Bauma-näyttely, osa III – Bauma-näyttelyssä esiteltiin myös monenkirjavaa kuljetuskalustoa.

Bauma-näyttelyssä esiteltiin rakennuskoneiden lisäksi myös monenlaisia työlaitteita sekä kuljetuskalustoa.
Varma tapa saada väki pysähtymään sisäosastolle on tuoda paikalle 11-pillari. Cat D11T:n työpaino on 104 236 kiloa. Puskuvoimaa luo 634 kilowattinen moottori. Puskulevyn tilavuus voi olla jopa 43,6 kuutiota. (AT)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Erilaisiin ratatyökaluihin erikoistuneen ruotsalaisen Rosenqvist Pandrol AB:n osastolla oli esillä kaivukoneisiin kiinnitettävä kiskonkiinnitystyökalu. Kone painaa Pandrol e-Clip -kiskonkiinnitimen hydraulisesti ratapölkkyyn kiinni. Työ nopeutuu ja väkeä tarvitaan vähemmän. (TR)
Erilaisiin ratatyökaluihin erikoistuneen ruotsalaisen Rosenqvist Pandrol AB:n osastolla oli esillä kaivukoneisiin kiinnitettävä kiskonkiinnitystyökalu. Kone painaa Pandrol e-Clip -kiskonkiinnitimen hydraulisesti ratapölkkyyn kiinni. Työ nopeutuu ja väkeä tarvitaan vähemmän. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Temec on erikoistunut erilaisiin ojajyrsimiin. Tesmec 1150 EVO Rock Hawg on kuitenkin suunnattu pintakallion jyrsintään. Järeän laitteen moottori on 450-hevosvoimainen Cummins. Työpaino on noin 60 tonnia. Jyrsimen nopeus on 250–500 kierrosta minuutissa. Sopiva nopeus riippuu olosuhteista. (AT)
Temec on erikoistunut erilaisiin ojajyrsimiin. Tesmec 1150 EVO Rock Hawg on kuitenkin suunnattu pintakallion jyrsintään. Järeän laitteen moottori on 450-hevosvoimainen Cummins. Työpaino on noin 60 tonnia. Jyrsimen nopeus on 250–500 kierrosta minuutissa. Sopiva nopeus riippuu olosuhteista. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Gravilez on kottikärryjä muistuttava hiekansirotin, jonka kerrotaan leikkaavan hiekanlevitykseen käytettävän ajan puoleen, sillä harjaa ja lapiota ei enää tarvita. Valmistajan mukaan levittäminen on erittäin tarkkaa. Laitteessa on eri asetukset eri rakeiselle hiekalle. (AT)
Gravilez on kottikärryjä muistuttava hiekansirotin, jonka kerrotaan leikkaavan hiekanlevitykseen käytettävän ajan puoleen, sillä harjaa ja lapiota ei enää tarvita. Valmistajan mukaan levittäminen on erittäin tarkkaa. Laitteessa on eri asetukset eri rakeiselle hiekalle. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Italialainen Valla esitteli sähkökäyttöisen ja kauko-ohjattavan V 70 R -nosturin. Nostokorkeutta löytyy 9,4 metriä ja ulottuvuutta 5,5 metriä suurimman nostokuorman ollessa 7 700 kg. Erikoisuutena on 600 mm akselivälin levitys. (TR)
Italialainen Valla esitteli sähkökäyttöisen ja kauko-ohjattavan V 70 R -nosturin. Nostokorkeutta löytyy 9,4 metriä ja ulottuvuutta 5,5 metriä suurimman nostokuorman ollessa 7 700 kg. Erikoisuutena on 600 mm akselivälin levitys. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
TyBot on raudoitusten sitomiseen suunniteltu robotti. Härpäke nostetaan esim. sillankannelle, jossa se osaa itsenäisesti tunnistaa raudoituksen risteyskohdat ja sitoa ne. TyBot kykenee työskentelemään myös yöaikaan, mikä tekee työmaan aikatauluista selvästi joustavampia. Suurin työskentelyleveys on yli 30 metriä. (AT)
TyBot on raudoitusten sitomiseen suunniteltu robotti. Härpäke nostetaan esim. sillankannelle, jossa se osaa itsenäisesti tunnistaa raudoituksen risteyskohdat ja sitoa ne. TyBot kykenee työskentelemään myös yöaikaan, mikä tekee työmaan aikatauluista selvästi joustavampia. Suurin työskentelyleveys on yli 30 metriä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Itävaltalainen Benzberg esitteli kolmiakselisen maansiirtovaunun. Omapainon ollessa 9 850 kg, jää hyötypainoksi 24 115 kg 60 km/h enimmäisnopeudella. Ensimmäinen ja kolmas akseli ovat hydraulisesti ohjaavia, toinen vetävä. (TR)
Itävaltalainen Benzberg esitteli kolmiakselisen maansiirtovaunun. Omapainon ollessa 9 850 kg, jää hyötypainoksi 24 115 kg 60 km/h enimmäisnopeudella. Ensimmäinen ja kolmas akseli ovat hydraulisesti ohjaavia, toinen vetävä. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Italialaisen Cometin valikoimista löytyy mm. 12 ja 14 metrin perävaununosturit. Kuljetuspituutta näillä on ainoastaan kolme metriä ja painoa enintään 1 500 kg, joten niiden siirtäminen on hyvin helppoa. Korikuorma on 200 kg ja suurin sivu-ulottuma 6,5 metriä. Nosturia käytetään joko polttomoottorilla tai sähköisesti ja sitä voidaan käyttää myös korista käsin. (TR)
Italialaisen Cometin valikoimista löytyy mm. 12 ja 14 metrin perävaununosturit. Kuljetuspituutta näillä on ainoastaan kolme metriä ja painoa enintään 1 500 kg, joten niiden siirtäminen on hyvin helppoa. Korikuorma on 200 kg ja suurin sivu-ulottuma 6,5 metriä. Nosturia käytetään joko polttomoottorilla tai sähköisesti ja sitä voidaan käyttää myös korista käsin. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Saksalainen Muldy on kehittänyt 3,5 tonnin koukkulavavaunun. Vaunulla voidaan operoida ahtaissa paikoissa, sillä 16° nostokulman ansiosta lakikorkeudeksi tulee 1,9 metriä. Vaunu painaa 1 290 kg, joten hyötykuormaa mahtuu vielä 2 210 kg. Kipin hydraulijärjestelmää käytetään Hondan bensiinimoottorin avulla. (TR)
Saksalainen Muldy on kehittänyt 3,5 tonnin koukkulavavaunun. Vaunulla voidaan operoida ahtaissa paikoissa, sillä 16° nostokulman ansiosta lakikorkeudeksi tulee 1,9 metriä. Vaunu painaa 1 290 kg, joten hyötykuormaa mahtuu vielä 2 210 kg. Kipin hydraulijärjestelmää käytetään Hondan bensiinimoottorin avulla. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Akkukäyttöisiä työkaluja on tarjolla yhä laajemmalla rintamalla. Swepac esitteli kolme erilaista sähkökäyttöistä tärylätkää. Esittelyyn liittyi pienimuotoista draamaa, sillä Swepac on patentoinut rakenteen, jossa moottori ja akku ovat laitteen yläosassa. Kaksi vastaavalla rakenteella täryn valmistanutta valmistajaa joutui poistamaan omat laitteensa esiltä, sillä Swepac ilmoitti heidän rikkovan patenttia. (AT)
Akkukäyttöisiä työkaluja on tarjolla yhä laajemmalla rintamalla. Swepac esitteli kolme erilaista sähkökäyttöistä tärylätkää. Esittelyyn liittyi pienimuotoista draamaa, sillä Swepac on patentoinut rakenteen, jossa moottori ja akku ovat laitteen yläosassa. Kaksi vastaavalla rakenteella täryn valmistanutta valmistajaa joutui poistamaan omat laitteensa esiltä, sillä Swepac ilmoitti heidän rikkovan patenttia. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Backhus on erikoistunut erikokoisiin kompostinkääntäjiin ja sekoittimiin. Dieselkäyttöinen A30 kulkee omilla teloilla, joten erillistä peruskonetta ei tarvita. Laitetta käytettään mm. lanta-aumojen kääntämiseen, mutta myös viheralueiden kultivoimiseen. Työtehoksi ilmoitetaan suurimmillaan 700 kuutiota tunnissa. Auma voi suurimmillaan olla 1,3 metriä korkea ja 3 metriä leveä. (AT)
Backhus on erikoistunut erikokoisiin kompostinkääntäjiin ja sekoittimiin. Dieselkäyttöinen A30 kulkee omilla teloilla, joten erillistä peruskonetta ei tarvita. Laitetta käytettään mm. lanta-aumojen kääntämiseen, mutta myös viheralueiden kultivoimiseen. Työtehoksi ilmoitetaan suurimmillaan 700 kuutiota tunnissa. Auma voi suurimmillaan olla 1,3 metriä korkea ja 3 metriä leveä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Saksalainen DMS on patentoinut lajittelukouraan liitettävät Soft Grip -rullat, jotka mahdollistavat erilaisten koristekivien ja laattojen hellävaraisen käsittelyn. Malleja on kaksi, joista Super softgrip on tarkoitettu esim. kiillotetulle graniitille. (AT)
Saksalainen DMS on patentoinut lajittelukouraan liitettävät Soft Grip -rullat, jotka mahdollistavat erilaisten koristekivien ja laattojen hellävaraisen käsittelyn. Malleja on kaksi, joista Super softgrip on tarkoitettu esim. kiillotetulle graniitille. (AT) Kuva: Arto Turpeinen

Jättinäyttely on oiva paikka näyttää myös hieman erikoisempien työlaitteiden toimintaa käytännössä. Seuraava Bauma-näyttely järjestetään vuonna 2022.