Kaivosala sähköistyy myös kotimaisin voimin – Sleipner Finland Oy:ltä tulossa markkinoille autonominen lavetti
Sleipner Finland on julkaissut täysin sähkökäyttöisen ja autonomisesti toimivan lavetin kaivos- ja työkoneiden siirtoihin. Ensimmäiset toimitukset on suunniteltu vuodelle 2026.Autonominen ja päästöttömästi akkusähköllä toimiva Sleipner Finlandin esittelemä lavettiuutuus on tarkoitettu kaivoksille, joissa jo on itsenäisesti toimivia työkoneita. Innovatiiviselle koneiden siirtoratkaisulle on haettu useita patentteja.
Autonominen kaivos edellyttää, että kaikki laitteet ovat autonomisia. Kiviainesta kuljettavat ajoneuvot ajavat ja kaivosporat poraavat itsenäisesti. Koko työmaata ohjataan ja valvotaan turvallisesti etänä ilman, että kaivostyöntekijät työskentelisivät ja liikkuisivat autonomisten ajoneuvojen seassa.
“Autonomisia kaivoksia on jo maailmalla kymmenittäin ja niitä tulee koko ajan lisää. Australia on yksi edelläkävijöistä. Tällä hetkellä suurimmat kaivosyhtiöt ovat kehityksessä ajava voima, muun muassa niitä koskevien päästövähennystavoitteiden vuoksi. Vuoteen 2030 mennessä kaivosyhtiöillä on tavoitteena puolittaa hiilidioksidipäästöt ja samalla autonomisoida toimintaa mahdollisimman paljon. Haluamme olla tässä kehityksessä edelläkävijä”, toimitusjohtaja Jukka Koponen Sleipner Finlandista sanoo. ”Ensimmäiset autonomiset lavetit on suunniteltu toimitettavaksi jo vuonna 2026”
“Nykyisillä ratkaisuilla siirroissa kuluu merkittävät määrät dieseliä. Sähkökäytön myötä siirrettävien koneiden tuottavuus paranee noin viisi prosenttia sekä elinkaarikustannukset pienenevät jopa 10 prosenttia”, kertoo teknologiajohtaja Teijo Höylä Sleipner Finlandista.
Yhtiöstä kerrotaan, että lavettiuutuus tulee skaalautumaan eri painoluokkiin ja lavetin ohjausjärjestelmä on merkkiriippumaton. “Suunnittelussa on huomioitu monikäyttöisyys ja tulevaisuuden tarpeet”, Höylä sanoo.
Parantaa työolosuhteita ja helpottaa työvoimapulaa
Päästövaikutusten vähenemisen lisäksi kaivosten autonomisoituminen on yksi ratkaisu alalla vallitsevaan työvoimapulaan. Kehityksellä on vaikutusta toimenkuvien muuttumisen myötä myös työhyvinvointiin.
“Globaali ongelma on, että kaivoksille on vaikea saada riittävästi henkilökuntaa. Autonomiset koneet ja laitteet, kuten tämä lavettiuutuus, mahdollistavat kaivosten operoinnin etävalvonnassa, jolloin henkilöstön ei tarvitse työskennellä pölyssä ja tärinässä, mikä parantaa operaattoreiden työhyvinvointia.
Henkilöstön ei myöskään tarvitse olla kentällä tekemässä toimenpiteitä isojen koneiden seassa, mikä lisää turvallisuutta. Jos ihminen sinne menee, toiminta on pysäytettävä kokonaan tietyltä turvasäteeltä. Autonomiset koneet voivat kuitenkin työskennellä keskenään tietyillä rajoituksilla”, Höylä kuvaa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



