Pietinmäen karjatilalla kahdeksan John Deereä – yksi "Jontikoista" on käytettynä Ruotsista ostettu 2850, joka yllättäen on lähtöisin Suomesta

Henri ja Katja Hartikainen tuottavat maitoa tilallaan Mietoisissa. Hartikaisten Pietinmäen tila on hankkinut kalustonsa pääosin käytettynä.
Karjatilalla on monia töitä, joita ei voi jättää yhden koneen varaan. Mikäli varakoneisiin ei haluta sitoa pääomaa, niin ainakin osa kalustosta on hankittava käytettynä. Huollon tarve kasvaa samalla kun kalusto lisääntyy. Siksi Henri Hartikainen huoltaa ja korjaa koneensa pääosin itse.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Karjatilalla on monia kriittisiä töitä, jotka on pystyttävä hoitamaan ajallaan ja vuoden jokaisena päivänä. ”Meillä on siksi esimerkiksi apevaunun täyttöön kaksi kuormauskonetta, joihin sopivat samat työvälineet. Bobcatteja on kaksi, joista toista käytetään navetan ruokintapöydällä ja toista lantakäytävillä. Kahden koneen käyttö vähentää myös koneiden pesutarvetta”, perustelee Henri Hartikainen kalustovalintojaan. ”Vaikka koneita on paljon, niin pääomakustannus on kurissa. Huollot ja useimmat korjaukset tehdään itse”.

Tilan konekanta koostuu pääosin John Deere -traktoreista ja kuormauskoneista. ”John Deeret ovat osoittautuneet luotettavaksi ja myös vanhoihin koneisiin on saatavissa alkuperäis- ja tarvikeosia”. Tilalla on John Deeren mallit 4020, 4040, 2850, 6410, 6600, 7720 sekä runko-ohjattu John Deere 3800 -teleskooppikuormain ja JD 3420 -kurottaja. Muitakin merkkejä on – Henri kunnosti hiljattain Ford 5000 -traktorin paalisilppurin pyöritykseen.

John Deere 2850 on hankittu tilalle vuonna 2005 käytettynä Ruotsista. Koneen historia on todella poikkeuksellinen, sillä se on tuotu Ruotsiin käytettynä Suomesta. 1990-luvun laman aikana ja juuri ennen EU:hun liittymistä Suomesta myytiin paljon vaihtokoneita ulos uusien traktoreiden myynnin pudottua. Tämä 2850 on todennäköisesti ollut laman uhri. Tähän traktoriin on vaihdettu Ruotsissa paikallisen valmistajan, Axlan, koukku.

Agritekin tarra ja ohjaamon kaksi ovea kertovat, että Hartikaisen 2850 John Deeren juuret ovat kiistatta Suomessa. Kaksi ovea ei kuitenkaan ollut valintaperusteena, sillä Henri on samaa mieltä useimpien käyttäjien kanssa siitä, että työturvallisuuden perusteella vaadittu toinen ovi on todella huono ratkaisu! Toinen ovi ei istu tiiviisti ja on vaikea sulkea, koska ohjaamo elää enemmän kuin alkuperäinen, yhdellä ovella toteutettu rakenne. Pesun jälkeen 2850:n kojelaudan päällä on vettä, koska ”ylimääräisen” oven tiiviste vuotaa. Alkuperäisellä SG-ohjaamolla varustetun, iältään vanhemman JD 4040:n ohjaamo on sen sijaan tiivis!

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hartikaisen JD 2850 on hankittu alun perin käärimen vetokoneeksi ja yleistraktoriksi. 2850 on etuakselinsa ansiosta ketterä ja turbo tuo koneeseen tehoa. Traktori sopii hyvin käärimen pyöritykseen ikäisekseen tehokaan hydrauliikkansa ansiosta. ”Hitaan ja nopean alueen sekä suunnanvaihto on ankeaa, koska aluevaihteisto on synkronoimaton, mikä on yksi syistä, minkä vuoksi traktoriin ei ole asennettu etukuormainta.

Ohjaamo on melko hiljainen, mutta 1980-luvulla ilmastointi oli meillä harvinainen varuste. ”Ohjaamossa pärjää kesähelteellä, sillä sivuikkunat voi avata etureunastaan kaappariasentoon, mikä ohjaa raitista ilmaa melko tehokkaasti hyttiin”, toteaa Henri.

2850 on toiminut ilman suurempia murheita. Traktorissa on A-sulakkeet, joissa on yleensä vähemmän kontaktihäiriöitä kuin pyöreissä sulakkeissa, joita käytettiin yleisesti vielä 1980-luvulla. 2850:n sulakkeet on kiinnitetty erilliseen piirilevyyn, joka sijaitsee kojelaudassa ohjauspyörän vieressä. Sulakkeiden tarkistus ja vaihto onnistuu vain vetämällä piirilevy ulos kolostaan. Takaisin laitto ei kuitenkaan ole helppoa, sillä piirilevyn päässä olevan pistokkeen ”pinnit” vääntyvät helposti, kun kortti työnnetään paikoilleen.

Sulakkeiden vaihtotarve väheni, kun Hartikaisen asentamille uusille, mutta alkuperäisten näköisille, H3-työvaloille asennettiin erilliset releet.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lue myös John Deere suosion noususta 1980-luvun Suomessa John Deeren suosio nousi Suomessa 1980-luvulla – yksi menestystekijä oli amerikkalaista mukavuutta tarjoava SG2-ohjaamo KK 2/2021!