SkogsElmian 2007 -pienkoneet: Mönkijöiden varustelussa vain mielikuvitus rajana

Näyttelyssä nähdyn perusteella kaikkein ihmeellisimmät metsätyövälineet ovat joko karsiutumassa markkinoilta tai niiden valmistajat eivät kokeneet SkogsElmiaa omakseen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Jokamiesluokan Wood-Mizer LT10 ‑vannesahalaitos vastasi niitä käsityksiä, joita esitin siitä kuvien perusteella KV 05/07:ssä. Pienellä sähkömoottorilla (5,5 kW) ja pelkistetyin varustein saha on selvästi hitaampi kuin LT 15. Myös runkorakenteet ja alakiskotus ovat astetta heppoisemmat. Siirrettäväksi ”rahtisahaksi” malli ei käy. Myyntitoimitus osina trukkilavalla vaatii ostajalta näppityötä  kokoamisessa ja käyttökuntoon trimmaamisessa kokemuksesta riippuen vähintään päivän. Uutuuskampanjan jo päätyttyä hinta on 4455 euroa + alv. Jalostuneempi LT 15 on perusvarustein tasan 1000 euroa kalliimpi. Maahantuoja on Oy Falkberg AB/Ylönkylä. (JV)
Jokamiesluokan Wood-Mizer LT10 ‑vannesahalaitos vastasi niitä käsityksiä, joita esitin siitä kuvien perusteella KV 05/07:ssä. Pienellä sähkömoottorilla (5,5 kW) ja pelkistetyin varustein saha on selvästi hitaampi kuin LT 15. Myös runkorakenteet ja alakiskotus ovat astetta heppoisemmat. Siirrettäväksi ”rahtisahaksi” malli ei käy. Myyntitoimitus osina trukkilavalla vaatii ostajalta näppityötä kokoamisessa ja käyttökuntoon trimmaamisessa kokemuksesta riippuen vähintään päivän. Uutuuskampanjan jo päätyttyä hinta on 4455 euroa + alv. Jalostuneempi LT 15 on perusvarustein tasan 1000 euroa kalliimpi. Maahantuoja on Oy Falkberg AB/Ylönkylä. (JV)
Husqvarna AB esitteli maailman uutuutena raivuriproton, jonka moottoriosaa kannetaan valjaissa selän takana. Minihydrauliikka pyörittää trimmerityyppisen raivausvarren päässä teräketjua miniterälevyyn liitettynä. Varsi on kevennetty kuminauhalla orteen, joka kiertää käyttäjän pään yli. Perinteisiin raivureihin verrattuna ylivoimainen ergonomia perustuu kuulemma pitkiin kantoihin ja terän sivupotkuttomuuteen. Vastaavaan tekniikkaan perustunutta pystykarsintasahaa kokeiltuani rohkenen hiukan epäillä uutuuden edistyksellisyyttä. (JV)
Husqvarna AB esitteli maailman uutuutena raivuriproton, jonka moottoriosaa kannetaan valjaissa selän takana. Minihydrauliikka pyörittää trimmerityyppisen raivausvarren päässä teräketjua miniterälevyyn liitettynä. Varsi on kevennetty kuminauhalla orteen, joka kiertää käyttäjän pään yli. Perinteisiin raivureihin verrattuna ylivoimainen ergonomia perustuu kuulemma pitkiin kantoihin ja terän sivupotkuttomuuteen. Vastaavaan tekniikkaan perustunutta pystykarsintasahaa kokeiltuani rohkenen hiukan epäillä uutuuden edistyksellisyyttä. (JV)
Mönkijöihin on saatavana kaikenlaisia "etunostolaitekaluja". Nostovarret kiinnitetään runkoon pohjan kautta ja nosto tapahtuu etukoriin kiinnitettävällä sähkövinssillä. Kovin hurjiin työsaavutuksiin tällaisella yhdistelmällä tuskin päästään. (MW)
Mönkijöihin on saatavana kaikenlaisia "etunostolaitekaluja". Nostovarret kiinnitetään runkoon pohjan kautta ja nosto tapahtuu etukoriin kiinnitettävällä sähkövinssillä. Kovin hurjiin työsaavutuksiin tällaisella yhdistelmällä tuskin päästään. (MW)
Suzukin osastolla oli itse mönkijöiden lisäksi kattavasti näytteillä erilaisia lisävarusteita. Huomiota herättävin oli tämä mönkijän kaivulaite. Siinä on oma 4 hv moottori hydraulituottoa varten. Painoa laitteella on 265 kg ja hintaa verottomana 67 900 SEK. (MW)
Suzukin osastolla oli itse mönkijöiden lisäksi kattavasti näytteillä erilaisia lisävarusteita. Huomiota herättävin oli tämä mönkijän kaivulaite. Siinä on oma 4 hv moottori hydraulituottoa varten. Painoa laitteella on 265 kg ja hintaa verottomana 67 900 SEK. (MW)
Suzukin osastolla esitellyn, mönkijällä hinattavan ruohonleikkurin leikkuuleveys on 112 cm, leikkuukorkeus 38–114 mm moottori 11,5 hv ja hinta ilman veroa 20 400 SEK. Saman valmistajan "etunostolaitekiinnitteisen" ruoholeikkurin leikkuuleveys on 127 cm ja hinta verotta 21 000 SEK. (MW)
Suzukin osastolla esitellyn, mönkijällä hinattavan ruohonleikkurin leikkuuleveys on 112 cm, leikkuukorkeus 38–114 mm moottori 11,5 hv ja hinta ilman veroa 20 400 SEK. Saman valmistajan "etunostolaitekiinnitteisen" ruoholeikkurin leikkuuleveys on 127 cm ja hinta verotta 21 000 SEK. (MW)
Ruotsalainen Log Max on patentoinut uuden kouraharvesterin syöttörullan profiilin. Rivat ovat samantyyppiset kuin yrityksen aikaisemmissa malleissa, mutta ne on sijoitettu vinoon toisiinsa nähden. Tasalevyisten ripojen väliin jää helposti kuorenpalanen,joka ei lähde kuin kulumalla. Kiilamainen kappale työntyy sen sijaan helpommin rullan sivusta ulos. Rulla puhdistuu siis samalla periaatteella kuin ripakuvioinen rengas. (UO)
Ruotsalainen Log Max on patentoinut uuden kouraharvesterin syöttörullan profiilin. Rivat ovat samantyyppiset kuin yrityksen aikaisemmissa malleissa, mutta ne on sijoitettu vinoon toisiinsa nähden. Tasalevyisten ripojen väliin jää helposti kuorenpalanen,joka ei lähde kuin kulumalla. Kiilamainen kappale työntyy sen sijaan helpommin rullan sivusta ulos. Rulla puhdistuu siis samalla periaatteella kuin ripakuvioinen rengas. (UO)
Sähköiseen mittaukseen perustuva Intermercato XW 50 L vaaka punnitsee kuorman kuormauksen aikana, sillä vakaa on varustettu kiihtyvyysanturilla, joka kompensoi kuormaimen nousun tai laskun aiheuttaman virheen. Kuormainta ei tarvitse erikseen kalibroida kuljettajan työtavan, tms. mukaan, mikä helpottaa laitteen käyttöä. Valmistaja lupaa yksittäisen punnituksen tarkkuuden olevan noin +/- 10 kg. Kuorma pystytään käytännössä punnitsemaan muutaman prosentin tarkkuudella, sillä oikein kalibroitu vaaka näyttää toleranssin puitteissa  vuorotellen hieman liikaa tai liian vähän, jolloin kilomääräinen virhe pienenee, kun koneella kuormataan useita kourallisia. Vaaka-anturin ja koneen ohjaamoon asennettavan ohjausyksikön välinen tietoliikenne hoituu langattomasti. Vaaka laskee kouralliset automaattisesti yhteen ja tallentaa tiedot muistiin. Tulokset voidaan haluttaessa lähettää suoraan esimerkiksi puun ostajalle. (UO)
Sähköiseen mittaukseen perustuva Intermercato XW 50 L vaaka punnitsee kuorman kuormauksen aikana, sillä vakaa on varustettu kiihtyvyysanturilla, joka kompensoi kuormaimen nousun tai laskun aiheuttaman virheen. Kuormainta ei tarvitse erikseen kalibroida kuljettajan työtavan, tms. mukaan, mikä helpottaa laitteen käyttöä. Valmistaja lupaa yksittäisen punnituksen tarkkuuden olevan noin +/- 10 kg. Kuorma pystytään käytännössä punnitsemaan muutaman prosentin tarkkuudella, sillä oikein kalibroitu vaaka näyttää toleranssin puitteissa vuorotellen hieman liikaa tai liian vähän, jolloin kilomääräinen virhe pienenee, kun koneella kuormataan useita kourallisia. Vaaka-anturin ja koneen ohjaamoon asennettavan ohjausyksikön välinen tietoliikenne hoituu langattomasti. Vaaka laskee kouralliset automaattisesti yhteen ja tallentaa tiedot muistiin. Tulokset voidaan haluttaessa lähettää suoraan esimerkiksi puun ostajalle. (UO)
Linhain kanssa samalla osastolla oli TB-Vagnenin ohjaavalla telillä varustettu pientraktori- tai mönkijäkokoluokan metsäperävaunu. Taittuva akseliston ansiosta vaunu seuraa vetokoneen jälkiä, mikä helpottaa etenemistä ja vähentää korjuuvaurioita. Peruutusta varten akseli on kuitenkin lukittava hydrauliikalla suoraksi. Vaunu on vielä prototyyppi. (UO)
Linhain kanssa samalla osastolla oli TB-Vagnenin ohjaavalla telillä varustettu pientraktori- tai mönkijäkokoluokan metsäperävaunu. Taittuva akseliston ansiosta vaunu seuraa vetokoneen jälkiä, mikä helpottaa etenemistä ja vähentää korjuuvaurioita. Peruutusta varten akseli on kuitenkin lukittava hydrauliikalla suoraksi. Vaunu on vielä prototyyppi. (UO)
Terest 750 on monitoimiperävaunu, jota voidaan vetää sekä autolla että mönkijällä. Maastoajoa varten alle voidaan laittaa leveät ripakuvioiset renkaat. Homman tultua valmiiksi alle vaihdetaan maantiekäyttöön hyväksytyt renkaat, kytketään vaunu auton perään, ajetaan mönkijä kyytiin ja vaihdetaan maisemaa. Kevyen perävaunun renkaiden vaihto ei kestä kauaa, sillä tunkkaus on helppoa ja sen voi jopa välttää kokonaan ajamalla vaunun toiset pyörät pukeille. Pulttien irrotus ja kiinnitys onnistuu kätevästi sähkökäyttöisellä mutterinvääntimellä. (UO)
Terest 750 on monitoimiperävaunu, jota voidaan vetää sekä autolla että mönkijällä. Maastoajoa varten alle voidaan laittaa leveät ripakuvioiset renkaat. Homman tultua valmiiksi alle vaihdetaan maantiekäyttöön hyväksytyt renkaat, kytketään vaunu auton perään, ajetaan mönkijä kyytiin ja vaihdetaan maisemaa. Kevyen perävaunun renkaiden vaihto ei kestä kauaa, sillä tunkkaus on helppoa ja sen voi jopa välttää kokonaan ajamalla vaunun toiset pyörät pukeille. Pulttien irrotus ja kiinnitys onnistuu kätevästi sähkökäyttöisellä mutterinvääntimellä. (UO)
Multi Vip ‑moottorisahavinssejä on saatavissa kahta kokoluokkaa: mallit Vip 615 ja Vip 1000. Edellisen vetovoima on 600 kp (2 kW saha), jälkimmäisen 1200 kp (3 kW saha). Laitteiden painot ilman sahaa ovat 16,5 kg/27 kg. Vetonopeudeksi ilmoitetaan 17–34 m/min. Ruotsalainen Transport & Tank Södertälje AB Söderteljestä myy vinssit joko sahoineen tai ilman. Vinssit ovat käytettävissä kaikilla yleisimmillä sahoilla. Hintatasosta en saanut selvää. (JV)
Multi Vip ‑moottorisahavinssejä on saatavissa kahta kokoluokkaa: mallit Vip 615 ja Vip 1000. Edellisen vetovoima on 600 kp (2 kW saha), jälkimmäisen 1200 kp (3 kW saha). Laitteiden painot ilman sahaa ovat 16,5 kg/27 kg. Vetonopeudeksi ilmoitetaan 17–34 m/min. Ruotsalainen Transport & Tank Södertälje AB Söderteljestä myy vinssit joko sahoineen tai ilman. Vinssit ovat käytettävissä kaikilla yleisimmillä sahoilla. Hintatasosta en saanut selvää. (JV)
Mönkijällä voi jopa laikuttaa! Ruotsalainen Kranman valmistaa mönkijän perässä hinattavaa työkonerunkoa, johon voidaan asentaa esimerkiksi lana tai sillä voidaan juontaa puunrunkoja. Uusin varuste on lumiketjuilla varustettu hydraulimoottorikäyttöinen pyörä, jolla voidaan laikuttaa metsää "ruovittamalla". Laite on prototyyppi, emmekä valitettavasti nähneet sitä työssä. (UO)
Mönkijällä voi jopa laikuttaa! Ruotsalainen Kranman valmistaa mönkijän perässä hinattavaa työkonerunkoa, johon voidaan asentaa esimerkiksi lana tai sillä voidaan juontaa puunrunkoja. Uusin varuste on lumiketjuilla varustettu hydraulimoottorikäyttöinen pyörä, jolla voidaan laikuttaa metsää "ruovittamalla". Laite on prototyyppi, emmekä valitettavasti nähneet sitä työssä. (UO)

Harrastustoimintaa hallitsevat nyt mönkijät yhä lisääntyvine lisävarusteineen.

Kevyiden sahalaitoksien kisa sen kun kiihtyy.

Ennakko-odotusten mukaan SkogsElmiassa piti näkemän kattava valikoima omatoimisen metsänhoidon ja puunkorjuun välineitä. Perinteisesti niitä on ollut jopa niin runsaasti, että joidenkin laitteiden käyttötarkoitusta on saanut pohtia toden teolla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tänä vuonna anti oli tavallista kapeampi. Esimerkiksi muokkaus- ja istutuskalustoa oli minimaalisesti. Samaa on sanottava raivauksesta joko manuaalisesti tai koneellisesti. Moottorisahavalmistajista vain Husqvarna ja Stihl olivat oikeasti noteeranneet tapahtuman.

Pienkoneita hallitsivat määrällisesti ehdottomasti mönkijät. Lisävarusteita keksitään näköjään alinomaa lisää. Niiden tekninen taso lujuuslaskelmineen näytti sanalla sanoen kirjavalta.

Kevyitten sahalaitosten rintama näytti kääntyneen vannesahavoittoisempaan suuntaan. Kokoluokan pienempään päähän oli tullut uusi Wood-Mizer, suurempaan Forestor. Jälkimmäinen on harrastekäyttöön liian järeä ja kallis. Moottorisahan terälevyä tekniikassaan hyödyntävät valmistajat olivat vähentyneet viimekertaiseen Elmia-näyttelyyn nähden. Silti valikoima on varmasti riittävä.

Ruotsi on pienten harrastekoneiden luvattu maa. Näyttelykaluston kaventuminen ei sitä muuksi muuta. Villeimmiltä keksinnöiltä lienevät tukivuodet päässeet päättymään. Uudet apurahat näkynevät ”uutuustuotteina” myöhemmin. Ilmiö ei ole ihan vieras Suomessakaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF