Caterpillar D8 -puskutraktori joutui yllättävän tehtävän eteen – koneen vinssi oli koetuksella

Voimakkaille työkoneille tulee joskus yllättäviäkin töitä tehtäväksi. Kuten vaikkapa puskukoneelle veturin nosto.
Caterpillar D8 vinssasi ratapenkan vastapuolelta käyttäen tukenaan penkkaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Veturi oli kaatunut ratapenkan sivuun täysin kyljelleen. Nostovaurioiden estämiseksi se haluttiin kääntää pystyyn ennen nostoa.
Veturi oli kaatunut ratapenkan sivuun täysin kyljelleen. Nostovaurioiden estämiseksi se haluttiin kääntää pystyyn ennen nostoa. Kuva: Raimo Jaara

Pikajuna P 974 oli matkalla Rovaniemeltä Oulun kautta Kajaaniin 9.2.2000. Hieman ennen Raasakan voimalaitosta Akolan metsäautotien risteyksessä juna törmäsi ylikäytävälle tulleeseen pakettiautoon.

Metsäkoneurakoitsijan avolavainen pakettiauto Mercedes Benz 307D ajoi tasoristeyksessä suoraan veturin eteen. Juna kulki sillä hetkellä 120 km/h. Veturi osui lava-autoon ja suistui kiskoilta. Samalla myös kaikki neljä vaunua suistuivat.

Veturin sisälle tuli tuossa rytäkässä iso kivenlohkare. ”Veturinkuljettaja yritti pitää tiukasti kiinni, että ei pahemmin loukkaisi itseään rytinässä. Siitä huolimatta juuri hänelle tulivat kaikkein vakavimmat vammat," VR:llä raivaustöitä järjestämässä ollut Heikki Viinamäki kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Nostureilla tuetaan veturia, jotta se ei pääse rysähtämään alas omalla painollaan kääntyessään pystyyn.
Nostureilla tuetaan veturia, jotta se ei pääse rysähtämään alas omalla painollaan kääntyessään pystyyn. Kuva: Raimo Jaara

Nostoa valmistellaan

Onnettomuuden raivauksessa suurin ongelma oli, kuinka Dr16-veturi saataisiin takaisin kiskoille. Veturi oli kaatunut täysin kyljelleen radan ulkopuolelle. "Aluksi oli suunnitelma nostaa veturi pystyyn hirttämällä vaijerit veturin ympäri ja nostaa se ajoneuvonostureilla pystyyn, mutta veturi olisi kärsinyt siinä lisää vaurioita, niin sitten päädyttiin vetämään se pystyyn”, kertoo Heikki. Hän päätyi lopulta soittamaan Maanrakennus Jaaralle Ouluun Juhani Miettuselle, josko heillä olisi tilanteeseen sopivaa vinssikonetta.

Juhani kertoi asian luonnollisesti yrityksen johtaja Raimo Jaaralle, jolle tuli heti kiirelähtö onnettomuuspaikalle. Juhani itse meni paikalle avustamaan Caterpillar D8H -puskukoneella, jonka perässä oli tunnetusti voimakas Hyster-vinssi. Juhani itse oli aikoinaan asentanut kyseisen vinssin juuri tähän koneeseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ajatus omasta vinssikoneesta oli tullut yrityksessä joitain vuosia aikaisemmin, kun sellaista olisi tarvinnut kipeästi yrityksen omien koneiden vetohommissa. Vaikeissa töissä koneet jäivät joskus kiinni hankaliin paikkoihin, ja silloin paras ratkaisu usein on saada paikalle riittävän voimakas vinssi, joka on kiinni tarpeeksi painavassa koneessa. Vinssi oli haettu legendaarisen Lemolan Niken laanilta Limingasta, jossa se oli ollut kiinni jossain hänen monista D8-pillareistaan.

Nosto onnistui hyvin, mutta veturi oli saanut niin paljon vaurioita suistumisessa, että se päätettiin myöhemmin hylätä.
Nosto onnistui hyvin, mutta veturi oli saanut niin paljon vaurioita suistumisessa, että se päätettiin myöhemmin hylätä. Kuva: Raimo Jaara

Vinssi koetuksella

Juhani ajoi puskukoneen ratapenkan toiselle puolelle, jotta puskukone pysyisi paikallaan vedon aikana. Puskukoneen telat asetettiin ratapenkkaa vasten. Puskukoneen tehokkaalle Hyster-vinssille 82 tonnia painanut veturi ei tuottanut mitään tuskaa – se jaksoi hyvin vetää veturin pystyyn.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Paikalle oli tuotu myös kaksi ajoneuvonosturia. Ne tukivat veturia vedon aikana, että se ei pääsisi rysähtämään maahan pystyyn noustessaan. Kun veturi oli saatu pystyyn, se nostettiin kiskoille ajoneuvonostureilla.

Kaatunut veturi vedettiin toisella veturilla Ouluun. Hinausnopeus oli rajoitettu 15 km/h. Tutkimusten jälkeen selvisi, että veturi oli vaurioitunut niin pahoin, että sitä ei kannattanut enää korjata. VR:n miehet kiittelivät hyvin onnistunutta vetoa, Juhani muistelee.

Linkki Wikipedia-aineistoon onnettomuudesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Iin_junaturma