Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Baldwin DP 600 on yksi maailman suurimmista traktoreista − 65 metrisen kylvökoneen kanssa traktori kylvää hehtaarin minuutissa

    Baldwin 600 -traktori kuuluu maailman suurimpien traktoreiden joukkoon. Muita saman kokoluokan koneita ovat muun muassa Big Bud 747, ACO 600 ja Rite 750. Vaikka Baldwin erottuukin joukosta monin tavoin, valmistettiin australialaistraktoreita melko vähän.
    Bill Zellin omistama, vuosimallin 1986, Baldwin DP 600 on edelleen aktiivikäytössä australialaisella viljatilalla.
    Bill Zellin omistama, vuosimallin 1986, Baldwin DP 600 on edelleen aktiivikäytössä australialaisella viljatilalla. Kuva: Marcus Pasveer

    Baldwin DP 600 -traktori:

    • Australialaisvalmisteinen, alun perin 600-hevosvoimaisella Cummins-moottorilla varustettu runko-ohjattu traktori.
    • Valmistettu vuonna 1986, samaa mallia valmistettiin tiettävästi 26 kappaletta vuosina 1982−1986.
    • Vaihteistona 12x2 TwinDisc-powershift, polttoainesäiliö 600 gallonaa (2 270 litraa).

    Baldwin DP 600 symboloi australialaista maanviljelyä; se on traktori, jonka odotat ilmestyvän suuren, pölyisen pellon horisonttiin, kun kengurut piileskelevät pensaissa. Baldwin kiinnosti maanviljelijöitä 1980-luvun alussa, koska se oli tehty yksinkertaiseksi ja vahvaksi, mutta kuljettajan oloihin huomiota kiinnittäen.

    Se ei ollut vain maatalouskäyttöön muutettu suuri pyöräkuormain, vaikka Baldwin-yhtiö aloittikin toimintansa valmistamalla raskasta kalustoa kaivosyhtiöille. Kun kaivosteollisuus taantui, yritys etsi uusia markkinarakoja. Insinööri E.M. Baldwin sovelsi tietämystään kysyntää vastaavan maataloustraktorin rakentamiseen.

    Traktorin on valmistanut E. M. Baldwin & Sons, joka tuli tunnetuksi ennen traktorivalmistustaan muun muassa kaivoskoneiden ja vetureiden valmistajana.
    Traktorin on valmistanut E. M. Baldwin & Sons, joka tuli tunnetuksi ennen traktorivalmistustaan muun muassa kaivoskoneiden ja vetureiden valmistajana. Kuva: Marcus Pasveer

    Sen piti olla vahva ja kestävä. Australian maanviljelijät tarvitsivat suurempaa kalustoa, ja Baldwin kykeni auttamaan heitä. Baldwin tiesi, että maanviljelijät tarvitsivat vahvan rungon ja laadukkaat akselit. Monien olemassa olevien traktoreiden akilleen kantapäät olivat voimansiirrossa.

    Paljon omavalmisteisia osia

    Baldwin valmisti monet osat, kuten akselit, itse ja yhdisti ne Cumminsin moottoreihin ja TwinDisc-vaihteistoihin. Ensimmäistä traktoria alettiin pian kutsua traktoreiden Rolls Royceksi. Ensimmäisen 525 hevosvoiman Baldwinin osti suurmaanviljelijä Arthur Norman.

    Baldwin on yksi harvoista valmistajista, joka käytti traktoreissaan öljyjäähdytteisiä akseleita.
    Baldwin on yksi harvoista valmistajista, joka käytti traktoreissaan öljyjäähdytteisiä akseleita. Kuva: Marcus Pasveer

    Baldwin tiesi, että australialaiset maanviljelijät huolsivat traktorinsa pitkälti itse. Hän suunnitteli ohjaamon niin, että se kallistuu taaksepäin, jolloin voimansiirtoon pääsee helposti käsiksi. Tällaista järjestelmää käyttivät tuolloin myös valmistajat kuten amerikkalainen Big Bud ja saksalainen Schlüter.

    Käytössä olevien Baldwin-traktoreiden yksilöiden määrä vähenee nopeasti. Nähdäksemme suurimman koskaan valmistetun ja yhä toiminnassa olevan Baldwinin päädyimme Collyn tilalle Uudessa Etelä-Walesissa Australiassa.

    19 000 hehtaaria viljelyksessä

    Maanviljelijä Bill Zell ja hänen perheensä ovat viljelleet tilaansa vuosikymmeniä. He viljelevät vehnää, ohraa ja kikherneitä 47 000 eekkerin (19 000 hehtaaria) tilallaan. Tilan pihatien sisäänkäynnillä on kauniisti muurattu portti, johon on upotettu Baldwinin merkki.

    Zellin perhe on selvästi ylpeä Baldwinin omistaja. Portilla on myös kyltti, joka toivottaa vierailijat tervetulleiksi, mutta varoittaa kutsumattomia henkilöitä tunkeutumasta alueelle syytteen uhalla. Elämä takamailla on kovaa.

    Zellin perheen Colly Farms -tilan kyltissä komeilee Baldwinin kuva. Tila sijaitsee Australian itäosassa.
    Zellin perheen Colly Farms -tilan kyltissä komeilee Baldwinin kuva. Tila sijaitsee Australian itäosassa. Kuva: Marcus Pasveer

    Maanviljelijä esittelee joitakin traktoreistaan ja lentokoneistaan. Hän pitää traktoreista ja omistaa traktorilaivaston lisäksi suuren kokoelman vanhoja ajoneuvoja.

    ”Ajan myötä niiden arvo kasvaa”, hän mainitsee. Yhdessä rakennuksessa on jopa kaksi Big Bud -traktoria. ”Baldwin on yhä pellolla”, maanviljelijä selittää. Jossain vaiheessa maa oli liian kuivaa kylvettäväksi. Sateen vesi on tarpeen maan pehmittämiseksi ennen työn jatkamista.

    Zell puhuu traktorista ajaessaan pellolle. Äskettäin traktori päivitettiin uudella 750-hevosvoimaisella Cumminsin moottorilla. Valinta on selvästi harkittu. Cumminsin QSK19-moottorissa on paljon tehoa ja sitä saadaan tarvittaessa helposti lisää. Se on myös erittäin luotettava ja helppohoitoinen 6-sylinterinen rivimoottori. Moottorin vaihdon yhteydessä traktoriin asennettiin myös kromiset pakoputket asennettiin antamaan hieman ylellisemmän ulkonäön.

    Zellin Baldwinin alkuperäisen, 18,8-litraisen Cummins KTA 1150 -moottorin tilalle on vaihdettu 750-hevosvoimainen saman valmistajan QSK19-moottori.
    Zellin Baldwinin alkuperäisen, 18,8-litraisen Cummins KTA 1150 -moottorin tilalle on vaihdettu 750-hevosvoimainen saman valmistajan QSK19-moottori. Kuva: Marcus Pasveer

    Ajamme edelleen maanviljelijän mailla. Ilma sekoittuu pölyyn, kun maatilan kuorma-auto kiitää pölyistä tietä pitkin. Zell on kiireinen mies, jolla on hyvin vähän aikaa – ei ihme, että hän on tehokkaan Baldwin-traktorin omistaja.

    Hän korostaa, että voi esitellä traktorin vain lyhyesti. Lopulta saavumme pellolle, jonne Baldwin on jätetty. Zell kiipeää sinisen traktorin portaita ylös käynnistääkseen sen. Kuutoskoneen jylinä ei kuitenkaan täytä lähiseutuja, sillä avaimen kääntäminen virtalukossa ei saa aikaan pienintäkään liikettä. Akut ovat täysin tyhjät.

    DP 600 -mallin vetopidon varmistaa molemmilla akseleilla olevat kolmoispyörät. Traktori on runko-ohjattu.
    DP 600 -mallin vetopidon varmistaa molemmilla akseleilla olevat kolmoispyörät. Traktori on runko-ohjattu. Kuva: Marcus Pasveer

    Omavalmisteinen kylvökone

    Olemme traktorin kanssa pellolla, ja valtava pneumakylvökone on yhä työasennossa. Baldwin vetää oletettavasti maailman suurinta omavalmisteista kylvökonetta, jonka on rakentanut poika Gavin Zell. "Kylvökone erottaa miehet pojista", maanviljelijä hymyilee.

    Zellin kylvökoneen työleveys on 65 metriä, hehtaarin kylvää parhaimmillaan minuutissa. Pneumakoneen on rakentanut Bill Zellin poika Gavin.
    Zellin kylvökoneen työleveys on 65 metriä, hehtaarin kylvää parhaimmillaan minuutissa. Pneumakoneen on rakentanut Bill Zellin poika Gavin. Kuva: Marcus Pasveer

    Sitä voi vetää vain raskas traktori, joka pystyy siirtämään vetotehonsa maahan. Työleveydeltään 214-jalkainen (reilut 65 metriä) kylvökone pystyy kylvämään hehtaarin minuutissa, ja molemmat säiliöt täytettynä se voi kylvää lähes 12 tuntia ilman täyttöä. Kaikki on rakennettu omassa pajassa. ”Jos viljelet Uudessa Etelä-Walesissa, sinun täytyy olla sekä maanviljelijä että mekaanikko. Huoltohenkilökuntaa ei ole aivan nurkan takana. Näin me selviämme täällä", Zell kertoo.

    Kromiyksityiskohdat saavat traktorin kiiltämään ulkoisesti, ja ohjaamossa ylellisyys jatkuu. Kojelaudassa on runsaasti perinteisiä viisarimittareita. Traktori on päivitetty John Deeren automaattiohjauksella ja useilla kylvökoneen näytöillä. Sinisellä ja punaisella kuljettajan istuimella on äskettäin varustettu.

    Ohjaamo on paitsi tilava, myös mukava. Traktoriin on vaihdettu automaattiohjauksen myötä John Deeren ohjauspyörä. Useimpien kohteiden lämpötilojen ja öljynpaineiden tarkkailua varten on oma mittari.
    Ohjaamo on paitsi tilava, myös mukava. Traktoriin on vaihdettu automaattiohjauksen myötä John Deeren ohjauspyörä. Useimpien kohteiden lämpötilojen ja öljynpaineiden tarkkailua varten on oma mittari. Kuva: Marcus Pasveer

    Zell on omistanut Baldwinin 23 vuotta. Maanviljelijä lisää, että tämä traktori on tehty tähän työhön. Sen voimansiirto on paitsi äärimmäisen kestävä, se myös kestää paljon enemmän moottoritehoa kuin alkuperäisen moottorin 600 hevosvoimaa. Traktorin hydrauliikkajärjestelmät on päivitetty nykypäivän standardien mukaisiksi. Erityisominaisuutena traktorissa on öljynjäähdytys akseleissa.

    Traktorin hydrauliikkajärjestelmää on päivitetty nykyaikaisemmaksi. Alun perinkin esimerkiksi akseleille oli omat öljynjäähdytyspiirinsä.
    Traktorin hydrauliikkajärjestelmää on päivitetty nykyaikaisemmaksi. Alun perinkin esimerkiksi akseleille oli omat öljynjäähdytyspiirinsä. Kuva: Marcus Pasveer

    Innovatiivisia kokeiluja

    Australian maaseudulla työn tekeminen tehokkaasti mahdollisimman vähillä kuljettajilla on kaikki kaikessa, sillä taitavia ihmisiä on vaikea löytää. Yhden kuljettajan kapasiteettia kaksinkertaistaakseen Zell rakensi kokeilumielessä tandemtraktorin.

    Bill Zell kokeili yhdistää kaksi John Deere 9400T-telatraktoria toisiinsa siten, että yksi kuljettaja pystyi operoimaan molempia koneita. Bill on sittemmin purkanut tandemkoneen ja molempia ajaa jälleen oma kuljettajansa.
    Bill Zell kokeili yhdistää kaksi John Deere 9400T-telatraktoria toisiinsa siten, että yksi kuljettaja pystyi operoimaan molempia koneita. Bill on sittemmin purkanut tandemkoneen ja molempia ajaa jälleen oma kuljettajansa. Kuva: Marcus Pasveer

    ”Kaksi John Deere 9400 -telatraktoria yhdistivät voimansa. Se oli kokeilu.” maanviljelijä selittää. Mutta se onnistui yllättävän hyvin. Telat saattavat jopa olla parempi vaihtoehto kuin Baldwinin kolmoispyörät.

    Kotimaan markkinoille

    Baldwin oli kuin perhonen, se tuli loistoon ennen katoamistaan. Yhtiön kohdatessa taloudellisia vaikeuksia se luopui nopeasti traktorituotannostaan. Tiettävästi Baldwin valmisti 26 yksilöä DP 600 -malleja. Näistä vain yksi on viety ulkomaille ja palvelee eteläafrikkalaista maanviljelijää.

    Baldwinin traktorivalmistus kesti yleensäkin vain reilun vuosikymmenen.

    Baldwinin historia jäi melko lyhyeksi. Yhtiö valmisti traktoreita vuodesta 1979 alkaen 1990-luvulle saakka.
    Baldwinin historia jäi melko lyhyeksi. Yhtiö valmisti traktoreita vuodesta 1979 alkaen 1990-luvulle saakka. Kuva: Marcus Pasveer

    Käännös: Tapio Vesterinen