
Horsch luopuu itsenäisten peltorobottien kehityksestä – jatkossa keskitytään yksinkertaisiin, kustannustehokkaisiin ratkaisuihin
Horsch on lopettanut peltorobottien kehittämisen, jotka oli tarkoitettu maataloustöihin. Muut vaihtoehdot, kuten aikaisempaa kehittyneemmät vakiotraktorit ovat osoittautuneet viljelijöille käytännöllisemmiksi ja kustannustehokkaammiksi.
Horsch aikoo keskittyä mahdollisimman yksinkertaisiin ja kustannustehokkaisiin itsenäisiin ratkaisuihin. On kuitenkin epävarmaa, täyttääkö Horschin itsenäinen projekti, Gantry RO G 500, nämä kriteerit. Kuva: HorschYli kaksi vuotta sitten esitelty Horsch RO 1 on itsenäisesti toimiva teloilla kulkeva peltorobotti. Se muistuttaa jonkin verran hollantilaisen AgXeed-yrityksen suunnittelemaa robottia. Horschilla ei kuitenkaan enää nähdä tässä konseptissa potentiaalia, kuten Michael Horsch paljasti lehdistötilaisuudessa Deggendorfissa elokuun lopulla.
”Olemme olleet väärässä: autonomiset koneet, jotka oli tarkoitettu korvaamaan traktoreita, ovat kaikki epäonnistuneet. Tällaiset autonomiset peltorobotit eivät ole halvempia eivätkä merkittävästi kevämpiä kuin tavalliset ohjaamoilla ja kuljettajilla varustetut traktorit”, Michael Horsch kertoo.
Horsch uskoo myös, että varsinkin Euroopassa autonomisilla ominaisuuksilla varustetut vakiotraktorit ovat kustannustehokkaampia kehitettäessä maatalouden autonomista koneistusta.
"Näistä autonomisia ominaisuuksia sisältävistä päivityksistä on tulossa yhä tehokkaampia ja edullisempia. Reilulla 10 000 eurolla voi muuntaa vakiotraktorin autonomiseksi, jolloin se toimii sekä kuljettajan kanssa että ilman”, Michael Horsch kertoo. Lisäksi hän huomauttaa, että näin monet liikenneturvallisuuteen ja törmäysten ehkäisyyn liittyvät kysymykset saadaan sivuutettua.
Kun käytössä on vakiotraktori sen käyttöaika on pidempi kuin pelkästään autonomisen pellolla kulkevan traktorin. Tällöin tuntimäärää voidaan kerryttää myös muissa töissä.
Horschin leveärunkoinen traktori
Jatkossa Horsch aikoo keskittyy mahdollisimman yksinkertaisiin ja kustannustehokkaisiin itsenäisiin ratkaisuihin. Ei ole kuitenkaan varmaa, täyttääkö edes Horschin toinen itsenäinen projekti, Gantry RO G 500, nämä kriteerit. Michael Horsch on jo ilmaissut alustavat epäilykset myös tästä projektista. Sille on toki kysyntää tietyillä markkinoilla.
Gantry RO G 500 esiteltiin virallisesti Bahian maatilanäyttelyssä kesäkuussa 2023 Brasiliassa. Tämä laajarunkoinen kone toimii samanlaisella periaatteella kuin Nexat, jonka tavoitteena on saada sen pyörät seuraamaan jatkuvasti samoja uria vuodesta toiseen käyttämällä Controlled Traffic Farming (CTF) -järjestelmää.
RO G 500 on nelipyöräinen kone, jonka runkoleveys on 11 m ja etäisyys edestä taakse 4 m. Voimansiirto on hydrostaattinen. Siemensäiliö on 12 000 litraa ja polttoaineelle on 1 500 litran säiliö. Tämä riittää 100 hehtaarin alalle kylvettäessä soijaa.
Koneessa on kuljettaja
Huolimatta Horsch Gantry RO G 500:n autonomisista ajo- ja navigointiominaisuuksista, kuljettajan on oltava paikalla estääkseen tukoksia ja muita toimintahäiriöitä, joita kone ei pysty selvittämään itse. Kuljettajan tulee myös huolehtia tuloksen kannalta ratkaisevien asetusten, kuten kylvösyvyyden säätämisestä, jotta vaihtelevat pelto-olosuhteet saadaan huomioitua. Tästä syystä Horsch on varustanut Gantryn ohjaamolla.
”Kuljettaja pitää olla paikalla ja mukava, ilmastoitu ohjaamo antaa suojaa myös moskiittoja ja hyttysiä vastaan” Horsch toteaa.
Kuljettajan tulee huolehtia tuloksen kannalta ratkaisevien asetusten, kuten kylvösyvyyden säätämisestä, jotta vaihtelevat pelto-olosuhteet saadaan huomioitua. Tästä syystä Horsch on varustanut Gantryn ohjaamolla. Kuva: HorschKokeilu päättyi merkittävään pettymykseen
Horschin kokemus Controlled Traffic Farmingista (CTF) ei ole ollut myönteinen. RO G 500 suunniteltiin muiden laajarunkoisten ajoneuvojen tapaan CTF:n hyödyntämistä silmällä pitäen ja mahdollisimman suurella pyörän kulku-urien välisellä etäisyydellä.
Seitsemän vuoden CTF-kokeilun jälkeen Horsch ei havainnut merkittäviä sadonparannuksia, mutta kohtasi merkittäviä ongelmia. Kuten esimerkiksi, että ajourat muuttuivat ajan myötä koviksi ja huonosti myötääviksi, mikä johti sadeveden kertymiseen ja lisääntyneeseen eroosioon.
Horschin kokemus Controlled Traffic Farmingista (CTF) ei ole ollut myönteinen. Yksistä urista töiden tekeminen ei ole välttämättä paras ratkaisu. Kuva: HorschMiten käy Nexatin?
Horschin skeptisyys ulottuu epäsuorasti myös Nexatiin. Michael Horsch ilmaisi ihailunsa konetta kohtaan ja kiitti insinöörejä Felix ja Klemens Kalverkampia heidän erinomaisesta työstään. Hän kuitenkin lisäsi: "Jos ajoneuvo pystyy tekemään kaikkea vähän, mutta ei mitään kunnolla, tuloksena on vain kompromisseja. Ja se ei ole tavoite." Siitä huolimatta Horsch kehittää edelleen RO G 500:aa Brasilian pelloille. Etelä-Amerikka on tuollaisten tuotteiden päämarkkina.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


