Baltic Build 2012 -näyttely, Pietari: Pienkoneita Pietarissa

Baltic Build -näyttely järjestettiin Pietarissa jo kuudennentoista kerran. Pääasiassa messut keskittyvät sisustus-ja rakennustekniikkaan, mutta mukana oli myös maanrakennuskalustoa. Aiempiin vuosiin verrattuna koneiden osuus oli vähentynyt selvästi ja tarjonta jäi varsin vähäiseksi. Myös englanninkielisen materiaalin puute häiritsi näyttelykokemusta.
Erilaisia kuormausramppeja esiteltiin useita. Ilmeisesti paikallisen kuljetuskaluston kirjavuus vaatii ramppien hankkimista, sillä liukuohjattua kuormainta ei kuorma-auton lavalta saa alas kipattua. Hintaa kuvan 12 metriä pitkillä rampeilla on noin  6 100 euroa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Liukuohjattuihin kuormaimiin on saatavilla muiden lisälaitteiden lisäksi myös jälkiasennus teloja.  Malleja löytyy talviolosuhteisiin, koville pinnoille ja renkaita kuluttaviin olosuhteisiin. Kuvan Casessa on kumitelat ja kääntyvä puskulevy esimerkiksi lumitöihin. Hintaa 12-16.50-koon kumiteloilla on 5 500 euroa.
Liukuohjattuihin kuormaimiin on saatavilla muiden lisälaitteiden lisäksi myös jälkiasennus teloja. Malleja löytyy talviolosuhteisiin, koville pinnoille ja renkaita kuluttaviin olosuhteisiin. Kuvan Casessa on kumitelat ja kääntyvä puskulevy esimerkiksi lumitöihin. Hintaa 12-16.50-koon kumiteloilla on 5 500 euroa.
Gluttonin sähköinen teollisuusimuri putsaa kadut ja kiinteistöt. Akkujen luvataan riittävän 12 tunnin työskentelyyn ja tehoa riittävän mm. tölkkien, koiranläjien ja roskien imurointiin. Jätteet kerätään laitteen sisään asennettavaan normaaliin 240 litran jäteastiaan. Lihasvoimin Gluttonia ei tarvitse perässä raahata, vaan imun lisäksi myös laitteen liikuttelu tapahtuu sähkömoottorilla.
Gluttonin sähköinen teollisuusimuri putsaa kadut ja kiinteistöt. Akkujen luvataan riittävän 12 tunnin työskentelyyn ja tehoa riittävän mm. tölkkien, koiranläjien ja roskien imurointiin. Jätteet kerätään laitteen sisään asennettavaan normaaliin 240 litran jäteastiaan. Lihasvoimin Gluttonia ei tarvitse perässä raahata, vaan imun lisäksi myös laitteen liikuttelu tapahtuu sähkömoottorilla.
Simexin PL 45.20-höylällä saadaan tehtyä uraa sekä asfalttiin että betoniin. Etulaitekiinnitteistä laitetta voidaan liikuttaa sivusuunnassa ja höyläysjäte saadaan purettua kummallekin puolelle.
Simexin PL 45.20-höylällä saadaan tehtyä uraa sekä asfalttiin että betoniin. Etulaitekiinnitteistä laitetta voidaan liikuttaa sivusuunnassa ja höyläysjäte saadaan purettua kummallekin puolelle.
Pyöräalustaisia kaivukoneita ei Venäjän markkinoille juurikaan myydä ja kaivurikuormaajilla onkin yhä vahva asema paikallisessa maarakentamisessa. Kaivurikuormaajien markkinajohtaja on JCB, mutta Terex seuraa tiivisti kintereillä.
Pyöräalustaisia kaivukoneita ei Venäjän markkinoille juurikaan myydä ja kaivurikuormaajilla onkin yhä vahva asema paikallisessa maarakentamisessa. Kaivurikuormaajien markkinajohtaja on JCB, mutta Terex seuraa tiivisti kintereillä.
Paikallisia kauhanvalmistajia edusti Impulse. Pikaliittimet tai kauhanpyörittäjät eivät vielä ole yleistyneet, joten kauhat ovat perinteiseen malliin tappikiinnitteisiä.
Paikallisia kauhanvalmistajia edusti Impulse. Pikaliittimet tai kauhanpyörittäjät eivät vielä ole yleistyneet, joten kauhat ovat perinteiseen malliin tappikiinnitteisiä.
Konekeskon Venäjän maajohtaja Kari Tossavainen esittelemässä New Hollandin konevalikoimaa. Eniten myyty kokoluokka on 21-tonniset tela-alustaiset kaivukoneet.
Konekeskon Venäjän maajohtaja Kari Tossavainen esittelemässä New Hollandin konevalikoimaa. Eniten myyty kokoluokka on 21-tonniset tela-alustaiset kaivukoneet.

Venäjän maarakennuskonemarkkinoiden arvo oli 1,3 miljardia euroa vuonna 2011, joten se on houkutteleva markkina-alue konevalmistajille. Esimerkiksi Volvo ja Caterpillar avaavat tehtaita kehittyvälle Venäjälle. Sotshin vuoden 2012 talviolympialaiset ja vuoden 2018 jalkapallon MM-kisat vaativat suuria investointeja, joten hankkeet tarjoavat töitä myös urakoitsijoille.

Suomen lähialueen suuria projekteja ovat muun muassa tarjousvaiheessa oleva Pietari–Moskova-moottoritie, Koiviston öljysatama ja Sortavalan tiehankkeet. Venäjä aikoo myös korjata tieverkostoaan vuodesta 2014 alkaen 10 000 kilometriä vuodessa. Syytä tähän onkin, sillä arvioiden mukaan maan tieverkostosta ainoastaan 39 % on tyydyttävässä kunnossa.

Konekesko panosti Venäjän kasvaviin markkinoihin keväällä ja avasi Pietariin uudet toimitilat. Samalla alkoi myös New Holland -maarakennuskoneiden myynti. Venäjän maajohtajan Kari Tossavaisen mukaan kesä on mennyt positiivisissa merkeissä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Alkuvaiheessa tärkeää on Konekeskon tunnettuuden lisääminen markkinointitoimenpitein”, totesi Tossavainen.

Konemyynnin kasvattamisen ohella Konekesko aikoo panostaa myös jälkimarkkinointiin ja erityisesti varaosien saatavuuteen. Tossavaisen mukaan useilla pietarilaisilla alan toimijoilla on aiemmin ollut ongelmia varaosa- ja huoltopalveluissa, joten näiden kunnollinen järjestäminen on tärkeää myös kilpailuedun kannalta.

Tossavaisen mukaan lamasta ei Venäjällä ole vielä puhuttu. Viime aikoina asiantuntijat ovat tosin analysoineet tällä hetkellä elettävän taloudellisesti epävakaata aikaa, jonka kestoksi arvioidaan 2–3 vuotta.

”Pietarissa vallitsee kuitenkin optimistinen ilmapiiri ja kasvun odotetaan jatkuvan maltillisena myös epävakaampina aikoina”, kertoi Tossavainen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Asiakaskunta Pietarin alueella on kirjavaa, ja pienyrittäjien määrä on viime aikoina kasvanut selvästi. Paikallisilta yrityksiltä ja yhteisöiltä Tossavainen toivoisi hieman pitkäjänteisyyttä, sillä usein hinta on ostopäätöksen tärkein asia, eikä asioita mietitä pidemmällä aikavälillä.

Asiantuntijoiden mukaan Venäjän liittymisellä maailmankauppajärjestöön WTO:hon on vaikutuksia lähinnä paikallisiin materiaalintoimittajiin, sillä alemmat tullimaksut heikentävät heidän markkina-asemaansa. Tossavaisen mukaan WTO-jäsenyys parantanee hallinnollista läpinäkyvyyttä valtakunnan tasolla, mutta paikallisiin markkinoihin hän ei usko sen kovinkaan paljoa vaikuttavan.

Arto Turpeinen

Avaa artikkelin PDF