
Sleipner Finland Oy – 500 tonnia kumipyörille



Suurten tela-alustaisten kaivoskoneiden siirtäminen paikasta toiseen esim. huoltoa varten on hidasta ja kuluttaa telastoa, mikä luonnollisesti lisää myös kustannuksia. Sleipnerin siirtopyörillä koneiden siirtäminen onnistuu nopeasti ja turvallisesti. Laitteet on tarkoitettu yli 30 tonnisille telakoneille ja niitä on myyty jo 30 maahan viidelle eri mantereelle.
Sleipnerin tarina juontaa juurensa Kemin kromikaivokselle, jossa yrityksen perustaja Ossi Kortesalmi työskenteli kaivukoneenkuljettajana. ”Ossi alkoi yövuoron pitkinä tunteina miettiä, kuinka paljon turhia kustannuksia vuodessa syntyy, kun koneella ajetaan edestakaisin. Ensimmäinen suunnitelma syntyi seuraavalla kahvitunnilla voipaperille. Ossi esitteli ajatustaan urakoitsijana toimineen yrityksen johtajalle, joka totesi välittömästi idean olevan mainio. Ensimmäinen tuotantoversio julkaistiin vuonna 2004”, kertoo Sleipner Finland Oy:n toimitusjohtaja Tomi Korhonen.
Kotimaassa Sleipner tunnetaan varsin pienissä piireissä, sillä 90 % tuotannosta menee vientiin. Tärkeimpiä markkinoita ovat Australia ja Afrikka. Kotimaassa Sleipnerin tuotteita käyttää mm. E. Hartikainen Oy. Sleipner Finland Oy on saanut kotimaassa myös virallista tunnustusta, sillä yritys palkittiin vuoden 2014 Kasvu Open -kilpailussa. Sleipnerin markkinapotentiaaliksi arvioidaan jopa 15 miljardia euroa.
Myös pienemmille koneille
Sleipner Finland Oy:n E-sarja käsittää 10 eri kokoluokkien kaivukoneille tarkoitettua siirtopyörästä. Pienin E-30 malli soveltuu 22–31 tonnisille koneille, joita vedetään 15–30 tonnin dumppereilla, kuten esimerkiksi Volvo A20:llä. Suurin E550-malli on suunnattu jättimäisille, jopa 565-tonnisille kaivoskoneille, joita vedetään yli 200 tonnisilla kaivosautoilla.
Käytännössä siirtopyörästöt otetaan käyttöön siten että kaivinkoneen telat ajetaan siirtopyörästöjen päälle, käännetään ylävaunu ympäri, laitetaan kauha vetoauton lavalle ja nostetaan puomiston avulla koneen telasto ylös. Näiden yksinkertaisten toimien jälkeen matka voi alkaa. Suositeltu maksimiajonopeus on 10–15 km/h.
Oma mallinsa löytyy myös poravaunuille ja puskutraktoreille. 49 tonnia painavalla DB120 siirtolavalla voidaan siirtää markkinoiden suurimpia puskutraktoreita, jotka painavat jopa 120 tonnia. Hydraulisesti kallistuvan lavan pohjan ansiosta koneen lastaaminen on turvallista ja kestää alle 2 minuuttia. Maksimisiirtonopeudeksi ilmoitetaan jopa 30 km/h.
Alamäissä yhdistelmän karkaamisen vaaraa ei ole, sillä siirtolavan kulmaa säätämällä toimiva laahajarrumenetelmä jarruttaa kokoajan tarvittavalla teholla. Käytännössä lavettia siis vedetään perässä myös alamäkeen. Kääntösäteeksi ilmoitetaan ainoastaan 11 metriä.
Säästää aikaa ja rahaa
Sleipnerin tuotteet ovat periaatteessa varsin yksinkertaisia laitteita, esimerkiksi E-sarjan siirtopyörissä on ainoastaan noin 100 osaa. Käytännössä tämä tarkoittaa vähäistä rikkoutumisvaaraa ja helppoa huoltoa.
Oman lukunsa muodostavat siirtopyörien renkaat. ”E550-lavetissa käytetään 27.00-49 koon renkaita, joissa on painetta 9,5 baria. Kun päälle lisätään satojen tonnien massa, on rengas todella lujilla. Renkaat teetetäänkin intialaisella BKT:llä tilaustyönä. Pienten volyymien vuoksi isommilta valmistajilta ei renkaita löydy, mutta onneksi BKT on sitoutunut kehitystyöhön”, kertoo Korhonen.
Siirtopyörien rungot saapuvat kokonaisina Vilppulalaiselta TK-Vilmetiltä. Valtavien massojen liikuttelu aiheuttaa omat vaatimuksensa myös materiaaleille. ”Maailmassa on ainoastaan kaksi teräsvalmistajaa, jotka pystyvät toimittamaan runkoterästä, joka on riittävän vahvaa ja sopii E550-mallille”, toteaa tuotepäällikkö Teijo Höylä.
Menetelmän tuomia säästöjä Korhonen valottaa case-esimerkillä. ”Eräällä australialaisella asiakkaallamme on kaksi 400 tonnia painavaa konetta, joita siirretään kerran kuussa noin 15 kilometriä. Aiemmin operaatio vei 48 tuntia, mutta nykyään homma hoituu 3 tunnissa. Vuodessa pelkkää työaikaa säästyy yli 500 tuntia ja telastojen ikä jatkuu 2–3 kertaiseksi”.
Sleipner Finland Oy:llä on kova luottamus tulevaisuuteen, sillä markkinoilla on raapaistu vasta pintaa. ”Pohjois-Amerikan valtaville markkinoille tuotteitamme ollaan vasta lanseeramassa. Lisäksi markkinoita löytynee myös metsäpuolelta. Tuotteitamme on myyty yli 120, mutta markkinoiden avautuessa pystyisimme valmistamaan jopa sata yksikköä vuodessa. ” n
Lisätietoja:
www.sleipner.fi
www.youtube.com/user/
sleipnervideos
Teksti: Arto Turpeinen
Kuvat: Arto Turpeinen, Sleipner Finland Oy
Osaston luetuimmat
- Koneurakointi Karvola urakoi kymmenellä traktorilla ympäri vuoden – menestyksen takana hyviä periaatteita ja ripaus tuuria
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Kooste vuoden 2023 metsänäyttelyiden annista – näyttelykävijät palasivat takaisin metsäalan koneiden pariin
- Kelekkamessuilla 2023 pääosissa olivat sähköiset moottorikelkat ja -mönkijät – Yamaha luopuminen kelkkavalmistuksesta puhutti