Bauma 2013 -näyttely, 15.–21.42013.: Suurempi kuin koskaan

Vuoden suurin rakennuskonenäyttely, Bauma 2013, järjestetään Münchenissä jo 30. kertaa. Luvassa on massiivisen suuri näyttelyalue, satoja tuhansia kävijöitä ja kuumia uutuustuotteita.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bauma 2013 -näyttely on tänä vuonna suurempi kuin koskaan aiemmin. Näyttelyalueen koko on peräti 57 hehtaaria ja näytteilleasettajia on ilmoittautunut 3 300. Kävijöitä näyttelyyn odotetaan yli 400 000.

Bauma 2013 -näyttelyn pääosissa ovat energiatehokkuus, polttoainesäästöt ja kiristyvät päästömääräykset. Useat esiteltävissä koneista sijoittuvat Taso3B-päästöluokkaan, mutta jotkut valmistajat esittelevät jo Taso4-päästöluokan mukaista teknologiaa.

Kaivukoneissa tarjontaa

Baumassa esitellään lukuisia uusia kaivukonemalleja, jotka täyttävät Taso3B-päästömääräykset. Kobelcon ja CNH:n kymmenvuotisen yhteistyön päättymisen myötä Kobelco-kaivukoneet palaavat Euroopan markkinoille. Aiemmin Kobelcon markkinat oli rajattu Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Eräs kiinnostavimmista uutuuksista on Cat 336E H, hybridikaivukone, joka yhtiön ilmoituksen mukaan vähentää polttoaineenkulutusta 25 prosenttia. Kone poikkeaa kilpailijoistaan, sillä Cat 336E H varastoi ylävaunun jarrutusenergian paineakkuihin ja hyödyntää sitä ylävaunun käännössä. Konetta kutsutaankin hydrauli-hybridiksi.

Hitachin kaivukoneiden vitossarja täydentyy useilla pienillä ja keskiraskailla malleilla. Pienemmän pään malleja ovat ZX65USB-5, ZX33U-5, ZX38U-5, ZX48U-5 ja ZX55U-5. Uudistuksia on kokenut mm. ohjaamo ja hydraulijärjestelmä. Keskiraskaat Hitachit, ZX160-5 ja ZX180-5, on varustettu Isuzun moottoreilla ja uusilla HIOS III hydraulijärjestelmillä. Muita malleja ovat mm. kolmen pumpun TRIAS-hydraulijärjestelmällä varustetut ZX210LC-5 ja lyhytperäinen ZX225USLC-5.

New Holland täydentää kaivukonesarjaansa kolmella lyhytperäisellä koneella. Uudet mallit tottelevat merkintöjä E230C SR, E260C SR ja E160C Blade Runner. Työpainot ovat 23,6 tonnia ja 26,6 tonnia. E160C puolestaan painaa 16,2 tonnia. Kone on suunniteltu erityisesti puskulevytyöskentelyyn, sillä levyä on mahdollista kallistaa 25 astetta kummallekin sivulle.

Doosan esittelee uudet pyöräalustaiset DX140W-3 ja DX160W-3 kaivukoneensa. Tela-alustaisista kaivukoneista julkaistaan DX490LC-3 ja 52-tonninen DX530LC-3. Valmistaja lupaa pienempää polttoaineenkulutusta, joka on saavutettu tarkemmalla hydrauliikan ohjauksella ja tehokkaammalla jäähdytyksellä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Liebherrin A 910 Compact täydentää Liebherrin pyöräalustaisen kaivukoneiden malliston. Painoa uutuudella on 11,5 tonnia. Deutzin 75 kilowatin moottori täyttää 3B-päästömääräykset ilman partikkelisuodattimia.

Myös Liugong on Baumassa vahvasti esillä, sillä yhtiö esittelee 3 000 neliön osastollaan kaikki tuotteensa. Uutuutena mukana on uuteen E-sarjaan kuuluva 45 tonnin 945E, joka on Liugongin kaivukone malliston suurin järkäle.

Pikkukaivurit uudistuvat

Caterpillar julkaisee D-sarjaan uusia kaivukoneita. Wacker Neusonin kanssa yhteistyössä toteutettujen mallien painot ovat välillä 0,9–2,7 t. Koneiden mallimerkinnät ovat 301.7D, 302.2D ja 302.4D.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Caselta luvassa on kaksi uutta mallia: lyhytperäinen CX75 SR ja CX80C, jotka täyttävät Taso3B-päästömääräykset. Tiukemmat rajat tavoitetaan pakokaasun takaisin kierrätyksellä ja hapetuskatalysaattorilla. Partikkelisuodattimia tai regenerointia ei tarvita. Koneiden tehojen luvataan parantuneen ja ohjaamojen suurenneen. Näyttöpaneelien ja käyttömukavuuden kerrotaan olevan samat kuin isommissa C-sarjalaisissa.

Myös Volvo esittelee uusia koneita kaivukone mallistonsa pienempään päähän. ECR25D, ECR58D ja ECR88D täydentävät D-sarjan, ja valmistaja lupaa niille suurempien koneiden suoritustehon kompaktissa koossa. Lisäksi Volvo esittelee korkealle ulottuvan EC480D-purkukoneensa.

Hyundain pikkuruinen uutuus on 9A-sarjaa täydentävä, 2,6 tonnia painava R25Z-9A. Taso3B-päästömääräykset saavutetaan Mitsubishin moottorilla. Lyhytperäisen koneen maksimi kaivusyvyys on 2,42 metriä.

Pyöräkuormaimissa pientä ja suurta

Virallisen ensi-esittelynsä saa Koneviestin numerossa 2/13 esitelty Doosan DL 200TC-3 -pyöräkuormain. Muita Doosanin uutuuksia ovat DL250-3 ja DL550-3. Myös Doosanin tytäryhtiö Bobcatilla on kerrottavaa, sillä se julkaisee Baumassa pienkuormainten Bobcat 500 -sarjan. Mallisto sisältää viisi pyöräalustaista ja yhden tela-alustaisen liukuohjatun kuormaimen.

Liebherriltä on luvassa muun muassa 5,1 ja 5,5 tonnia painavat L 506 C ja L 508 C. Tehoa koneista irtoaa 45 ja 48 kilowattia. Taajamakoneiksi suunniteltujen uutuuksien lisäksi luvassa on neljä uutta konetta keskikokoisiin pyöräkuormaimiin. Mallimerkinnät ovat L524, L526, L538 ja L542.

Viiden tonnin kokoluokkaan sijoittuvat myös Atlaksen uutuudet: AR65e ja AR75e. Deutzin moottoreilla varustetuista kuormaimista löytyy tehoa 55,4 ja 56,4 kilowattia. Parannuksia on tullut mm. ohjaamoon ja kaatokuormiin.

Komatsu täydentää Dash 7 -sarjaansa WA380-7-pyöräkuormaimella. Kone painaa 18 tonnia ja täyttää taso3B-päästömääräykset. Uutuuden luvataan olevan aiempaa tehokkaampi, taloudellisempi ja helpommin huollettava.

Muuta mielenkiintoista

JCB esittelee Baumassa omia Ecomax-moottoreitaan, joilla Taso-

3B-päästömääräykset saavutetaan ilman partikkelisuodattimia tai AdBluen käyttöä. Valmistajan mukaan vähäpäästöisyys saavutetaan tehokkaammalla paloprosessilla. Moottorit löytyvät jo osasta JCB:n tuotevalikoimaa, kuten JS115-, JS130- ja JS145-kaivukoneista. Ecomax-moottoreita käytetään myös Magni-kurottajissa.

Saksalainen perävaunuvalmis-taja Kögel tuo markkinoille ensimmäiset maansiirto- ja rakennuskäyttöön tarkoitetut perävaunut sitten vuoden 2004. Kärkenä ovat 2- ja 3-akseliset maanajoon tarkoitetut kippivaunut. Tilavuudet ovat 24 ja 27 kuutiota. Rakenteissa on käytetty 4 mm Hardox-450 terästä, erikoislujaa S7090-terästä ja alumiinia. Esillä on myös 3-akselinen, materiaalinkuljetukseen tarkoitettu puoliperävaunu, Multi sekä traileri.

Mercedes-Benz esittelee ensimmäistä kertaa suurelle yleisölle raskaaseen maansiirto- ja rakennustöihin tarkoitetun Arcosin joko kaksi-, kolme- tai neliakselisina versioina käyttötarkoituksesta riippuen. Tarjolla on 16 teholuokkaa välillä 175–460 kW. Maksimivääntö on moottorista riippuen 1 000–3 000 Nm ja moottoreita on tarjolla neljä eri kokoluokkaa: 7,7, 10,7, 12,8 ja 15,6 l; jälkimmäisin vaihtoehto on kokonaan uusi ja sen tyyppi on OM 473. Kaikki versiot täyttävät Euro VI -määräykset. Ensimmäistä kertaa maansiirtoautoissa on vakiovarusteena Mercedes PowerShift 3 -automatisoitu vaihteisto. Lisäksi esillä ovat mm. miehistöohjaamolla varustettu Unimog U 5000 L sekä Zetros 1833 A 4x4.

Scanian uusien EU Stage IV ja US Tier 4 -normien mukaiset teollisuusmoottorit ovat näyttelyosaston keskiössä. Moottoreissa käytetään EGR- ja SCR-tekniikoita ilman hiukkassuodatinta. Scania-moottoreiden asennusmitat ovat samat päästötasosta huolimatta, mikä helpottaa OEM-valmistajien työtä. Moottorit on toteutettu moduulirakennefilosofiaan pohjautuen. Kaikissa versioissa on sama sylinterirakenne: erilliset sylinterinkannet, vaihdettavat sylinteriputket ja monet yhteiset liikkuvat osat. Moottorityyppejä on kolme: 9,3 litrainen 5-syl.rivi, 12,7 litrainen 6-syl.rivi sekä 16,4 litrainen V8. Tehoversioita näistä löytyy 12 kappaletta 202 kW:sta aina 566 kW:n saakka. Käyttökohteina ovat mm.pyöräkuormaajat, kaivukoneet, konttikurottajat, dumpperit seulat ja hakkurit.

Scania-aggregaatit on Euroopan ensi-illassa Baumassa. Valikoima koostuu avoimista tai suljetuista laitteista, joiden tehoalue on 250–600 kVA/50 Hz tai 280–665 kVA/60 Hz. Yksiköitä voidaan ajaa myös rinnan korkeampia tehoja tarvittaessa.

Remu julkistaa Baumassa uudet ruokamullan seulontaan kehitetyt seulonta-asemat. Kiekkoseulan toimintaperiaatteella toimivan uutuuden kehityksessä on tavoiteltu helppoa kuljetettavuutta ja pieniä ulkomittoja. Valmistajan mukaan seulontakapasiteetti on kuitenkin parantunut.

Dinoliftin uutuus on 970 kiloinen hinattava henkilönostin. Dino 105TL:n työskentelykorkeus on 10,5 metriä ja sivu-ulottuma 6,5 metriä. Nostokykyä laitteesta löytyy 130 kiloa ja sen kuljetuspituus on 5,43 metriä.

Baumassa julkisuuteen saapuu myös uusi kurottajamerkki, Konekeskon maahantuoma Magni. Mallistosta löytyy useita ympäripyöriviä kurottajia 18–30 metrin luokkiin. Omat mallinsa löytyvät raskaaseen käyttöön ja veneiden käsittelyyn.

Bauman innovaatiopalkinto

Näyttelykävijöiden kiinnostuksen lisäksi tuotteet kilvoittelevat myös Bauman innovaatiopalkinnosta viidessä eri sarjassa. Koneet ja konekomponentit -sarjoihin osallistuvat näytteilleasettajat ja sarjoihin rakennus ja tutkimus paikalliset oppilaitokset ja ammattiyhdistykset. Muotoilupalkinnosta kisaavat kaikki edellä mainitut tahot. Voittajat julistetaan 15. huhtikuuta.

Esiraati on valinnut kolme finalistia sarjoittain. Ehdokkaina ovat muun muassa Pipe Express -putkenlaskukone, jolla voidaan upottaa maksimissaan 15 cm paksuista putkea jopa 2,5 metrin syvyyteen ilman avo-ojaa. Laitteen toimintaperiaate muistuttaa siis kaapeliauraa.

Bauer Maschinen esittelee työmaille suunnatun tablet-tietokoneen, jota voidaan käyttää mm, työmaan dokumenttien käsittelyyn ja yhteydenpitoon. Lisäksi laite toimii esimerkiksi torninosturin näyttöpaneelina, jolloin sen kautta voidaan lähettää ohjeita ja kuvaa työmaakohteista.

Bauman muotoilupalkinnosta kisaavat Liebherrin uudet L506C-

ja L508C-pyöräkuormaimet. Lisäksi ehdokkaina ovat Wacker Neusonin uusi EH 100 -iskuvasara,

sekä Kaiserin pyöräalustainen, ”kä-

velevä” kaivukone. n

Avaa artikkelin PDF