
Ajettava apevaunu tuo tehoa karjan ruokintaan – karjatilallisten kokemuksia viidestä eri seosrehuvaunusta
Aperuokinta on vakiintunut Suomessa yleisimmäksi nautojen ruokintamenetelmäksi. Viime aikoina yrittäjien kiinnostus ajettaviin apevaunuihin on ollut kasvussa. Koneviesti tutustui viiteen ajettavaan vaunuun ja kysyi kokemuksia käyttäjiltä. Näyttää siltä, että kun ajettavaan on päädytty, ei siitä enää vaihdeta takaisin hinattavaan vaunuun.
Apevaunun suurimmaksi hyödyksi tilat kertoivat sen, että nautojen ruokinta voidaan hoitaa kokonaan yhdellä koneella. Kuva: Matti TurtiainenItsekulkevat apevaunut
- Rehun lastaus, sekoitus ja jakelu samalla koneella.
- Tehostaa ruokintaa ja helpottaa kuljettajan työtä.
- Käyttö ei vaadi traktoria voimakoneeksi.
Ape- eli seosrehuruokinta alkoi yleistyä Suomessa toden teolla vuosituhannen vaihteessa. Menetelmän yleistyminen linkittyy vahvasti nautakarjojen koon kasvuun, sillä lisääntyvän eläinmäärän tuoma lisätyö on pidettävä hallinnassa.
Tähän ongelmaan aperuokinta onkin erinomainen ratkaisu, kun koko ruokintaresepti voidaan tarjoilla naudoille yhdessä seoksessa. Päivittäinen ruokintarutiini helpottuu näennäisen yksinkertaisella menetelmällä, mutta työstä appeen teko ja jakokin lopulta käy.
Koneviesti kävi kevättalvella viidellä nautatilalla tutustumassa ajettaviin vaunuihin ja kysymässä kokemuksia niiden käytöstä. Tiloilla nähdyt vaunut olivat Faresin, Kuhn, Seko, Siloking ja Strautmann.
Tässä koosteessa esiteltävät koneet ovat eri kokoisia, mutta samantyyppisiä eli pystyruuvivaunuja, joissa on täyttöjyrsin. Tarkoituksena ei ole vertailla eri vaunumerkkejä, vaan nostaa esiin käyttäjäkokemuksia, jotka ovat vaikuttaneet tietyn vaunun hankintaan.
Varsinkin isossa vaunussa on tärkeää, että rehukomponentit lentävät kunnolla keskelle säiliötä, josta ne on nopeampi sekoittaa tasaiseksi. Kuva: Matti TurtiainenTarkkuutta ja mukavuutta
Hinattavat apevaunut ovat yleisiä työlaitteita nautakarjatiloilla, mutta viime aikoina yrittäjien mielenkiinto on kohdistunut ajettaviin apevaunuihin. Oma osansa kiinnostuksen lisääntymiseen on myönteisellä tukipolitiikalla, sillä ajettavaan vaunuun on mahdollista saada investointiavustusta.
Kommentit ajettavan vaunun käytöstä ja investoinnin perusteista ovat haastattelujen perusteella melko yhteneviä. Suurimmat edut tiloilla löydettiin siitä, että nautojen ruokinta voidaan hoitaa kokonaan yhdellä koneella. Siinä missä hinattavaa vaunua käytettäessä tarvitaan yleensä kaksi traktoria, kuormaustraktori ja vaunun edessä oleva traktori, pärjätään nyt kokonaan ilman traktoria.
Ajettavalla vaunulla ruokinnan koetaan olevan hinattavaa vaunua tarkempaa, sillä rehukomponentit voidaan täyttää vaunun säiliöön käytännössä muutaman kilon, tai ainakin muutaman kymmenen kilon, tarkkuudella. Täyttöjyrsin on helppo pysäyttää reseptin mukaisen määrän tullessa täyteen.
Ero käytäntöön esimerkiksi etukuormaimeen asennetulla rehuleikkurilla työskenneltäessä onkin selvä – kiusaus ylimääräisen, etukuormaajassa valmiina olevan rehun kippaamisesta säiliöön voi olla suuri. Tällöin resepti on poissa optimista ja tuotto laskee. Epätarkkuudessa on hintansa.
Toinen jokaisen käyttäjän esiin tuoma etu on työmukavuuden lisääntyminen. Kuljettajan siirtyminen traktorista toiseen ruokintatyön aikana jää kokonaan pois, mikä lyhentää osaltaan työaikaa. Tärkeämpää kuitenkin tuntui olevan, että samalla työturvallisuuden koettiin parantuneen. Liukastumiset ja kompastumiset ovat tunnetusti merkittävä vaaratekijä maatalouden parissa työskenteleville.
Isona etuna ajettavalla vaunulla työskenneltäessä yrittäjät mainitsivat myös polttoainetaloudellisuuden. Selvää on, että yksi kone vie vähemmän polttoainetta kuin kaksi. Toisaalta polttoaineen kulutukseen vaikuttaa myös ruokintatyön nopeutuminen ajettavaa apevaunua käytettäessä.
14m³ säiliö lepää tukevan rungon ja kolmen vaaka-anturin päällä. Perusrakenne Sekon ajettavassa apevaunussa on vahva. Hitsauksista ei ole tarvinnut kantaa huolta, ja runko on pysynyt ryhdissään. Kuva: Matti TurtiainenHinta ja pikkuviat harmittavat
Ajettavan apevaunun huonona puolena voi pitää korkeaa hankintahintaa verrattuna saman säiliötilavuuden hinattavaan vaunuun. Tuskaa helpottaa kuitenkin investointiavustus ja toisaalta hyvästä käytetystä apevaunusta saatava hyvityshinta.
Investoinnin perusteiden laskenta on toki tilakohtaista, ja lopputulemaan vaikuttavia seikkoja voi olla paljonkin. Esimerkiksi tilan olosuhteet, kuten ruokintapöydän leveys, navetan sisäkorkeus tai oviaukkojen mitat voivat karsia joitakin konemerkkejä tai -malleja kokonaan pois laskuista.
Tilakäynneillä myös kävi selväksi, että ajettavat apevaunut voivat olla yksilöitä. Uutuuttaan koneista tuntui löytyneen yllättäviä työtä haitanneita pikkuvikoja, jotka kuitenkin ajastaan saatiin korjattua. Lieneekö syynä ajoittainen komponenttipula vai se, että koneen kasaaminen tehtaalla aloitetaan, kun tilaus on tehty.
Arkipäiväisempiä huolenaiheita voivat puolestaan olla erään tilan kokemukset pikkuvioista, joita aiheutuu esimerkiksi jyrsijöiden tihutöiden seurauksena. Apevaunujen tekniikka toimii pitkälti paitsi hydrauliikan, myös sähkön avulla, ja kuorittu sähköjohto saattaa aiheuttaa kiusallisia ja vaikeasti paikannettavia ongelmia.
Strautmannin hallintalaitteet ovat simppelit. Täyttöjyrsintä käytetään ohjainvivulla ja kaikki toiminnot löytyvät sormien ulottuvilta. Vaakanäyttö on selkeän yksinkertainen ja opastaa käyttäjää tarkassa komponenttien täytössä. Kuva: Matti TurtiainenAjettavaa vaunua hankkivan on myös otettava huomioon, että vaunu on talviaikaisen toimivuuden varmistamiseksi parasta säilyttää lämpimässä tilassa. Eräs käyttäjäkommentti olikin, että samalla kun ajettavan vaunun myyjä tulee tilalle, on parasta tilata myös lämpimän hallin myyjä paikalle.
Strautmannin täyshydraulisen koneen hydrauliikan huolto on tehty helpoksi. Hydrauliikkapumput ja keskeiset komponentit on sijoitettu ohjaamon viereen. Kuva: Matti TurtiainenJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





