Sodan tuomaan uuteen normaaliin sopeutumista vasta aloitellaan – koneiden ja varaosien hintoja ja saatavuutta lähes mahdoton ennustaa

Maxpo läpileikkasi keskeisimmät kuulumiset maarakennusalalta. Koneyrittäjän pelikirjassa tilanne elää nyt niin nopeasti, että pelinlukutaitoa tarvitaan.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koronan rauhoittuessa taloudellinen aktiivisuus kiihtyi, mutta Ukrainan sota toi uuden normaalin, johon sopeutumista vasta aloitetaan.

Polttoaineen hinnanlaskusta ei ole minkäänlaisia viitteitä. Polttoainekulujen nousua ei mitenkään pysty kerralla viemään hintoihin, joten koneyritysten kannattavuus tulee heikkenemään. Toimintaa tietenkin jatketaan, mutta koneyrittäjien puskurit ovat ohenemaan päin.

Rakennustarvikkeiden hinnannousut ja saatavuusongelmat nostavat kustannuksia. Isot rakentajat jättävät hankkeitaan odottamaan ihan vain nähdäkseen, miten tilanne kehittyy. Tiukalle laskettuja rakennushankkeita voi jopa kaatua kustannusten noustua äkillisesti. Tältä osin maarakennustyötkin ovat vähenemään päin.

Uusien koneiden hinnankorotukset ja pitkät toimitusajat nostavat koneiden kunnossapidon merkitystä. Tämä virkistää varaosakauppaa, jossa varaston arvon sijasta varaosien saatavuus nuotittaa liiketoimintaa. Varaosia on tilattu varastoon varautumismielessä. Hyvistä vaihtokoneista on pulaa, niidenkin hinnat nousevat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uusia koneita markkinoidaan polttoainesäästöillä. Kaikki sähköistetään, mitä vain voidaan. Huoltosopimukset yleistyvät, koska tuottavaan työhön halutaan keskittyä, ja ulkoistaa jatkuvasti kallistuva ja vaikeutuva huolto- ja korjaustoiminta sopimusteknisesti konekaupan harteille.

Inflaation myötä korkojen nousu on edessä ja viimeisenä ehkä palkatkin nousevat, sitten kun siihen on varaa, mutta ensin kansa köyhtyy.

Maxpon konevalikoimista näkee, että suomalaisella koneyrittäjällä on ammattitaidossa etumatkaa Keski-Eurooppalaiseen kollegaansa verrattuna. Me konealan ammattilaiset tarvitsemme toisiamme ja yhteistä pelinlukua. Pidetään näin porukalla huolta, että etumatka säilyy. Se on kilpailukykyä.