FinnMetko 2008 -näyttelyn pienkoneet

Rautaa oli raahattu Jämsänkosken metsiin taas rekkalasteittain, seassa oli muutamia kevyempiäkin laitteita. Mielenkiintoisia uutuuksia löytyi Elämyscenterin osastolta, pojat olivat paneutuneet asiaan.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Artic-Freetec Oy oli tuonut osastolle Prinorthin rinnekoneen, joka oli modifioitu hakeauman puskukoneeksi. Yritys varustelee rinnekoneita myös turveaumoille. Muutostöistä tärkeimmät ovat moottorin ja jäähdytysjärjestelmän suojaukset. Telasto, joka on yrityksen omaa tuotantoa, on kehitetty kesäkäyttöön. (SN)
Artic-Freetec Oy oli tuonut osastolle Prinorthin rinnekoneen, joka oli modifioitu hakeauman puskukoneeksi. Yritys varustelee rinnekoneita myös turveaumoille. Muutostöistä tärkeimmät ovat moottorin ja jäähdytysjärjestelmän suojaukset. Telasto, joka on yrityksen omaa tuotantoa, on kehitetty kesäkäyttöön. (SN)
Forest Powerilla oli esillä moottorisahavinssejä kahta mallia: VIP 615 (vetoteho 600 kg) ja VIP 1000 (vetoteho 1000 kg). Maahantuoja suosittelee käyttökohteiksi myrskytuhojen korjuutöitä, rinnemaastot, pelastustoimen työt, hirvijahdin ja muut aktiviteetit, joissa tarvitaan mukana kannettavaa vinssiä. (SN)
Forest Powerilla oli esillä moottorisahavinssejä kahta mallia: VIP 615 (vetoteho 600 kg) ja VIP 1000 (vetoteho 1000 kg). Maahantuoja suosittelee käyttökohteiksi myrskytuhojen korjuutöitä, rinnemaastot, pelastustoimen työt, hirvijahdin ja muut aktiviteetit, joissa tarvitaan mukana kannettavaa vinssiä. (SN)
Agrimarket oli tuonut näytille uuden erillisjousitetun John-Deere XUV Diesel Gatorin. Alusta on nyt täysin erillisjousitettu, myös takana on kolmiotukivarret. Aikaisemmin Deere on käyttänyt jäykkää taka-akselia, joka on jousitettu heilurivarsilla eturunkoon ja moottori ja vaihteisto on kytketty samaan pakettiin. Moottori on Yanmarin valmistama 850 cm3 kolmisylinterinen diesel. Uutuus on mahdollista rekisteröidä traktoriksi. (SN)
Agrimarket oli tuonut näytille uuden erillisjousitetun John-Deere XUV Diesel Gatorin. Alusta on nyt täysin erillisjousitettu, myös takana on kolmiotukivarret. Aikaisemmin Deere on käyttänyt jäykkää taka-akselia, joka on jousitettu heilurivarsilla eturunkoon ja moottori ja vaihteisto on kytketty samaan pakettiin. Moottori on Yanmarin valmistama 850 cm3 kolmisylinterinen diesel. Uutuus on mahdollista rekisteröidä traktoriksi. (SN)
Kotimainen 500 Forrest perävaunu, jossa on yksinkertainen nostin. Nosturissa ei ole taittuvaa etupuomia lainkaan, vaan suora varsi, jossa on hydraulinen 180 cm:n jatko. Puomin nostokyky suorana 3,2 m ulottuvuudella on 100 kg ja lyhimmässä asennossa 200 kg, vetotehoa puomilla on 400 kg. Ideana on tarttua kouralla puuhun, vetää se lähemmäs ja nostaa kyytiin. Kourassa on pyörivä kääntäjä. Perävaunu on varustettu hydraulisella telinsiirrolla, jolla kuorma voidaan tasapainottaa puiden pituuden mukaan. Kokonaispainoa yhdistelmällä on 220 kg ja kantavuutta 800 kg. (SN)
Kotimainen 500 Forrest perävaunu, jossa on yksinkertainen nostin. Nosturissa ei ole taittuvaa etupuomia lainkaan, vaan suora varsi, jossa on hydraulinen 180 cm:n jatko. Puomin nostokyky suorana 3,2 m ulottuvuudella on 100 kg ja lyhimmässä asennossa 200 kg, vetotehoa puomilla on 400 kg. Ideana on tarttua kouralla puuhun, vetää se lähemmäs ja nostaa kyytiin. Kourassa on pyörivä kääntäjä. Perävaunu on varustettu hydraulisella telinsiirrolla, jolla kuorma voidaan tasapainottaa puiden pituuden mukaan. Kokonaispainoa yhdistelmällä on 220 kg ja kantavuutta 800 kg. (SN)
Kiinalainen näkemys asiasta on Forrest 600 kuormaajakärry. Kuormaaja on tavanomainen puutavarakuormaaja, ulottuvuudeltaan 3,6 m. Nostotehoa suoralla varrella on 150 kg. Painoa yhdistelmällä on 325 kg  ja kantavuutta 1000 kg. Kummassakaan vaunussa ei ole toistaiseksi vetoa. (SN)
Kiinalainen näkemys asiasta on Forrest 600 kuormaajakärry. Kuormaaja on tavanomainen puutavarakuormaaja, ulottuvuudeltaan 3,6 m. Nostotehoa suoralla varrella on 150 kg. Painoa yhdistelmällä on 325 kg ja kantavuutta 1000 kg. Kummassakaan vaunussa ei ole toistaiseksi vetoa. (SN)

Esillä oli kaksi nosturia mönkijän perävaunuun. Toinen oli kiinalaisten näkemys kevyestä metsäkuormaajasta ja toinen edusti myyjien omaa ajatusta yksikertaisesta kuormauslaitteesta. Hinnaltaan molemmat tuotteet ovat erityisen kilpailukykyisiä, sillä alle kuuden tuhannen euron veroton hinta alkaa olla houkutteleva kenelle tahansa mönkijän lisälaitteita havitelevalle. Kiinalaisessa versiossa oli erillinen 6,5 hv:n moottorilla toimiva hydrauliyksikkö ja toiseen oli myyjä valmistuttanut pumpun mönkijän moottorin kampiakselille. Kummassakin laitteessa oli veturina CF-Moto 500.

Avaa artikkelin PDF