
Robottitraktori maatilan töissä ei ole enää utopiaa – tekniikka on olemassa, ja nyt AgXeed tulee Suomen markkinoille
Hankkijan valikoima laajenee uuteen suuntaan, kun se alkaa myydä Suomessa robottitraktoreita. AgXeedin autonomiseen ratkaisuun kuuluu robottitraktori ja sitä ohjaava ohjelmisto. Traktoriin sopii samat työlaitteet kuin perinteiseen traktoriinkin.
Robottitraktori sopii parhaiten perustöihin, kuten muokkaukseen tai niittoon, jotka vievät runsaasti aikaa mutta ovat helppoja ohjelmoida tehtäväksi. Kun tehtävä on valmis, kone noudetaan pois. Nyt konetta ajettiin vielä kauko-ohjaimella, koska tehtaan edellyttämä koulutus puuttuu. Kuva: Seppo PenttiYhteensovittamisongelmat ovat AgXeed-robottitraktorissa vähäiset, koska koneessa on tutut etu- ja takakolmipistekiinnitykset, voiman ulosotto ja monipuoliset hydrauliikkaliitännät. Kun kiinnitykset ovat samat ja periaatteessa samat työlaitteet käyvät perinteiseen traktoriin, käyttöönoton kynnys madaltuu. AgXeed on kuin traktori, mutta siinä ei ole kuljettajan paikkaa tai ohjaamoa.
AgXeedin mallisto koostuu tällä hetkellä kolmesta muunneltavasta mallista. Hankkijan esittelykoneeksi on hankittu kaksitelainen AgBot 5.115T2, joka tarjoaa hyvän pidon ja pienen pintapaineen pellolla. Koneen omamassa on 7800 kiloa.
Robottitraktori on luonteva jatko kehitykseen, joita on jo tarjolla traktoreiden ja työkoneiden ohjaukseen. Autonomiset ratkaisut ovat jatkumoa käynnissä olevaan kehitykseen. Käytössä ovat yleistymässä automaattiohjaus, ISOBUS-työkoneiden lohkoautomatiikka, paikkatietoon perustuva määränsäätö ja ISOBUS-sovellus TIM, jossa työkone ohjaa traktoria.
Kohti älykkäämpää maatilaa
Jotta robottitraktoria voidaan käyttää, edellytetään tietojen keräämistä, analysointia ja ohjausta. Järjestelmän ydin on pilvipohjainen ohjelmisto, jossa suunnitellaan, seurataan ja analysoidaan peltotöitä. Ohjelmistoon syötetään peltolohkojen rajat ja pellon esteet, ja algoritmi suunnittelee robottitraktori-työkoneyhdistelmän ajolinjat. Muokkaustöissä esimerkiksi aloitetaan pitkältä sivulta ja tehdään keskilohko valmiiksi, minkä jälkeen ajetaan päisteet. Kun tehtävä on valmis, traktori pysähtyy ja odottaa uutta tehtävää.
Ohjelmisto hallitsee työn aloitus- ja lopetuspisteet, päistekäännökset ja peltokohtaisen optimoinnin. Työn etenemistä ja tunnuslukuja, kuten moottorin kuormitusta, voi seurata reaaliajassa älypuhelimella tai tabletilla.
3A-ryhmä taustalla
AgXeed on osa autonomista peltoviljelyä kehittävää 3A-ryhmää. AgXeed, Claas ja Amazone muodostavat yhdessä 3A-ryhmän (engl. Advanced Automation & Autonomy). Ryhmä kehittää autonomisia ratkaisuja peltoviljelyyn tavoitteena vähentää viljelijöiden työmäärää ja parantaa pellolla tehtävien toimenpiteiden laatua ja tarkkuutta. Pakettiin kuuluvat automaattiset vetokoneet, älykkäät työkoneratkaisut ja ohjelmistot. Ryhmä kehittää myös yhteisiä standardeja ja on avoin kaikille konevalmistajille.
Vuonna 2022 SIMA-näyttelyssä Pariisissa AgXeed oli esillä telaversiona Amazonen osastolla. Kuva: Seppo PenttiAgXeed-robottitraktoreiden valmistaja on hollantilainen AgXeed B.V., joka on perustettu vuonna 2018. AgBot 5.115T2 -robottitraktorin sarjatuotanto alkoi vuonna 2022, ja tuotteita myydään useissa Euroopan maissa, Australiassa ja Kanadassa, yhteensä yli 20 maassa. Suomessa Hankkija tuo maahan ja myy AgXeed-robottitraktoreita sekä vastaa huollosta ja varaosista.
Perinteinen traktorityö ei poistu robottien vuoksi, vaan robottitraktori tulee traktorityön rinnalle sellaisiin työtehtäviin, joissa ei tarvita ihmisen jatkuvaa päätöksentekoa. Robottitraktorin teknologiset ratkaisut siirtävät töitä autonomisen viljelyn puolelle.
Robottitraktoriin voi kiinnittää tavallisia työkoneita, mikä tekee siitä monipuolisemman ja kustannustehokkaamman vaihtoehdon verrattuna peltorobotteihin, jotka on yleensä suunniteltu vain yhteen työtehtävään.
Tuotepäällikkö Samu Vuorela esittelee laitteen manuaalista ohjausta, jota tarvitaan koneen siirtoon. AgXeed käynnistetään ja paritetaan aina kauko-ohjaimen kanssa. Tämän jälkeen voidaan siirtyä robottimoodiin, kun tehtävä on selvä. Kuva: Seppo Pentti
Kauko-ohjain on PlayStation-sukupolvelle tutun näköinen. Toiminnot vain ovat hieman erilaiset. Kuva: Seppo PenttiRobottitraktori on itsenäinen yksikkö
Robottitraktorin etuja ovat tarkkuus, taloudellisuus ja pienempi pintapaine. Traktori voi olla töissä ympäri vuorokauden; se ei valita, väsy tai pidä taukoja.
Perinteisten ongelmien varalle työkone voidaan varustaa antureilla, jotka ilmoittavat ongelmista. Jos työkone tukkeutuu, käyttäjälle voidaan ilmoittaa samalla tavalla kuin olkihälytin ilmoittaa puimurin kohlinten tukkeutumisesta. Lisäksi, jos kärkilappu irtoaa, anturi lähettää tiedon eteenpäin. Tähän on olemassa jo tekniikka. Robottitraktori voidaan ohjelmoida pysähtymään häiriöilmoituksen tullessa.
Hybridi
AgXeed on hybridi, jossa polttomoottori tuottaa päävoiman. AgXeed 5.115T2-2:ssa on Deutzin 4-sylinterinen, 4,1-litrainen, Stage 5 -päästövaatimukset täyttävä, 165 hv (115 kW) moottori. Polttomoottori pyörittää hydraulipumppua ja generaattoria, jotka tuottavat sähkön voimansiirtoon ja ulosoton pyörittämiseen. Polttoainesäiliöön mahtuu 350 litraa ja ureasäiliöön 30 litraa.
AgXeed liikkuu portaattomasti 0-13,5 km/h nopeudella, eli se kattaa peltotyönopeudet. Tarjolla on eri levyisiä kumiteloja, maksimileveyden ollessa 900 mm ja telavälin ollessa säädettävissä 1,90-3,20 m.
Tekniset suojaukset
Kun robottitraktori liikkuu pellolla, sen ei tule aiheuttaa vaaraa ulkopuolisille. Robottitraktori käyttää RTK-paikannuksen tarkkuutta, ja turvallisuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Osa järjestelmistä on standardoitu, mutta osa on vielä ilman standardia. Koneessa on varoitusvalot, ja geofence-järjestelmä varmistaa, ettei kone poistu määriteltyjen rajojen ulkopuolelle. Stop-painikkeet sijaitsevat laitteen jokaisessa kulmassa. LiDar-järjestelmä pysäyttää koneen, jos joku lähestyy sitä, ja ultraääni- ja tutkasensorit seuraavat myös ympäristöä. Kulkusuunnassa edessä on kosketusherkkä puskuri.
Koneen päällä on laitteita, joilla valvotaan ympäristöä ja pidetään yhteyttä pilvipalveluun. Jos yhteys katkeaa, liike pysähtyy, koska turvallisuus on tärkeää. Kuva: Seppo PenttiJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






