Vinssausyritys Vinssi

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Arto Vuorijärven vinssausyritys on esitelty viimeksi KV:n numerossa 12/2006. Sitten viimenäkemän vetotehtäviä on kertynyt rutkasti lisää (niitä on jo yli 300) ja kalustokin on kehittynyt.

Rottnen metsäkoneen alustalle rakennetussa suurtehovinssissä on nykyään myös etukoneessa telat, joten vinssillä päästään entistä pehmeämpiin paikkoihin. Vinssin tekniikka on osoittautunut kestäväksi – vaijerit, väkipyörät ja sakkelit ovat edelleen kulutustavaraa.

”Eniten vedetään kuiville kaivinkoneita”, kertoo Arto. ”Mutta muunkinlaisia tehtäviä on ollut. Olen siirtänyt kokonaisen 150 tonnia painavan hirsitalon toiseen paikkaan, ja viime kesänä vedin kuivalle maalle jokeen pudotetun vanhan sillan teräsrakenteet.”

Voima ei lopu

Vinssin voima on toistaiseksi riittänyt. 100 tonnin vetovoima saadaan väkipyörien avulla lisättyä jopa 400 tonniin, jolla liikahtaa jo melko jumissakin oleva kalusto.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Yleensä vaikeinta on saada vinssi ankkuroitua tukevasti”, kertoo Arto. Perusankkurina toimii vinssin edessä oleva tukeva puskulevy, mutta apuna on jouduttu käyttämään puskukoneita, kaivinkoneita tai muuta kalustoa. Oikein tiukassa paikassa myös ankkurina toimivat koneet on ensin jouduttu kaivamaan maan sisään lisäpidon saamiseksi.

Toisena ongelmana on kunnollisten vetopisteiden puuttuminen vedettävistä koneista. Omaan koneeseen kannattaakin hitsailla hyvän sään aikana tukevia kiinnityspisteitä. Koneen sitten aikanaan upotessa ylimääräiseltä työltä vältytään ja syntyvä säästö voi olla tuhansia euroja.

Aina valmiina

Kun vinssaukseen tulee kutsu, saavat Arton muut työt odottaa. Koskaan ei reissuun lähtiessä tiedä, kuinka kauan urakassa menee. Nopeimmillaan kone on ollut kuivilla muutaman minuutin vetämisen jälkeen, pisimmillään samalla tontilla on pitänyt viipyä yli viikko. Artolla on vinssin vetoautossa yöpymisvarustus, joten työtä voidaan tarvittaessa jatkaa myöhään yöhön asti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vinssauksen hinta riippuu tietysti aina tapauksesta, mutta perustilanteessa laskua ei välttämättä hirveästi kerry. Lähtömaksu on aina satasen, tehollinen työtunti

kustantaa 250 euroa ja matkat 1,36 euroa/km. Hinnat ovat verottomia.

Lisää tietoa yrityksestä ja kuvia edellisten vuosien vetourakoista voi katsoa osoitteesta www.vinssi.fi.

Avaa artikkelin PDF