät rakentuvat 4ETS elektronisen luistonestojärjestelmän ympärille. Suomeen 4x4 Sprinter saadaan ensi vuoden puolella. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Volvo tarjoaa jopa 55 tonnin hyötykuorman FMX 10x6 Pusherilla. Kolmas ja viides akseli ovat hydraulisesti ohjattuja. 28–33 m3 vetoisen puskulavan tyhjennys käy jopa 30 sekunnissa ja sitä voidaan käyttää myös ajon aikana. Lisävarustepuolella on saatavilla mm. punnitusjärjestelmä sekä lisäjäähdytys Powertronic-automaattivaihteistolle sekä -ohjaukselle. (TR)
Volvo tarjoaa jopa 55 tonnin hyötykuorman FMX 10x6 Pusherilla. Kolmas ja viides akseli ovat hydraulisesti ohjattuja. 28–33 m3 vetoisen puskulavan tyhjennys käy jopa 30 sekunnissa ja sitä voidaan käyttää myös ajon aikana. Lisävarustepuolella on saatavilla mm. punnitusjärjestelmä sekä lisäjäähdytys Powertronic-automaattivaihteistolle sekä -ohjaukselle. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Saksalaisen teollisen muotoilijan Luigi Colanin sangen futuristinen näkemys tulevaisuuden veturista, jossa aerodynamiikka on keskeisessä osassa. 2000-luvun alkupuolelta oleva auto pohjautuu Mercedes-Benzin tekniikkaan. 12,6-litraisella moottorilla varustetun version polttoaineenkulutusta saatiin testeissä alennettua parhaimmillaan 25 % aerodynaamisilla ratkaisuilla. Tuotantoon tämä ei kuitenkaan päässyt. (TR)
Saksalaisen teollisen muotoilijan Luigi Colanin sangen futuristinen näkemys tulevaisuuden veturista, jossa aerodynamiikka on keskeisessä osassa. 2000-luvun alkupuolelta oleva auto pohjautuu Mercedes-Benzin tekniikkaan. 12,6-litraisella moottorilla varustetun version polttoaineenkulutusta saatiin testeissä alennettua parhaimmillaan 25 % aerodynaamisilla ratkaisuilla. Tuotantoon tämä ei kuitenkaan päässyt. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
MAN esitteli TGS- ja TGL-malleihin tarkoitetun D15-moottorisarjan, mikä on korvaaja aiemmalle D20-sarjalle. 6-sylinterisestä, 9-litraisesta on tarjolla kolme teholuokkaa 243, 265 ja 294 kW. Rakenne on aiempaa yksinkertaisempi. Moottorin lohko ja sylinterinkansi ovat aiempaa kevyemmät. Öljypohja on muovia. Uutta on myös kompressori, öljyseparaattori ja laturi. Uusittu polttoaineenruiskutus tulee Boschilta. Ahtimena käytetään nyt yhtä muuttuvageometrista turboa. (TR)
MAN esitteli TGS- ja TGL-malleihin tarkoitetun D15-moottorisarjan, mikä on korvaaja aiemmalle D20-sarjalle. 6-sylinterisestä, 9-litraisesta on tarjolla kolme teholuokkaa 243, 265 ja 294 kW. Rakenne on aiempaa yksinkertaisempi. Moottorin lohko ja sylinterinkansi ovat aiempaa kevyemmät. Öljypohja on muovia. Uutta on myös kompressori, öljyseparaattori ja laturi. Uusittu polttoaineenruiskutus tulee Boschilta. Ahtimena käytetään nyt yhtä muuttuvageometrista turboa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Bauman tärkeimpiä ajoneuvouutuuksia oli VW Transporterin päivitysversio 6.1. Keulassa on uudet H7-ajovalot, puskuri ja maski. (TR)
Bauman tärkeimpiä ajoneuvouutuuksia oli VW Transporterin päivitysversio 6.1. Keulassa on uudet H7-ajovalot, puskuri ja maski. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
VW Transporterin sisällä uutta ovat kojelauta ja ohjauspyörä sekä led-sisävalot. Myös 230 V pistorasia ja lukittava säilytyslaatikko oikean istuimen alla. Tarjolle tulee myös mm. Passatista tuttu täyselektroninen diginäyttö. (TR)
VW Transporterin sisällä uutta ovat kojelauta ja ohjauspyörä sekä led-sisävalot. Myös 230 V pistorasia ja lukittava säilytyslaatikko oikean istuimen alla. Tarjolle tulee myös mm. Passatista tuttu täyselektroninen diginäyttö. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
VW Transporterissa on läpilastausluukku antaa 40 cm lisää lastauspituutta. Ohjaus muuttuu hydraulisesta sähkömekaaniseksi, mikä mahdollistaa uusien avustavien järjestelmien käytön. Moottorina on 2,0 litrainen TDI 66, 81, 110 ja 146 kW:n teholuokissa. Transporter 6.1:n valmistus alkaa kesän lopulla ja Suomeen uutuus saapuu aikaisintaan lokakuun puolivälissä. (TR)
VW Transporterissa on läpilastausluukku antaa 40 cm lisää lastauspituutta. Ohjaus muuttuu hydraulisesta sähkömekaaniseksi, mikä mahdollistaa uusien avustavien järjestelmien käytön. Moottorina on 2,0 litrainen TDI 66, 81, 110 ja 146 kW:n teholuokissa. Transporter 6.1:n valmistus alkaa kesän lopulla ja Suomeen uutuus saapuu aikaisintaan lokakuun puolivälissä. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Iveco on merkittävin kaasukäyttöisten hyötyajoneuvojen valmistaja. Myös muokkaaminen eri käyttötarkoituksiin on Ivecon vahvaa osaamisaluetta. Stralis NP:ssä on 8,7 litran 6-sylinterinen Cursor kaasumoottori, joka antaa 294 kW:n tehon ja 1 700 Nm:n väännön. 6x2 alustalle on asennettu Cavimen 2-toiminen kippilava sekä HMF:n nosturivarustus. (TR)
Iveco on merkittävin kaasukäyttöisten hyötyajoneuvojen valmistaja. Myös muokkaaminen eri käyttötarkoituksiin on Ivecon vahvaa osaamisaluetta. Stralis NP:ssä on 8,7 litran 6-sylinterinen Cursor kaasumoottori, joka antaa 294 kW:n tehon ja 1 700 Nm:n väännön. 6x2 alustalle on asennettu Cavimen 2-toiminen kippilava sekä HMF:n nosturivarustus. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Mercedes-Benz Unimogista on moneksi. U427 on varusteltu Schäferin bituminlevityslaitteistolla sekä Duckerin harjalaitteella ja vesiruiskutuksella. Säiliöön mahtuu 3 000 litraa bitumia ja 1 500 litraa vettä. Myös yksityiskohtia on mietitty, sillä mm. renkaille on vesiruisku korkeiden lämpötilojen takia. Auto toimitetaan itävaltalaiselle teiden kunnossapitoyritykselle. (TR)
Mercedes-Benz Unimogista on moneksi. U427 on varusteltu Schäferin bituminlevityslaitteistolla sekä Duckerin harjalaitteella ja vesiruiskutuksella. Säiliöön mahtuu 3 000 litraa bitumia ja 1 500 litraa vettä. Myös yksityiskohtia on mietitty, sillä mm. renkaille on vesiruisku korkeiden lämpötilojen takia. Auto toimitetaan itävaltalaiselle teiden kunnossapitoyritykselle. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Ressenig on itävaltalainen päälirakennevalmistaja, joka tarjoaa ratkaisut maansiirtoon ja erilaisten materiaalien, puutavaran ja koukkulavakuljetuksiin. Messu-uutuus oli MAN 8x4 alustalle asennettu kolmikaatoinen lämpölava. Yhtiön erikoistuotteita ovat armeijalle sekä poliisille tarkoitetut erikoissuojatut ajoneuvot. (TR)
Ressenig on itävaltalainen päälirakennevalmistaja, joka tarjoaa ratkaisut maansiirtoon ja erilaisten materiaalien, puutavaran ja koukkulavakuljetuksiin. Messu-uutuus oli MAN 8x4 alustalle asennettu kolmikaatoinen lämpölava. Yhtiön erikoistuotteita ovat armeijalle sekä poliisille tarkoitetut erikoissuojatut ajoneuvot. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Myös tsekkiläisen Tatran valikoimissa on raskaita maansiirtoautoja. 50 tonnin Tatra Phoenix on varustettu DAF:ista tutuilla Paccarin 12,9-litraisella 355 kW:n tehoisella Euro 6 -tason moottorilla. Vaihteistona on ZF:n TraXon 16+2 automaatti. 10x6 akselistossa 1-2 ja 5 akselit ovat ohjaavia. (TR)
Myös tsekkiläisen Tatran valikoimissa on raskaita maansiirtoautoja. 50 tonnin Tatra Phoenix on varustettu DAF:ista tutuilla Paccarin 12,9-litraisella 355 kW:n tehoisella Euro 6 -tason moottorilla. Vaihteistona on ZF:n TraXon 16+2 automaatti. 10x6 akselistossa 1-2 ja 5 akselit ovat ohjaavia. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Scanian maansiirtoautojen myynti kasvoi peräti 30 % vuonna 2018. Suurinta kasvu oli Englannissa, Ranskassa ja pohjoismaissa. Tärkeää osaa näyttelee XT-sarja, jonka malleja voi muokata eri käyttötarkoituksiin. Kuvassa XT R500 4x4 veturi. (TR)
Scanian maansiirtoautojen myynti kasvoi peräti 30 % vuonna 2018. Suurinta kasvu oli Englannissa, Ranskassa ja pohjoismaissa. Tärkeää osaa näyttelee XT-sarja, jonka malleja voi muokata eri käyttötarkoituksiin. Kuvassa XT R500 4x4 veturi. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Puolalainen Wielton toimittaa päälivarusteita sekä perävaunuja niin maantie- ja kuin maansiirtokuljetuksiinkin. Scania P440 XT on varustettu 23 m3:n vetoisella Mine Master -louhelavalla. Parhaimmillaan Scania XT -sarjan maansiirtoautoihin saadaan 50 tonnin hyötykuorma. (TR)
Puolalainen Wielton toimittaa päälivarusteita sekä perävaunuja niin maantie- ja kuin maansiirtokuljetuksiinkin. Scania P440 XT on varustettu 23 m3:n vetoisella Mine Master -louhelavalla. Parhaimmillaan Scania XT -sarjan maansiirtoautoihin saadaan 50 tonnin hyötykuorma. (TR) Kuva: Timo Rintakoski

Tämänvuotiseen Bauma-näyttelyyn oli ladattu suuret odotukset, sillä vuonna 2018 Euroopan rakennuskonemyynti kasvoi peräti 11 % – markkinatutkimuksiin erikoistuneen Prometeian mukaan maailmanlaajuisesti kasvua oli 23 % verrattuna edelliseen vuoteen.

Odotuksissa ei tarvinnut pettyä, sillä Bauma oli kaikilla mittareilla menestys. Näyttelyn pinta-ala oli lisääntynyt edelliskerrasta, ollen peräti 614 000 neliömetriä – siis 61,4 hehtaaria. Tilaan oli mahdutettu noin 3 700 näytteilleasettajaa 63:sta eri maasta. Myös kävijämäärä kasvoi selvästi, sillä viikon aikana alueella vieraili peräti yli 620 000 kävijää. Vierailijat koostuivat yli 200 eri maan edustajasta, joten mainoslauseet maailmaan suurimmasta ja kansainvälisimmästä alan näyttelystä eivät ole liioittelua.

Kauas on siis tultu ensimmäisestä vuoden 1954 näyttelystä, jolloin pinta-ala oli 20 000 m2 ja näytteilleasettajia alle 60. Järjestelyt ovatkin vuosien varrella hioutuneet huippunsa, sillä lievää kulkuyhteyksiin liittyvää ruuhkaa lukuun ottamatta näyttelyalueella asiat sujuvat saksalaisella tehokkuudella.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Messuille mukaan haluavien yritysten täytyy olla ajoissa liikkeellä, sillä näyttelypaikat varataan useita vuosia etukäteen. Massiivisimpien osastojen, kuten Liebherrin korttelin kokoisen tontin, rakentaminen aloitetaan useita kuukausia ennen näyttelyä, ja budjetti on kymmeniä miljoonia. Sisäosastoilla on tosin tarjolla myös pieniä tiloja esim. komponenttivalmistajien tarpeita varten. Suuret valmistajat ovat viime vuosina jättäneet osan näyttelyistä väliin, mutta Baumassa suurin osa oli paikalla. JCB on tosin valinnut toisen taktiikan ja esitteli ainoastaan moottoreitaan ja voimansiirron komponentteja. Muut uutuudet esitellään yrityksen omissa tapahtumissa.

Tuotantomallien uutuudet alle 10 t koneissa

Tuotantomallien osalta suurin uutuustulva koskikin alle 10 tonnisia kaivukoneita, sillä valmistajat uusivat mallejaan ahkerasti. Uutuuksien ajoituksen syy on vuoden alussa voimaan astunut päästötaso viisi eli Stage 5, joka kiristi traktoreiden ja ns. off road -työkoneiden päästöjä koskevaa asetusta. Samalla määräykset laajenivat koskemaan myös alle 56-kilowattisia moottoreita sekä generaattoreita, joiden päästötasoa kiristettiin kertaheitolla kolmostasolta tasolle 5 muiden saman tehoisten diesel-moottoreiden tapaan.

Merkittävin viitostason tuoma kiristys kohdistuu pienhiukkasten kappalemäärään eikä vain painoon, minkä vuoksi hiukkassuodattimet kuuluvat lähes jokaisen dieselmoottorin vakiovarustukseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nykyaikaisen dieselin päästöt ovat vain noin prosentti viime vuosituhannen aikaisen moottorin päästöistä, mikä dieselmoottoria arvostelevissa keskusteluissa unohdetaan autuaasti. Siksi valmistajat panostavatkin sähkömoottoreihin ja -voimansiirtoihin

Sähköistyminen etenee

Vielä muutamia vuosia sitten valmistajat julkaisivat suunnitelmia erilaisista hybridikoneista, mutta nyt selkeä trendi on puhtaasti sähkökäyttöisissä koneissa. Lähes jokaisella toimijalla oli esitellä vähintäänkin konseptiversio akkutoimisesta laitteesta. Skaalaan kuului niin pienkalustoa kuin kuorma-autojakin.

Moottoriteknologian ja päästöjen vähentämisen lisäksi tehokkuutta haetaan myös kokonaisuuden hyötysuhteen parantamisella. Ratkaisuksi esiteltiin runsaasti eritasoisia sähköisiä voimansiirtoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hyötysuhteen nostaminen kannattaa, sillä monissa tapauksissa voidaan samalla pienentää moottorin tehoa ja kokoa, jolloin myös kulutus laskee. Parhaassa tapauksessa moneen pienehköön työkoneeseen voidaan asentaa pykälää pienemmän teholuokan moottori, jolloin päästömääräykset helpottuvat ja moottorin hinta laskee.

Merkille pantavaa on, että myös perinteiset moottorivalmistajat laajentavat tarjontaansa voimansiirtojen suuntaan. Kokonaisuuden kannalta tämä lieneekin järkevää, sillä tällä varmistetaan eri komponenttien saumaton yhteensopivuus.

Ohjausjärjestelmät kehittyvät

Maarakennusalan usein todetut kipupisteet ovat työvoimapula ja tehottomuus. Ratkaisuksi ehdotettiin mm. koneiden etäohjausta, jonka avulla sama kuljettaja voisi operoida useita erilaisia koneita samasta työpisteestä.

Etäohjaus vaatii toimiakseen nopean 5G-verkon, jonka kehitys etenee vauhdilla myös isojen kaupunkien ja taajamien ulkopuolelle.

Doosanin osastolla oli mahdollista kokeilla 5G-verkkoa hyödyntävää työpistettä, jonka kautta ohjattiin Etelä-Koreassa sijainnutta kaivukonetta. Nopeiden verkkojen tarve kasvaa, sillä Bosch Rexrothin näkemyksen mukaan lähes kaikissa ensi vuosikymmenellä esiteltävissä koneissa on valmius verkkoyhteyteen.

Bauma-näyttely ei olekaan pelkästään myynti- ja markkinointitapahtuma, vaan myös väylä esitellä uusia tulevaisuuden teknologioita ja verkostoitua uusien innovaatioiden kehittämistä varten.

Lue Bauma 2019 -näyttelyyn liittyvät artikkelit Sähköinen voimansiirto maarakennuksessa (KV 7/2019) sekä Dieselmoottoria parjataan syyttä (KV 7/2019)!

Katso myös Lisämateriaali-osiosta video, jossa esitellään tunnelmia Baumasta !