Sleipner Finland Oy – 500 tonnia kumipyörille

Jyväskyläläinen Sleipner Finland Oy on suurelle yleisölle tuntematon, mutta kaivospiireissä tunnettu yritys, joka valmistaa suurten telakoneiden liikuttamista helpottavia siirtopyörästöjä.
DB120-mallilla voidaan siirtää jopa 120 tonnia painavia puskutraktoreita ja poravaunuja.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
E-sarjan siirtopyörillä voidaan siirtää jopa 565 tonnisia kaivukoneita. Maksimiajonopeus on 10–15 km/h.
E-sarjan siirtopyörillä voidaan siirtää jopa 565 tonnisia kaivukoneita. Maksimiajonopeus on 10–15 km/h.
Tuotepäällikkö Teijo Höylä, toimitusjohtaja Tomi Korhonen sekä myynti- ja markkinointijohtaja Janne Pöllänen uskovat Sleipner Finland Oy:n tulevaisuuteen. Markkinoilla on  raapaistu vasta pintaa.
Tuotepäällikkö Teijo Höylä, toimitusjohtaja Tomi Korhonen sekä myynti- ja markkinointijohtaja Janne Pöllänen uskovat Sleipner Finland Oy:n tulevaisuuteen. Markkinoilla on raapaistu vasta pintaa.
Mittatilaustyönä teetetyissä renkaissa on painetta 9,5 baria. Isoilta valmistajilta sopivia renkaita ei löydy, mutta intialainen BKT on sitoutunut kehitystyöhön.
Mittatilaustyönä teetetyissä renkaissa on painetta 9,5 baria. Isoilta valmistajilta sopivia renkaita ei löydy, mutta intialainen BKT on sitoutunut kehitystyöhön.
Ensimmäinen tuotantoversio julkaistiin vuonna 2004. Laite on vieläkin työkunnossa.
Ensimmäinen tuotantoversio julkaistiin vuonna 2004. Laite on vieläkin työkunnossa.

Suurten tela-alustaisten kaivoskoneiden siirtäminen paikasta toiseen esim. huoltoa varten on hidasta ja kuluttaa telastoa, mikä luonnollisesti lisää myös kustannuksia. Sleipnerin siirtopyörillä koneiden siirtäminen onnistuu nopeasti ja turvallisesti. Laitteet on tarkoitettu yli 30 tonnisille telakoneille ja niitä on myyty jo 30 maahan viidelle eri mantereelle.

Sleipnerin tarina juontaa juurensa Kemin kromikaivokselle, jossa yrityksen perustaja Ossi Kortesalmi työskenteli kaivukoneenkuljettajana. ”Ossi alkoi yövuoron pitkinä tunteina miettiä, kuinka paljon turhia kustannuksia vuodessa syntyy, kun koneella ajetaan edestakaisin. Ensimmäinen suunnitelma syntyi seuraavalla kahvitunnilla voipaperille. Ossi esitteli ajatustaan urakoitsijana toimineen yrityksen johtajalle, joka totesi välittömästi idean olevan mainio. Ensimmäinen tuotantoversio julkaistiin vuonna 2004”, kertoo Sleipner Finland Oy:n toimitusjohtaja Tomi Korhonen.

Kotimaassa Sleipner tunnetaan varsin pienissä piireissä, sillä 90 % tuotannosta menee vientiin. Tärkeimpiä markkinoita ovat Australia ja Afrikka. Kotimaassa Sleipnerin tuotteita käyttää mm. E. Hartikainen Oy. Sleipner Finland Oy on saanut kotimaassa myös virallista tunnustusta, sillä yritys palkittiin vuoden 2014 Kasvu Open -kilpailussa. Sleipnerin markkinapotentiaaliksi arvioidaan jopa 15 miljardia euroa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myös pienemmille koneille

Sleipner Finland Oy:n E-sarja käsittää 10 eri kokoluokkien kaivukoneille tarkoitettua siirtopyörästä. Pienin E-30 malli soveltuu 22–31 tonnisille koneille, joita vedetään 15–30 tonnin dumppereilla, kuten esimerkiksi Volvo A20:llä. Suurin E550-malli on suunnattu jättimäisille, jopa 565-tonnisille kaivoskoneille, joita vedetään yli 200 tonnisilla kaivosautoilla.

Käytännössä siirtopyörästöt otetaan käyttöön siten että kaivinkoneen telat ajetaan siirtopyörästöjen päälle, käännetään ylävaunu ympäri, laitetaan kauha vetoauton lavalle ja nostetaan puomiston avulla koneen telasto ylös. Näiden yksinkertaisten toimien jälkeen matka voi alkaa. Suositeltu maksimiajonopeus on 10–15 km/h.

Oma mallinsa löytyy myös poravaunuille ja puskutraktoreille. 49 tonnia painavalla DB120 siirtolavalla voidaan siirtää markkinoiden suurimpia puskutraktoreita, jotka painavat jopa 120 tonnia. Hydraulisesti kallistuvan lavan pohjan ansiosta koneen lastaaminen on turvallista ja kestää alle 2 minuuttia. Maksimisiirtonopeudeksi ilmoitetaan jopa 30 km/h.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Alamäissä yhdistelmän karkaamisen vaaraa ei ole, sillä siirtolavan kulmaa säätämällä toimiva laahajarrumenetelmä jarruttaa kokoajan tarvittavalla teholla. Käytännössä lavettia siis vedetään perässä myös alamäkeen. Kääntösäteeksi ilmoitetaan ainoastaan 11 metriä.

Säästää aikaa ja rahaa

Sleipnerin tuotteet ovat periaatteessa varsin yksinkertaisia laitteita, esimerkiksi E-sarjan siirtopyörissä on ainoastaan noin 100 osaa. Käytännössä tämä tarkoittaa vähäistä rikkoutumisvaaraa ja helppoa huoltoa.

Oman lukunsa muodostavat siirtopyörien renkaat. ”E550-lavetissa käytetään 27.00-49 koon renkaita, joissa on painetta 9,5 baria. Kun päälle lisätään satojen tonnien massa, on rengas todella lujilla. Renkaat teetetäänkin intialaisella BKT:llä tilaustyönä. Pienten volyymien vuoksi isommilta valmistajilta ei renkaita löydy, mutta onneksi BKT on sitoutunut kehitystyöhön”, kertoo Korhonen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Siirtopyörien rungot saapuvat kokonaisina Vilppulalaiselta TK-Vilmetiltä. Valtavien massojen liikuttelu aiheuttaa omat vaatimuksensa myös materiaaleille. ”Maailmassa on ainoastaan kaksi teräsvalmistajaa, jotka pystyvät toimittamaan runkoterästä, joka on riittävän vahvaa ja sopii E550-mallille”, toteaa tuotepäällikkö Teijo Höylä.

Menetelmän tuomia säästöjä Korhonen valottaa case-esimerkillä. ”Eräällä australialaisella asiakkaallamme on kaksi 400 tonnia painavaa konetta, joita siirretään kerran kuussa noin 15 kilometriä. Aiemmin operaatio vei 48 tuntia, mutta nykyään homma hoituu 3 tunnissa. Vuodessa pelkkää työaikaa säästyy yli 500 tuntia ja telastojen ikä jatkuu 2–3 kertaiseksi”.

Sleipner Finland Oy:llä on kova luottamus tulevaisuuteen, sillä markkinoilla on raapaistu vasta pintaa. ”Pohjois-Amerikan valtaville markkinoille tuotteitamme ollaan vasta lanseeramassa. Lisäksi markkinoita löytynee myös metsäpuolelta. Tuotteitamme on myyty yli 120, mutta markkinoiden avautuessa pystyisimme valmistamaan jopa sata yksikköä vuodessa. ” n

 

 

Lisätietoja:

 

 

www.sleipner.fi

www.youtube.com/user/

sleipnervideos

Teksti: Arto Turpeinen

Kuvat: Arto Turpeinen, Sleipner Finland Oy

Avaa artikkelin PDF