Kolumnisti Erkki Holma jatkaa edelleen aktiivista työntekoa – ajatuksia konekentältä ja konekentän laidalta
Koneviestin pitkäaikaisin kirjoittaja on kolumnisti, agronomi Erkki Holma. Erkki aloitti kirjoittamisen vuonna 1985 eli 38 vuotta sitten. Erkin kolumneja julkaistaan useita joka vuosi Koneviesti-lehdessä. Kolumnit kertovat monesti kokonaisuuksista, näkökulmista, joita ei aina ehkä tule ajatelleeksi, mutta jotka ovat tärkeitä.
Erkki Holma on kirjoittanut kolumneja Koneviestiin 38 vuotta. Työ jatkuu, vaikka Erkki täytti juuri 80 vuotta. Kuva: Seppo PenttiErkki Holma
- Agronomi
- Koneviestin kolumnisti jo 38 vuotta
- Matkanjohtaja etenkin Saksassa ja Itävallassa
Erkki Holma oli vuosia SOK:n konekaupassa mukana hankintapuolella. Työt SOK:lla hän lopetti vuonna 1982, koska siirtyi hoitamaan kotitilaansa Kärkölässä veljensä kanssa. Nyt Kärkölässä on tehty jo sukupolvenvaihdos. Erkillä on kuitenkin hoidettavana toinen tila ja talouskeskus Lopella, joka on Erkin vaimon kotitila.
”Vuosi oli 1985, kun Koneviestin silloinen toimituspäällikkö Veikko Tertsunen soitti minulle ja kysyi, saako tulla käymään”, Erkki muistelee. Veikko sitten tuli ja kysyi, että voisitko Erkki kirjoittaa Koneviestiin kolumneja. ”En tunnustanut edes tietäväni, mikä kolumni on, mutta lupasin yrittää. Nyt sitä on yritetty 38 vuotta”, Erkki nauraa.
Aikoinaan kolumnit julkaistiin nimellä Konekentän laidalta. Seitsemän ensimmäistä vuotta kolumnit julkaistiin nimimerkillä, jonka jälkeen Erkki on kirjoittanut ne omalla nimellään. ”Se on itselle paljon helpompaa, kun tutuille voi soittaa ja tarkistaa tietoja etukäteen”.
Aiheensa kolumneihin Erkki kerää yleensä maailmalla kiertäessään. Hän osallistuu mahdollisuuksien mukaan paljon myös kotimaan tapahtumiin. Aktiivisuus ja kiinnostus maataloutta lähellä oleviin asioihin pitää mielen virkeänä.
”Paljon oppii katsomalla, mutta etenkin kysymällä – ja kuuntelemalla anti on vielä syvällisempää”, Erkki täsmentää.
Matkanjohtana
Noin 30 vuotta sitten Erkille aukesi uusi mielenkiintoinen ura, kun hän aloitti työt matkanjohtajana. ”En ollut aiemmin ollut matkanjohtajana, mutta lupasin yrittää”, Erkki muistelee.
Kun tutustumiskohteita saksankielisiin maihin sovitaan, niin englanti ei useinkaan käyttökielenä toimi. Jos isäntäväki saa puhua saksaa, niin silloin yleensä vierailu onnistuu. ”Saksassa ja Itävallassa vierailukohteiden isäntäväki on poikkeuksetta hyvin avointa”, Erkki toteaa.
”Ihan oikeaa työtä se on, kun aamulla lähdetään liikkeelle ja koko päivän kieli kääntyy saksasta suomeksi ja päinvastoin. Aikoinaan jaksoi matkanjohtajapäivän jälkeen käydä hieman iltariennoissakin, mutta kun ikää on tullut lisää, niin virta alkaa olla vähissä illalla”, Erkki tunnustaa. ”Nuoremmat toki jatkavat päivää yleensä pidempään, mutta poikkeuksetta matkalle lähtijät ovat nykyään todella asiallisia, kun ovat kerran ammattimatkalle lähteneet”, Erkki kiittelee.
Monesti mukana on bussilastillinen väkeä. Agritechnican aikana Erkillä on kaksi ryhmää peräkkäin, joiden kanssa kierretään kohteita näyttelyn ohessa.
Erilaisten pienempien ryhmien kanssa käydään tutustumassa tehtaisiin ja katsomassa vaihtokoneita. Aina ei kauppaa tule, mutta ostetulle käytetylle koneelle järjestetään usein myös rahti Suomeen.
”Vuosittain matkapäiviä kertyy noin kuukauden arkipäivät, kun olen käynyt 6–7 ryhmän kanssa ulkomailla. Ainakin tähän mennessä palveluille on ollut kysyntää”, Erkki päättää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



