
Uuteen Volvo FH16 -kuorma-autoon uusi moottori – enemmän voimaa pienemmällä kulutuksella
Maantietestien perusteella uuden Volvo FH16 polttoainetehokkuus on parantunut viidellä prosentilla ja päästöt ovat alentuneet. Samalla vääntömomenttia on seitsemän prosenttia aiempaa enemmän.
Volvo FH16 D17 -moottori on suunniteltu kaikkein raskaimpia tehtäviä varten. Uusi moottori on yksi esimerkki Volvo Trucksin jatkuvasta pyrkimyksestä vähentää nykyisten voimansiirtoteknologioiden polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä uusien teknologioiden käyttöönoton rinnalla. Kuva: ValmistajaVolvon uudessa 17-litraisessa Euro 6 -moottorissa on kolme tehotasoa; 600 hv, 700 hv ja 780 hv. Vääntömomenttitasot on nostettu 3000 Nm:iin, 3400 Nm:iin ja tehokkaimmassa versiossa 3800 Nm:iin. Vaihteisto on päivitetty kestämään suuremmat vääntömomentit ja sisäistä vaihteiston tehokkuutta on parannettu edelleen 3000 Nm:n ja 3400 Nm:n versioissa. Uusi D17-moottori on sertifioitu käytettäväksi HVO:lla (Hydrotreated Vegetable Oil) kaikissa teholuokissa. 700 hv:n versio on myös sertifioitu käytettäväksi 100 prosenttisella biodieselillä (B100).
Täysin uusi moottori on saatavana myös uuteen Volvo FH16 Aeroon, mikä tarjoaa entistä paremman polttoainetalouden yhdistettynä aerodynaamiseen kuorma-auton ohjaamoon.
D17 moottorissa on yli 700 parannusta D16 verrattuna. Iskutilavuutta on kasvatettu 17,3 litraan. Männät ovat uudelleenmuotoillut ja nokka-akselissa on uusi profiili. Myös turboahdin ja polttoaineenruiskutus on uusittu. Kuva: Valmistaja”Insinöörimme ovat kehittäneet moottorin, jossa yhdistyvät kaikkien eurooppalaisten kuorma-autojen suurin vääntömomentti ja tehotaso erinomaisella polttoainetehokkuudella. Tosiasiat puhuvat puolestaan– enemmän vääntömomenttia ja tehoa sekä merkittäviä polttoaine- ja CO2-säästöjä, se on loistava tulos. Tämä tarkoittaa, että asiakkaamme voivat suorittaa toimeksiantonsa tehokkaammin ja korkeammalla tuottavuudella”, Volvo Trucksin tuotehallinta- ja laatujohtaja Jan Hjelmgren sanoo.
Täysin uudella D17-moottorilla varustetut Volvo FH16 ja FH16 Aero ovat tilattavissa vuoden 2024 puolivälistä alkaen ja tuotanto alkaa vuoden 2024 toisella puoliskolla.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


