Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Volvo Days -tapahtumassa oli tarjolla sähkökoneita joka lähtöön – tavoite vuoteen 2030 mennessä on, että 30 prosenttia konekannasta olisi sähkökäyttöisiä

    Volvo on esiintynyt viime aikoina kansainvälisissä näyttelyissä varsin hillitysti. Tilalle on kehitetty Eskilstunassa järjestettävä Volvo Days, jonne kutsutaan kansainvälisen lehdistön lisäksi runsas joukko urakoitsijoita.
    Volvo Days 2024 -tapahtuma järjestettiin Eskilstunassa 29.5.–26.6.2024.
    Volvo Days 2024 -tapahtuma järjestettiin Eskilstunassa 29.5.–26.6.2024. Kuva: Arto Turpeinen
    Eskilstuna

    Volvo Days 2024

    • Pidetään Eskilstunassa ja kestää kolmisen viikkoa.
    • Tapahtumassa vieraili runsaasti urakoitsijoita ja maahantuojien edustajia.
    • Uutuuksissa pääpaino oli sähkökoneissa.
    • Koneiden kokoluokat ovat yhä suurempia.

    Volvon vuosikausiin suurimmassa tapahtumassa esiteltiin runsaasti uusia malleja. Tapahtuma kesti kokonaisuudessaan lähes kuukauden. Tuona aikana urakoitsijoilla ja maahantuojien edustajilla oli mahdollisuus tutustua uuteen tekniikkaan, kokeilla koneita ja keskustella asiantuntijoiden kanssa.

    Haastattelujen perusteella on Volvon osalta selvää, että elämme murrosvaihetta, jossa voimanlähteet eri koneluokkiin ovat vielä harkinnassa. Sähkökäyttöisyys on isommissa koneissa haastavaa, joten Volvon visioissa tulevaisuuden voimanlähteen tulevat olemaan yhdistelmä eri energiamuotoja.

    Uudet EC230-, EC400- ja EC500-mallit ovat saaneet sähköisen esiohjauksen, mikä mahdollistaa runsaasti uusia säätömahdollisuuksia. Työpainot ovat 23–50 tonnia. Ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi sisäänrakennettu vaaka ja 2D-ohjausjärjestelmä. Tämän lisäksi huollettavuutta on parannettu aiempaa avarammin avautuvilla huoltoluukuilla.
    Uudet EC230-, EC400- ja EC500-mallit ovat saaneet sähköisen esiohjauksen, mikä mahdollistaa runsaasti uusia säätömahdollisuuksia. Työpainot ovat 23–50 tonnia. Ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi sisäänrakennettu vaaka ja 2D-ohjausjärjestelmä. Tämän lisäksi huollettavuutta on parannettu aiempaa avarammin avautuvilla huoltoluukuilla.  Kuva: Arto Turpeinen

    Pienemmissä kokoluokissa mennään jo nyt vahvasti sähköllä, mutta sähkökoneidenkin kokoluokat kasvavat jatkuvasti. Toisaalta työmaaolosuhteissa järkevä lataaminen voi olla vaikeaa. Myös vety ja polttokennot ovat yhä useammin esillä, mutta näiden ongelmana on infrastruktuurin puute.

    Hydrauliikkamuutosten lisäksi kaivinkoneet ovat saaneet uudistetun käyttäjäympäristön. Uudistuksiin kuuluu mm. avaimeton käynnistys ja jatkuvasti käynnissä oleva 360 asteen kamera. Sisään pääsevän pölyn estämiseksi ohjaamon eristystä on parannettu, äänitasoa madallettu ja ilmankiertoa tehostettu.
    Hydrauliikkamuutosten lisäksi kaivinkoneet ovat saaneet uudistetun käyttäjäympäristön. Uudistuksiin kuuluu mm. avaimeton käynnistys ja jatkuvasti käynnissä oleva 360 asteen kamera. Sisään pääsevän pölyn estämiseksi ohjaamon eristystä on parannettu, äänitasoa madallettu ja ilmankiertoa tehostettu. Kuva: Arto Turpeinen

    Sähköistyminen pääteemana

    Volvo Daysin pääteemana oli sähköistyminen. Perusurakoisijoille suunnattujen akkukoneiden koko kasvaa jatkuvasti, mikä aiheuttaa haasteita myös latausjärjestelmille. Yhä useampi valmistaja esitteleekin erilaisia latausjärjestelmiä työmaille.

    Volvo ei ole asian kanssa yksin, vaan tekee yhteistyötä monien eri toimijoiden, kuten akkuvalmistaja Samsung SdI:n ja hydrauliikkaan erikoistuneen Parker Hannifinin kanssa. Monipuoliset laitevalmistajat mahdollistavat myös automaatioteknologian kehittämisen.

    Yhä useammat rakennuskonevalmistajat esittelevät omia latausratkaisujaan, joiden käyttö saadaan tarvittaessa ladattua kaikki työmaan laitteet ja koneet. Sinivalkoisin silmälasein katsottuna maailma ei ole valmis, koska latausjärjestelmää ei saa metsään vietyä.

    Volvo esitteli myös kaksi uutta louhosautoa. R60-mallissa lavan tilavuus on 36,04 kuutiota ja R70-mallissa 42,4 kuutiota. Kantavuudet ovat 55 ja 65 tonnia. Molemmissa on sama Cumminsin 567 kW:n moottori. Louhe liikkuu vauhdilla, sillä huippunopeuden kerrotaan olevan yli 60 km/h. Ominaisuuksiin kuuluu myös lavavaaka, joka varoittaa ylikuormasta.
    Volvo esitteli myös kaksi uutta louhosautoa. R60-mallissa lavan tilavuus on 36,04 kuutiota ja R70-mallissa 42,4 kuutiota. Kantavuudet ovat 55 ja 65 tonnia. Molemmissa on sama Cumminsin 567 kW:n moottori. Louhe liikkuu vauhdilla, sillä huippunopeuden kerrotaan olevan yli 60 km/h. Ominaisuuksiin kuuluu myös lavavaaka, joka varoittaa ylikuormasta.  Kuva: Arto Turpeinen

    Polttomoottoreilla onkin pitkien etäisyyksien maassa vielä paikkansa, mutta kaupunkialueilla sähkökoneet alkavat olla jo arkipäivää. Myös sähköiset ohjausjärjestelmät yleistyvät.

    Vuoteen 2030 mennessä Volvon tavoitteena on, että 30 % konekannasta olisi sähkökäyttöisiä. Ennakkoluulojen hälventämiseksi on kuljettajilla oltava mahdollisuus testata koneita. Volvon mukaan uudet teknologiat vaativat kuitenkin uusia myyntimalleja ja myös poliittisia tekoja.

    Uutuutena esiteltiin myös My equipment -applikaatio, jonka avulla urakoitsijat voivat aiempaan tarkemmin seurata koneidensa tilaa. Järjestelmä on suunniteltu etenkin sähkökoneisiin, mutta saatavana on vaihtoehto myös dieselversioihin. Akkukoneissa voi tarkastella mm. latauksen tilaa ja dieselissä polttoainetasoa. Tekniikka perustuu autoteollisuudesta tuttuihin ratkaisuihin.
    Uutuutena esiteltiin myös My equipment -applikaatio, jonka avulla urakoitsijat voivat aiempaan tarkemmin seurata koneidensa tilaa. Järjestelmä on suunniteltu etenkin sähkökoneisiin, mutta saatavana on vaihtoehto myös dieselversioihin. Akkukoneissa voi tarkastella mm. latauksen tilaa ja dieselissä polttoainetasoa. Tekniikka perustuu autoteollisuudesta tuttuihin ratkaisuihin.  Kuva: VolvoCE

    ”Volvo Days näyttää, miten pitkälle olemme edenneet sähköistymisessä ensimmäisten sähkökoneiden esittelystä vuonna 2019, josta on kehittynyt kokonainen mallisarja sekä latausratkaisut. Askeleet keskikokoisten ja raskaiden koneiden sähköistämisessä luovat asiakkaillemme tietä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseen”, totesi Euroopan myyntijohtaja Carl Slotte.

    Uutuuksiin kuului sähkökäyttöiset keskiluokan pyöräkuormaimet. Mallimerkinnät ovat L120 Electric ja L90 Electric. Työpainot ovat varusteista riippuen 19 000–21 500 ja 14 500–17 300 kiloa. L120:n akkukapasiteetti on 282 kWh ja L90:n 180 kWh. Molemmissa akkujen jännite on 600 V. L120:n ulkonäkö on hieman poikkeava, sillä akku toimii myös vastapainona.
    Uutuuksiin kuului sähkökäyttöiset keskiluokan pyöräkuormaimet. Mallimerkinnät ovat L120 Electric ja L90 Electric. Työpainot ovat varusteista riippuen 19 000–21 500 ja 14 500–17 300 kiloa. L120:n akkukapasiteetti on 282 kWh ja L90:n 180 kWh. Molemmissa akkujen jännite on 600 V. L120:n ulkonäkö on hieman poikkeava, sillä akku toimii myös vastapainona.  Kuva: Arto Turpeinen
    Yksi merkittävimmistä Volvon uutuuksista oli sähköinen EWR 150 Electric. Käytännön työpaino on 15–17 tonnia. Koneen peräylityksen kerrotaan olevan luokkansa pienin. Työskentelyajaksi luvataan kokonainen työpäivä. Sisäänrakennetulla laturilla täysi varaustaso saavutetaan yön aikana, ja pikalaturikin on saatavana. Tarkempia tietoja ei vielä annettu, sillä kone saapuu markkinoille lähitulevaisuudessa.
    Yksi merkittävimmistä Volvon uutuuksista oli sähköinen EWR 150 Electric. Käytännön työpaino on 15–17 tonnia. Koneen peräylityksen kerrotaan olevan luokkansa pienin. Työskentelyajaksi luvataan kokonainen työpäivä. Sisäänrakennetulla laturilla täysi varaustaso saavutetaan yön aikana, ja pikalaturikin on saatavana. Tarkempia tietoja ei vielä annettu, sillä kone saapuu markkinoille lähitulevaisuudessa.  Kuva: Arto Turpeinen
    Akkukäyttöiset koneet aiheuttavat haasteita työmaalla, sillä lataamisen organisointi voi olla vaikeaa. Volvo esitteli latauskonttia, jossa hyödynnetään kierrätettyjä akkuja. Samasta kontista saa ladattua kaikki työlaitteet pyöräkuormaimesta porakoneisiin. Muita pienempiäkin latureita on tarjolla useita eri malleja.
    Akkukäyttöiset koneet aiheuttavat haasteita työmaalla, sillä lataamisen organisointi voi olla vaikeaa. Volvo esitteli latauskonttia, jossa hyödynnetään kierrätettyjä akkuja. Samasta kontista saa ladattua kaikki työlaitteet pyöräkuormaimesta porakoneisiin. Muita pienempiäkin latureita on tarjolla useita eri malleja.  Kuva: Arto Turpeinen

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje