Massey Ferguson 6100 -traktorisarjasta kuvia ja lisätietoutta
Massey Ferguson esitteli 6100 -sarjan traktorit vuonna 1995. Mallistoon kuului lopulta 9 eri mallia, tehoiltaan 71–130 hevosvoimaa.
6100-sarjan vetokoukku on nivelöity, minkä ansiosta koukku työntyy laskeutuessaan ulos. Nostotangot saattavat vanhemmiten venyä siten, että jengoissa ei riitä enää säätövaraa. Kuva: Tapio Vesterinen
Perkins-moottorit olivat neli- tai kuusisylinterisiä. Malliston alkutaipaleita vaivasivat erityisesti sähköisesti esivalittavan suunnanvaihtimen viat, mutta keskimäärin kyselyymme vastanneet käyttäjät ovat olleet kuitenkin varsin tyytyväisiä traktoreihinsa.
6160-malli oli suurin traktori, jossa käytettiin nelilevyistä jousikuormitteista kytkintä. Kuvassa näkyvien vauhtipyörän keskiössä olevien boorien kanssa on ollut kestävyysongelmia useammalla lukijallamme. Kuva: Valmistaja Massey Ferguson
Jarruventtiili ei kuulunut kaikissa malleissa vakiovarustukseen. Se voidaan myös jälkiasentaa traktoriin. Kuva: Tapio Vesterinen
6100-sarjassa kannattaa tarkkailla kattoluukun ympäristöä ruostumisen varalta. Kuva: Tapio Vesterinen
Nostolaite on melko riski, minkä vuoksi tasausakseli joutuu kovalle rasitukselle. Alkupään malleissa sivuttaisliikkeen tiivistävät muoviset shimmilevyt saattavat kulua, mutta ne voidaan vaihtaa myöhemmissä malleissa olleisiin kuparisiin levyihin. Kuva: Tapio Vesterinen
Ohjaamon kuusipilarirakenteesta johtuen takalasi on melko kapea. Apukuljettajalle on reilun kokoinen istuin. Kuva: Tapio Vesterinen
Voimanoton nopeus valitaan traktorin ulkopuolelta. Jotta digitaalinen mittari näyttää akselin nopeuden oikein, on tietokoneelle kerrottava, kumpi nopeus on valittuna. Tämä tapahtuu ohjaamon oikeassa takakulmassa olevaa katkaisijaa kääntämällä. Kuva: Tapio Vesterinen
Nelisylinterisissä malleissa pakoputki on kuljettajan näkökentässä. Kuusisylinterisissä malleissa putki on pilaripakoputki. Kuva: Tapio Vesterinen
Nostolaitteen sähköjärjestelmä selviää hyvin tästä myyntiesitteen kuvakaappauksesta. Vetovastustunnustelun anturit sijaitsevat vetovarsien päissä. Asennontunnustelu tapahtuu tasausakselin keskivaiheilta. Kuva: Valmistaja Massey Ferguson