Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Vene 08 -näyttelyn antia

Venenäyttely Helsingin messukeskuksessa keräsi taas runsaasti näytteilleasettajia ja yleisöä. Helsingin näyttely avaa venenäyttelykauden pohjoismaissa ja monille kävijöille se on samalla veneilykauden avaus.
Steyr esitteli uuden hybridilaitteiston dieselmoottoriin. Kyseessä ei ole varsinaisesti hybridimoottorista vaan lisälaitteesta, koska se voidaan kytkeä myös vanhaan Steyr-moottoriin. Vauhtipyörään kytkettävä hybridiyksikkö pitää sisällään generaattorin ja vedonvapauttimen, joten dieselmoottorin veto voidaan irrottaa ja ajaa pelkästään sähkömoottorilla. Sähkömoottori/generaattoria voidaan käyttää neljällä eri tavalla:  1. Starttimoottorina, jolla dieselmoottori käynnistetään  2. Generaattorina, jolla tuotetaan maksimissaan 5 kW:n teho ulkopuoliseen käyttöön veneen sähköisiin toimintoihin  3. Sähkömoottorina, joka käyttää potkuriakselia  4. Kiihdytyksessä dieselin apuna antamaan lisää vääntöä. Järjestelmään kuuluu kolme erillistä säätöyksikköä (SEC), jolla ohjataan moottorin ECU- ja hybridin HCU ‑yksikköjä CAN-väylän avulla. Järjestelmä toimii joko 14 tai 28 V jännitteellä. Hybridiyksikkö on pienikokoinen, valmistajan mukaan se jatkaa moottorin kokonaispituutta vain 30 mm. Sähkömoottorin käyttöaika riippuu käytettävissä olevasta akkumäärästä. Generaattori lataa akut aina tarvittaessa silloin kun ajetaan dieselin voimalla. Ajon aikana ei tarvita erillistä generaattoria veneen sähköisiin toimintoihin. Hintaa hybriyksiköllä 12.500 e. Jälkiasennushinta vanhaan koneeseen on 1000 e, johon on lisättävä vielä ajotietokoneen hinta 2000 e.
Steyr esitteli uuden hybridilaitteiston dieselmoottoriin. Kyseessä ei ole varsinaisesti hybridimoottorista vaan lisälaitteesta, koska se voidaan kytkeä myös vanhaan Steyr-moottoriin. Vauhtipyörään kytkettävä hybridiyksikkö pitää sisällään generaattorin ja vedonvapauttimen, joten dieselmoottorin veto voidaan irrottaa ja ajaa pelkästään sähkömoottorilla. Sähkömoottori/generaattoria voidaan käyttää neljällä eri tavalla: 1. Starttimoottorina, jolla dieselmoottori käynnistetään 2. Generaattorina, jolla tuotetaan maksimissaan 5 kW:n teho ulkopuoliseen käyttöön veneen sähköisiin toimintoihin 3. Sähkömoottorina, joka käyttää potkuriakselia 4. Kiihdytyksessä dieselin apuna antamaan lisää vääntöä. Järjestelmään kuuluu kolme erillistä säätöyksikköä (SEC), jolla ohjataan moottorin ECU- ja hybridin HCU ‑yksikköjä CAN-väylän avulla. Järjestelmä toimii joko 14 tai 28 V jännitteellä. Hybridiyksikkö on pienikokoinen, valmistajan mukaan se jatkaa moottorin kokonaispituutta vain 30 mm. Sähkömoottorin käyttöaika riippuu käytettävissä olevasta akkumäärästä. Generaattori lataa akut aina tarvittaessa silloin kun ajetaan dieselin voimalla. Ajon aikana ei tarvita erillistä generaattoria veneen sähköisiin toimintoihin. Hintaa hybriyksiköllä 12.500 e. Jälkiasennushinta vanhaan koneeseen on 1000 e, johon on lisättävä vielä ajotietokoneen hinta 2000 e. 
Steyrin dieselmoottorit ovat rakenneratkaisuiltaan erikoisia ja poikkeavat perinteisistä voimanlähteistä selvästi. Kansi ja sylinterilohko ovat samaa teräsvalua, eikä öljypohjaa ole pultattu perinteisesti lohkon alapintaan, vaan lohko on kantta myöten öljypohjan sisällä. Sylinterinkansi ikään kuin kelluu öljypohjan varassa. Moottorin kiinnityspisteet ovat öljypohjassa.  Ratkaisulla on saatu veneen runkoon siirtyviä värinöitä vähennettyä. Yhtenäisen kannen ja erittäin ohuen sylinterinvälisen seinämän ansiosta moottorit on saatu lyhyiksi. Kuutoskone on samanmittainen kuin perinteinen nelonen. Kuutiotilavuudeltaan 3,2 l moottorista otetaan kunnioitettava 184 kW:n teho, ruiskutus perustuu kaksivaiheiseen pumppusuutin-tekniikkaan. Painoa moottorille on kertynyt marinoituna 322 kg mikä tekee 1,29 hv/kg.
Steyrin dieselmoottorit ovat rakenneratkaisuiltaan erikoisia ja poikkeavat perinteisistä voimanlähteistä selvästi. Kansi ja sylinterilohko ovat samaa teräsvalua, eikä öljypohjaa ole pultattu perinteisesti lohkon alapintaan, vaan lohko on kantta myöten öljypohjan sisällä. Sylinterinkansi ikään kuin kelluu öljypohjan varassa. Moottorin kiinnityspisteet ovat öljypohjassa. Ratkaisulla on saatu veneen runkoon siirtyviä värinöitä vähennettyä. Yhtenäisen kannen ja erittäin ohuen sylinterinvälisen seinämän ansiosta moottorit on saatu lyhyiksi. Kuutoskone on samanmittainen kuin perinteinen nelonen. Kuutiotilavuudeltaan 3,2 l moottorista otetaan kunnioitettava 184 kW:n teho, ruiskutus perustuu kaksivaiheiseen pumppusuutin-tekniikkaan. Painoa moottorille on kertynyt marinoituna 322 kg mikä tekee 1,29 hv/kg. 
1200 hv ja kyllä lähtee. Seikkailulaakso järjestää tällä 20-paikkaisella Monster RIB veneellä elämysristeilyjä Suomenlahdella.
1200 hv ja kyllä lähtee. Seikkailulaakso järjestää tällä 20-paikkaisella Monster RIB veneellä elämysristeilyjä Suomenlahdella. 
Suomessa on perinteisesti suunniteltu kaikenlaista tupakka-askin kanteen. Nyt on saatavilla sama sähköisessä muodossa. Digilehtiö muistuttaa tavallista kirjoitusalustaa jossa on paperilehtiö. Alusta tallentaa omalla erikoiskynällä paperille kirjoitetun tekstin ja piirrokset. Kirjoitus voidaan tallentaa sellaisenaan tai "opettaa" kone tunnistamaan oma käsiala, jolloin teksti muuttuu word-muotoon tai tallentuu kuvana. Alustan muistiin voidaan tallentaa myös täytettävä kaavake, johon kirjoitetaan paperille, näin saadaan kaavakkeen tiedot kopioitua koneen muistiin ja lisäksi jää paperinen kappale. Kirjoitusalustassa on oma sd-muistikorttipaikka. johon tiedot tallentuvat. Tiedot voidaan myös siirtää usb-kaapelilla suoraan tietokoneeseen. Alustassa ja kynässä on molemmissa paristot, jotka kestävät käyttöä noin vuoden.
Suomessa on perinteisesti suunniteltu kaikenlaista tupakka-askin kanteen. Nyt on saatavilla sama sähköisessä muodossa. Digilehtiö muistuttaa tavallista kirjoitusalustaa jossa on paperilehtiö. Alusta tallentaa omalla erikoiskynällä paperille kirjoitetun tekstin ja piirrokset. Kirjoitus voidaan tallentaa sellaisenaan tai "opettaa" kone tunnistamaan oma käsiala, jolloin teksti muuttuu word-muotoon tai tallentuu kuvana. Alustan muistiin voidaan tallentaa myös täytettävä kaavake, johon kirjoitetaan paperille, näin saadaan kaavakkeen tiedot kopioitua koneen muistiin ja lisäksi jää paperinen kappale. Kirjoitusalustassa on oma sd-muistikorttipaikka. johon tiedot tallentuvat. Tiedot voidaan myös siirtää usb-kaapelilla suoraan tietokoneeseen. Alustassa ja kynässä on molemmissa paristot, jotka kestävät käyttöä noin vuoden. 
Volvo Penta IPS on ollut markkinoilla pari vuotta. Perinteisestä potkurilaiteistosta se poikkeaa sillä, että se vetää eikä työnnä. Kääntämällä potkurit eteenpäin saadaan ne toimimaan pyörteilemättömässä virtauksessa, mikä parantaa hyötysuhdetta ja laskee polttoaineenkulutusta. Satamassa järjestelmään kuuluvan joystick-ohjaimen avulla veneen liikuttelu on helppoa ja alus saadaan liikkumaan jopa sivuttain ilman erillistä keulapotkuria.
Volvo Penta IPS on ollut markkinoilla pari vuotta. Perinteisestä potkurilaiteistosta se poikkeaa sillä, että se vetää eikä työnnä. Kääntämällä potkurit eteenpäin saadaan ne toimimaan pyörteilemättömässä virtauksessa, mikä parantaa hyötysuhdetta ja laskee polttoaineenkulutusta. Satamassa järjestelmään kuuluvan joystick-ohjaimen avulla veneen liikuttelu on helppoa ja alus saadaan liikkumaan jopa sivuttain ilman erillistä keulapotkuria. 
Mikäli kuluvan talven kaltaiset sääolot jatkuvat, on tulevaisuudessa vielä enemmän tarvetta kelirikkoajoneuvoille. Air Jet ‑ilmatyynyalus muistuttaa kovapohjaista kumivenettä. Voimanlähde on 100 hv:n Rotax-lentokoneenmoottori, joka pyörittä monilapaista potkuria. Osa ilmavirrasta ohjataan ponttoonien ympärillä olevan pressukankaan sisään, josta se kummallakin sivulla olevien reikien kautta ohjautuu aluksen alle muodostaen ilmapatjan. Ohjaamo on umpinainen ja kantavuutta aluksella 450 kg tai 5 henkilöä.
Mikäli kuluvan talven kaltaiset sääolot jatkuvat, on tulevaisuudessa vielä enemmän tarvetta kelirikkoajoneuvoille. Air Jet ‑ilmatyynyalus muistuttaa kovapohjaista kumivenettä. Voimanlähde on 100 hv:n Rotax-lentokoneenmoottori, joka pyörittä monilapaista potkuria. Osa ilmavirrasta ohjataan ponttoonien ympärillä olevan pressukankaan sisään, josta se kummallakin sivulla olevien reikien kautta ohjautuu aluksen alle muodostaen ilmapatjan. Ohjaamo on umpinainen ja kantavuutta aluksella 450 kg tai 5 henkilöä. 
Sähköperämoottori, jossa on uutta ajattelua.  Litium-mangaani ‑akku antaa toiminta-aikaa 6-8 kertaa pidemmän toiminta-ajan kuin perinteinen akku. Ulkonäöltään Torgeedo muistuttaa perinteistä perämoottoria. Akku on kiinnitetty yläosaan, joten erillisiä kaapeleita ei tarvita. Painoa on 11,4 kg ja tehoa luvataan saman verran kuin 2 hv:n polttomoottorilla. Moottorin ja laturipaketin hinta on 1300 e.
Sähköperämoottori, jossa on uutta ajattelua. Litium-mangaani ‑akku antaa toiminta-aikaa 6-8 kertaa pidemmän toiminta-ajan kuin perinteinen akku. Ulkonäöltään Torgeedo muistuttaa perinteistä perämoottoria. Akku on kiinnitetty yläosaan, joten erillisiä kaapeleita ei tarvita. Painoa on 11,4 kg ja tehoa luvataan saman verran kuin 2 hv:n polttomoottorilla. Moottorin ja laturipaketin hinta on 1300 e. 

Näyttelyhalleissa on esillä kaikkea veneilyyn liittyvää miljoonaluokan huvipursista soutuveneisiin. Muutamia mielenkiintoisia innovaatiota löytyi myös. Ympäristöystävällisyyteen pyrkiminen näkyi laajasti, muun muassa kanootteja oli esillä aiempia vuosia enemmän.

 

Avaa artikkelin PDF