Komatsun maahantuonnin alkuvaiheet – ensimmäinen japanilainen

Japanissa valmistettujen maansiirtokoneiden tulo Suomeen alkoi huomattavasti aikaisemmin kuin nykyisin oletetaan, sillä maahantuonnin ensiaskeleet otettiin jo 1960-luvulla. Pioneerina oli Komatsu, ja maahantuonnin käynnisti silloin monessa liiketoiminnassa mukana ollut Fiskars.
Vuonna 1970 julkaistussa mainoskuvassa on helsinkiläisen maanrakennusyrittäjän Veikko Strömin Komatsu D85A. Kone on kuvattu Helsinki–Porvoo-moottoritien työmaalla. Ström oli ostanut tämän puskukoneen edellisenä vuotena.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Maansiirto-lehti julkaisi numerossa 1/1966 uutisen, jossa kerrottiin ensimmäisten Komatsu-maansiirtokoneiden saapumisesta maahan. Ensimmäisten koneiden kerrottiin olleen D60- ja D80-malleja, joista ensin mainittu painoi 14 tonnia ja jälkimmäinen 19 tonnia. Moottoreina oli Komatsun lisenssillä valmistamat Cumminsit. Ohjaamot tultaisiin valmistamaan Fiskarsin omistamalla Porvoon konepajalla. Uutisen yhteydessä oli oheinen kuva, joka oli otettu Porvoon konepajan pihalla.
Maansiirto-lehti julkaisi numerossa 1/1966 uutisen, jossa kerrottiin ensimmäisten Komatsu-maansiirtokoneiden saapumisesta maahan. Ensimmäisten koneiden kerrottiin olleen D60- ja D80-malleja, joista ensin mainittu painoi 14 tonnia ja jälkimmäinen 19 tonnia. Moottoreina oli Komatsun lisenssillä valmistamat Cumminsit. Ohjaamot tultaisiin valmistamaan Fiskarsin omistamalla Porvoon konepajalla. Uutisen yhteydessä oli oheinen kuva, joka oli otettu Porvoon konepajan pihalla. Kuva: Valmistaja

Hannoferin konemessut olivat juuri päättyneet vuonna 1965 ja Suomesta mukana olleet vieraat olivat palanneet kotimaahansa. Viikonlopun jälkeisenä maanantaina Oy Fiskars Ab:n pääkonttorin käytävällä kuului yllättävä kysymys: "Osaako herra Klinge puhua japania?"

Kysyjä oli Fiskarsin toimitusjohtaja Fjalar Holmberg ja kysymys oli osoitettu agronomi Paul Klingelle, joka oli tunnettu talossa monipuolisesta kielitaidostaan.

Holmberg oli Saksan messumatkallaan nähnyt koneita, jotka olivat saaneet hänet lähes pois tolaltaan. Koneet muistuttivat erehdyttävästi amerikkalaisia Caterpillar-telatraktoreita, mutta ne oli valmistettu Japanissa ja ne maksoivat vain murto-osan amerikkalaisten koneiden hinnasta. Koneiden jäähdyttäjän yläreunassa luki Komatsu.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Alun kielivaikeuksista huolimatta neuvottelut etenivät nopeasti ja niiden tuloksena Suomeen laivattiin ensimmäiset kuusi konetta. Ne saapuivat vuoden 1965 lopussa.

Aikalaisten muistikuvien mukaan koneista viisi oli telapuskukoneita, jotka vastasivat mitoiltaan Caterpillar D7 ja D8 -malleja ja yksi oli telakuormaaja, jonka esikuvana oli aivan ilmeisesti ollut Caterpillar Traxcavator 955.

Emme koskaan saa tietää, miten merkin Suomen valloitukselle olisi tuolloin käynyt, sillä Fjalar Holmberg sai lähtöpassit Fiskarsilta ja uusi johtaja lopetti vuonna 1971 sekä maanrakennuskoneiden maahantuonnin että valmistuksen osana yhtiön toimintojen selkiyttämistä.