Tractor Pulling EM-kisat Tanskan Herningissä – menestys ja sää vaihtelivat

Tractorpullingin Euroopan mestaruuskilpailu ajettiin tänä vuonna Tanskan Herningissä. Tiimit olivat ruuvanneet koneet kovaan iskuun, sillä Euroopan mestaruus ratkaistaan vain yhden kisan perusteella. Samaan aikaan käynnissä oleva seitsemän osakilpailun Eurooppa Cup on kestävyyslaji, jossa tasainen menestys joka kisassa takaa parhaan tuloksen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Finaali meni tiukaksi. Pekka Herlevi venytti lavettia 94,80 m ja hävisi pojalleen Matille vain 29 cm !
Finaali meni tiukaksi. Pekka Herlevi venytti lavettia 94,80 m ja hävisi pojalleen Matille vain 29 cm !
Tanskaan oli matkustanut paljon suomalaisia traktoriurheilun kannattajia.
Tanskaan oli matkustanut paljon suomalaisia traktoriurheilun kannattajia.
Kilpailija hylätään, mikäli radalle tulee iso nestelammikko. Tässä öljyntorjuntaprikaati tutkimassa Pekka Herlevin Valtra Sigma Poweria, joka laski loppurutistuksessa alleen. Lammikkossa oli onneksi vain moottoriin imusarjaan suihkutettavaa vettä, joten Pekan suoritusta ei hylätty.   Veden suihkuttaminen parantaa polttonesteen palamistapahtumaa, sillä veden höyrystyminen jäähdyttää imuilmaa ja palamiseen tarvittavan hapen määrä lisääntyy. Prostock-luokan Valtra  käyttää vedon aikana vettä puolet polttoainemäärästä.
Kilpailija hylätään, mikäli radalle tulee iso nestelammikko. Tässä öljyntorjuntaprikaati tutkimassa Pekka Herlevin Valtra Sigma Poweria, joka laski loppurutistuksessa alleen. Lammikkossa oli onneksi vain moottoriin imusarjaan suihkutettavaa vettä, joten Pekan suoritusta ei hylätty. Veden suihkuttaminen parantaa polttonesteen palamistapahtumaa, sillä veden höyrystyminen jäähdyttää imuilmaa ja palamiseen tarvittavan hapen määrä lisääntyy. Prostock-luokan Valtra käyttää vedon aikana vettä puolet polttoainemäärästä.
Full Pull! Sigma Power lunasti odotukset ja veti ensimmäisellä kierroksella Full Pullin.
Full Pull! Sigma Power lunasti odotukset ja veti ensimmäisellä kierroksella Full Pullin.
Matti Herlevi poistumassa keisarillisesti ensimmäisen vedon jälkeen kentältä. Takana starttaa tanskalainen Blue Magiciksi ristitty New Holland.
Matti Herlevi poistumassa keisarillisesti ensimmäisen vedon jälkeen kentältä. Takana starttaa tanskalainen Blue Magiciksi ristitty New Holland.
Kisa oli tasainen ja jännitys säilyi loppuun asti. Kuvassa Valtra Shell Pulling Teamin Markku Lappalainen, Jukka Hasunen ja Kari Lepola jännittävät tallin menestystä.
Kisa oli tasainen ja jännitys säilyi loppuun asti. Kuvassa Valtra Shell Pulling Teamin Markku Lappalainen, Jukka Hasunen ja Kari Lepola jännittävät tallin menestystä.
Mitalit taskussa on mukava koota leiri ja pakata koneet kotiinlähtöä varten
Mitalit taskussa on mukava koota leiri ja pakata koneet kotiinlähtöä varten
Saksalaisen Green Teamin toiminta edustaa saksalaista "pünktlichkeitia" parhaimmillaan. Traktorit ovat upeasti viimeisteltyjä ja huoltorekka on siistimpi kuin monen huippuravintolan keittiö. Team osallistuu useaan luokkaan. Samalla traktorilla voidaan ajaa kahdesa luokassa asentamalla yksi mottori lisää. Ketjun varassa killuvasta Allison V-12 lentokonemoottorista irtoaa teamin mukaan 3000 hevosvoimaa.
Saksalaisen Green Teamin toiminta edustaa saksalaista "pünktlichkeitia" parhaimmillaan. Traktorit ovat upeasti viimeisteltyjä ja huoltorekka on siistimpi kuin monen huippuravintolan keittiö. Team osallistuu useaan luokkaan. Samalla traktorilla voidaan ajaa kahdesa luokassa asentamalla yksi mottori lisää. Ketjun varassa killuvasta Allison V-12 lentokonemoottorista irtoaa teamin mukaan 3000 hevosvoimaa.
4,5 t Modified ‑luokan voitti Green Fighter. Siinä on kolme Allinson V12-lentokonemoottoria.
4,5 t Modified ‑luokan voitti Green Fighter. Siinä on kolme Allinson V12-lentokonemoottoria.
Tanskalainen John Deere team puhkui ensimmäisen kierroksen jälkeen voitonvarmuutta. Traktori vetäisi heti ensimmäisellä kierroksella komeasti Full Pullin vetäen samalla Valtra-teamin ilmeet vakaviksi. Finaalia varten jarruvaunun säätöjä kuitenkin muutettiin niin, että veto tiukkeni loppua kohti vieläkin nopeammin. Kireämmät säädöt kesyttivät Michael Gilsgaardin ajaman Jontikan hyvän lähdön jälkeen finaalissa 89,09 m kohdalle.  Pari viikkoa myöhemmin Gilsgard sijoittui Bettbornissa kakkoseksi. Seitsemän kisan Eurocupissa John Deere sijottui myös toiseksi.
Tanskalainen John Deere team puhkui ensimmäisen kierroksen jälkeen voitonvarmuutta. Traktori vetäisi heti ensimmäisellä kierroksella komeasti Full Pullin vetäen samalla Valtra-teamin ilmeet vakaviksi. Finaalia varten jarruvaunun säätöjä kuitenkin muutettiin niin, että veto tiukkeni loppua kohti vieläkin nopeammin. Kireämmät säädöt kesyttivät Michael Gilsgaardin ajaman Jontikan hyvän lähdön jälkeen finaalissa 89,09 m kohdalle. Pari viikkoa myöhemmin Gilsgard sijoittui Bettbornissa kakkoseksi. Seitsemän kisan Eurocupissa John Deere sijottui myös toiseksi.
Hollantilaisen Berend Huygbertsin Rockyksi nimetty International 1066 oli kolmas. Viimeiset metrit olivat sillekin myrkkyä ja tulokseksi tuli 92,19 m. Rocky oli pari viikkoa myöhemmin kovemmassa iskussa voittaen Luxemburgin Bettbornin osakilpailun ja samalla koko vuoden 2007 Eurocupin.
Hollantilaisen Berend Huygbertsin Rockyksi nimetty International 1066 oli kolmas. Viimeiset metrit olivat sillekin myrkkyä ja tulokseksi tuli 92,19 m. Rocky oli pari viikkoa myöhemmin kovemmassa iskussa voittaen Luxemburgin Bettbornin osakilpailun ja samalla koko vuoden 2007 Eurocupin.
Kuorma-autollakin voi vetää kilpaa. Tanskassa luokkaan osallistui kolme autoa. Luokan voitti Hollantilainen White Horse, joka kulkee  V-8 Scanian voimalla.
Kuorma-autollakin voi vetää kilpaa. Tanskassa luokkaan osallistui kolme autoa. Luokan voitti Hollantilainen White Horse, joka kulkee V-8 Scanian voimalla.
Suomaleinen Bad Boy osallistui 2,5 t Modified ‑luokkaan, tuloksena 12. sija.
Suomaleinen Bad Boy osallistui 2,5 t Modified ‑luokkaan, tuloksena 12. sija.
Belgialainen Baby Duck kulkee 3,5 t ‑luokassa kolmen ja 4,5 t ‑luokassa neljän turbiinin voimalla. Jokainen mottori kehittää 1500 hevosvoimaa voimaa. Baby Duck oli 4,5 t Modified ‑luokassa toinen ja 3,5 t ‑luokassa seitsemäs.
Belgialainen Baby Duck kulkee 3,5 t ‑luokassa kolmen ja 4,5 t ‑luokassa neljän turbiinin voimalla. Jokainen mottori kehittää 1500 hevosvoimaa voimaa. Baby Duck oli 4,5 t Modified ‑luokassa toinen ja 3,5 t ‑luokassa seitsemäs.
Suurin osa kilpailijoista ajaa Firestonen valmistamilla Pulling-renkailla. Useimat Pro- ja Superstock-luokan tarktorit käyttävät Firestone Puller 24,5×32 ‑renkaita. Pitoa haetaan leikkaamalla ripaa eri kulmiin, myös eri ripavälejä käytetään. Renkaan virittäminen on oma taitolaji, johon on erikoistunut muutama yritys.
Suurin osa kilpailijoista ajaa Firestonen valmistamilla Pulling-renkailla. Useimat Pro- ja Superstock-luokan tarktorit käyttävät Firestone Puller 24,5×32 ‑renkaita. Pitoa haetaan leikkaamalla ripaa eri kulmiin, myös eri ripavälejä käytetään. Renkaan virittäminen on oma taitolaji, johon on erikoistunut muutama yritys.

Taistoon Euroopan mestaruudesta osallistui seitsemän suomalaistraktoria. BadBoy osallistui pienempään 2,5 t Modified ‑luokkaan, sijoitukseksi tuli 12. Pykälää suuremmassa 3,5 t ‑luokassa MacGyver Eko T4 jäi myöskin kahdennelletoista sijalle.

Pro Stock ‑luokkaan suomalaiset osallistuivat viidellä Valtralla. Luokassa ajoivat Johannes Örnin The Eagle, Valtra Shell Pulling Team sekä Herlevien neljäs ja uusin kone Countdown.

EM-kisojen Super Stock luokan ensimmäiset sijat hollantilaiselle John Deere tiimille

Lauantaina ajettiin ensimmäisenä SuperStock ‑luokka. Kaksi ensimmäistä sijaa menivät hollantilaisille John Deere ‑tiimeille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Minipullereissa ei ollut suomalaisia. Luokan uusi nimi 950 kg unlimited Modified. Vain paino ja rahanmeno rajoittavat rakentelijoita. Vai miltä kuulostaa Mission Impossible:n moottorivalinta: 27 litran Allison V-12 asennettuna kokonaispainoltaan 959 kiloiseen koneeseen. Melko reilua... Loppukilpailun kakkossija kertoo kuitenkin, että teho ei takaa voittoa.

Lauantaina ajettiin myös Two Wheels ‑luokka, jossa toiseksi tuli Screming Bobcat.

EM-kisojen 3,5 t Prostockissa viisi suomalaistraktoria

Lähinnä vakiotraktoreita olevassa Prostock ‑luokka kiinnosti suomalaisia eniten. Moottorissa saa käyttää vain yhtä turboa, jonka kokoa ei ole rajoitettu.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Prostock-luokkaa viime vuodet hallinnut Herlevin perhedynastia osallistui EM-kisaan kolmella kuskilla ja peräti neljällä traktorilla. Matti Herlevi ajoi kahdella koneella, joista toinen on täksi kaudeksi valmistunut Countdown. Sen tekniikka poikkeaa jonkin verran muista Valtroista. Teknisissä tiedoissa syöttöpumpun merkiksi Pekka ilmoittaa vaatimattomasti "home-made" eli kotitekoinen.

Rata oli lauantain sateen jäljiltä liukas, ja vaunu oli säädetty jo ensimmäisissä vedoissa tiukalle. Finaalin selviytyi ensimmäisellä kierroksella vain neljä konetta, Matti Herlevin Coundown, Pekka Herlevin Sigma Power, tanskalainen John Deere ja hollantilainen Rocky.

Toinen kierros ei tuonut finaaliin yhtään konetta lisää. Örnien The Eagle kärsi tekniikkamurheista jo heti lähdössä, ja suoritus jäi vain kunniakkaaksi yritykseksi. Johanna Herlevin toisen vedon lähtö oli yksi parhaista, mutta valitettavasti takerteleva venttiili hyydytti vedon hetkeksi 70 metrin kohdalla. Hyvästä ajosta sekä tiukasta loppurutistuksesta huolimatta metrejä kertyi vain 93,78 ja Johanna joutui tyytymään 11 sijaan. Matti Herlevin Caesar ei tällä kertaa kaimansa tavoin "tullut, nähnyt ja voittanut", vaan jäi muiden kanssa samoille metreille ja seitsemännelle sijalle.

Eurocupin viimeinen osakilpailu oli Luxemburgin Bettbornissa

Tunnelma oli suomalaisittain kaksijakoinen. Pekka Herlevi voitti Prostockin osakilpailun, mutta kokonaissijoitukseksi jäi viides tila. Luokan kirkkaimmat mitalit menivät Hollantiin ja Tanskaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hollantilaiset jyräsivät Eurocupissa voittaen jokaisen luokan! Tractorpulling on Hollanissa erittäin suosittua, sillä kisoja on lähes jokaisena kesäviikonloppuna. Harrastajia on paljon ja taso korkealla.

Kilpailu kiristyy kaikissa luokissa. ”Pakko tehdä muutoksia ensi talven aikana, sijat viisi ja kuusi eivät ole tavoitteena. Istutaan alas ja mietitään ensin mitä tehdään, sitten ryhdytään töihin”, totesi Pekka Herlevi.

 

 

 

Avaa artikkelin PDF