Nimi merkin takana: Henry Ford kasvoi farmarin pojasta maatalouden ja kuljetusten koneellistamisen isäksi — Ford oli pätevä, mutta omalaatuinen teollisuusmies

Michiganilaisen farmarin vanhinta poikaa eivät maatyöt kiinnostaneet, mistä oli hyötyä tuleville viljelijäsukupolville. Henry Fordilla oli korvaamaton rooli maatalouden ja kuljetusten koneellistamisessa.
Vuosina 1908-1927 tehty T-model oli ensimmäinen menestystuote. Niitä valmistui kaikkiaan 15 007 034 kappaletta, hurjimmillaan Highland Parkin tehdas tuotti 9109 autoa vuorokaudessa. T-Fordin sai vuodesta 1914 lähtien pelkästään mustana, koska se oli ainoa väri, joka kuivui riittävän nopeasti. Suomeen T-Fordia tuotiin noin 7000 kappaletta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Henry Ford

  • Työskenteli uransa alussa oppisopimuksella konepajassa ja telakalla
  • Ensimmäinen konseptiauto valmistui vuonna 1896
  • 1907 esitelty T-Ford oli läpimurto ja niitä valmistettiin yli 15 milj. kappaletta
  • Fordson saatiin liukuhihnalle 1917

Irlannista vuonna 1847 Michiganiin muuttanut William Ford toivoi vanhimman poikansa jatkavan tilansa viljelyä, mutta v.1863 syntynyt Henry piti hevostyötä turhauttavana, kuokkimiset ja haraamiset olivat yhtä tympeitä.

Henry Fordin tulevaisuudensuunnitelmat selkenivät 12-vuotiaana, jolloin hän sai isältään taskukellon. Sen sisältö tuli tutkittua siksi moneen kertaan, että pian hän kykeni korjaamaan koko kylän kellot. Tuolloin vastaan tullut Nichols & Shepard-maantielokomobiili vahvisti osaltaan kiinnostusta tekniikkaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Henry Ford (1863-1947) nosti liikenteen ja maatalouden lopullisesti pyörien päälle. Fordin aloittaman massatuotannon avulla hinnat saatiin niin alhaisiksi, että auton tai traktorin ostajan ei tarvinnut enää olla upporikas. Asiakasystävällinen hinnoittelu kävi lopulta hyvin kalliiksi, mutta syntyperältään irlantilainen jääräpää pysyi periaatteissaan.
Henry Ford (1863-1947) nosti liikenteen ja maatalouden lopullisesti pyörien päälle. Fordin aloittaman massatuotannon avulla hinnat saatiin niin alhaisiksi, että auton tai traktorin ostajan ei tarvinnut enää olla upporikas. Asiakasystävällinen hinnoittelu kävi lopulta hyvin kalliiksi, mutta syntyperältään irlantilainen jääräpää pysyi periaatteissaan. Kuva: Library of Congress

Niinpä Henry Ford matkasi 16-vuotiaana Detroitiin saadakseen tietoa höyryvoimasta ja muusta konetekniikasta. Oppipojan vakanssi konepajalla ja telakalla ei ollut ansioiltaan tuottoisaa, tienatakseen vuokrarahat hän korjaili iltaisin kelloja. Kolmen vuoden kuluttua Henry palasi kotitilalleen, mistä käsin hän toimi höyrykoneiden huoltomiehenä ja opiskeli siinä ohessa kirjanpitoa.

Detroit kutsui taas vuonna 1891, tällä kertaa työnantajana oli Thomas A. Edisonin Illuminating Company, missä Henry yleni parissa vuodessa pääinsinööriksi. Moottoreiden ja erilaisten kulkuvälineiden rakentelu oli kuulunut harrastuksiin jo pitkään, nyt aikaa ja rahaa riitti vaativampiinkin projekteihin. Ensimmäinen kunnolla toiminut auto, 4-hevosvoimainen Quadricycle, valmistui vuonna 1896.

Hevosista hevosvoimiin

Parin epäonnistuneen autoyrityksen jälkeen v. 1903 perustettu Ford Motor Company oli lopullinen tie menestykseen. Ensimmäiset 8 automallia eivät herättäneet laajempaa huomiota, mutta v. 1908 esitelty T-Ford oli täysosuma. Huokean kulkuvälineen hinta putosi entisestään vuonna 1913 käyttöön otetun liukuhihnajärjestelmän myötä. Vuoden 1918 lopulla Ford-yhtymän johtoon siirtyi Henryn poika Edsel, mutta käytännössä vanhempi Ford päätti vielä kaikesta. Tuolloin jo puolet kaikista Pohjois-Amerikan autoista oli T-Fordeja, hinta oli tippunut kolmasosaan alkuperäisestä. 10 miljoonan auton raja rikkoontui 1924.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kun autoteollisuus oli saatu hyvään vauhtiin, voitiin keskittyä maatalouden koneistamiseen. Ensimmäiset prototraktorit koottiin autojen osista, mutta unkarilaisen Eugene Farkasin suunnittelemassa lopullisessa versiossa ainoa autosta lainattu komponentti oli pörräpuolasytytys.

Rakenteeltaan Fordin traktori oli uusinta uutta - valurunko oli itsekantava, kaikki voimansiirto-osat olivat öljykylpyisiä, eikä se painanut kuin 1250 kiloa. Tehtailu alkoi syksyllä 1917, ensimmäiset 6000 traktoria ostettiin Englantiin. Merkiksi otettiin hiljattain perustetun valmistajayhtiö Henry Ford & Son -nimestä muunnettu Fordson.

T-Fordin tapaan Fordsonin paras myyntivaltti oli hinta, joka muutamassa vuodessa vielä puolittui. Vuonna 1919 tuotettiin 56 897 Fordsonia, 6 vuotta myöhemmin 104 168. Tuossa vaiheessa kilpailijat olivat ottaneet pitkän teknisen etumatkan, mutta Henry Ford uskoi sitkeästi halpuutuksen voimaan, mikä edisti traktoreiden yleistymistä ympäri maailmaa, mutta johti lopulta kannattamattomaksi käyneen USA:n traktorituotannon katkeamiseen yli 10 vuodeksi.

Kokeiltuaan useita autojen osista koottuja prototraktoreita, päätyi Ford lopulta järeämpään ratkaisuun. Unkarilaissyntyisen Eugene Farkasin suunnittelema Fordson saatiin sarjatuotantoon syksyllä 1917, vuoteen 1928 mennessä niitä tehtiin 755 278 kpl. T-Fordien tapaan Fordsonit olivat kilpailijoihin verrattuna huippuedullisia, mutta tekniikaltaan liiankin riisuttuja.
Kokeiltuaan useita autojen osista koottuja prototraktoreita, päätyi Ford lopulta järeämpään ratkaisuun. Unkarilaissyntyisen Eugene Farkasin suunnittelema Fordson saatiin sarjatuotantoon syksyllä 1917, vuoteen 1928 mennessä niitä tehtiin 755 278 kpl. T-Fordien tapaan Fordsonit olivat kilpailijoihin verrattuna huippuedullisia, mutta tekniikaltaan liiankin riisuttuja.  Kuva: Valmistaja

Monen periaatteen johtaja

Henry Ford oli pätevä, mutta omalaatuinen teollisuusmies. Hän maksoi työntekijöilleen kaksinkertaista palkkaa, jonka saamisen ehtona oli alistuminen melko pitkälle menneeseen yksityiselämän holhoamiseen. Ammattiyhdistykset ja juutalaiset olivat hänen mustalla listallaan, samoin Hollywood-elokuvat, alkoholi, jazz-musiikki, lyhyet hameet, lasten päivähoito ja itäeurooppalaiset maahanmuuttajat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Edsel Fordin kuoltua v.1943 tuolloin jo pitkälle dementoitunut Henry Ford siirtyi takaisin yhtymän johtoon, mikä sai presidentti Rooseveltin harkitsemaan sen ottamista valtion haltuun. Heikkoon jamaan ajautunut konserni pelastui, kun johtoryhmään kutsuttiin tuolloin 25-vuotias laivastosta vapautettu Henry Ford II. Pitkään sairastanut Henry Ford menehtyi aivoverenvuotoon 83-vuotiaana huhtikuussa 1947.

Yli 10 vuoden tauon jälkeen Ford aloitti traktorituotannon v.1939 uudella 9N-mallilla, jossa oli Fergusonin hydraulinen nostolaite painonsiirtojärjestelmineen. Yhteistyö päättyi 8 vuotta myöhemmin, välirikko johtui Fordille tappiollisesta ja Fergusonille hyvinkin tuottoisasta voitonjaosta. Kuvassa Harry Ferguson esittelee ohjaimissa olevalle Henry Fordille traktorin hienouksia.
Yli 10 vuoden tauon jälkeen Ford aloitti traktorituotannon v.1939 uudella 9N-mallilla, jossa oli Fergusonin hydraulinen nostolaite painonsiirtojärjestelmineen. Yhteistyö päättyi 8 vuotta myöhemmin, välirikko johtui Fordille tappiollisesta ja Fergusonille hyvinkin tuottoisasta voitonjaosta. Kuvassa Harry Ferguson esittelee ohjaimissa olevalle Henry Fordille traktorin hienouksia.  Kuva: Valmistaja