Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Antureiden ansiosta heinä- ja lannankäsittelykoneiden tarkkuus on parantunut – Agritechnican heinä- ja lantakoneet esittelyssä

    Heinäkoneet ja erilaiset lannan käsittelyyn liittyvät laitteet ovat saaneet lisää tarkkuutta lähinnä siksi, että laitteisiin on lisätty antureita, joilla mitataan tehtävää työtä ja tämän jälkeen näitä laitteita voidaan hallita. Monen laitteen osalta myös Isobus-ohjaus on parantanut hallittavuutta.
    Kuhnin hinattava FC 13460 RA-perhosniittomurskain on varustettu karhonsiirtomatoilla. Valmistaja lupaa 25–30 %  paremman tehokkuuden työleveyden ollessa 12,4–13,4 metriä. Leveämmällä niitoleveydellä 3,5 metrin etukoneella leveys menee 25 cm limittäin yhdeltä puolelta. Tehontarve on vähintään 260 hv.
    Kuhnin hinattava FC 13460 RA-perhosniittomurskain on varustettu karhonsiirtomatoilla. Valmistaja lupaa 25–30 % paremman tehokkuuden työleveyden ollessa 12,4–13,4 metriä. Leveämmällä niitoleveydellä 3,5 metrin etukoneella leveys menee 25 cm limittäin yhdeltä puolelta. Tehontarve on vähintään 260 hv.  Kuva: Eemeli Linna

    Agritechnicassa esiteltyjen heinäkoneiden osalta perhosniittokoneet ja -murskaimet alkavat valtaosin olla Isobus-ohjattuja. Huipputeknisen nostolaitekiinnitteisen perhosen takayksikkö painaa yli 3000 kg, johon pitää usein vielä lisätä karhotusvarustus, kuten matot tai ruuvit.

    Painon kasvaessa on positiivista, että niittomurskainten osalta markkinoille alkaa tulla myös hinattavia perhosniittomurskaimia. Niissä etuyksikkö voi olla tavanomainen, mutta takayksikkö kulkee omilla pyörillään, mikä hillitsee traktorin akselimassojen kasvamista. Järeintä päätä edustaa 8 410 kg painava Kuhn FC 13460 RA, jonka työleveys on 12,4–13,4 metriä. Sen varusteisiin kuuluvat toki myös mattokarhottimet, joten karhon leveys voi olla 1,8–3,0 metriä. Hyvissä olosuhteissa karhotusta ei näin tarvittaisi lainkaan edes ajosilppurille.

    Irlantilainen Tanco on kehittänyt kevyestä perhosesta hinattavan mallin polttoainesäästöä ja traktorin kokoa silmällä pitäen. Pyörät kääntyvät jyrkimmillään 40 astetta, mikä tekee päistekäännöksistä ketterämmän. Niittopalkki on Comerilta, ja murskainroottorin terässormet pysyvät auki pyörimisvoiman vaikutuksesta. Maahantuonti Turun Konekeskus.
    Irlantilainen Tanco on kehittänyt kevyestä perhosesta hinattavan mallin polttoainesäästöä ja traktorin kokoa silmällä pitäen. Pyörät kääntyvät jyrkimmillään 40 astetta, mikä tekee päistekäännöksistä ketterämmän. Niittopalkki on Comerilta, ja murskainroottorin terässormet pysyvät auki pyörimisvoiman vaikutuksesta. Maahantuonti Turun Konekeskus. Kuva: Eemeli Linna

    Irlantilainen Tanco Autocut taas edustaa hinattavien perhosniittomurskainten siroa päätä. Tanco Autocut M9.c:n niittoleveys on 8,9 m ja painoa vain 3340 kg. Karhonsiirtovarustusta ei ole. Tancon filosofiana onkin valmistaa perhonen pienemmälle traktorille niin, että painonjakaumalla pysyy hyvänä. Valmistaja ilmoittaa, että tehontarve on vähintään 180 hevosvoimaa.

    Mattokarhottimet

    Suomeen tuotavien mattokarhottimien määrä on kasvanut. ROC on ollut edelläkävijä, Reiter, Kuhn ja Pöttinger ovat olleet markkinoilla jo tovin. Viimeisimpiä tulokkaita ovat SIP ja SaMasz. Mattokarhottimiin on kehitelty noukkimen etu- ja yläpuolelle erilaisia ohjureita tai muita ratkaisuja, joilla karhon halutaan muodostuvan tasaiseksi. Myös karhonsiirtomattojen ominaisuuksia on parannettu erityisesti nurmenkorjuuta ajatellen.

    Sip Air 900 T -mattokarhottimessa on noukkimen yläpuolella Reiterin suunnittelupöydältä peräisin oleva materiaalia siirtävä sormiroottori. Sip valmistaa ratkaisun myös Reiterille itselleen. Sip käyttää Rocista poiketen passiivinoukinta, mutta Sipilläkin on Rocin tapaan lähellä noukinta karhontasausrulla. Materiaali pyritään saamaan matolle mahdollisimman tasaisesti hyvälaatuisen karhon muodostamiseksi.
    Sip Air 900 T -mattokarhottimessa on noukkimen yläpuolella Reiterin suunnittelupöydältä peräisin oleva materiaalia siirtävä sormiroottori. Sip valmistaa ratkaisun myös Reiterille itselleen. Sip käyttää Rocista poiketen passiivinoukinta, mutta Sipilläkin on Rocin tapaan lähellä noukinta karhontasausrulla. Materiaali pyritään saamaan matolle mahdollisimman tasaisesti hyvälaatuisen karhon muodostamiseksi. Kuva: Eemeli Linna

    Mattokarhottimien ongelmaksi joissain olosuhteissa on väitetty epätasaista karhon koostumusta, mikä nostaa korjuukoneen, kuten ajosilppurin polttoaineenkulutusta merkittävästi. Niinpä mattokarhottimien puolesta ja vastaan on muodostunut koulukuntakeskustelua. Tämän vuoksi karhon tasaisuutta parantava teknologia on tervetullutta.

    Italialainen ROC julkisti kesällä RS-sarjan. Noukkimen tandempyörissä on mekaaninen  ja isoissa pyörissä hydraulinen jousitus. Matto on uusi ja noukkimen yläpuolella on kasvustoa mukaileva karhontasausrulla, joilla materiaalivirta ja muodostuva karho pyritään saamaan tasaiseksi myös lyhyellä rehulla. Noukin on aktiivinen eli ohjainradallinen versio.
    Italialainen ROC julkisti kesällä RS-sarjan. Noukkimen tandempyörissä on mekaaninen ja isoissa pyörissä hydraulinen jousitus. Matto on uusi ja noukkimen yläpuolella on kasvustoa mukaileva karhontasausrulla, joilla materiaalivirta ja muodostuva karho pyritään saamaan tasaiseksi myös lyhyellä rehulla. Noukin on aktiivinen eli ohjainradallinen versio. Kuva: Eemeli Linna

    Noukinvaunut

    Noukinvaunuilla on paikkansa nurmirehun korjuussa, kunhan siirtomatkat eivät ole liian pitkiä. Korjuutehokkuutta myös kompensoidaan kasvattamalla tilavuuksia. Suomeen noukinvaunuja myydään pääasiassa mallistojen isommasta päästä, meillä kun lohkojen koko on pieni ja sijainti lähes aina kaikkea muuta kuin optimaalinen.

    Noukinvaunujen valmistuskentässä tapahtui muutos, kun Claas luopui Cargos-siirto- ja noukinvaunujen valmistuksesta, ja myi liiketoiminnan tuoteoikeuksineen Flieglille. Liiketoiminta sopii Flieglille, jonka valmistama kalusto liikkuu pääosin pyörien päällä, eikä Flieglillä ollut aiemmin noukinvaunuja mallistossaan. Kaupassa on toki kyse myös vanhojen Cargos-vaunujen varaosahuollosta. Suomessa Hankkijan vastuulla on molempien merkkien varaosahuolto, mutta Flieglin noukinvaunu ei kuulu tuontiohjelmaan.

    Kronen Optigrass-sullojakoneistossa on päädyssä ruuvikuljetinperiaatteella materiaalia keskelle siirtävät spiraalilehdet, leveydeltään 22 cm. Mikäli materiaali ei ehdi siirtyä sullojakanavan kohdalle, se kiertää roottorin ympäri ja palaa noukkimen taakse uudelleen. Valmistaja perustelee, että sullojakanava saadaan näin täyteen, eikä päädyistä pääse pitkiä korsia kuormaan. Noukin on hydraulinen.
    Kronen Optigrass-sullojakoneistossa on päädyssä ruuvikuljetinperiaatteella materiaalia keskelle siirtävät spiraalilehdet, leveydeltään 22 cm. Mikäli materiaali ei ehdi siirtyä sullojakanavan kohdalle, se kiertää roottorin ympäri ja palaa noukkimen taakse uudelleen. Valmistaja perustelee, että sullojakanava saadaan näin täyteen, eikä päädyistä pääse pitkiä korsia kuormaan. Noukin on hydraulinen. Kuva: Eemeli Linna
    Traktoreita ei saada aivan muutamaan vuoteen sähkökäyttöisiksi. Paljon voimaa vaativien työlaitteiden käyttö sähköllä ei ole vielä arkirealismia. Pellolla pitkäksi työpäiväksi akut eivät riitä. Erilaisia konsepteja toki tarjotaan, kuten oli Schuitemakerin osastolla, jossa noukinvaunun noukin, silppuri ja sulloja olivat sähkökäyttöisiä.
    Traktoreita ei saada aivan muutamaan vuoteen sähkökäyttöisiksi. Paljon voimaa vaativien työlaitteiden käyttö sähköllä ei ole vielä arkirealismia. Pellolla pitkäksi työpäiväksi akut eivät riitä. Erilaisia konsepteja toki tarjotaan, kuten oli Schuitemakerin osastolla, jossa noukinvaunun noukin, silppuri ja sulloja olivat sähkökäyttöisiä.  Kuva: Seppo Pentti

    Lyhyt silppu tavoitteena

    Noukinvaunujen viimeisin kehitys keskittyy erityisesti silpunpituuteen, mikä onkin perusteltua, kun verrataan noukinvaunumenetelmää tarkkuus- tai ajosilppureihin. Lyhyen silpun noukinvaunu-uutuuksia ovat esitelleet ainakin Pöttinger, Strautmann, Bergmann ja Krone. Veitsimäärää on kasvatettu näillä kaikilla, muut muutokset noukin- ja sullojakoneistossa vaihtelevat merkittävästi valmistajasta riippuen. Kehitys on positiivista, sillä noukinvaunuille on paikkansa rehunteossa.

    Strautmann Magnon 10 -noukinvaunussa noukinkonsepti on kokonaan uusi. Piikit ovat polyuretaanisekoitetta (PUR composition), jotka on sijoitettu kierteisesti kuuteen riviin. Piikki on sivusuunnassa huomattavasti joustavampi kuin pituussuunnassa. Piikkejä ei valmistajan mukaan katkea juuri lainkaan, mutta piikin vaihtokin onnistuu yhdellä työkalulla. Noukinkonseptilla tavoitellaan myös puhtaampaa rehua.

    Strautmann Magnon 10 -noukinvaunun sullojakoneisto. Noukkimen piikit ovat PUR-muovisekoitetta, ja ne n ripustettu muutaman piikin ryhminä spiraalimuotoon. Piikit joustavat enemmän sivusuunnassa kuin pitkittäin. Valmistaja kertoo, että tällä rakenteella vähennetään maakontaminaatiota. Noukin on 2,25 m leveä. Karhoa tasataan kahdella peräkkäisellä rullalla.
    Strautmann Magnon 10 -noukinvaunun sullojakoneisto. Noukkimen piikit ovat PUR-muovisekoitetta, ja ne n ripustettu muutaman piikin ryhminä spiraalimuotoon. Piikit joustavat enemmän sivusuunnassa kuin pitkittäin. Valmistaja kertoo, että tällä rakenteella vähennetään maakontaminaatiota. Noukin on 2,25 m leveä. Karhoa tasataan kahdella peräkkäisellä rullalla. Kuva: Eemeli Linna

    Roottorissa sullojasormet ovat 8 rivissä spiraalimaisesti kuormituksen tasaamiseksi. Roottorin kokonaisleveys on 2,1 m. Molemmilla reunoilla on 6 mm paksut ruuvikuljettimen tavoin toimivat spiraalilehdet, jotka siirtävät materiaalivirtaa keskelle. Roottorin sullontaleveys on 1,75 m. Strautmannin Exact Cut -silppuamiskoneistossa on 48 kaksipuoleista veistä. Teoreettinen silpun pituus on 35 mm.

    Krone Optigrass -sullojaroottorin päädyt muistuttavat ulkoisesti Strautmannin Magnon-vaunun sullojaa. Roottorin päädyissä on 22 cm leveät ruuvinkuljettimen tavoin materiaalia keskelle sullojakanavaan siirtävät spiraalilehdet. Krone argumentoi, että sullojakanava tulee olla täynnä koko leveydeltään, jotta silpun pituus on mahdollisimman lyhyt. Krone lupaa teoreettiseksi silpun pituudeksi 54 veitsellä 28 tai 40 veitsellä 37 mm.

    Kronen sullojaroottori on hihnavetoinen. Roottorin välityksiä voi muuttaa vaihtamalla hihnapyörät keskenään. Noukin on hydraulivetoinen, mikä mahdollistaa myös noukkimen nopeuden muuttamisen.

    Ruokinta

    Sähköistys etenee myös apevaunuissa. Strautmann oli rakentanut yksinkertaisesta kolmipyöräisestä apevaunusta sähkökäyttöisen version, josta oli kolmea eri säiliökokoa, 10, 11 ja 12,5 m³. Siloking on kehittänyt eteenpäin jo vuosia markkinoilla ollutta täyssähköistä apevaunuaan – käytössä uusi akkuratkaisu ja hiukan isompi säiliö – mutta edelleenkään valmistaja ei näe, että itselastaavaa voisi olla täyssähköinen.

    Strautmann eVerti feed on yksiruuvinen, täyssähköinen apevaunu. Latauksessa käytetään CCS2-tyypin latauspistoketta. Vaunun tilavuus on 10–12,5 m³.
    Strautmann eVerti feed on yksiruuvinen, täyssähköinen apevaunu. Latauksessa käytetään CCS2-tyypin latauspistoketta. Vaunun tilavuus on 10–12,5 m³. Kuva: Eemeli Linna

    Faresin sen sijaan on tehnyt itsekulkevan ja itselastaavan yksiruuvisen apevaunun täyssähköisenä. Akun kapasiteetti oli 91,3 kWh, jolla vaunun luvataan pystyvän 2–4 tunnin yhtäjaksoiseen työskentelyyn. Ruuvia pyöritetään 45 kW:n sähkömoottorilla. Ajomoottori on 51 kW ja vaunu on neliveto, kardaanivälitteisesti. Säiliötilavuudet ovat 11–14 m³.

    Siloking eTruck on ollut valmistuksessa jo vuosia. Sekoitusruuvit pyörivät 15 kW:n sähkömoottorilla. Vetoakselissa on 18 kW:n sähkömoottori. Silokingin konseptissa painosta 85 % on etuakselilla, jolloin nelivetoa ei tarvita. Takapyörä voi kääntyä 45 astetta ja säiliö on akseleiden välissä.
    Siloking eTruck on ollut valmistuksessa jo vuosia. Sekoitusruuvit pyörivät 15 kW:n sähkömoottorilla. Vetoakselissa on 18 kW:n sähkömoottori. Silokingin konseptissa painosta 85 % on etuakselilla, jolloin nelivetoa ei tarvita. Takapyörä voi kääntyä 45 astetta ja säiliö on akseleiden välissä.  Kuva: Eemeli Linna
    Stortin portaaton vaihteisto mahdollistaa ruuvien pyörityksen 0–50 rpm nopeuksilla. Se mahdollistaa ruuvien käynnistämisen turvallisesti kun säiliö on täynnä. Tyhjennystilanteessa ruuveja voi pyörittää täydellä nopeudella, jolloin ne puhdistuvat ja säiliö tulee tyhjäksi. Se on tärkeää ruokittaessa esimerkiksi nuorta karjaa lypsykarjan jälkeen.
    Stortin portaaton vaihteisto mahdollistaa ruuvien pyörityksen 0–50 rpm nopeuksilla. Se mahdollistaa ruuvien käynnistämisen turvallisesti kun säiliö on täynnä. Tyhjennystilanteessa ruuveja voi pyörittää täydellä nopeudella, jolloin ne puhdistuvat ja säiliö tulee tyhjäksi. Se on tärkeää ruokittaessa esimerkiksi nuorta karjaa lypsykarjan jälkeen. Kuva: Eemeli Linna

    Apevaunuihin esiteltiin uutena myös portaattomia vaihteistoja. Ratkaisu tuo lisähintaa yli kymppitonnin, mutta on perusteltu isoissa apevaunuissa. Portaaton vaihteisto ruuvin pyöritykseen oli saatavilla ainakin Stortilla ja Silokingilla.

    Lanta ja liete

    Lietepuolella mitään valtavaa muutosta ei ole tapahtunut. Valtaosa lietteestä levitetään edelleen vaunulla, mutta vetoletkumenetelmien osuus kasvaa vähitellen. Vetoletku edellyttää toimivaa logistiikkaa ja siirtoputkistoihin oli tarjolla useamman pumppuaseman valvonta- ja ohjausjärjestelmiä.

    Mekaniikka lietepuolella on pitkälti samaa kuin aiemmin. Toki ympäristöystävällisyys ja esimerkiksi tihkumisenestot ovat tärkeitä, jotta kaikki liete saadaan sinne, minne se pitääkin saada.

    Veenhuisin osastolla oli ensiesittelyssä lietelevitin, jossa liete jaetaan haaralla ensin puomipuoliskojen kesken. Pystyssä olevat jakajia on molemmissa puomipuoliskossa kaksi. Järjestelyllä saadaan työleveyttä kasvatettua ja tarvittaessa levitettyä puolitettua leveyttä. Kun lietettä pumpataan isoa linjaa neljään jakajaan, saadaan määrävaihtelut minimoitua.
    Veenhuisin osastolla oli ensiesittelyssä lietelevitin, jossa liete jaetaan haaralla ensin puomipuoliskojen kesken. Pystyssä olevat jakajia on molemmissa puomipuoliskossa kaksi. Järjestelyllä saadaan työleveyttä kasvatettua ja tarvittaessa levitettyä puolitettua leveyttä. Kun lietettä pumpataan isoa linjaa neljään jakajaan, saadaan määrävaihtelut minimoitua. Kuva: Seppo Pentti
    Alrenan järjestelmässä jokaisessa letkussa on holkki, johon ohjataan paineilma ja sisäholkki, jossa kumi painuu paineilmalla luttuun. Kun paine poistuu holkista, aukeaa väylä letkulle. Tarjolla on sulkujärjestelmä 40- ja 50-millisille letkuille. Järjestelmän idea on suojattu.
    Alrenan järjestelmässä jokaisessa letkussa on holkki, johon ohjataan paineilma ja sisäholkki, jossa kumi painuu paineilmalla luttuun. Kun paine poistuu holkista, aukeaa väylä letkulle. Tarjolla on sulkujärjestelmä 40- ja 50-millisille letkuille. Järjestelmän idea on suojattu.  Kuva: Seppo Pentti
    Alrena (Bomech) esitteli uutta vetoletkulevitykseen. Päistekäännöstä helpottamaan on häntään rakennettu sylinterit, jolloin syöttöletkua voidaan ennakolta kiskoa valmiiksi ja ohjata häntää pois käännöksen tieltä. Vetoletkulevitystä tehdään yhä leveämmällä levityskalustolla.
    Alrena (Bomech) esitteli uutta vetoletkulevitykseen. Päistekäännöstä helpottamaan on häntään rakennettu sylinterit, jolloin syöttöletkua voidaan ennakolta kiskoa valmiiksi ja ohjata häntää pois käännöksen tieltä. Vetoletkulevitystä tehdään yhä leveämmällä levityskalustolla.  Kuva: Seppo Pentti
    Möscha ei ole aivan uusi tuttavavuus. Rakenteet levityskalustossa ovat hieman poikkeavat, kun jakaja on ruuvityyppinen. Ruuvi pyörii sylinterin sisällä ja paineistaa letkuja lietteellä.
    Möscha ei ole aivan uusi tuttavavuus. Rakenteet levityskalustossa ovat hieman poikkeavat, kun jakaja on ruuvityyppinen. Ruuvi pyörii sylinterin sisällä ja paineistaa letkuja lietteellä.  Kuva: Seppo Pentti
    Bergmann esitteli lantavaunuihinsa TIM:n, jossa työlaite ohjaa osaltaan traktoria, määrittelee ajonopeutta ja kuormittaa traktoria sopivasti, TIM on yksi Isobusin myötä tarjottava ominaisuus. Esillä oli myös konseptina vielä kehitettävä kaksiakselinen yleislevitysvaunu Xpert 5.24, jossa on yksinkertainen ammemainen runkorakenne. Vetoaisa on kapea ja pyörien ohjaus on ilman mekaanista kytkentää traktoriin.
    Bergmann esitteli lantavaunuihinsa TIM:n, jossa työlaite ohjaa osaltaan traktoria, määrittelee ajonopeutta ja kuormittaa traktoria sopivasti, TIM on yksi Isobusin myötä tarjottava ominaisuus. Esillä oli myös konseptina vielä kehitettävä kaksiakselinen yleislevitysvaunu Xpert 5.24, jossa on yksinkertainen ammemainen runkorakenne. Vetoaisa on kapea ja pyörien ohjaus on ilman mekaanista kytkentää traktoriin.  Kuva: Seppo Pentti