Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kubota KX080-4a -kaivukone: Vauhdikas tehopakkaus

Kubota KX080-4a sai toiseksi eniten pisteitä kaivurivertailussa.
Kubota KX080-4a sai toiseksi eniten pisteitä kaivurivertailussa. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kubotan ohjaamo oli testiryhmän mielestä erittäin meluisa.
Kubotan ohjaamo oli testiryhmän mielestä erittäin meluisa. Kuva: Arto Turpeinen
Näyttöpaneeli oli mustavalkoinen ja pieni.
Näyttöpaneeli oli mustavalkoinen ja pieni. Kuva: Arto Turpeinen
Kuva: Jukka-Pekka Lindbäck
Kuva: Utriainen Miia

Kubota sijoittui teknisissä mittauksissa keskikastiin, mutta kuljettajapisteiden myötä japanilaismerkki ponnisti peräti hopeasijalle. Kone sijoittui lähes kaikissa voimamittauksissa kärkipäähän. Kubotan kokonaispisteitä laski kuitenkin nykyaikaiseksi koneeksi erittäin meluisa ohjaamo. Työskenneltäessä kumina nousi jopa 87 desibeliin, minkä vuoksi kuulosuojaimien käyttö on enemmän kuin suositeltavaa.

Vaikka Kubotan moottori sijaitsee suhteellisen syvällä moottoritilassa, niin esim. öljyn mittatikku ja täyttöaukko ovat hienosti saavutettavissa. Moottorinöljynsuodatin on tosin haastavassa paikassa, mutta muut suodattimet ovat mainiosti näkyvillä. Myös akku ja polttoainetankki ovat erinomaisesti esillä.

Kubotan hydrauliikka kestää erittäin hyvin yhtäaikaisen tela-ajon ja puomin liikuttelun, sillä kumpikaan liike ei hidastu merkittävästi. Myös hydrauliikan yleinen hallittavuus ja nopeus miellyttivät kuljettajia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koneen kaivuvivut sijaitsevat käsinojiin verrattuna varsin alhaalla, mutta tämä ei ainakaan pidempikätisiä juurikaan häirinnyt. Mustavalkoinen näyttöpaneeli on erittäin pieni, mutta siitä näkee selkeästi tarvittavat tiedot. Testikoneen lukuisat ja hyvin sijoitetut peilit arvioitiin vertailun parhaiksi.

Kubotan työpainoksi punnitsimme 8 795 kiloa, joka oli testin toiseksi pienin lukema. Tästä huolimatta etenkin kaatokuorma eteen oli kelpo tasolla, mutta sivusuuntaan lukema ei ollut parhaimmistoa. Vakautta parantaa 36 cm:n peräylitys, joten täysin lyhytperäisestä tapauksesta ei voi puhua.

Vakiovarusteita: Tankkauspumppu, radio, ilmastointi, led-työvalot, (450 mm) kumitelat

Testikoneen lisävarusteet: Engcon EC209 -rototiltti

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Testikoneen hinta: 92 900 euroa + alv 24 %

Pisteet: 710 pistettä

Pisteen hinta 131 euroa