
Kuhn SPW Intense -apevaunu kulkee myös tieajossa – soveltuu vaikka useamman navetan käyttöön
Ajettavalla apevaunulla on helppo ruokkia useampaa navettaa, sillä tieajokin sujuu hyvin.
Kuhnin ajettava vaunu on tehokas yksikkö. Jyrsimen jäljiltä rehuseinämä jää tiiviiksi eikä ole herkkä pilaantumaan. Kuva: Matti TurtiainenNurmelan maatalousyhtymä Haapajärvellä on käyttänyt marraskuusta 2022 alkaen ajettavaa Kuhn SPW Intense 25 -vaunua. Lauri Niemi kertoo, että tilan kahdessa navetassa, jotka ovat 2 kilometrin päässä toisistaan, on 210 lehmää ja nuorta karjaa 150. Lisänä on vielä vasikkala.
Nurmelan tilalla ajettavan vaunun tuki oli merkittävä peruste hankintaan, traktori ja hinattava vaunu olisi ollut kalliimpi. Lauri Niemi (oik.) ja Jaakko Niemi (vas.) pyörittävät tilayhtymää, jonka kolmas osakas on Saana Tanskanen-Niemi. Apevaunun puikoissa on usein myös tilan työntekijä Emil Arvola. Kuva: Matti TurtiainenKuhniin on tullut vuodessa n. 1100 käyttötuntia ja niistä on iso osa tieajoa.
”Päivässä tulee noin kahdeksan kilometriä ajettua tiellä, kun toisellakin navetalla käydään kaksi kertaa ruokkimassa”, Lauri Niemi sanoo.
Kuhniin Nurmelan tilalla päädyttiin ensisijaisesti vaunun koon perusteella. Talviaikaisen käytön helpottamiseksi vaunu säilytetään lämpimässä tilassa ja liian pitkä kone ei olisi mahtunut säilytykseen lämpimään tilaan. Liian korkea ei puolestaan olisi mahtunut sisälle toiseen navettaan.
Vaunun valinnassa myös koko ratkaisi, sillä lämpimän tilan pituus on rajoittava tekijä. Vaunun korkeus on 333 cm, joten se mahtuu tilan molempiin navetoihin. Kuva: Matti TurtiainenToisaalta vaunun tilavuuden piti olla riittävä karjakoko huomioiden. Kuhnin kaksiruuvinen säiliö on 25 kuution vetoinen, ja satseja tehdään kolme päivässä - kaksi lypsäville ja yksi joko hiehoille tai ummessa oleville.
Ajettava tuntuu sopivalta
Lauri Niemi kertoo, että tilan edellinenkin vaunu oli Kuhnin ajettava, joka oli hankittu käytettynä. Kokemusta hinattavasta apevaunusta ei ole eli vertailua kustannuksista tai työn menekistä on vaikea tehdä.
”En oikein vakavasti edes harkinnut hinattavaa vaunua, sillä traktori ja vaunu eivät olisi mahtuneet lämpimään tilaan”, Niemi sanoo.
Ajettavalla vaunulla on helppo hyödyntää molempien navetoiden yhteydessä olevat rehusiilot. Niemen mukaan jyrsimellä rehua lastattaessa rehuseinämä pysyy hyvässä kunnossa eikä lähde helposti lämpenemään.
Täyttöjyrsin on kovilla, varsinkin talven pakkasilla. Joka toinen terä on suora ja joka toinen taivutettu jyrsinnän tehostamiseksi. Jyrsimen teriä on vaihdettu itse, mutta isommat huollot teetetään huoltoliikkeellä. Kuva: Matti TurtiainenKertasatsi on kooltaan n. 6000 kg. Ruokinta on tarkkaa, sillä siilorehun pystyy lastaamaan 10 kg:n tarkkuudella ja muut komponentit kilon tarkkuudella, sanoo konetta paljon käyttänyt Jaakko Niemi.
”Tieajossa ajettava vaunu on melko vakaa ajettava ilman kuormaa tai jopa kuorma päällä. Taka-akselilla on varmaankin 70 prosenttia painosta sekä tyhjänä että kuorman kanssa”, Lauri Niemi sanoo.
Hyvä vaaka- ja tietojärjestelmä
Koneen tietokoneeseen syötetään resepti ja kunkin satsin kokonaispaino. Sen jälkeen tietokone kertoo kaikkien komponenttien täyttömäärät. Vähän ennen kunkin komponentin määrän täyttymistä hälytetään äänimerkillä.
Oleelliset hallintalaitteet ovat alakulmassa näkyvä ajokahva sekä oikean etukulman näytöt. Kuva: Matti TurtiainenMuistiin voidaan syöttää myös halutut sekoitusajat eri komponenttien täyttöjen jälkeen. Tätä ominaisuutta ei kuitenkaan ole käytetty.
Tietokone laskee rehujen kumulatiivisen määrän siilo- tai varastokohtaisesti eli ynnää otetut määrät yhteen.
”Tulevaisuudessa tätä ominaisuutta ehkä hyödynnetään paremmin. Ongelma voi olla, jos ei tarkkaan tiedä, paljonko siilossa on ollut rehua. Mutta tämän avulla voi omaa arviointijärjestelmää tietenkin tarkentaa, kun otettu rehumäärä punnitaan”, Lauri Niemi sanoo.
Appeen osalta päästään Lauri Niemen mukaan riittävään tarkkuuteen kokonaismaitotuotoksen kannalta. Muut tekijät, kuten lypsyrobottien toiminta ja ruokintapöytätilan riittävyys ovat hänen mukaansa enemmän tuotokseen vaikuttavia tekijöitä.
Kohtuullinen huoltokustannus
Huolto Kuhniin tehdään tuhannen tunnin välein ja se on teetetty huoltoliikkeellä.
”Pääasiassa öljynvaihtoja ja joitain säätöjä tehtiin. Kustannus oli 1976 euroa vuoden jälkeen eli vajaa 2 euroa tuntia kohti”, Lauri Niemi sanoo.
Kuhnin moottori ja hydrauliikkayksikkö ovat koneen takaosassa ja helposti huollettavissa. Kuva: Matti TurtiainenKone on täyshydraulinen voimansiirtoa myöten. Hydrauliikkaöljyjä ei vielä tuhannen tunnin huollossa vaihdettu. Polttoaineen kulutus on n. 10 litraa tunnissa.
Käyttäjien mielestä parasta ajettavassa koneessa on se, että koko ruokinta hoituu yhdellä koneella. Työympäristö on ilmastoituine ohjaamoineen miellyttävä, ja peilit ja kamerat näyttävät hyvin koneen lähiympäristön.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








