
Allis-Chalmers 8050 -traktorista tuli lama-ajan uhri – 8000-sarja edusti aikansa kehittyneintä traktoritekniikkaa
USA:ssa oli 1980-luvun alussa paha taloustaantuma, jonka johdosta farmarit joutuivat siirtämään konehankintojaan. Tehtaat arvelivat tilannetta vain lyhytaikaiseksi notkahdukseksi, jatkaen tuotantoaan ja tuotekehitystään entiseen tapaan.
Allis-Chalmers 8050 FWA 1982–85 Milwaukee, Wisconsin, USA. Valmistettu yhteensä 2- ja 4-vetoisena 2336 kpl. Kuva: Kimmo KottaYlisuuria varastoja yritettiin sitten purkaa mittavilla alennusmyynneillä, mikä rassasi vakavaraistenkin konevalmistajien taloutta.
Tässä tilanteessa joutui vuodesta 1914 alkaen traktoreita tehnyt Allis-Chalmers luopumaan maatalouskoneteollisuudestaan, viimeinen traktori tuli hihnalta 7:s joulukuuta 1985.
Huipputekniikkaa ja huippumukavuutta
Allis-Chalmersin v.1963 esitelty suurtraktori D21 (117 hv) ja sen myöhempi turboversio D21 II (140 hv) olivat onnistuneita koneita. Pienemmäksi vaihtoehdoksi suunniteltiin 100-sarja, jonka ensimmäinen malli One-Ninety tuli markkinoille v.1964. Uusi mallisto käsitti lopulta viisi traktoria teholuokissa 40–94 hv. Muotoilultaan sarja poikkesi D21-traktorista, eikä välttämättä edukseen, tekniikassa ei ollut kenelläkään moittimista.
Suurimmissa One-Ninety- ja One-Ninety XT-malleissa oli voimanotossa 540/1000 rpm, vaihdos tehtiin akselia kääntämällä, hydraulinen kytkentä oli saatavana lisävarusteena. Hydro-ohjaus oli vakiona, ergonomia oli muutenkin aikansa huippua.
Vuonna 1969 esiteltiin uusia traktoreita, joita olivat 62 ja 74 hv:n Crop Hustler 175 ja 185 sekä D21 II:n korvanneet Landhandler 210 ja 220. Suomeksi nimet voisivat olla sadonturvaaja ja maankäsittelijä. Valinnaisvarusteena sai QCS-turvaohjaamon, jonka tyyppinimi tuli sanoista quiet, comfortable, safe (hiljainen, mukava, turvallinen).
Neljän vuoden kuluttua mallisto meni taas uusiksi Las Vegasissa näyttävästi esitellyn 7000-sarjan myötä. Aluksi tarjolle tulivat 130 ja 156 hv:n mallit 7030 ja 7050. Kummassakin traktorissa oli turbomoottorit, joiden tekemisessä Allis-Chalmers oli edelläkävijä, 7050:een oli saatu lisätehoa välijäähdyttimellä. Hydrauliikka koostui kolmesta eri pumpusta, joista työkonehydrauliikalle painetta antoi säätyvätilavuuksinen aksiaalimäntäpumppu. Kuormituksen tunteva systeemi antoi järjestelmään painetta tilanteen mukaan; jos hydrauliikkaa ei tarvittu, oli pumppu tyhjäkäynnillä, eikä kierrättänyt öljyä turhaan. Huippumukavan Acousta-Cab -ohjaamon melutaso oli 79,5 desibeliä, mikä on hyvä lukema vielä nytkin. Perusvaihteistossa oli 10 eteen ja 2 taakse, jotka saatiin tuplattua hydraulisella Power-Director -kytkinjärjestelmällä.
Allis-Chalmers oli jo 60-luvun puolivälissä suunnitellut amerikkalaisen Allisonin kanssa power shift -voimansiirtoa, mutta projekti haudattiin useista syistä. 70-luvulla AC kiinnostui systeemistä uudelleen ja alkoi kehittää omaa ps-vaihteistoa. Vasta kolmas v.1975 valmistunut versio toimi täydellisesti ja tämä 12 + 2R -vaihteisto otettiin suurimpien mallien valinnaisvarusteeksi. Edellisenä vuotena olivat mallit 7030 ja 7050 vaihtuneet 7040:ksi ja 7060:ksi, lisäksi rivinjatkeeksi oli tullut 182 hv:n 7080, sekä 186–253hv:n runko-ohjatut 4-vedot. Pienempiin tarpeisiin oli 5000- ja 6000-sarjat, joissa oli hyödynnetty mm. Fiatin ja Universalin tekniikkaa.
Suurin mallisto vaihtui taas v.1982, nyt uusi 8000-sarja käsitti 4 mallia välillä 107–170hv. Amerikkalaiset eivät olleet siihen mennessä mieltäneet nelivedoiksi muita kuin suuria runko-ohjattuja traktoreita, mutta nyt alkoi vetävällä etuakselilla varustettu tavallinenkin traktori kiinnostaa. Nelivetoisella 8050:llä saatiin äestettyä 34 % enemmän samoilla polttoainemäärillä takavetoon verrattuna. Power-shift -voimansiirtokin oli jo sikäli suosittu, että liki 80 % asiakkaista halusi sen traktorinsa varusteisiin. Traktoreiden muotoilu oli pantu uusiksi, samoin ohjaamo, jossa oli nyt lasia neljännes aiempaa enemmän ja paljon parempi ilmastointi. 8000-sarja edusti aikansa kehittyneintä traktoritekniikkaa, mutta se ei auttanut kovassa kilvassa. AC joutui myymään traktoritoimintonsa KHD:lle, eli Deutzille, joka kuitenkin ajoi toiminnot alas 7:ssä kuukaudessa. Gleaner-puimureiden valmistus jatkui entisellään. Deutz-Allis siirtyi myöhemmin AGCO:n (Allis-Gleaner Corporation) haltuun, joka osaltaan jatkaa Alliksen kunniakkaita perinteitä.
Volvo BM Valmet oli kiinnostunut
Volvon ja Valmetin traktorifuusiosta syntyneen Volvo BM Valmetin valikoimista meinasi alussa puuttua suurtraktori. Volvo kun oli lopettamassa 6-sylinteristen 2650:n ja sen 4-vetomallin 2654:n valmistuksen, eikä tilalle ollut tarjota mitään uutta. Brasilialaiseen Valmet-voimansiirtoon ja suomalaiseen Valmet-moottoriin perustunut suunnitelma omasta isosta traktorista tyrmättiin mm. pikavaihteen puuttumisen takia. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi jonkun muun tekemä traktori, joka markkinoitaisiin Volvo BM Valmetina. Tehdas tuotti Amerikasta kokeiluihinsa taka- ja nelivetoisen Allis-Chalmers 8050:n, joihin oltiin oikein tyytyväisiä. Suunnitelmiin kuului vastavuoroisesti AC:n pienempien mallien Fiat-voimansiirtojen korvaaminen Volvo BM Valmetin palikoilla. Hanke jäi toteuttamatta valuuttakurssien ja AC:n heikkoon jamaan ajautuneen talouden takia. Takavetoinen Allis matkasi takaisin Amerikkaan, mutta neliveto myytiin eteläsuomalaiselle viljatilalle, josta se siirtyi myöhemmin nykyiseen palveluspaikkaansa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


