
Faresin Leader -apevaunu toimii ruokintapöydän täytössä ja tyhjennyksessä – ruokintaan käytetty aika on vähentynyt
Uusi-Rauvan tilalla alkuvaiheen epäilyt apevaunun jyrsinpään toimivuudesta ovat kaikonneet. Ruokintaan käytetty aika on vähentynyt ja lehmät lypsävät hyvin.
Elli (vas.) ja Loviisa Uusi-Rauva aikovat jatkaa tilanpitoa aikanaan. Harjoittelijana tilalla työskentelevä Oskari Uusi-Rauva ajoi vaunua jutun tekohetkellä. Hänen mielestään vaunun käyttö on ollut helppo oppia. Kuva: Matti TurtiainenSastamalassa Uusi-Rauvan tilalla seosrehu on tehty ja jaettu kolmen vuoden ajan kaksiruuvisella 22-kuutioisella Faresin Leader PF2.22 Plus Ecomix -seosrehuvaunulla. Ajettavalla vaunulla ruokitaan vuonna 2020 valmistuneessa navetassa majaileva 300-päinen lypsykarja sekä ummessa olevat lehmät ja nuorkarja.
Karjat ruokitaan täysappeella, ja se on osaltaan vaikuttanut hyvään tulokseen.
”Päivämaito on 35 kiloa ja ekm-maito 40,1 kiloa. Reseptissä on pääasiassa säilörehua, heinää, viljaa, rypsiä ja tuoreleikettä”, sanoo Antti Uusi-Rauva.
Ruokinta ja reseptin koostaminen ovat pääasiassa isännän itsensä vastuulla, ja hän panostaa appeen rakenteen sekä lehmien ruokinnan ja ruuansulatuksen seurantaan paljon.
”Käyn appeen läpi säännöllisesti, että näen, tuleeko sulamatonta kuitua tai kokonaista jyvää liikaa”, hän sanoo.
Päivässä konetta käytetään kolmisen tuntia. Apesatseja tehdään tarpeen mukaan 3–5 päivässä ja niistä osa ummessa oleville lehmille ja hiehoille.
”Kolmeen vuoteen mittariin on tullut vajaa 3000 tuntia”, Antti Uusi-Rauva sanoo.
Epäilyt ovat kaikonneet
Aiemmin tilalla on ollut käytössä hinattava kolmiruuvinen pystyruuvivaunu, joka on vielä varavaununa. Antti Uusi-Rauva on ollut tyytyväinen ajettavan vaunun hankintaan, vaikka epäilikin ensin vaunun jyrsimen rikkovan nurmirehun kuidun.
”Olin erittäin skeptinen jyrsimen käyttöön, mutta olin väärässä.”
Täyttöjyrsin on kestänyt hyvin. Paalirehulla jyrsimen voi saada tukkeutumaan, mutta siilorehulla tai murskeviljalla samaa ongelmaa ei ole havaittu. Kuva: Matti TurtiainenAjettavan suurimpana etuna Uusi-Rauva mainitsee sen, että koko ruokintatyö voidaan tehdä yhdellä koneella. Koneesta on käytännössä appeen teon ja jaon aikana tultava ulos ainoastaan kivennäisten lastaamista varten.
Ajettavan vaunun kopista on noustava ulos, kun kivennäiset lastataan säiliöön. Vaunun musta väri kerää Antti Uusi-Rauvan mukaan auringon säteilyä ja kone lämpenee auringossa yllättävän paljon. Kuva: Matti TurtiainenLisäksi kone on mukava ottaa käyttöön lämpimästä tilasta.
”Jos ajettavan apevaunun myyjä tulee tilalle, niin samalla kertaa mukana pitää olla lämpimän hallin myyjä”, Uusi-Rauva laskettelee.
Käytännössä leikinlasku on kuitenkin totta, sillä ajettava vaunu on käytön helpottamiseksi Suomen talvioloissa parasta säilyttää lämpimässä tilassa.
Uusi-Rauvat käyttävät Faresinia myös lypsylehmien ruokintapöydän putsaamiseen. Edelliskerran syömättä jäänyt rehu siirretään pienkuormaajalla ruokintapöydän keskiosaan, ja se nostetaan Faresinin jyrsimellä vaunun säiliöön.
Ajettava seosrehuvaunu sekä jakaa että siivoaa rehut. Kuvassa ruokintapöydän keskiosa on puhdistettu ensin vaunun täyttöjyrsimellä ja jäämärehu on sekoitettu nuorkarjan appeeseen. Lopputulemana saadaan tarkka tieto siitä, minkä verran lehmät ovat syöneet. Tärkeää on myös, että lehmät saavat aina tuoretta apetta. Kuva: Matti Turtiainen”Vaaka näyttää, minkä verran rehua on jäänyt syömättä. Pystymme laskemaan, paljonko lehmä on syönyt päivässä ja paljonko on jäänyt syömättä. Jäämärehu jaetaan sitten määrätylle ryhmälle hiehoja.”
Vaakajärjestelmästä saa myös eri komponenttien kokonaismäärät kätevästi ulos.
Faresinin jyrsin ei pysähdy automaattisesti reseptin mukaisen määrän tullessa täyteen,mutta ilmoittaa täyttymisestä hetkeä ennen äänimerkillä.
Huolto pelaa hyvin
Huoltoväli Faresinilla on 700 tuntia, huollon Uusi-Rauvat ovat teettäneet huoltoliikkeellä. Antti Uusi-Rauva on erittäin tyytyväinen Faresinin jälkimarkkinointiin ja huollon palveluihin. Teknisiä ongelmia koneessa ei ole kolmen vuoden aikana ollut lukuun ottamatta alkuvaiheen melko pahojakin ongelmia, jotka kuitenkin selvisivät aikanaan.
Faresinin asiantuntijat kävivät myös kaupan jälkeen tilalla ja kysyivät kiinnostuneina käyttökokemuksia ja mahdollisia parannuksia koneeseen. Parannusehdotukset ovat kolmen vuoden käytön jälkeen kuitenkin varsin pieniä.
Täyttöjyrsimen jättämä leikkuupinta rehuseinämässä on tiukka eikä lämpenemistä tapahdu. Faresin on nelivetoinen, ja se on selviytynyt myös talvioloista hyvin. Siiloista lastattaessa ongelmia ei yleensä ole. Ajettavaan vaunuun kertyy tunteja alle puolet siitä, mitä ennen tuli hinattavan vaunun vetotraktoriin ja täyttökoneena käytettyyn pyöräkuormaajaan. Kuva: Matti TurtiainenAntti Uusi-Rauva sanoo, että koneessa olisi hyvä olla peilien tilalla esimerkiksi 360 asteen kamera, joka kuvaisi koko vaunun ympäristöä.
”Olisi myös hyvä, jos sekoituksen voisi tehdä automaattisesti niin, että kuskista riippumatta sekoitus kestäisi yhtä kauan”, Antti Uusi-Rauva sanoo.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




