
FinnMetko 2012 -näyttely keräsi kansaa – pääosassa varustelu
Valmistajien kehitysosastot eivät tänä vuonna tuoneet FinnMetkossa esille mullistavia uutuuksia. Tosin mittarimatoa muistuttanut sykesyöttöinen Keto oli hyvin poikkeuksellinen idea. Sen sijaan varustelun ja pienten muutosten osalta löytyi lähes joka osastolta jotain uutta. Yleisömäärän suhteen näyttely oli menestys, kolmena näyttelypäivänä peräti 34 150 kävijää tutustui laajan näyttelyalueen tarjontaan.

FinnMetkon maanrakennusosastolla oli merkillepantavaa jo edelliskerralla havaittu ilmiö: useat koneiden maahantuojat karsivat osallistumistaan alan näyttelyihin ja ohittavat FinnMetkon. Työ- ja lisälaitteiden maahantuojat ja valmistajat olivat kuitenkin ilahduttavasti esillä. (AT+UO)

Vaikka turvetuotanto hieman yskii, jatkuu kaluston kehittely. Valtran T-sarjaan on rakennettu erilaisia varustelupaketteja, joiden avulla peruskonetta voidaan käyttää joko metsässä tai turvesuolla. Varusteiden vaihto sujuu nopeasti. Lisähydrauliikka on mahdollista saada kiinteänä, etunostolaiteversiona ja takanostolaitteisiin sijoitettuna. (TH)

Kronoksen uusi 62 kNm bruttonostomomentin 5020-malli oli ensiesittelyssä. Nosturi on saatavissa 7,8-metrisenä perusmallina ja 8,5-metrisenä L-mallina. Jatkopuomiston letkutus on sisäänrakennettu. (TH)

Vreten 12.77 FW Suomi on 12 tonnin kotelopalkkirunkoinen metsäperävaunuyhdistelmä, 7,7 metrin ulottuvuuden 77-30-kuormaajalla. Kaksijatkeinen taittopuomi on ketjuvälitteinen. Vaunuun on saatavissa lisävarusteena hydraulinen napamoottoriveto. (TH+UO)

Mecanil esitteli langattomalla ohjauksella toimivan kouratiltin. Tilttitoiminto saa öljynsä kouran sylinteriltä, ohjausventtiilillä on mahdollista laskea tilttia hallitusti. (TH)

Kone-Ketonen yllätti uudella sykesyöttöisellä hakkuupäämallillaan. Syketoiminto tapahtuu nivelvarsien avulla, ne kertaavat sykesylinterin 700 millin iskunpituuden. Pituusmittaus tapahtuu syketoiminnon liikkeen mittauksella ilman mittapyörää. Ketjusahan lisäksi karsimaterien yhteydessä on giljotiinileikkuri latvojen katkontaan. (TH)

Evimet on jatkojalostanut EVI -energiapuukouraansa. Nyt siihen on saatavissa myös keruupihdit. Niiden käyttö ei vaadi lisäletkutusta, ainoastaan sähkökaapelin asennuksen. Myös tilttiä on mahdollista käyttää nipun kääntämiseen ahtaissa paikoissa pystyyn. (TH)

Perinteinen Keto 51 kehittyy edelleen, runkoon on lisätty leveä lisäkarsimaveitsi. Kuvan hakkuupää on menossa Timbear-koneeseen, asiakkaan tilauksesta myös telastosta on tehty erikoisleveä versio. (TH)

Keslan keskikokoluokan hakkuupää 20 RH on päivittynyt II-malliksi. Käytännössä peruskomponenteista vain syöttömoottorit ovat edeltäjämallista, muun muassa akseloinnit ovat muuttuneet jämerämmiksi. (TH)

Kesla oli maalannut näyttelyyn kaksi uutta 211 nosturi + 82 -perävaunuyhdistelmää sinivalkoisiin väreihin, kotimaisuuden korostamiseksi. Vaunussa runkorakenne ja vetoaisa ovat muuttuneet radikaalisti ja nosturin tukijalat on nyt suunnattu hieman takaviistoon. Kääntyvyys on näin parantunut. (TH)

Junkkari Oy esitteli uuden harmaaväritteisen nosturimallistonsa. Suurimmat muutokset ovat puomiston muotoilussa. (TH)

Tehojätkä ECO on 8-pyöräisestä PRO-mallista kevennetty nelipyöräinen versio, vaikkakin moni ohikulkija luuli konetta isommaksi versioksi. 400 x 15.5 rengastuksella peruskone painaa 1 800 kg. Hintaa ilman hakkuu/raivuupäätä on n. 32 000 € alv 0 %. (TH)

Koneosapalvelun maanrakennuspuolen osastolla oli PL-kiinteistopalvelulle energiapuuhakkuuseen muokattu Volvo ECR 145 CL -kaivukone. Alustan maavaraa on korotettu järeillä levyrakenteilla, kaivupuomi oli korvattu pitkällä metsäkoneen liukupuomilla ja hakkuupäänä oli syöttävä Naarva EF28. (TH)

Moipu 250-D:ssä voi katkaisulaitteen valita aina tilanteen mukaan. Vaihtoehtoina on joko Moipun oma giljotiini tai SuperCut -ketjusalaite. (TH)

Logman-hakkuukoneissa oli ensi kertaa hakkuupäävaihtoehtona ruotsalainen SP451. Myös nosturiksi on valittavissa Keslan mallistoa. (TH)

Fuelk-polttoainesäiliöt kulkevat kuormatraktorin pankoissa. Niiden tilavuus on 970 litraa ja tyhjäpaino 370 kiloa. Säiliö on tarkoitettu itseimeviin metsäkoneisiin, vakiona on 3,5-metrinen imuletku. Vaihtoehtona käsipumpputäyttö. Säiliön täyttöaukon läpimitta on 12 senttiä. Säiliöihin saa eri tilauksesta yrityskohtaisen teippauksen. Esillä oli myös Fuelk-huoltokontti. Kontti on mahdollista varustaa täydelliseksi työmaakorjaamoksi tai tukikohdaksi (www.finnharvest.fi). (PJ+TH)

Fomatec Oy esitteli kuormatraktorin täydellisiä pankkoja, varustettuna piiloon kääntyvillä lajittelukarikoilla. Tällä hetkellä pankkomalleja on saatavissa Ponssen ja Deeren konemalleihin. Keski-Euroopan lyhyen kuitupuun ajoon on tulossa hydraulisilla sivusermeillä varustettu kuormatila, jonka avulla poikittain kuormatun kuitupuukuorman päiden tasaus onnistuu. Keski-Euroopassa kuitupuun pinomittauksessa vaaditaan tasaiset pinonpäät. (TH)

Nivalalainen Pro-Faster Oy valmistaa siirrettävää venttiilipöytää, jonka avulla esimerkiksi perälevyn hydraulista kallistusta, kääntöä ja levyn kulmaa voidaan säätää hydraulisesti, vaikka traktorissa ei olisi kuin yksi yksitoiminen hydrauliikkaventtiili ja vapaa paluu. Venttiilistö sopii sekä avoimeen että suljettuun hydrauliikkaan. Pro-Faster-venttiilistö on helppo siirtää tarpeen mukaan työkoneesta toiseen, koska hallinta tapahtuu vakiovarusteena olevalla kaukosäätimellä. Kolmella kaksitoimisella venttiilillä varustetun pöydän verollinen hinta on noin kolme tonnia. Lisätietoja antaa Jarmo Heikkilä 050 464 9978 (UO).

Kuormatraktoreiden nosturit on nykyisin tarkistettava säännöllisesti. Kymmenvuositarkastuksessa nosturi puretaan osiin ja särötarkistetaan. Tarkistuksen ja siinä löytyneiden vikojen korjauksen hinta saa helposti harkitsemaan koko nosturin uusimista. Koneosapalvelu Oy kunnostaa vaihtonostureita tästä syystä. Myös uusia on tarjolla, etualan Kesla 500T on Koneosapalvelulle erikoisvalmistettu nosturimalli Timberjack/John Deere 810 B/C/D -malleihin. (TH)

Vanhimpien Ponsse-metsätraktoreiden kuormainta hallittiin IPS-järjestelmän välityksellä. Vanhat IPS-ohjaimet alkavat tulla teknisen käyttöikänsä päähän, eikä niihin toimiteta enää alkuperäisiä komponentteja. Ponsse tarjoaa noin 5 000 euron hintaan päivityspakettia, johon kuuluu uusi IQAN TOC2 -nosturinohjaus ja ICL-vivut. (UO)

Indexatorin uusi roottorimallisto on suunniteltu kuormaimiin, joiden letkutus kulkee taittopuomin sisällä. Letkujen liitoskohdat on sijoitettu siten, että letkut mahtuvat kääntymään jouhevasti puomin sisään. Letkujen liitoskohdat on suunniteltu puomin palkin sisällä kulkevaa letkutusta varten. Indexator Oy (UO)

Kesla on saanut valmiiksi Z-malliston 2114 ZT -mallin. Se on turvadirektiivit täyttävä radio-ohjattu kierrätyskäyttöön suunnattu nosturi. (TH)

Cranab esitteli keskikokoluokan kuormatraktorinosturit FC 10 ja FC 12 uudella pitkällä yksijatkeisella 2,3 metrin iskunpituuden taittopuomilla. Ulottuvuudet ovat suurimmillaan tällä ratkaisulla 8,5 metriä. (TH)

Uittokalusto on ottanut myyntivalikoimaansa ruotsalaiset Swingcut -metsäkonetelat. Mallisto perustuu yhteen peruskenkämalliin (ylimpänä telineessä), johon hitsatuilla lisäosilla muokataan teloista asiakkaalle sopivin ratkaisu. Kulutuskestävyyttä on parannettu järeällä 30 millin tappikoon ketjulla. (TH)

Motomönkijä on uusi, pienen metsäkoneen prototyyppi. Laite on tarkoitettu traktorin korvaajaksi omatoimiseen puunkorjuuseen. Sen paino on vain n. 550 kg, pituus 2,55 m ja leveys 1,4 m. Moottoriteho on 14 hv ja koneessa on kaksipiirihydrauliikka. Runko-ohjatun koneen maavara on 37 cm ja suurin ajonopeus 20 km/h. Idean isä on Ilari Vilmari Lappeenrannasta, hydrauliikan suunnittelu ja komponentit ovat Koneosapalvelulta. Käytännön töissä toimivaksi osoittautuneelle laitteelle etsitään kaupallista valmistajaa (UO).

US-Tuonti esitteli uuden CF-Moto 800 -mönkijän. Siinä on V-2 ruiskumoottori, variaattorivaihteisto ja luonnollisesti neliveto. Esittelypeliin oli asennettu kelluttava levikesarja. (SN)

FinnMetkon yhteydessä on perinteisesti järjestetty myös metsäkoneen kuljettajien SM-kilpailut. Tänä vuonna mestaruuden otti Turenkilainen Timo Nieminen. (TH)

Vahva-Jussi esitteli uuden kuormaajansa. Vaunun tukijalat on muutettu sammakkomallisiksi, jolloin ne tukevat vaunua leveämmältä ja kuormauksen aloittaminen tyhjään vaunuun on helpompaa. (SN)

VW Amarokin saa nyt 8-vaihteisella automaattivaihteistolla ja sen yhteydessä moottorin teho on noussut lukemiin 180 hv. Automaattiversion jarrullisen perävaunun maksimipaino on suurempi, peräti 3 200 kg. (TH)

Vaihtoehtona järeälle pilkkeidenkuljetusperävaunulle Iveco esitteli Daily 50:tä Cantoni-lavavarustuksella. Maksimissaan 2 330 kilon ja 7 kuution kuorma on kipattavissa kolmikaatokipillä. Yhdistelmän tekee kiinnostavaksi hinta, näyttelytarjouksena 37 900 € alv 0 %. Hinta sisältää myös talvirenkaat. (TH)

Wihuri Oy Tekninen kauppa esitteli itävaltalaista PTH-telasarjaa, joka voidaan asentaa avolava-autoon. Tielle ei telavarustuksella ole asiaa, mutta maastossa etenemiskyky on pyöriin verrattuna huomattavasti parempi. Telojen kytkentä autoon on samanlainen kuin mönkijöihinkin ja ne pudottavat ajonopeutta suurin piirtein saman verran. Huippunopeutta luvataan esitteen mukaan 65 km/h. Samat telat käyvät myös kiinteistönhoitokone Willeen. (SN)

Tekno-Tuote S. Mononen on kehittämässä menetelmää energiapuun kuljetuksen aikaisen kosteuden mittaamiseen, yhteistyössä Metsätehon ja Metlan kanssa. Energiapuuta kuljettavan kuormatraktorin kouraan asennetulla sahalaitteella otetaan kourataakoista purunäytteitä ja mittaamalla niiden kosteus saadaan selville puutavaran todellinen kuivumisaste. Tulevaisuudessa kosteusmittari voi sijaita näytteenottolaitteistossa ja siirtää langattomasti tiedon muualle logistiikkaketjuun. Haketuskypsää rankatavaraa ei turhaan peitettäisi, vaan se haketettaisiin välittömästi. (TH)

KOX on Suomen markkinoille saapunut metsäalan varusteiden erikoisliike (www.mototarvikkeet.fi). Ohjelmaan kuuluvat myös metsurivarusteet. Keskellä olevan Mistral-kokonaisuuden turvahousut maksavat 76,27 € ja takki 45,51 €, hinnat sis. alv. 23 %. (TH)

Moottorisahoista suurin uutuus oli etualan 2,8 kW Jonsered CS 2253WH. Se on sähköisellä moottorinohjauksella varustettu ja vastaa sisarmerkki Husqvarnan 550XP-mallia. (TH)

Kuormaimen tukkikouran tilalle asennettava HPP-190 -pilkekoura on tarkoitettu kuitumittaisen rangan halontaan. Kaksipuolisen giljotiiniterän voima riittää läpimitaltaan 19-senttiselle puulle, pölkyt halkaistaan kahteen tai neljään osaan. Kun laitteen öljyvirtaus kytketään päälle, se alkaa syöttää rankaa automaattisesti. Syöttöliikkeen aikana aisausläpät kuorivat rangan kahdelta puolelta. Laite painaa hieman alle 300 kiloa, pilkkeiden pituus on säädettävissä 27, 33 ja 40 senttiin. Pilkeprosessorin verollinen hinta on noin 9 800 euroa letkutuksineen. Tekeillä on proto läpimitaltaan 25–27-senttiselle puulle. Hytar Oy/Haumet Oy. (PJ)

Klapi-Masterin rullasyöttö ja pyörivä katkaisuterä on vaihtunut sykesyöttöön ja giljotiiniterään. Terävaihdoksen ansiosta klapien päähän ei enää jää liistetikkua. Katkaisuterän takana on läppä, joka on nivelöity vivun välityksellä halkaisuristikkoon. Näin halkaisuristikko keskittyy automaattisesti rangan paksuuden mukaan. Valmistajan mukaan nyt myös lengot tienvarsipuut katkeavat ja halkeavat hyvin. Laitteeseen saa myös karsintaterät. Havel Oy. (PJ)

KeisariPelletti Oy:n pellettilämpökeskusten ohjauskeskuksissa on nykyisin laitoksen omaa sähkönkäyttöä seuraava mittari, joten sitä varten ei energiayrittäjän tarvitse hankkia omaa sähköliittymää. Sen ja energiamittarin lukemat näkyvät Oumanin etäkäyttöliittymän kautta. Tavoitteena on saada myös pellettipolttimen ohjaus samaan käyttöliittymään. KeisariPelletti edustaa Viesmann-kattiloita sekä Comfort-ja Pelltech-pellettipolttimia. Kattiloiden tehoalue on 16 kW–1 MW. (PJ)

Pirttisen konepaja on tuomassa markkinoille oman ketjusahallisen pilkekoneen. Ensi talvena myyntiin tuleva Piko nielee 30-senttisiä runkoja, ja halkaisulaitteessa on voimaa 5 tonnia. Maksimi pilkepituus on 65 senttiä. (TH)

Croko-nimellä tunnettu kaivukoneen pilkekone on päivittynyt. Nyt halkaisulaitteen terien kääntö tapahtuu hydraulisesti ja sopiva terä voidaan kääntää aina tilanteen mukaan. (TH)

Ecomeca Oy:n kehittämä Meca-murskainkauha on tarkoitettu 21–40-tonnisten kaivukoneiden lisälaitteeksi erilaisen rakennusjätteen hienontamiseen. Palakokoa voidaan säätää vastalevyn ja telan etäisyyttä muuttamalla 50:stä 150 mm:iin. Aines Murskainteloja on kaksi, joista etummainen seuloo hienoaineksen ja siirtää isommat kappaleet toiselle telalle. Ne murskautuvat sen ja säädettävän vastalevyn välissä. Valmistajan mukaan betonin joukossa olevat harjateräksen kappaleet eivät tahtiin vaikuta. Kauhasta on sekä pisto- että kuokkamalli. Malleja on kolme: Meca 70, 100 ja 130 ja ne painavat 3 350–3 900 kg. Valmistajan mukaan suunnittelussa on pyritty pieniin teräkustannuksiin. Verottomat hinnat 52 000–65 000 euroa. Euromeca Oy. (PJ)

NHK-keskus on aloittanut kanadalaisten HLA Snowwing -lumiaurojen myynnin. Työleveydet ovat 244–396 cm. Nivelauran päät kääntyvät 180 astetta. Päät on varustettu laukaisulaitteella. Sekä auran päidenkääntöjärjestelmä että niiden laukaisulaite on patentoitu. Aurassa on säädettävät jalakset ja jatkeiden terät myötäilevät maan pintaa. Myynti NHK-Keskus Oy. (UO)

Uusi Nokian CT -perävaunurengas on suunniteltu raskaisiin traktorivetoisiin maansiirtoperävaunuihin. Kulutuspinta on sekä viillon- että pistonkestävä ja lisäksi teräsvyörakenne kasvattaa osaltaan pistonkestävyyttä. Rengaskuvio puhdistuu helposti, joten pyörien mukana yleisille teille kulkeutuva maa-ainesmäärä jää vähäiseksi. Renkaan laajan kosketuspinnana ansiosta pehmeällä alustalla kantavuus on hyvä ja järeä rekenne puolestaan takaa jämäkän käytöksen sekä nopeassa siirtoajossa että kuorman kippauksessa. Rengaskoko on 650/55R26.5. (HH)

Palmse Trailer PT1300 -maansiirtovaunu on varustettu kamiperälaudalla ja ylhäältä saranoidulla perälaudalla, joka sulkeutuu painovoimalla. Hydraulisylinterin käyttämä kamilauta estää laidan aukeamisen. PT 1300 -maansiirtovaunulla voidaan kuljettaa myös koneita, pitkiä putkia sekä isoja kantoja ja kiviä, koska perälauta voidaan kääntää lavan sivuun. Lavan tilavuus on 7,5 m³. Perävaunuun saa myös korokelaitasarjan, joka kaksinkertaistaa tilavuuden 15 kuutioon. Vaunua myy Agrimarket, verollinen hinta on 10 900 euroa. (UO)

Hyvinkääläinen Pneumacon Oy myy mm. hydrauliikkakytkentöjä helpottavia CEJN Multi-X -sarjapikaliittimiä. Liittimiä saa joko 3/8”-, 1/2”- tai 3/4”-kokoisina tai edellä mainittujen yhdistelminä sekä kahdelle että neljälle letkulle. Kytkennässä ”urospuoli” saa olla paineellinen. Lisäksi kytkentää voi täydentää 10-napaisella sähköliittimellä. (HH)

Saarijärveläinen Finn-Rotor Oy valmistaa FR 7-, 10- ja 15-rotaattoreihin sopivia kaksoisjarruriipukkeita. Jarrutusvoimat ovat säädettäviä. Riipuke on kytkettävissä kaikkiin H-korvakkeilla varustettujen puomien päihin. Jos puomin pää on I-mallinen, niin tarvittavat, hitsaamalla kiinnitettävät korvakkeet toimitetaan lisävarusteena. (HH)

Agri-Kymi Oy:n (Kouvola) konevalikoiman tuorein täydennys on nostolaite SaMASZ -puomimurskain. Malleja on kaksi, puomipituudet 4,95 ja 5,8 m. Tehontarpeet ovat mallikohtaisesti 80 ja 90 hv ja tarvittava voa-nopeus 1000 r/min. Hydraulipumpun teho on 33 kW. Toimintoja halitaan sähköhydraulisesti. Puomin päähän on tarjolla joko 1,4-metrinen, vasaraterillä varustettu roottorimurskain tai 2-metrinen, avosormiteräperiaatteella toimiva vesakkoleikkuri. (HH)

Moni näyttelyvieras pysähtyi ihmettelemään tämän laitteen käyttötarkoitusta. Kyseessä on patentoitu kuljetuspyörästö, jolla liikutellaan järeitä tela-alustaisia kaivukoneita kaivoksilla ja suurilla työmailla. Käytännössä siirto sujuu niin, että kaivukoneen telat ajetaan kuljetuspyörästölle ja kauha esim. dumpperin lavalle. Kuljetus hoituu sitten 4–5 kertaa nopeammin kuin koneen omilla teloilla. Myös kuluminen vähenee, sillä pyöräkyyti on paljon tasaisempaa kuin teloilla kolistelu. Lisätietoa: www.sleipner.fi (JK)

Indexatorin uutuus on 1,5–3,5 tonnin minikaivukoneisiin soveltuva RT 10-malli. Valmistajan mukaan se on pienestä koostaan huolimatta yhtä vankkarakenteinen kuin suuremmat mallit ja öljytäytteisenä myös kulutusta kestävä. RT-10 mallin saa myös propo-ohjattuna. (AT)

Veho Hyötyajoneuvot esitteli uuden Sisu Carrier 8x2 koneenkuljetusauton. Suunnittelussa on huomioitu ajettavuus huonoilla teillä, joka on saavutettu vääntöjäykällä alustalla ja 6 250 mm perusakselivälillä. Kokonaispituutta esitellyllä Sisulla oli 12 metriä. Auto on mitoitettu erikoiskuljetusten mukaiselle 37 tonnin kokonaismassalle, jolloin kantavuus on 24,5 tonnia. Neliakselisen alustan lisäksi Carrier on mahdollista saada viisiakselisena tai 2x2-alustaisena. (AT)

Atlas Copcon tärylätkässä on uudentyyppinen, joustavasta materiaalista valmistettu kahva, joka vaimentaa käyttäjän käsiin kohdistuvaa tärinää tehokkaasti. Laitetta voi käyttää työpäväivän aikana yli 1,5 h, ennen kuin tyäsuojelumääräysten mukainen päivittäinen tärinännos täyttyy. Moottori on nelitahtinen. Laite soveltuu erinomaisesti vuokrauskäyttöön. Laitteen käyttö ei onnistu ilman paikoillaan oleva ilmanpuhdistinta, jotta sen puhdistustarvetta ei voi korvata ”unohtamalla” laittaa koteloon uusi tai puhdistettu suodatinelementti. (Atlas Copco) (UO)

Keväällä Maskinekspossa nähty Lännen 8800i-malli esiteltiin myös Suomessa. Uutuuden vääntömomentti on kasvanut ja on nyt 708 Nm/1 500 kierrosta, mutta polttoaineenkulutuksen luvataan laskeneen 10 %. Keskinivelen uusi rakenne mahdollistaa 42 asteen kääntökulman ja 400 millin keinunnan. (AT)

Uusia työvaloja ja vanhojen versioden paranneltuja malleja tulvii markkinoille vauhdilla. Kaikilla isoimilla valmistajilla oli osastoillaan runsaasti uutuuksia, yläkuvan rivi on Ja Tools Ja Elektron valikoimaa ja viereisessä kuvassa on Hellan uusia valoja. Eniten myydään valoja noin 100 euron hintaluokassa, mutta todella tehokkaista valoista saa varautua maksamaan 2–5 kertaa enemmän. Valoja ostaessa kannattaa olla tarkkana, sillä valaisimien kuori saattaa näyttää vanhalta, mutta komponentit uusia ja entistä tehokkaampia. (JK)

Ettei totuus unohtuisi: vaikka led-valojen kehitys etenee vauhdilla, on valtaosa käytössä olevista työvaloista yhä halogeneja. Hellan vesitiivistä Ultra Beam -työvaloa on valmistettu jo kunnioitettavat 15 miljoonaa kappaletta. Se onkin tällä hetkellä maailman eniten myyty työvalo. Tarkemmin valon ominaisuuksiin voi tutustua esimerkiksi KV:n numerossa 13/2006. (JK)

AM Bonus Oy esitteli osastollaan kartioniveltappivalikoimaansa. Kartiolla kiristettävä niveltappi korjaa käytössä väljistyneen niveltapin. Välystä voi enimmillään olla 1–3 mm. Vaihtotyö voidaan tarvittaessa tehdä vaikka työmaalla. Yleisimpiä tappikokoja on varastossa, mutta harvinaisemmat koot tehdään mittatilaustyönä. Yrityksen valmistamia tappeja käytetään myös ensiasennuksena mm. Moisio Forest Oy:n kourissa. www.ambonus.fi (JK)

Hansa-Machines esitteli Trevi Benne -tuotesarjaansa. Etualalla näkyvä WT010-energiakoura on suunniteltu 13–18 tonnin peruskoneisiin. 360 astetta pyörivän uutuuden omapaino on 800 kiloa ja maksimi puunkoko on 350 mm. Taaempaa löytyy 9–14 tonnin peruskoneisiin soveltuva WS008-tukin- ja kannonhalkaisija. Kouran avautuma on 1 000 mm ja kärjet puristuvat 15 tonnin voimalla. (AT)
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Stihl kehittää lähivuosina uusia akkulaitteita ja latausinfraa – myöskään polttomoottorilaitteita ei ole unohdettu
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Vuorenmaa Yhtiöt Oy 60 vuotta – laakereista teollisuuden komponentteihin
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka