Trygg Swiss Flexi -kevytketjut tuovat pitoa peilijäälle – ovat kestävyydeltään ja sivuttaispidoltaan normaalia kevytketjua paremmat

Perinteiset nastalliset jääketjut purevat hyvin jäähän, mutta ovat raskaat pyöritettävät siirtoajossa. Valinnanvara ketjujen osalta lisääntyi, kun Tryggin raskaiden ketjujen pitoa kevytketjujen ajomukavuuteen yhdistävät Swiss Flexi -ketjut esiteltiin vuosi sitten.
Trygg Swiss Flexi -ketjujen parasta antia on hyvä sivuttaispito.
Trygg Swiss Flexi -ketjujen parasta antia on hyvä sivuttaispito. Kuva: Tapio Vesterinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Valmistaja lupaa Swiss Flexi -ketjujen yhdistävän kevytketjujen mukavuuden perinteisten lumiketjujen pitoon. Käyttökohteeksi valmistaja ilmoittaa metsäajon, lumityöt ja siirtoajon. Lupaukset ovat kovat, joten päätimme venyttää kokeilua niin pitkäksi, että saimme kokemuksia eri käyttökohteista ja ketjujen kulutuskestävyydestä.

Helpot asennettavat

Kokeilutraktoreiden eturenkaiden koko oli 420/85R28. Ketjupaketin mukana toimitetussa asennusohjeessa kerrottiin suoraan rengaskoon perusteella, montako lenkkiä ketjuista tuli lyhentää, sillä jokainen ketjukoko sopii useaan eri renkaaseen. Asennuksen jälkeiset kiristykset on helppo tehdä sivuilla kiertävistä kiristysketjuista, joilla kiristys vaikuttaa tasaisesti koko ketjuihin.

Kestävät ja pitävät

Kokeilun aikana ketjuilla ajettiin noin 250 tuntia. Suurin osa tunneista kertyi metsäautoteiden aurauksessa, mutta jokaiselle aurauslenkille lähtö sisälsi myös useita kilometrejä asfalttitietä. Ketjut osoittautuivat rakenteeltaan kestäviksi, kokeilun aikana varaosia tarvittiin vain yhden sakkelin sokan verran. Kulutuskestävyys oli myös hyvä, kulutuspalat kuluivat vain hieman pyöreiksi purevalta puoleltaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Varsinkin sivuttaispito alueauraa työntäessä osoittautui normaalia kevytketjua paremmaksi. Jäisellä tienpinnalla tehdyt jarrutukset osoittivat pidon olevan hyvä myös jarrutuksissa. Ketjuihin hitsattujen pitopalojen ansiosta pitäviä kulmia on ketjuissa koko renkaan leveydeltä. Raskaisiin ketjuihin verrattuna renkaan puhdistuvuus on hyvä, sillä ketjut ovat rakenteeltaan avarat.

Kevytketjuja suuremman vierintävastuksen vuoksi nelivedon käyttötarve lisääntyi siirtoajossa, sillä kokeilutraktorin takapyörissä ei käytetty ketjuja tai nastoja. Sivuteiden lumiset ylämäet, joissa traktori eteni perinteisillä kevytketjuilla takaveto päällä, vaativat Swiss Flexit asennettuna nelivedon käyttöä. Vaikka lähtönopeus mäen alla oli yli 30 km/h, traktori ei noussut mäelle takavedon voimin.

Hyvä valinta metsäteille

Swiss Flexi osoittautui kestävyydeltään ja erityisesti sivuttaispidoltaan selvästi normaalia kevytketjua paremmaksi. Kevytketjuihin verrattuna moninkertaisen hinnan takaisinmaksua varten ajoa on oltava paljon. Kahdeksan millimetrin ketjussa kulutettavaa materiaalia kuitenkin riittää. Ketjut ovat hyvä valinta esimerkiksi metsäautotien auraukseen, pääteiden aurauksessa tavallisilla kevytketjuilla pärjännee hyvin. Tieajossa ajomukavuus on kevytketjun luokkaa, mutta Swiss Flexit kestävät metsäautoteillä vastaantulevia olosuhteita, kuten kiviä ja kantoja, kevytketjuja huomattavasti paremmin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

KIITÄMME & MOITIMME:

+ Sivuttaispito

+ Kevytketjun 
ajomukavuus

+ Kulutuskestävyys

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

– Vierintävastus kevytketjuihin verrattuna

Peilijäällä tehty jarrutus osoittaa, että pitopalat pureutuvat jäähän koko renkaan leveydeltä. Jäiseen tienpintaan jäävät jäljet ovat tavallisia kevytketjuja selvemmät myös renkaan pyöriessä normaalisti.
Peilijäällä tehty jarrutus osoittaa, että pitopalat pureutuvat jäähän koko renkaan leveydeltä. Jäiseen tienpintaan jäävät jäljet ovat tavallisia kevytketjuja selvemmät myös renkaan pyöriessä normaalisti.
Ketjut ovat oikealla kireydellä, kun ketjun ja renkaan väliin mahtuu nyrkki. Kun ketjut ovat sopivalla kireydellä, renkaiden puhdistuvuus on hyvä.
Ketjut ovat oikealla kireydellä, kun ketjun ja renkaan väliin mahtuu nyrkki. Kun ketjut ovat sopivalla kireydellä, renkaiden puhdistuvuus on hyvä.
Ketjujen hyvä jää- ja lumipito perustuu perusketjuihin hitsattuihin neliskanttisiin pitopaloihin, jotka pureutuvat alustaan. 250 tunnin ajon jälkeen palat olivat kuluneet vain hieman viistoksi purevilta puoliltaan.
Ketjujen hyvä jää- ja lumipito perustuu perusketjuihin hitsattuihin neliskanttisiin pitopaloihin, jotka pureutuvat alustaan. 250 tunnin ajon jälkeen palat olivat kuluneet vain hieman viistoksi purevilta puoliltaan.