Vene Båt 2017 - Viennissä piristystä

Veneilykauden avaus on perinteisesti ollut Helsingin venenäyttely Messukeskuksessa. Näytteilleasettajia oli kaikkiaan 390, esillä oli paitsi veneitä, myös alaan liittyvää tarviketta ja varustetta. Veneitä oli näytillä kaikkiaan 532 kappaletta ja kävijöitä 71 000.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Alpo 450 -katamaraanivene on tarkoitettu sekä työ- että huvikäyttöön. Katamaraani-rakenteen ansiosta vene on tukeva ja siinä on turvallista liikkua kalastus tai työtehtävissä. Valmistaja on RB Asennus Oy Raumalta.
Alpo 450 -katamaraanivene on tarkoitettu sekä työ- että huvikäyttöön. Katamaraani-rakenteen ansiosta vene on tukeva ja siinä on turvallista liikkua kalastus tai työtehtävissä. Valmistaja on RB Asennus Oy Raumalta.
Silver-veneveistämön yhteysveneen protoyypin kehityksessä pääpaino on ollut viranomaiskäytöllä. Vene oli tuotu suuren yleisön ihasteltavaksi ja samalla haettiin uusia ideoita tuotekehitykseen. Veneen kyljet on suojattu kiinteillä kumipuskureilla, joita voi muotoilla tarpeen mukaan.
Silver-veneveistämön yhteysveneen protoyypin kehityksessä pääpaino on ollut viranomaiskäytöllä. Vene oli tuotu suuren yleisön ihasteltavaksi ja samalla haettiin uusia ideoita tuotekehitykseen. Veneen kyljet on suojattu kiinteillä kumipuskureilla, joita voi muotoilla tarpeen mukaan.
Tämä herkku oli aikaisemmin EU-alueella kielletty, nimittäin kahvaohjaus tehokkaissa perämoottoreissa. Kiertokaasu ja vaihdevipu näkyvät pitkässä ohjausvarressa, merkittävin hyöty kalastusveneessä on tilansäästö: ei tarvita ohjauspulpettia, vaan koko veneen keskiosa on vapaata tilaa.
Tämä herkku oli aikaisemmin EU-alueella kielletty, nimittäin kahvaohjaus tehokkaissa perämoottoreissa. Kiertokaasu ja vaihdevipu näkyvät pitkässä ohjausvarressa, merkittävin hyöty kalastusveneessä on tilansäästö: ei tarvita ohjauspulpettia, vaan koko veneen keskiosa on vapaata tilaa.
Ruotsalainen IH-3 on perinteisiin pienikokoisiin ilmatyynyaluksiin verrattuna teknisesti edistynyt, siinä on esimerkiksi leijutuspotkuri erikseen. Rakenteella saavutetaan helpompi käsiteltävyys. Yhden potkurin järjestelmässä, jossa leijutus ja työntövoima otetaan samasta potkurista, tahtoo nopeus helposti nousta liian korkeaksi.
Ruotsalainen IH-3 on perinteisiin pienikokoisiin ilmatyynyaluksiin verrattuna teknisesti edistynyt, siinä on esimerkiksi leijutuspotkuri erikseen. Rakenteella saavutetaan helpompi käsiteltävyys. Yhden potkurin järjestelmässä, jossa leijutus ja työntövoima otetaan samasta potkurista, tahtoo nopeus helposti nousta liian korkeaksi.
Dyke engineering oli tuonut näytille järeän polyeteeni-muovista valmistetun lautta-aihion. Idea on lähtenyt yhtiön omista tarpeista, ensimmäiset lautat valmistettiin omaan käyttöön vesistöalueille tehtäviin rakennus- ja kuljetustöihin. Sivuponttoonien seinämävahvuus on 45 mm ja kantavuutta lautalla on 5 000 kg. Lopullisessa asussaan lautan päälle rakennetaan kate joko metallista tai puusta.
Dyke engineering oli tuonut näytille järeän polyeteeni-muovista valmistetun lautta-aihion. Idea on lähtenyt yhtiön omista tarpeista, ensimmäiset lautat valmistettiin omaan käyttöön vesistöalueille tehtäviin rakennus- ja kuljetustöihin. Sivuponttoonien seinämävahvuus on 45 mm ja kantavuutta lautalla on 5 000 kg. Lopullisessa asussaan lautan päälle rakennetaan kate joko metallista tai puusta.
Markkinoiden tehokkain sähköperämoottori 10 kW:n Torqeedo, vaatii kaverikseen järeän akkupatteriston.
Markkinoiden tehokkain sähköperämoottori 10 kW:n Torqeedo, vaatii kaverikseen järeän akkupatteriston.
Lithiumakut ovat energiatiheydeltään perinteisiä lyijyakkuja tehokkaampia, tarvittava energiasisältö mahtuu 96 kg:n pakkaukseen, kun lyijyakuilla vaadittaisiin 500 kg:n paketti. Hintaa pelkillä akuilla on noin 12 000 euroa, joten tämä ei liene tulevan kesän myydyimpiä yhdistelmiä.
Lithiumakut ovat energiatiheydeltään perinteisiä lyijyakkuja tehokkaampia, tarvittava energiasisältö mahtuu 96 kg:n pakkaukseen, kun lyijyakuilla vaadittaisiin 500 kg:n paketti. Hintaa pelkillä akuilla on noin 12 000 euroa, joten tämä ei liene tulevan kesän myydyimpiä yhdistelmiä.
Esatuote Mikkelistä esitteli kelkkatyyppisen venetelakkaa, joka sopii käytettäväksi hankalissa rantaolosuhteissa. Telineen avulla veneen saa vedettyä pienellä voimalla kokonaan ylös vedestä. Telakassa vene pysyy tukevasti kovallakin tuulella ja pohja pysyy puhtaana. Jos vene otetaan aina käytön jälkeen pois vedestä, pohjan käsittely antifouling-maalilla ei ole välttämättä tarpeen.
Esatuote Mikkelistä esitteli kelkkatyyppisen venetelakkaa, joka sopii käytettäväksi hankalissa rantaolosuhteissa. Telineen avulla veneen saa vedettyä pienellä voimalla kokonaan ylös vedestä. Telakassa vene pysyy tukevasti kovallakin tuulella ja pohja pysyy puhtaana. Jos vene otetaan aina käytön jälkeen pois vedestä, pohjan käsittely antifouling-maalilla ei ole välttämättä tarpeen.
Sumeko esitteli nestekaasukäyttöisen Tohatsu-perämoottorin. Moottori on 5 hevosvoimainen ja käy puhtaammin ja hiljaisemmin kuin bensiinimoottori. Koneita on saatavilla kesällä.
Sumeko esitteli nestekaasukäyttöisen Tohatsu-perämoottorin. Moottori on 5 hevosvoimainen ja käy puhtaammin ja hiljaisemmin kuin bensiinimoottori. Koneita on saatavilla kesällä.
Mercury siirtyi perämoottorien tehokisan ykköseksi esittelemällä 400 hv:n Racing-mallinsa. Vesijäähdytteinen ahdin alentaa imuilman lämpötilaa ja  lisää koneen vääntövoimaa.
Mercury siirtyi perämoottorien tehokisan ykköseksi esittelemällä 400 hv:n Racing-mallinsa. Vesijäähdytteinen ahdin alentaa imuilman lämpötilaa ja lisää koneen vääntövoimaa.

Veneala kaikkineen on purjehtinut myötätuulessa viime vuoden puolella ja samaa suuntausta näyttävät ennusteet tukevan myös kuluvalle vuodelle. Viime vuonna toimialan arvoksi laskettiin 518 milj. euroa, josta viennin arvo oli 222 milj. Nousua edelliseen jaksoon oli 6 %. Ala työllistää 3 500 henkilöä.

Näyttelyn pääpaino on perinteisesti ollut keskiluokan veneissä, joissa tarjontaa riittää runsaasti. Edellisvuosien esittelyissä olleita useiden miljoonien arvoisia veneitä ei juuri ollut näytillä, suurin syy siihen löytynee venäjän heikentyneestä taloudesta.

Näyttelyssä oli toki esillä runsaasti ”herrojen huvikuunareita ja koottereita”, mutta tarjolla oli kalustoa myös ammattimaisempaan veneilyyn ja ympäristönhoitoon. Suuri osa ammattikalustosta oli alumiinista valmistettuja, joko lauttoja.