Akkukäyttöinen Volvo L25 Electric -pyöräkuormain ei metelöi – sähköinen voimansiirto on todella herkkäliikkeinen

Maarakennusalan sähköistyminen etenee vääjäämättä. Tällä kertaa markkinoille tuo oman pyöräkuormainversionsa Volvo. Noin viiden tonnin työpainollaan kone on eräs suurimmista markkinoilla olevista akkukuormaimista.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Akkukäyttöisiä maarakennuskoneita tuodaan markkinoille tasaiseen tahtiin. Volvo esitteli ECR25-kaivinkoneen ja L25-pyöräkuormaimen jo vuoden 2019 Bauma-näyttelyssä. Mallit korvaavat vastaavat polttomoottorikoneet. Pandemian aiheuttamista tuotantovaikeuksista huolimatta sähkömallit on nyt saatu myös Suomen markkinoille.

L25-kuormaimen työpainoksi ilmoitetaan noin 5000 kiloa, joten kyseessä on eräs suurimmista markkinoilla olevista akkukäyttöisistä kuormaajista. Suorituskyvyn kerrotaan olevan sama kuin vastaavassa perinteisessä mallissa. Trukkihaarukka-käytössä suurimmaksi hyötykuormaksi ilmoitetaan 2 000 kiloa ja etukuormaimen nostotehoksi 55 kilonewtonia.

Volvo L25 Electric:

  • Valmistajan mukaan virtaa riittää jopa kahdeksan tunnin työskentelyyn
  • Latausaika on laturista riippuen 2–12 tuntia
  • Sähkökäyttöisyys lisää eri toimintojen (hydrauliikka, tieajo) säädettävyyttä.
Akkupaketille ja hydrauliöljylle on omat jäähdyttimensä. Hiljaisuus ja paikallinen päästöttömyys ovat akkukoneen ilmiselviä etuja, mutta unohtaa ei voi myöskään vähäistä huollontarvetta. Akun elinkaari riippuu lataustavoista ja käyttöolosuhteista. Maarakennuskoneiden osalta valmistajatkaan eivät vielä tässä vaiheessa osaa kertoa tarkkoja lukemia.
Akkupaketille ja hydrauliöljylle on omat jäähdyttimensä. Hiljaisuus ja paikallinen päästöttömyys ovat akkukoneen ilmiselviä etuja, mutta unohtaa ei voi myöskään vähäistä huollontarvetta. Akun elinkaari riippuu lataustavoista ja käyttöolosuhteista. Maarakennuskoneiden osalta valmistajatkaan eivät vielä tässä vaiheessa osaa kertoa tarkkoja lukemia. Kuva: Arto Turpeinen
Akku-Volvon virran kerrotaan riittävän jopa kahdeksan tunnin työskentelyyn - tähän kuitenkin vaikuttavat suuresti työtehtävät ja olosuhteet. Jännite on 48 volttia ja kapasiteetti 39 kWh. Ulkopuolisella pikalaturilla latausajaksi luvataan ainoastaan kaksi tuntia, kun normilaturilla täyttä latausta voi odotella 12 tuntia. Ohjaamon toiminnoille, kuten radiolle ja led-valoille on oma 12 voltin akkunsa, joka latautuu pääakun avustuksella.
Akku-Volvon virran kerrotaan riittävän jopa kahdeksan tunnin työskentelyyn - tähän kuitenkin vaikuttavat suuresti työtehtävät ja olosuhteet. Jännite on 48 volttia ja kapasiteetti 39 kWh. Ulkopuolisella pikalaturilla latausajaksi luvataan ainoastaan kaksi tuntia, kun normilaturilla täyttä latausta voi odotella 12 tuntia. Ohjaamon toiminnoille, kuten radiolle ja led-valoille on oma 12 voltin akkunsa, joka latautuu pääakun avustuksella. Kuva: Arto Turpeinen

Kahdella sähkömoottorilla

L25:ssa on kaksi sähkömoottoria, joista toinen on omistettu voimansiirrolle ja toinen hydrauliikalle. Ensin mainitussa käytössä on induktiomoottori ja jälkimmäisessä kestomagneettimoottori. Tehoiksi ilmoitetaan 36 ja 32 kilowattia. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 55 litraa minuutissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Käytössä on 48-volttinen litiumakku. Kapasiteetiksi ilmoitetaan 39 kWh ja 900 ampeerituntia. Virran ennakoidaan sopivissa olosuhteissa riittävän jopa kahdeksan tunnin työskentelyyn. Vakiona toimitettavalla verkkovirtalaturilla akun kerrotaan tankkautuvan noin 12 tunnissa.

Erillisellä 400 voltin ja 32 ampeerin pikalaturilla latausajan arvioidaan lyhenevän ainoastaan kahteen tuntiin. Koneessa on erilliset tuuletusjärjestelmät akulle ja hydrauliöljylle.

Ohjaamon sähköjärjestelmälle, kuten radiolle, lämmityslaitteelle ja led-valoille on oma 12 voltin akkunsa, joka latautuu pääakun kautta. Koneessa on siis täysin samat ominaisuudet myös ohjaamon osalta kuin perinteisessä mallissa.

Näyttö- paneelin kautta on mahdollista säätää sähköisen voimansiirron reagointia eri alustoille. Lisäksi säädettävissä on mm. aisanjousituksen reagointinopeus. Siirtoajolle sekä kauha- ja trukkihaarukkatyöskentelylle on omat profiilinsa. Kaikki nämä ovat ominaisuuksia, joista saman kokoluokan perinteisissä koneissa voidaan vain haaveilla.
Näyttö- paneelin kautta on mahdollista säätää sähköisen voimansiirron reagointia eri alustoille. Lisäksi säädettävissä on mm. aisanjousituksen reagointinopeus. Siirtoajolle sekä kauha- ja trukkihaarukkatyöskentelylle on omat profiilinsa. Kaikki nämä ovat ominaisuuksia, joista saman kokoluokan perinteisissä koneissa voidaan vain haaveilla. Kuva: Arto Turpeinen
Katkaisimet on sijoitettu etupaneeliin. Näyttöä ja valikoita ohjataan navigointirullalla. Jostain syystä radio löytyy käsinojan alta työkalulokerosta. Valmistajan mukaan ohjaamon tärinätasot ovat erittäin pienet, suuren lasipinta-alan myötä myös näkyvyyden hytistä mainitaan olevan erinomainen.
Katkaisimet on sijoitettu etupaneeliin. Näyttöä ja valikoita ohjataan navigointirullalla. Jostain syystä radio löytyy käsinojan alta työkalulokerosta. Valmistajan mukaan ohjaamon tärinätasot ovat erittäin pienet, suuren lasipinta-alan myötä myös näkyvyyden hytistä mainitaan olevan erinomainen. Kuva: Arto Turpeinen
Akku-Volvo on kokoonsa nähden yllättävänkin vankka puskemaan. Työtehtävän rankkuus kuitenkin vaikuttaa suuresti virran kulutukseen.
Akku-Volvo on kokoonsa nähden yllättävänkin vankka puskemaan. Työtehtävän rankkuus kuitenkin vaikuttaa suuresti virran kulutukseen. Kuva: Arto Turpeinen

Hiljaista menoa

Kuten arvata saattaa, on Volvo L25:n ohjaamo hiljainen. Pikaisen kurvailun perusteella edes voimansiirto ei juuri äännä, mutta kaikenlaisiin sähkömoottoreiden vinkunoihin ja hydrauliikan suhinoihin tottuminen voi viedä aikansa. Ohjaamon ulkopuolelle nämä eivät juuri kuulu.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Akku-Volvossa ominaisuuksia voi säätää erikseen tieajolle ja eri työlaitteille. Säädettävissä on mm. aisan jousituksen herkkyys ja voimansiirron toiminta. 100 % tasauspyörästön lukkojen ansiosta Volvon saa puskemaan yllättävänkin vakuuttavasti. Voimansiirto on myös todella herkkäliikkeinen, mutta suurin siirtonopeus on ainoastaan 16 km/h. Toisaalta konetyyppiä ei vielä olekaan tarkoitettu jatkuvaan tieajoon.

Maarakennuskoneiden sähköistyminen etenee väistämättä. Tulevaisuudessa tuotantoon asti päätyviä akkukäyttöisiä malleja on luvassa muiltakin päämerkeiltä. Samalla myös kokoluokat kasvavat. Kyseessä ei ole pelkkä ”viherpesu”, vaan tietyissä työtehtävissä akkukoneet tarjoavat ilmiselviä etuja. Hiljaisuuden ja pakokaasuttomuuden lisäksi myyntivalttina on luonnollisesti lyhyen tähtäimen vähäinen huoltotarve. Toivottavasti myös hinnat saadaan kilpailukykyiselle tasolle.

Lue lisää