Vaunuja ja nostureita Euroopan tarpeisiin - Palmse Mehaanikakoda OÜ

Metsäperävaunujen markkinat Euroopassa ovat yllättävän suuret. Eri maiden vaatimukset vaunuille ovat suuresti toisistaan poikkeavat. 20 vuodessa markkinoiden yhdeksi suurimmista valmistajista on kehittynyt virolainen Palmse Mehaanikakoda OÜ.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Rautapigmenttibetonilla verhoiltu Palmsin tehdas on vaatimattoman näköinen. Sen ovista kuitenkin lähtee vuosittain 1 700 nosturia ja 1 500 metsäperävaunua eri puolille maailmaa. Kaikki tuotteet valmistetaan tilauksesta, joten pihalla ei ole massiivisia varastoja.
Rautapigmenttibetonilla verhoiltu Palmsin tehdas on vaatimattoman näköinen. Sen ovista kuitenkin lähtee vuosittain 1 700 nosturia ja 1 500 metsäperävaunua eri puolille maailmaa. Kaikki tuotteet valmistetaan tilauksesta, joten pihalla ei ole massiivisia varastoja.
Valmiit nosturit ja vaunut välivarastoidaan vain hetkeksi tehtaan loppukokoonpanon yhteyteen. ”Kaikki tuotteet valmistetaan tilausten perusteella, varastoon niitä ei tehdä”, toteaa tehtaan toimitusjohtaja Anti Puusepp (oik.). Suomessa pitkään asunut Indrek Saare organisoi myyntiä Suomeen.
Valmiit nosturit ja vaunut välivarastoidaan vain hetkeksi tehtaan loppukokoonpanon yhteyteen. ”Kaikki tuotteet valmistetaan tilausten perusteella, varastoon niitä ei tehdä”, toteaa tehtaan toimitusjohtaja Anti Puusepp (oik.). Suomessa pitkään asunut Indrek Saare organisoi myyntiä Suomeen.
Keski-Euroopassa, kuten Saksassa, metsäperävaunuja käytetään ei-offroad -käytössä eli jatketussa lähikuljetuksessa. Siihen käyttöön vaunuja varustellaan kokoon taittuvalla seisomatasolla ja erillisellä vakiotilavuushydrauliikkajärjestelmällä.
Keski-Euroopassa, kuten Saksassa, metsäperävaunuja käytetään ei-offroad -käytössä eli jatketussa lähikuljetuksessa. Siihen käyttöön vaunuja varustellaan kokoon taittuvalla seisomatasolla ja erillisellä vakiotilavuushydrauliikkajärjestelmällä.
Vaunut ja nosturit kootaan eri linjoilla. Syynä ovat kuljetukset, osaan vientimaista yhdistelmät toimitetaan nosturi irrallaan. Kuljetuskustannusten kannalta edullisinta on toimittaa puoliperävaunullinen kokonaisuus.
Vaunut ja nosturit kootaan eri linjoilla. Syynä ovat kuljetukset, osaan vientimaista yhdistelmät toimitetaan nosturi irrallaan. Kuljetuskustannusten kannalta edullisinta on toimittaa puoliperävaunullinen kokonaisuus.
Letkuasennelmat valmistetaan itse. Liittiminä käytetään Dunlop Hiflexin O-renkaalla varustettuja kartioliittimiä, myös metalliputkien liitoksissa on vastaava lisätiivistys.
Letkuasennelmat valmistetaan itse. Liittiminä käytetään Dunlop Hiflexin O-renkaalla varustettuja kartioliittimiä, myös metalliputkien liitoksissa on vastaava lisätiivistys.
Puomistojen koneistukset tehdään viimeisessä vaiheessa isossa koneistusyksikössä. Näin reikien linjaukset ovat varmasti oikeat, eivätkä erilaiset hitsauksen jännitykset muuta mittoja.
Puomistojen koneistukset tehdään viimeisessä vaiheessa isossa koneistusyksikössä. Näin reikien linjaukset ovat varmasti oikeat, eivätkä erilaiset hitsauksen jännitykset muuta mittoja.
Tallinnalaisen valimon valmistamista aihiosta koneistetaan kääntöpesät. Ne valmistuvat neljän yksikön paketteina CNC-jyrsimellä.
Tallinnalaisen valimon valmistamista aihiosta koneistetaan kääntöpesät. Ne valmistuvat neljän yksikön paketteina CNC-jyrsimellä.
Perävaunujen rungot hitsaa robotti. Kaksipalkkirunkoiset vaunumallit ovat suosittuja Baltiassa ja Puolassa, jossa käyttö on raskasta. Yksipalkkiset vaunut ovat pohjoismaissa suositumpia, lähinnä monipuolisten säätömahdollisuuksien vuoksi.
Perävaunujen rungot hitsaa robotti. Kaksipalkkirunkoiset vaunumallit ovat suosittuja Baltiassa ja Puolassa, jossa käyttö on raskasta. Yksipalkkiset vaunut ovat pohjoismaissa suositumpia, lähinnä monipuolisten säätömahdollisuuksien vuoksi.

Virolainen metalliteollisuus on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana. Neuvostoliiton ajoilta periytynyt raskas teollisuus on saanut rinnalleen modernia ja laadukasta valmistusta, mikä onkin ollut tarpeen tiukassa markkinatilanteessa kilpailtaessa samoista asiakkaista kuin Kaukoidän tuontikoneetkin.

Palms on hyvä esimerkki modernilla tavalla toimivasta yrityksestä, aloittamisvuoden 1995 jälkeen toiminta on suuntautunut heinäpöyhimien valmistuksesta metsäperävaunuihin ja -nostureihin. Alkuun laitteita valmistettiin alihankintana muille valmistajille, mutta nykyisin valmistusta on vain omalla merkillä markkinoitaviin tuotteisiin. Aikaisemmat tuotteet (maatalouskoneet ja -perävaunut) on myyty muille ja keskittyminen yhteen maantieteelliseen alueeseen – Eurooppaan – onkin kantanut hedelmää.

Valmistajan omien laskelmien mukaan heillä on markkinajohtajuus useissa Euroopan maissa. Vuodessa valmistuu keskimäärin 1 700 nosturia ja 1 500 metsäperävaunua. Laaja tuotevalikoima on välttämätön edellytys, koska eri puolilla Eurooppaa tarpeet ovat hyvin poikkeavia – toisaalla tarvitaan enemmän tieliikennekelpoisia malleja, toisaalla mekaanisesti vetäviä ja maastokelpoisia versioita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Viimeisin markkinoiden tuomista vaatimuksista on pulverimaalaukseen siirtyminen, jota pidetään eräillä markkina-alueilla kilpailuvalttina.

”Laadulla on kilpailtava, sillä halpatuotantoon ei ole mahdollisuutta”, analysoi toimitusjohtaja Anti Puusepp. ”Meillä Virossa liberaali yritysverotus helpottaa asioita, palkkataso kahdeksan tunnin työpäivillä työskentelevillä on 12 euron tienoilla tunnissa.”

Paras testikenttä lähistöllä

”Virossa metsäperävaunut ovat kovimmassa käytössä”, toteaa Puusepp. Käyttö on kovaa, koska ajetaan suurilla kuormilla ja huonoissa olosuhteissa. Traktoriperustaisten yhdistelmien käyttöä lisäävät yhden koneen ammattimaiset yrittäjät, sillä siirtoajotkin tehdään ajamalla. Virossa metsäperävaunuja käytetään paljon myös jatketussa lähikuljetuksessa ja huonoilla teillä johtuen pienistä hakkuutyömaista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Raskaiden kuormien alla runkorakenteet ovat kovilla, minkä takia Baltian maissa ja Puolassa pääsääntöisesti myydäänkin järeämpiä kaksipalkkisia vaunuja. Kokemusten perusteella Palms onkin panostanut paljon vaunujen rakenteiden riittävään lujuuteen. Valmistuksessa käytetään samojen valmistajien erikoisteräksiä kuin muuallakin – levyleikkaamohallissa SSAB:n (ex-Ruukki) levyt pääsevät laserleikkurin leikattavaksi. Hydrauliikan komponenteissa käytetään vakiintuneita merkkejä (mm. Walvoil ja Parker) ja letkuissa reilusti painearvot ylittäviä liitin/letkuasetelmia.

Kompakti tehdas

Palmsin tehdas sijaitsee Lääne-Virumaalla, 80 kilometriä Tallinnasta itään. Entiselle sikalan tontille on rakennettu moderni tehdas, jossa koko tuotanto tehdään. Alihankinnasta on luovuttu. Osaltaan siitäkin syystä, että tuotteiden tietotaito pysyy omissa käsissä. Alan kova kilpailu pitää tuotekehityksen jatkuvasti käynnissä. Sen minkä tänä vuonna valmistaa markkinoille, voi löytää kopioituna seuraavana vuonna.

Nykyaikaisesta tuotantotekniikasta kertoo se, että esimerkiksi leikkaavasta levyleikkurista on luovuttu. Laserleikkurilla leikataan kaikki tarvittavat kappaleet, ja mittatarkkuus on parempi. Perävaunujen runkojen hitsauksen esikootusta aihiosta tekee robotti. Puomistojen ja muiden komponenttien reiät tehdään valmiiksi hitsattuihin kappaleisiin, jotta hitsauksen jännitykset eivät muuta linjauksia. Valettujen kääntöpesien koneistukseen on itse kehitetty neljää yksikköä yhdellä asetuksella koneistava menetelmä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Markkinointi vähillä välikäsillä

Suomessa ja Ruotsissa mallistossa suurta osaa näyttelevät yksipalkkirunkoiset vaunumallit. Palmsin vaunuja myydään Suomessa yksittäisten myyntipisteiden kautta, jotka ovat itsenäisiä maatalouskonekauppiaita.

”Vähemmillä väliportailla pystytään vastaamaan hintakilpailuun paremmin”, Indrek Saare toteaa.