Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Suomen ensimmäinen maantiekulkuneuvo – moottoroitu rahtiliikenne alkoi Annikki-veturista

Vuonna 1871 nähtiin Suomen suvessa kummia, kun Englannista ostettu Annikki-veturi puhkui ja puhisi pitkin soratietä, vetäen perässään jopa 40 tonnin lastia. Suurin odotuksin käynnistetty hanke katkesi kuitenkin onnettomuuteen, ja höyryvoimista siirryttiin pitkäksi aikaa takaisin hevosvoimiin.
Tilaajalle
Thomson teki omassa pajassaan vain maantieveturin mallikappaleen, sarjatuotannon aloitti edinburghilainen konepaja T.M.Tennant & Co. Viipurilaisen kauppahuone Rosenius & Sesemannin tilaama Annikki-veturi lähetettiin Helsinkiin keväällä 1871. Tämä ”The Derwent”-nimen saanut yksilö vastaa muilta osin Annikkia, mutta kaupunkikäyttöön tarkoitettuna siitä puuttuvat umpikumipyörien päälle vedetyt rautatelat.