Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Bauma 2019 -näyttely, osa II — komponenteista kaivoskoneisiin

Bauma 2019 oli kaikilla mittareilla menestys. Jättiläismäiselle alueelle pakkautui ennätysmäärä yleisöä ja näytteilleasettajia. Näyttelyn jälkeisten kommenttien mukaan myös kaupankäynti oli vilkasta.
Bauman kävijämäärä oli yli 620 000.
Bauman kävijämäärä oli yli 620 000. Kuva: Arto Turpeinen
Myös japanilainen Kato pyrkii Euroopan kaivinkonemarkkinoille. HD823MRLC-7 sijoittuu 24 tonnin kokoluokkaan, moottori täyttää tason 4 päästömääräykset. Kaivinkoneet ovat Katon konevalikoimasta vain pieni osa, sillä yritys valmistaa myös erilaisia nostureita laajalla skaalalla. Suurimpien telanostureiden nostokyky on 300 tonnia. (AT)
Myös japanilainen Kato pyrkii Euroopan kaivinkonemarkkinoille. HD823MRLC-7 sijoittuu 24 tonnin kokoluokkaan, moottori täyttää tason 4 päästömääräykset. Kaivinkoneet ovat Katon konevalikoimasta vain pieni osa, sillä yritys valmistaa myös erilaisia nostureita laajalla skaalalla. Suurimpien telanostureiden nostokyky on 300 tonnia. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Hitachin osastolla oli esillä E. Hartikainen Oy:lle myyty EX1200-kaivinkone. Yritys urakoi useilla kotimaisilla kaivoksilla. Järkäleen paino on noin 114 tonnia. Kaivuvoimaa on tarjolla 760 hevosvoiman verran. Kone on saatavana pistokauhamallina sekä normaalilla puomistolla. Työtehon varmistamiseksi hydrauliikan asetuksissa on mahdollista antaa lisävauhtia joko käännölle tai puomille. Suorituskyvyn kerrotaan parantuneen kaikilla osa-alueilla. (AT)
Hitachin osastolla oli esillä E. Hartikainen Oy:lle myyty EX1200-kaivinkone. Yritys urakoi useilla kotimaisilla kaivoksilla. Järkäleen paino on noin 114 tonnia. Kaivuvoimaa on tarjolla 760 hevosvoiman verran. Kone on saatavana pistokauhamallina sekä normaalilla puomistolla. Työtehon varmistamiseksi hydrauliikan asetuksissa on mahdollista antaa lisävauhtia joko käännölle tai puomille. Suorituskyvyn kerrotaan parantuneen kaikilla osa-alueilla. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Japanilainen Ueda on erikoistunut erilaisiin seula- ja murskakauhoihin sekä purkutyökaluihin. Hieman erikoisempi viritelmä on kuokkakauhan ja tärylätkän yhdistelmä, jonka kerrotaan soveltuvan erilaisten viemärilinjojen rakentamiseen. Täryvoiman kerrotaan vastaavan 80 kiloista tiivistintä. Malleja on viisi, jotka soveltuvat 426 tonnisiin koneisiin. (AT)
Japanilainen Ueda on erikoistunut erilaisiin seula- ja murskakauhoihin sekä purkutyökaluihin. Hieman erikoisempi viritelmä on kuokkakauhan ja tärylätkän yhdistelmä, jonka kerrotaan soveltuvan erilaisten viemärilinjojen rakentamiseen. Täryvoiman kerrotaan vastaavan 80 kiloista tiivistintä. Malleja on viisi, jotka soveltuvat 426 tonnisiin koneisiin. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Rockwheel valmistaa erilaisia kaivinkoneisiin liitettäviä jyrsimiä. Pienimmät mallit soveltuvat jopa 13 tonnisiin koneisiin. Kantojen jyrsintään on oma mallinsa. Suuren pyörimisnopeuden ansiosta toimenpiteen kerrotaan onnistuvan erittäin tehokkaasti. Samalla myös juuret saa jauhettua näppärästi. (AT)
Rockwheel valmistaa erilaisia kaivinkoneisiin liitettäviä jyrsimiä. Pienimmät mallit soveltuvat jopa 13 tonnisiin koneisiin. Kantojen jyrsintään on oma mallinsa. Suuren pyörimisnopeuden ansiosta toimenpiteen kerrotaan onnistuvan erittäin tehokkaasti. Samalla myös juuret saa jauhettua näppärästi. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Sunward palasi keväällä Suomen markkinoille, kun Greenmaster aloitti kiinalaismerkin maahantuonnin. Malliston suurin kaivinkone on yli 30-tonninen, mutta pääosin Sunward on keskittynyt alle 10-tonnisiin malleihin. Baumassa esiteltiin neljä uutta lyhytperäistä minikonetta. Kompaktien pikkukaivureiden markkinat kasvavat jatkuvasti myös Aasiassa. (AT)
Sunward palasi keväällä Suomen markkinoille, kun Greenmaster aloitti kiinalaismerkin maahantuonnin. Malliston suurin kaivinkone on yli 30-tonninen, mutta pääosin Sunward on keskittynyt alle 10-tonnisiin malleihin. Baumassa esiteltiin neljä uutta lyhytperäistä minikonetta. Kompaktien pikkukaivureiden markkinat kasvavat jatkuvasti myös Aasiassa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Tanskalainen Hydrema esitteli oman telemetriajärjestelmänsä, jonka avulla urakoitsija saa yksityiskohtaisia tietoja koneensa toiminnasta ja suorituskyvystä. Mahdolliset vikakoodit nähdään suoraan huollossa, minkä kerrotaan tehostavan ja tarkentavan häiriötilanteiden selvittelyä. MX 14 on pienin merkin pyöräalustaisista kaivukoneista. Työpaino on noin 15 tonnia. (AT)
Tanskalainen Hydrema esitteli oman telemetriajärjestelmänsä, jonka avulla urakoitsija saa yksityiskohtaisia tietoja koneensa toiminnasta ja suorituskyvystä. Mahdolliset vikakoodit nähdään suoraan huollossa, minkä kerrotaan tehostavan ja tarkentavan häiriötilanteiden selvittelyä. MX 14 on pienin merkin pyöräalustaisista kaivukoneista. Työpaino on noin 15 tonnia. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Sanyn SY80U-kaivukone täyttää jo vitostason päästövaatimukset. 53,7 kilowattinen moottori on Yanmarin tuotantoa. Merkki on tulossa ryminällä myös Euroopan markkinoille, sillä vuonna 2018 vanhan mantereen myynti kasvoi peräti 51%. Kiinan ulkopuolelle myytiin yli 6 000 kaivukonetta. Malleja on todella runsaasti. Suurimman koneen työpaino on yli 76 tonnia. (AT)
Sanyn SY80U-kaivukone täyttää jo vitostason päästövaatimukset. 53,7 kilowattinen moottori on Yanmarin tuotantoa. Merkki on tulossa ryminällä myös Euroopan markkinoille, sillä vuonna 2018 vanhan mantereen myynti kasvoi peräti 51%. Kiinan ulkopuolelle myytiin yli 6 000 kaivukonetta. Malleja on todella runsaasti. Suurimman koneen työpaino on yli 76 tonnia. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Herkules on sveitsiläisvalmisteinen, ympäripyörivä teleskooppinosturi. Nelipyöräohjaus ja korkea maavara mahdollistavat pääsyn hankaliin nostokohteisiin. Maksimi nostokorkeus on 30,5 metriä ja jibillä saadaan vielä 3,5 metriä lisää. Sivu-ulottuma on 23,5 metriä. Enimmäisnostomassa on 4 000 kg. Siirtymät suoritetaan parhaimmillaan nopeudella 40 km/h. (TR)
Herkules on sveitsiläisvalmisteinen, ympäripyörivä teleskooppinosturi. Nelipyöräohjaus ja korkea maavara mahdollistavat pääsyn hankaliin nostokohteisiin. Maksimi nostokorkeus on 30,5 metriä ja jibillä saadaan vielä 3,5 metriä lisää. Sivu-ulottuma on 23,5 metriä. Enimmäisnostomassa on 4 000 kg. Siirtymät suoritetaan parhaimmillaan nopeudella 40 km/h. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Kiinalaisvalmistajilla on kova pyrky ulkomarkkinoille. Ja mikä sen parempi paikka esitellä tuotteita kuin maailman suurin konetapahtuma Bauma. Jingongin tuotevalikoima käsittää pyöräkuormaajat sekä tela-alustaiset ja pyöräalustaiset kaivukoneet. Kuvan 9075LN-10 on 6,7 tonnin työpainoinen pyöräalustainen. (TR)
Kiinalaisvalmistajilla on kova pyrky ulkomarkkinoille. Ja mikä sen parempi paikka esitellä tuotteita kuin maailman suurin konetapahtuma Bauma. Jingongin tuotevalikoima käsittää pyöräkuormaajat sekä tela-alustaiset ja pyöräalustaiset kaivukoneet. Kuvan 9075LN-10 on 6,7 tonnin työpainoinen pyöräalustainen. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Rotator on edustanut japanilaisen Furukawan tuotteita jo 30 vuotta Suomessa. Kyseessä onkin yksi Rotatorin pitkäaikaisimmista päämiehistä. Furukawa on tullut tunnetuksi erityisesti iskuvasaroistaan, mutta valikoimaan lukeutuu myös esim. purkupihtejä. Kuvan lajittelukoura oli myyty vihtiläiselle Lassi Kaiponen Oy:lle. (AT)
Rotator on edustanut japanilaisen Furukawan tuotteita jo 30 vuotta Suomessa. Kyseessä onkin yksi Rotatorin pitkäaikaisimmista päämiehistä. Furukawa on tullut tunnetuksi erityisesti iskuvasaroistaan, mutta valikoimaan lukeutuu myös esim. purkupihtejä. Kuvan lajittelukoura oli myyty vihtiläiselle Lassi Kaiponen Oy:lle. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Gjerstad valmistaa myös pyöräkuormainten sivukippikauhoja. Malleja on viisi tilaavuusluokissa 3 400–7 100 litraa, jotka kattavat 20–55- tonniset kuormaimet. Eduiksi mainitaan mm. parantunut tehokkuus ja pienemmät rengaskulut, sillä koneen vekslaustarve vähenee. Kuvan kauha oli suunniteltu Cat 988K -kuormaimeen. (AT)
Gjerstad valmistaa myös pyöräkuormainten sivukippikauhoja. Malleja on viisi tilaavuusluokissa 3 400–7 100 litraa, jotka kattavat 20–55- tonniset kuormaimet. Eduiksi mainitaan mm. parantunut tehokkuus ja pienemmät rengaskulut, sillä koneen vekslaustarve vähenee. Kuvan kauha oli suunniteltu Cat 988K -kuormaimeen. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Maxbrion Combo-kauha puolestaan yhdistää kuokkakauhan ja täryttävän valssijyrän. Tiivistystehon kerrotaan olevan kaksi kertaa parempi kuin tärylätkissä. Kauha soveltuu jossain määrin myös seulomiseen. Malleja on useita eri kokoluokissa. (AT)
Maxbrion Combo-kauha puolestaan yhdistää kuokkakauhan ja täryttävän valssijyrän. Tiivistystehon kerrotaan olevan kaksi kertaa parempi kuin tärylätkissä. Kauha soveltuu jossain määrin myös seulomiseen. Malleja on useita eri kokoluokissa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Saksalaisen HS-Schochin osastolla oli nippu uusia kauhamalleja. Beisser on valmistajan mukaan 1215 tonnin koneisiin tarkoitettu kynsikuokka. Sivuprofiilit ovat HB500-terästä. Näin rakenteesta on saatu vahva, mutta paino pidettyä kurissa. Kynsinä ESCO U25. (TR)
Saksalaisen HS-Schochin osastolla oli nippu uusia kauhamalleja. Beisser on valmistajan mukaan 1215 tonnin koneisiin tarkoitettu kynsikuokka. Sivuprofiilit ovat HB500-terästä. Näin rakenteesta on saatu vahva, mutta paino pidettyä kurissa. Kynsinä ESCO U25. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Minidumpperit ovat Euroopassa yleisiä koneita, mutta Suomessa laitteet eivät ole oikein löytäneet paikkaansa. Wacker Neusonin Dual View -dumppereissa hallintalaitteet kääntyvät 180 astetta ympäri, jolloin laitetta voi ajaa helpommin molempiin suuntiin. Malleja on kolme – kantavuudet ovat 6–10 tonnia. Hydrostaattisen voimansiirron huippunopeudeksi ilmoitetaan 20 km/h. (AT)
Minidumpperit ovat Euroopassa yleisiä koneita, mutta Suomessa laitteet eivät ole oikein löytäneet paikkaansa. Wacker Neusonin Dual View -dumppereissa hallintalaitteet kääntyvät 180 astetta ympäri, jolloin laitetta voi ajaa helpommin molempiin suuntiin. Malleja on kolme – kantavuudet ovat 6–10 tonnia. Hydrostaattisen voimansiirron huippunopeudeksi ilmoitetaan 20 km/h. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Case on valmistanut liuku-ohjattuja kuormaimia jo 50 vuotta. Juhlan kunniaksi julkaistiin erikoisväritetty CASE SV340B. Uudistuksiin kuuluu mm. aiempaa selkeämmät hallintalaitteet ja tarkempi hallittavuus. Myyntiin kone saapuu vuonna 2020. Vaikka lajityypin myynti onkin vähentynyt, niin yritys kertoo liukuohjattujen olevan tärkeä osa tuoteperhettä. (AT)
Case on valmistanut liuku-ohjattuja kuormaimia jo 50 vuotta. Juhlan kunniaksi julkaistiin erikoisväritetty CASE SV340B. Uudistuksiin kuuluu mm. aiempaa selkeämmät hallintalaitteet ja tarkempi hallittavuus. Myyntiin kone saapuu vuonna 2020. Vaikka lajityypin myynti onkin vähentynyt, niin yritys kertoo liukuohjattujen olevan tärkeä osa tuoteperhettä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Saksalaisen Pausin uutuus oli kääntöpöydällinen teleskooppikuormain. Työpaino on n. 7,5 tonnia ja kaatokuorma edestäpäin nostettaessa 4 610 kiloa. Teleskooppipuomin ansiosta suurin nostokorkeus on yli neljä metriä. Puomi sivulle käännettynä kone voi käsitellä suurimmillaan 1 730 kilon taakkoja. Moottori on 74-kilowattinen Deutz. (AT)
Saksalaisen Pausin uutuus oli kääntöpöydällinen teleskooppikuormain. Työpaino on n. 7,5 tonnia ja kaatokuorma edestäpäin nostettaessa 4 610 kiloa. Teleskooppipuomin ansiosta suurin nostokorkeus on yli neljä metriä. Puomi sivulle käännettynä kone voi käsitellä suurimmillaan 1 730 kilon taakkoja. Moottori on 74-kilowattinen Deutz. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Leguan Liftin uutta 135 Neo -nostinta voidaan käyttää polttomoottorin lisäksi akuilla. Myös alustaversioita on kaksi: pyörät tai telat. Maksimiulottuma on 7,1 metriä 120 kilon korikuormalla ja työkorkeus maksimikuormalla 13,4 metriä. 6,6 metrin sivu-ulottumalla suurin korikuorma on 250 kiloa. Itse nostin painaa 1 630 kiloa. (AT)
Leguan Liftin uutta 135 Neo -nostinta voidaan käyttää polttomoottorin lisäksi akuilla. Myös alustaversioita on kaksi: pyörät tai telat. Maksimiulottuma on 7,1 metriä 120 kilon korikuormalla ja työkorkeus maksimikuormalla 13,4 metriä. 6,6 metrin sivu-ulottumalla suurin korikuorma on 250 kiloa. Itse nostin painaa 1 630 kiloa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Näyttelyn kokonaispinta-ala oli yli 61 hehtaaria. (AT)
Näyttelyn kokonaispinta-ala oli yli 61 hehtaaria. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
MobyDick on kehittänyt erilaisia raskaan kaluston pesuratkaisuja 35 vuoden ajan. Kuvan laitteisto on tarkoitettu etenkin renkaiden ja alustan pesemiseen. Myös kokonaisvaltaisempaan puhdistamiseen on tarjolla omat laitteensa. Laajasti räätälöitäviä pesupisteitä on myyty mm. armeijakäyttöön panssarivaunujen puhdistamista varten. (AT)
MobyDick on kehittänyt erilaisia raskaan kaluston pesuratkaisuja 35 vuoden ajan. Kuvan laitteisto on tarkoitettu etenkin renkaiden ja alustan pesemiseen. Myös kokonaisvaltaisempaan puhdistamiseen on tarjolla omat laitteensa. Laajasti räätälöitäviä pesupisteitä on myyty mm. armeijakäyttöön panssarivaunujen puhdistamista varten. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Italialainen Almacrawler valmistaa tela-alustaisia saksi- ja kori-nostureita sekä kuvan kaltaisia kuljettimia. Voimanlähteenä käytetään joko bensiiniä, dieseliä tai sähköä. Kuvan Multiloader 2.5 Performancen suurin hyötykuorma on 2,5 tonnia. Moottorina 48 V 3 kW sähkömoottori ja akkuina 180 Ah Lead Crystal n’8, jonka latausaika on 5 tuntia. (TR)
Italialainen Almacrawler valmistaa tela-alustaisia saksi- ja kori-nostureita sekä kuvan kaltaisia kuljettimia. Voimanlähteenä käytetään joko bensiiniä, dieseliä tai sähköä. Kuvan Multiloader 2.5 Performancen suurin hyötykuorma on 2,5 tonnia. Moottorina 48 V 3 kW sähkömoottori ja akkuina 180 Ah Lead Crystal n’8, jonka latausaika on 5 tuntia. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Ranskalainen Gys on erikoistunut korjaamotarvikkeisiin sekä järeisiin akkubuustereihin. Startpack Pro 12.24 XL on malliston järein. Laite soveltuu niin 12 kuin 24 voltin järjestelmillekin. Virta varastoidaan kahteen 50 Ah:n akkuun, joista saadaan suurimmillaan 8 500 ampeerin virtapiikki. Startpack Pro annostelee tarvittavan virtamäärän täysin automaattisesti. (AT)
Ranskalainen Gys on erikoistunut korjaamotarvikkeisiin sekä järeisiin akkubuustereihin. Startpack Pro 12.24 XL on malliston järein. Laite soveltuu niin 12 kuin 24 voltin järjestelmillekin. Virta varastoidaan kahteen 50 Ah:n akkuun, joista saadaan suurimmillaan 8 500 ampeerin virtapiikki. Startpack Pro annostelee tarvittavan virtamäärän täysin automaattisesti. (AT) Kuva: Timo Rintakoski
Erilaisia sähköisiä sovelluksia on yhä enemmän tarjolla. Esimerkiksi Kaeserin valikoimassa on sähkökäyttöinen, perävaunualustalle sijoitettu Mobilair e-power -kompressorisarja. M50:ssä diesel on korvattu 25 kW tehoisella sähkömoottorilla. Kymmenen barin paineella ilmantuotto on 3,8 m3 ja sulaketarve on 63 A. Painoa on 690 kiloa, joten kuljetuskin onnistuu helposti pienelläkin ajoneuvolla. (TR)
Erilaisia sähköisiä sovelluksia on yhä enemmän tarjolla. Esimerkiksi Kaeserin valikoimassa on sähkökäyttöinen, perävaunualustalle sijoitettu Mobilair e-power -kompressorisarja. M50:ssä diesel on korvattu 25 kW tehoisella sähkömoottorilla. Kymmenen barin paineella ilmantuotto on 3,8 m3 ja sulaketarve on 63 A. Painoa on 690 kiloa, joten kuljetuskin onnistuu helposti pienelläkin ajoneuvolla. (TR) Kuva: Arto Turpeinen
Dokan FreeFalcon on rakennustyömaiden liikuteltava "ankkuri", johon turvavaljaat kiinnitetään. Suurin työskentelyetäisyys on 10 metriä. Mikäli laitteeseen kohdistuu äkillinen voima, laite nykäisee vaijeria automaattisesti taaksepäin estäen putoamisen. Laitteen kokonaispaino on 450 kiloa ja runko-osan halkaisija 2,35 metriä. (AT)
Dokan FreeFalcon on rakennustyömaiden liikuteltava "ankkuri", johon turvavaljaat kiinnitetään. Suurin työskentelyetäisyys on 10 metriä. Mikäli laitteeseen kohdistuu äkillinen voima, laite nykäisee vaijeria automaattisesti taaksepäin estäen putoamisen. Laitteen kokonaispaino on 450 kiloa ja runko-osan halkaisija 2,35 metriä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Myös Palfingerilla on oma VR-laseihin pohjautuva ohjausjärjestelmä. Ensisijaisesti järjestelmä on kehitetty jälleenmyyjäverkoston käyttöön, joka voi esitellä virtuaalisesti Palfinger-nostureiden käyttöä ja ominaisuuksia. Lisäksi järjestelmää voi käyttää vaikkapa messuesittelyissä tai koulutuksissa. (TR)
Myös Palfingerilla on oma VR-laseihin pohjautuva ohjausjärjestelmä. Ensisijaisesti järjestelmä on kehitetty jälleenmyyjäverkoston käyttöön, joka voi esitellä virtuaalisesti Palfinger-nostureiden käyttöä ja ominaisuuksia. Lisäksi järjestelmää voi käyttää vaikkapa messuesittelyissä tai koulutuksissa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Alun perin saksalainen kuorma-autojen, bussien sekä työkoneiden istuinten valmistukseen erikoistunut Isringhausen kuuluu nykyään Aunde-yhtymään, joka valmistaa istuimia ja niiden komponentteja yli 50 tehtaassa maailman eri kolkissa. Sen markkinaosuus on raskaiden hyötyajonevojen istuimissa yli 90 prosenttia. Isringhausen esitteli Baumassa uuden TI-istuimensa, josta on toistaiseksi niukasti teknistä tietoa saatavilla. Värivaihtoehdot poikkeavat piristävästi perinteisistä työkoneistuimista. (UO)
Alun perin saksalainen kuorma-autojen, bussien sekä työkoneiden istuinten valmistukseen erikoistunut Isringhausen kuuluu nykyään Aunde-yhtymään, joka valmistaa istuimia ja niiden komponentteja yli 50 tehtaassa maailman eri kolkissa. Sen markkinaosuus on raskaiden hyötyajonevojen istuimissa yli 90 prosenttia. Isringhausen esitteli Baumassa uuden TI-istuimensa, josta on toistaiseksi niukasti teknistä tietoa saatavilla. Värivaihtoehdot poikkeavat piristävästi perinteisistä työkoneistuimista. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Työkoneiden yhä monipuolisemmat ominaisuudet ja työlaitteet tuovat haasteita hallintalaitteiden käytettävyydelle. Taiwanilainen Taeha on kehittänyt räätälöitävän Oasis-kosketusnäytön, jonka kautta on mahdollista hallita esim. erilaisia kaivuavustimia ilman erillistä näyttöä. Koneiden näyttöpaneelit vaikuttavatkin hiljalleen muistuttavan yhä enemmän käytettävyydeltään älypuhelimien käyttöjärjestelmiä. (AT)
Työkoneiden yhä monipuolisemmat ominaisuudet ja työlaitteet tuovat haasteita hallintalaitteiden käytettävyydelle. Taiwanilainen Taeha on kehittänyt räätälöitävän Oasis-kosketusnäytön, jonka kautta on mahdollista hallita esim. erilaisia kaivuavustimia ilman erillistä näyttöä. Koneiden näyttöpaneelit vaikuttavatkin hiljalleen muistuttavan yhä enemmän käytettävyydeltään älypuhelimien käyttöjärjestelmiä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Hella esitteli työvalokonseptin, jossa samassa paketissa valojen joukkoon on istutettu 100° näkymällä varustettu kamera. Malli on vielä prototyyppiasteella. (TR)
Hella esitteli työvalokonseptin, jossa samassa paketissa valojen joukkoon on istutettu 100° näkymällä varustettu kamera. Malli on vielä prototyyppiasteella. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Caron on italialainen nelivetoisten maatalouskäyttöön sekä maastokuljetuksiin tarkoitettujen traktoreiden ja kuljettimien valmistaja. Bauman uutuus oli CTS-sarja. Siinä on jatkuva neliveto ja alennusvaihteisto varustettuna sähkö-hydraulisella etu- ja takatasauspyörästön lukituksella. Vaihteita on 24 eteen ja 12 taakse. Huippunopeus on parhaimmillaan 60 km/h. Hydraulis-pneumaattinen erillisjousitus automaattisella korkeuden säädöllä kuuluu varustukseen. Voiman antaa VM 2,9 l 80 kW:n diesel. Kantavuutta on päälivarustuksesta riippuen noin 6 000 kg ja hinauskyky 14 000 kg. (TR)
Caron on italialainen nelivetoisten maatalouskäyttöön sekä maastokuljetuksiin tarkoitettujen traktoreiden ja kuljettimien valmistaja. Bauman uutuus oli CTS-sarja. Siinä on jatkuva neliveto ja alennusvaihteisto varustettuna sähkö-hydraulisella etu- ja takatasauspyörästön lukituksella. Vaihteita on 24 eteen ja 12 taakse. Huippunopeus on parhaimmillaan 60 km/h. Hydraulis-pneumaattinen erillisjousitus automaattisella korkeuden säädöllä kuuluu varustukseen. Voiman antaa VM 2,9 l 80 kW:n diesel. Kantavuutta on päälivarustuksesta riippuen noin 6 000 kg ja hinauskyky 14 000 kg. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Saksalainen Köppl on erikoistunut maatalous- ja puutarhakäyttöön sekä viherrakentamiseen tarkoitettuihin 2-pyörätraktoreihin. Mallisto käsittää viisi mekaanisella ja 14 hydrostaattisella voimansiirrolla varustettua traktoria sekä yhden sähkökäyttöisen mallin. (TR)
Saksalainen Köppl on erikoistunut maatalous- ja puutarhakäyttöön sekä viherrakentamiseen tarkoitettuihin 2-pyörätraktoreihin. Mallisto käsittää viisi mekaanisella ja 14 hydrostaattisella voimansiirrolla varustettua traktoria sekä yhden sähkökäyttöisen mallin. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Fae:n järeämmän pään jyrsimet ovat saaneet uusia ominaisuuksia. Uusien terien ansiosta sama jyrsin soveltuu niin kivien murskaamiseen kuin normaaliin stabilointiin. Suurin työsyvyys on 50 cm. Traktorin tehoksi suositellaan 300–500 hevosvoimaa. (AT)
Fae:n järeämmän pään jyrsimet ovat saaneet uusia ominaisuuksia. Uusien terien ansiosta sama jyrsin soveltuu niin kivien murskaamiseen kuin normaaliin stabilointiin. Suurin työsyvyys on 50 cm. Traktorin tehoksi suositellaan 300–500 hevosvoimaa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Saksalainen Husmann valmistaa mm. puun, kantojen, kuormalavojen ja rakennuspuujätteen murskaamiseen tarkoitettuja tuotteita. HL-UNI 7.5:ssä on versiosta riippuen 70–96 terää ja niiden pyörintänopeus on säädettävissä 20–40 rpm välillä. Voiman antaa Caterpillar C9.3B 280 kW:n tehoinen diesel. Kokonaispainoa on noin 18 500 kg. Murska on rakennettu koukkulavarungolle, joten kuljetus onnistuu koukkulavavarustetulla autolla tai traktorilla. (TR)
Saksalainen Husmann valmistaa mm. puun, kantojen, kuormalavojen ja rakennuspuujätteen murskaamiseen tarkoitettuja tuotteita. HL-UNI 7.5:ssä on versiosta riippuen 70–96 terää ja niiden pyörintänopeus on säädettävissä 20–40 rpm välillä. Voiman antaa Caterpillar C9.3B 280 kW:n tehoinen diesel. Kokonaispainoa on noin 18 500 kg. Murska on rakennettu koukkulavarungolle, joten kuljetus onnistuu koukkulavavarustetulla autolla tai traktorilla. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Kiristyneet päästömääräykset ovat tuoneet koneisiin runsaasti uutta teknologiaa, minkä vuoksi moottoritilat ovat entistä ahtaampia. Saksalaisen Hydacin mukaan tämä on puolestaan johtanut pienempiin ja monimutkaisempiin hydrauliöljytankkeihin, joihin kertyy helpommin ilmaa. Yritys on kehittänyt Air X -suodattimen, jolla ilma voidaan suodattaa pois tankista. Esitteen mukaan tankin kokoa voidaan samalla pienentää merkittävästi. (AT)
Kiristyneet päästömääräykset ovat tuoneet koneisiin runsaasti uutta teknologiaa, minkä vuoksi moottoritilat ovat entistä ahtaampia. Saksalaisen Hydacin mukaan tämä on puolestaan johtanut pienempiin ja monimutkaisempiin hydrauliöljytankkeihin, joihin kertyy helpommin ilmaa. Yritys on kehittänyt Air X -suodattimen, jolla ilma voidaan suodattaa pois tankista. Esitteen mukaan tankin kokoa voidaan samalla pienentää merkittävästi. (AT) Kuva: Arto Turpeinen

Joka kolmas vuosi järjestettävään Bauma-näyttelyyn osallistui peräti 620 000 vierailijaa ja noin 3 700 näytteilleasettajaa. Megaluokan näyttelyosastojen lomaan mahtuu myös runsaasti pienempiä yrittäjiä, joille Baumaan osallistumisen tärkein tavoite on saada julkisuutta ja vaikkapa kasvattaa jälleenmyyjäverkostoa. Työlaiterintamalla valikoima laajenee jatkuvasti, sillä esim. lisähydrauliikan tuomat mahdollisuudet aletaan ymmärtää myös kehittyvillä markkinoilla, minkä myötä aasialaisyrityksetkin panostavat työlaitteiden valmistamiseen. Kaivinkone ei ole enää pelkkä kuopankaivulaite, vaan sopivilla varusteilla perinteinen kuokka taipuu yllättävän moniin eri tehtäviin.

Lue myös jutun ensimmäinen osa Bauma-näyttely 8.–14.4.2019 oli kaikkien aikojen suurin rakennusalan tapahtuma (KV 7/2019)!