Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Eteläafrikkalainen ACO-traktorimerkki syntyi, kun paikallinen viljelijä ei löytänyt markkinoilta sopivaa vaihtoehtoa − tavoitteena oli luoda tuhoutumaton traktori

Aloitamme uuden juttusarjan, jossa esittelemme traktorivertailuistamme tutun hollantilaisen valokuvaajamme Marcus Pasveerin kuvaamia traktoreita ympäri maailmaa. Juttusarjan ensimmäisessä osassa esittelemme eteläafrikkalaisen ACO-traktorin.
Kuva: Marcus Pasveer

Eteläafrikkalainen maanviljelijä Alph Coetzer mieli aikanaan traktoria, joka kestäisi maan rajuissa olosuhteissa. Kun markkinoilta ei löytynyt sopivaa vaihtoehtoa, päätti hän rakentaa sellaisen itse. Lopputulos todettiin paikallisiin oloihin täydellisesti sopivaksi, minkä vuoksi traktoreita ryhdyttiin valmistamaan myös myyntiin.

Ensimmäinen prototyyppi valmistui 1980-luvulla. Vuosien hiljaiselon jälkeen uuden omistajan käsiin ajautunut ACO yllätti markkinat vuonna 2022 esittelemällä uuden 460-mallin, joka tosin oli pitkälti rakennettu vanhemman yksilön komponenteista.

Tavoitteena tuhoutumaton traktori

Alph Coetzerin tavoitteena vuonna 1985 oli luoda tuhoutumaton traktori. Tavoite vaikuttaa onnistuneen varsin hyvin, sillä 1980-luvun ACOja on edelleen runsaasti aktiivikäytössä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Coetzer suhtautui intohimoisesti sekä mekaniikkaan että lentokoneellaan lentämiseen. Molemmat taidot osoittautuivat myöhemmin erittäin hyödyllisiksi. Coetzer ei ollut tyytyväinen markkinoiden tarjontaan 1980-luvulla. Edes järeästi tehty amerikkailainen Steiger ei vastannut hänen vaatimustasoaan. Coetzerin mielestä Steiger oli lähes täydellinen, mutta sen akseliväli oli liian lyhyt. Coetzerin tarinassa on paljon samankaltaisuutta Steigerin kehittäneiden dakotalaisten Steigerin veljesten kanssa.

Maatilapajan projekti päätyi tässäkin tapauksessa lopulta tuotantoon. Vuonna 1985 Coetzer sai ensimmäisen prototyyppinsä valmiiksi koeajoja varten. ACO-nimi muodostettiin Alph-etunimen ensimmäisestä ja Coetzer-sukunimen kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta. Kaikki traktorit malliston pienimmistä, eli 240- ja 270-malleista aina aikanaan maailman kolmanneksi suurimmaksi traktoriksi tituleerattuun 600-malliin tehtiin käsityönä omassa pajassa.

Mistä kaikki alkoi

ACO-traktoreiden juuret ovat Etelä-Afikassa Oranjekuilin tilalla Free Staten provinssissa maan keskiosissa. Tila sijaitsee hiekkatien päässä muutaman kilometrin päässä Hoopstadin kaupungista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tila henkii vanhojen aikojen tunnelmaa, päivittäiset työt hoidetaan edelleen alkuperäisillä ACO-traktoreilla. Alkuperäinen rakennus, jossa Coetzer valmisti traktorinsa palvelee nykyisin maapähkinävarastona. Tilan päätuotantosuunta on nykyisin maapähkinöiden kasvatus. Sadonkorjuuaika on lähellä, minkä huomaa valmisteluista. Tilan ACO-traktoreita sekä sadonkorjuukoneita valmistellaan tulevaan sesonkiin.

Vanhemman pään tuotantoa olevaa ACO 270 -mallia valmistellaan määpähkinän korjuusesonkia varten.
Vanhemman pään tuotantoa olevaa ACO 270 -mallia valmistellaan määpähkinän korjuusesonkia varten. Kuva: Marcus Pasveer

Tilan toimintoja pyörittävät nykyisin Jacques Griessel ja hänen vaimonsa Wilma. Wilma on ACOn perustajan tytär. Pariskunta puhuu traktorivalmistuksesta suurella intohimolla. Valmistukseen liittyy paitsi paljon hyviä muistoja, myös surullisia tarinoita.

”ACO-traktorit rakennettiin ensisijaisesti tunteella ja valitettavasti vähemmän liiketoimintamielessä. Pääasiassa tästä johtuen yhtiö ajautui konkurssiin vuonna 1998”, Wilma Griessel kertoo. ”Ensimmäiset yksilöt rakennettiin pääasiassa paikallisille viljeliöille sekä ystäville. Osa uusista omistajista oli tulevasta traktoristaan niin innostuneita, että he jopa asuivat tilalla seuratakseen traktorin valmistumista”, hän jatkaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Jacques ja Wilma Griesselin tilalla käytetään edelleen ACO-traktoreita päivittäisissä töissä. Tilalla viljellään maapähkinöitä noin 2 500 hehtaarin alalla. Wilma Griessel on ACOn perustajan Alph Coetzerin tytär.
Jacques ja Wilma Griesselin tilalla käytetään edelleen ACO-traktoreita päivittäisissä töissä. Tilalla viljellään maapähkinöitä noin 2 500 hehtaarin alalla. Wilma Griessel on ACOn perustajan Alph Coetzerin tytär. Kuva: Marcus Pasveer

Jälkimarkkinointiin panostettiin tosissaan. Ostajille luvattiin, että mikä tahansa traktoriin tullut ongelma ratkaistaan 48 tunnissa. Mikäli traktoria ei saatu kahdessa vuorokaudessa kuntoon, luvattiin asiakkaalle toimittaa sijaiskone korjauksen ajaksi. Coetzerin päätavoitteena oli tyytyväiset asiakkaat.

Avokätiset takuut osoittautuivat kuitenkin pienelle valmistajalle taloudellisesti raskaiksi. Coetzer lensi korjauskeikoille omalla lentokoneellaan ja päätyi usein korjaamaan rikkoutuneet traktorit veloituksetta.

ACO nousi etenkin Free Staten provinssin viljelijöiden keskuudessa hyvin suosituksi traktoriksi. Asiakkaita oli jonoksi asti ja tilauskirjat pitkiä. Innostus ja intohimo estivät kestävän taloudellisen strategian muodostumista. ”Menetimme loppujen lopulta kaiken, jopa maatilan. Onneksi onnistuimme jälkikäteen hankkimaan suuren osan tilasta takaisin”, Wilma kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Traktoreita valmistui 1980- ja 90-lukujen aikaan yhteensä 420 kappaletta, joista kuusi on edelleen töissä Oranjekuilin tilalla. Etelä-Afrikassa on edelleen käytössä huomattava määrä valmistuneista yksilöistä, osa on viety töihin myös Australiaan.

Traktoreiden valmistajan Alph Coetzerin intohimosta tuotteisiinsa kertoo se, että Coetzer antoi kaikille valmistuneille yksilöille nimen.
Traktoreiden valmistajan Alph Coetzerin intohimosta tuotteisiinsa kertoo se, että Coetzer antoi kaikille valmistuneille yksilöille nimen. Kuva: Marcus Pasveer

Maalaamo maapähkinävarastona

Griesselin perhetilan edessä seisoo ACO 350 -traktori tummennettuine laseineen. Runko-ohjattu traktori valmistui vuonna 1996 ja on ollut tilalla siitä saakka. Traktori on päävastuussa maapähkinöiden viljelytöistä. Traktorilla tehdään paljon raskasta maanmuokkaustyötä.

Griesselien Oranjekuilin tilalla on päivittäisessä käytössä vuonna 1996 valmistunut ACO 350 -traktori. Tuntimittarissa on pitkälti yli 30 000 tuntia.
Griesselien Oranjekuilin tilalla on päivittäisessä käytössä vuonna 1996 valmistunut ACO 350 -traktori. Tuntimittarissa on pitkälti yli 30 000 tuntia. Kuva: Marcus Pasveer
Suurin osa ACO-traktoreista varustettiin ADE:n (Atlantis Diesel Engines) valmistamilla V-moottoreilla. Griesseleiden 350-malli on varustettu kuitenkin Cumminsin moottorilla. Yhtiö tähtäsi näillä malleilla myös vientimarkkinoille.
Suurin osa ACO-traktoreista varustettiin ADE:n (Atlantis Diesel Engines) valmistamilla V-moottoreilla. Griesseleiden 350-malli on varustettu kuitenkin Cumminsin moottorilla. Yhtiö tähtäsi näillä malleilla myös vientimarkkinoille. Kuva: Marcus Pasveer

Ainut traktoriin tehty muutos tai päivitys on siihen asennettu John Deeren automaattiohjausjärjestelmä. Tuntimittari osoittaa käyttötunteja olevan yli 30 000.

350:n ohjaamo näyttää edelleen hyvältä lähes 30 vuoden käytön jälkeen. Ainut muutos ohjaamossa on jälkiasenteiden John Deeren automaattiohjaus.
350:n ohjaamo näyttää edelleen hyvältä lähes 30 vuoden käytön jälkeen. Ainut muutos ohjaamossa on jälkiasenteiden John Deeren automaattiohjaus. Kuva: Marcus Pasveer

Jacques Griessel avaa oven vanhaan tuotantorakennukseen, joka nykyisin palvelee maapähkinävarastona. Hän osoittaa kohtaa jossa lattiassa on nähtävillä edelleen jälkiä keltaisesta maalista. ”Kaikki valmistetut traktorit maalattiin tässä rakennuksessa”, Jacques kertoo. Rakennuksen taakse on pysäköity muutama varaosakone. ”Älä ota noista kuvia, ei näyttäisi hyvältä lehdessä”, hän vitsailee.

Vanhaa traktoreiden kokoonpano- ja maalaushallia käytetään nykyisin maapähkinävarastona. Keltaiset maalitarhat lattiassa muistuttavat traktorivalmistusajoista.
Vanhaa traktoreiden kokoonpano- ja maalaushallia käytetään nykyisin maapähkinävarastona. Keltaiset maalitarhat lattiassa muistuttavat traktorivalmistusajoista. Kuva: Marcus Pasveer

Edelleen olemassa olevan kaluston varaosahuolto ei ole kuitenkaan pelkästään purkuosien varassa. ADE:n eli Mercedeksen lisenssillä valmistetun moottorin osia on edelleen laajasti saatavilla Etelä-Afrikassa, sama pätee joissain malleissa käytettyjen Cumminsin moottoreiden osiin.

Yleisesti saatavilla olevien varaosien lisäksi perustekniikkaa edustavat traktorit on helppo korjata tiloilla. Yksi Alph Coetzerin kantavista ajatuksista oli valmistaa traktorit siten, että ne voidaan korjata normaalin maatilan varustukseen kuuluvilla työkaluilla. Paikallisen sanonnan mukaan homma onnistuu yleensä siirtoleukapihdeillä ja rautalangalla.

ACO valmisti enimmäkseen runko-ohjattuja traktoreita. Komponentit valittiin siten, että varaosia on saatavilla mahdollisimman hyvin ja laajalti.
ACO valmisti enimmäkseen runko-ohjattuja traktoreita. Komponentit valittiin siten, että varaosia on saatavilla mahdollisimman hyvin ja laajalti. Kuva: Marcus Pasveer

Uuteen nousuun

Vuonna 2022 ACO nousi jälleen puheenaiheeksi vuosien hiljaiselon jälkeen, kun se esitteli uuden 460-mallin, joka tosin perustui vanhempaan malliin. Johannesburgilainen lentokonemekaanikko Justus Venter teki uudet piirustukset isänsä Nick Venterin kanssa. Ikävä kyllä Nick Venter kuoli pian sydänkohtaukseen, mutta hänen poikansa otti kunnia-asiakseen viedä isänsä suunnitelmat maaliin.

Uusi ACO 460 esiteltiin vuonna 2022. Johannesburgilaisen lentokonemekaanikko Justus Venterin rakentamassa traktorissa käytetään paljon vanhan ACO-traktorin komponentteja. Traktorissa on  myös kokonaan uusia osia. Traktorin Mercedes-pohjainen V10-ADE-moottori tuottaa 625 hevosvoiman tehon ja 2 580 newtonin väännön.
Uusi ACO 460 esiteltiin vuonna 2022. Johannesburgilaisen lentokonemekaanikko Justus Venterin rakentamassa traktorissa käytetään paljon vanhan ACO-traktorin komponentteja. Traktorissa on myös kokonaan uusia osia. Traktorin Mercedes-pohjainen V10-ADE-moottori tuottaa 625 hevosvoiman tehon ja 2 580 newtonin väännön. Kuva: Marcus Pasveer

Justus jututti paikallisia viljelijöitä ja insinöörejä. Lopputulos oli selkeä − eteläafrikkalaiset viljelijät tarvitsevat edelleen yksinkertaisia ja luotettavia traktoreita, jotka ovat helppoja käyttää ja korjata ilman runsasta koulutusta. Justus päätti rakentaa modernin version klassisesta ACO-mallista.

Uutukaisen 625-hevosvoimaisen ACO 460-traktorin perusajatus on sama kuin ennenkin. Jopa moottori on sama ADE:n valmistama V10-tuplaturbodiesel kuin vanhemmissakin malleissa. Ohjaamo on tilava ja traktorin käyttö helppoa. Vaihteisto on Twin Discin valmistama sähköisesti hallittu pikavaihdevaihteisto. Kaikki säädöt tehdään yhden näytön tai kyynärnojan painikkeiden kautta.

Uusi ACO 460 on varustukseltaan nykyaikainen. Sekä Isobus että automaattiohjaus kuuluvat varusteisiin.
Uusi ACO 460 on varustukseltaan nykyaikainen. Sekä Isobus että automaattiohjaus kuuluvat varusteisiin. Kuva: Marcus Pasveer

Automaattiohjaus on tunnetusti vaikea saada toimimaan tarkasti runko-ohjatussa traktorissa, joten sen kehitystyöhön on uhrattu paljon resursseja. Uudelleenrakennettua traktoria tulee seuraamaan täysin uusin tuotantomalli. Uudelleen henkiinherätetyn yhtiön toimintaan kuuluu myös tarjota tehdaskunnostuspalvelua vanhemmille traktoreille. Suunnitelmissa on myös kokonaan uuden pienemmän traktorimalliston esittely.

Teksti: Marcus Pasveer, käännös: Tapio Vesterinen