
Valtra esitteli kuudennen sukupolven S-sarjan traktorit − valmistus Suomessa vaihteistoja ja ohjaamoita myöten
Valtra esitteli uudet kuudennen sukupolven S-sarjan mallit torstaina Suolahdessa järjestetyssä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa. Valtra osallistuu S-sarjan huippumalli S416:lla Tractor of the Year 2024 -kilpailun pääsarjaan.
S-sarjassa on aina 8,4-litrainen Agco Powerin moottori ja Agcon portaaton ML260-voimansiirto. Eri tehoversioita on kuusi, nopeuden voi valita 40 km/h ja 50 km/h väliltä. Kuva: Tapio VesterinenS-sarja siirtyy neljännestä sukupolvesta suoraan kuudenteen sukupolveen. Uuteen mallistoon kuuluu kuusi eri tehoista portaattomalla voimansiirrolla varustettua mallia. Tehovaihtoehtoja on tarjolla 280-420 hevosvoiman välillä.
Valmistusta Suomeen
Suomalaisittain merkittävä ja vastikään varmistunut uutinen on, että jatkossa Q- ja S-sarjoissa käytettävät Agcon portaattomat ML260-voimansiirrot tullaan valmistamaan Suolahdessa, samoin kuten koko S-sarjan traktorit.
Edellisen sukupolven S-sarjan mallit valmistettiin Massey Fergusonin Beauvais’n tehtaalla. Voimansiirtojen Suolahden valmistuksessa on kysymys riskienhallinnan lisäksi myös Agcon Marktoberdorfin tehtaan kapasiteetista, sillä aiemmin kaikki Agcon traktoreissa käytetyt portaattomat voimansiirrot valmistettiin Saksassa.
S-sarjan valmistuksen siirtyminen Suolahteen on vaatinut muutoksia tehtaan linjastoon, sillä siellä käsitellään jatkossa aiempaa raskaampia ja kookkaampia komponentteja.
Kuudennen sukupolven S-sarjan mallit esiteltiin Suolahdessa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa. Kuva: Tapio Vesterinen8,4 litran moottori ja portaaton voimansiirto
Edellisen sukupolven S-sarjan tavoin kuudennen sukupolven mallien voimanlähteenä toimii 8,4-litrainen Agco Powerin kuutonen, mutta moottorin rakennetta on yksinkertaistettu. Siinä, missä edellinen moottori oli varustettu pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ja kahdella turboahtimella, on EGR:stä luovuttu ja turboja on vain yksi.
Voimansiirto on pääpiirteissään sama kuin edellisessä S-sarjassa, joskin esimerkiksi taka-akselia on järeytetty kasvaneiden teholukemien myötä.
Kotimainen ohjaamo
Uudistetun muotokielen lisäksi S-sarja erottuu nyt myös ohjaamonsa osalta. Aiemmin Massey Fergusonin 8700-sarjan ja S-sarjan ohjaamoissa käytettiin samaa runkoa, kuudennen sukupolven S-sarjassa käytetään jatkossa Suomessa tehtyä ohjaamoa.
Rungoltaan ohjaamo on sama kuin N-, T- ja Q-sarjoissa, mutta rakenteisiin on tehty kuljettajalle näkymättömiä muutoksia kasvaneen kokonaismassan myötä. Ohjaamon varustusta voidaan laajentaa Valtran tapaan TwinTrac-taakseajolaitteella ja pneumaattisella ohjaamojousituksella.
Uudessa S-sarjassa käytetään samaa ohjaamoa kuin nykyisissä N-, T- ja Q-sarjoissa. Kuva: Tapio VesterinenKansainväliselle suurelle yleisölle traktori ensiesitellään Agritechnicassa marraskuussa. Sarjatuotanto alkaa Suolahden tehtaalla vuoden 2024 aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


